Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:52
Mijn zoon heeft een PC gekocht via Marktplaats, nu een jaartje. Die heeft vanaf het begin vage issues.
Een toetsenbord die random input gaf, zonder maar 1 toets aan te raken. Had notepad geopend om te zien wat er gebeurde, daar was te zien wat er aan random karakter verscheen). Andere toetsenborden geprobeerd, net zo lang tot we er 1 hadden die het probleem niet geeft. Toch nog even opgestuurd naar een bedrijf om na te laten kijken; zij kunnen niets vinden. Misschien windows 11 opnieuw installeren gaven ze aan. Dat gedaan en toen leek het toetsenbord uit de lucht.
Headset, waarvan Mic die net goed werkt. Als hij aan het gamen was met vrienden dan kunnen zijn vrienden hem niet horen. Het geluid opgenomen en dat klonk als statisch. Diverse headsets geprobeerd en bedacht dat het met niet goed functionerende USB poorten te maken had, dat kan als stroom niet optimaal is op de USB poorten. Dus USB hub gekocht en dat heef het probleem verholpen. Alle USB hardware werkt normaal. Tijdje heeft het even normaal gewerkt.

Tot de monitor begon te haperen. Geen connectie met HDMI, monitor viel uit. De monitor had zelf nog wel voeding en gaf aan dat HDMI signaal verdween. Dit nog niet kunnen oplossen. Vaak enkel (tijdelijk) te fixen door pc opnieuw te starten. De laatste keer dacht ik om de PC even helemaal stroomloos te maken. Stekker eruit en weer aan, toen ging het apparaat helemaal niet aan. Aantal keren geprobeerd en dacht dat de voeding stuk was. Weg gebracht naar bedrijf om na te laten kijken. Toen ik daar aan kwam ging de PC natuurlijk gewoon aan, alsof er niets aan de hand was.

Ze hebben alles doorgemeten en hebben ze niets kunnen vinden. Straks de PC weer ophalen.
Hij heeft nu een oude pc van mij op zijn kamer staan en daar zijn geen issues mee.

Wat blijft er dan over? Iemand herkenning?

Ik heb nog een andere plek (qua stroom) om het daar eens te proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:07
welke componenten zitten er in de pc?
Het klinkt als een pc waar spanning op de kast oid staat, dan krijg je wel eens dat poorten niet goed werken. Is de pc aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
99ruud99 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:29:
welke componenten zitten er in de pc?
Het klinkt als een pc waar spanning op de kast oid staat, dan krijg je wel eens dat poorten niet goed werken. Is de pc aangesloten op een geaard stopcontact?
Ja, de PC is aangesloten op een geaard stekkerblok.
En met componenten; je wilt het type van alles weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nu, in ieder geval wat je hebt aagesloten / erin hebt zitten...
stekkerblok zit ook aan geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als je in de andere topics in dit forum kijkt, dan zie je over het algemeen een netjes geformatteerde lijst met componenten. Zoiets is wel nodig om wat te kunnen zeggen over of de componenten goed met elkaar kunnen werken.
Op dit moment hebben we veels te weinig informatie om er iets over te kunnen roepen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Upbeat78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:51:
[...]

Ja, de PC is aangesloten op een geaard stekkerblok.
En met componenten; je wilt het type van alles weten?
Lijkt mij wel handig. Simpelweg omdat je wellicht een slechte voeding hebt qua merk en model. Maar ook andere onderdelen die niet helemaal jofel meer zijn. Pc is gekocht via Marktplaats. Dus je weet niet wat er hiervoor mee gebeurd is.

Daarnaast, al de pc op een andere plek geprobeerd in het huis? Wellicht is de aarding niet helemaal lekker op de plek waar deze nu staat.
Voorbeeld, ik heb als ICTer bij een grote MBO gewerkt. Een pc gaf in een leslokaal constant blauwe schermen. De pc en de monitor omgewisseld en de problemen waren weg.

Maar even, als je vanaf het begin al vage problemen hebt, had ik wel contact met die verkoper opgenomen om verhaal te halen zeg maar. Maar na een jaar hoef je dat niet meer te doen. Maar iets zegt me dat toch de aarding of iets op die plek niet lekker is. Zeker met dit soort vage problemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Arunia op 01-09-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Voor wat het waard is; de PC is door Azerty geassembleerd. Daar is het de 1e keer voor onderzoek geweest. Die hebben dus ook niets gevonden.
Nu staat de PC bij Hardware Experts en hebben dus ook nog niets gevonden.

Stekkerdoos en stopcontact allebei geaard.

Zodra ik de PC ga ophalen dan maak ik meteen een lijst van alle aangesloten hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Upbeat78 Hoe oud is de pc? Sluit hem alsjeblieft ergens anders aan in huis en kijk of de problemen er zijn. Zo niet, dan zul je iets met de bedrading moeten doen op de plek waar deze komt.
Andere stekkerdoos proberen op de plek waar de pc komt. Genoeg opties om te proberen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Arunia schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:16:
@Upbeat78 Hoe oud is de pc? Sluit hem alsjeblieft ergens anders aan in huis en kijk of de problemen er zijn. Zo niet, dan zul je iets met de bedrading moeten doen op de plek waar deze komt.
Andere stekkerdoos proberen op de plek waar de pc komt. Genoeg opties om te proberen in ieder geval.
Weet niet precies hoe oud.

Ik ga de PC op een andere plek (ik heb nog een game pc staan) proberen kijken hoe de PC daar werkt.

Ik hoop "lotgenoten" te vinden, iemand die ook eens van dit soort vage dingen gezien heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
vaak genoeg dit soort vage dingen gezien, maar had heel uiteenlopende oorzaken.
zoals ik al zei, meestal stond er spanning op behuizing / poorten, maar het kan net zo goed zijn dat je i/o aansluitingen niet meer goed gesoldeerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
99ruud99 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:20:
vaak genoeg dit soort vage dingen gezien, maar had heel uiteenlopende oorzaken.
zoals ik al zei, meestal stond er spanning op behuizing / poorten, maar het kan net zo goed zijn dat je i/o aansluitingen niet meer goed gesoldeerd zitten.
Kun je meten of er spanning op behuizing/poorten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Upbeat78 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:36:
[...]

Kun je meten of er spanning op behuizing/poorten zit?
Doe een kettinkje om je nek en hang dan over de pc heen om achter wat te pakken. Dan voel je wel over er spanning op de behuizing staat.
NIET DOEN natuurlijk, maar zo merkte ik vroeger dat er iets niet klopte.

Probleem is dat twee computer zaken geen problemen vinden, dus nogmaals, ik denk dat het toch die stekkerdoos is of aansluiting in die kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Makkelijkste manier is zo'n spanningszoeker (schroevendraaier met een lampje), als die lichtjes gaat gloeien is er iets aan de hand. Als hij niets doet: wrijf met je hand paar keer heen en weer over de bovenkant van behuizing. Als je statisch voelt (zoals je met ballon hebt als je eroverheen wrijft) dan staat er lage spanning op.

Je kan ook een multimeter pakken, maar dat is voor mensen die geen plezier meer ehbben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:30
Heb je al eens een andere voedingskabel geprobeerd? Wellicht dat de computerwinkels hun eigen voedingskabels gebruiken en daardoor het probleem niet kunt reproduceren.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upbeat78
99ruud99 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:44:
Makkelijkste manier is zo'n spanningszoeker (schroevendraaier met een lampje), als die lichtjes gaat gloeien is er iets aan de hand. Als hij niets doet: wrijf met je hand paar keer heen en weer over de bovenkant van behuizing. Als je statisch voelt (zoals je met ballon hebt als je eroverheen wrijft) dan staat er lage spanning op.

Je kan ook een multimeter pakken, maar dat is voor mensen die geen plezier meer ehbben :)
Een multimeter ligt nog wel ergens in de schuur.. en blijkbaar ben ik al zo diep afgezonken ;)

• Upbeat78
Een update; multimeter gepakt en er lage spanning op onderdelen aan de buitenkant. Als ik de meter tegen het ijzeren deel houdt van o.a. de videokaart dan geeft deze lichte spanning weer.

We hebben nog wat getest. De PC in kwestie, "GamePC", omgeruild van plek met een andere PC (OudePC). Naast OudePC staat een NieuwePC. OudePC en NieuwePC krijgen voeding via hetzelfde stekkerblok.
OudePC is dus verwisseld met GamePC. Zodra de NieuwePC en GamePC aangaan, dan werkt het toetsenbord op NieuwePC niet meer goed; het vertraagd (of gaat aan/uit). Zodra GamePC uit gaat, dan werkt het toetsenbord op NieuwePC weer normaal. Dit kunnen we eindeloos reproduceren.

Het kan dan bijna niet anders dat de voeding van GamePC niet lekker zit. Of zijn er toch nog andere opties?
En anders hebben we het euvel (eindelijk) gevonden.

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:42
Upbeat78 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:34:
Een update; multimeter gepakt en er lage spanning op onderdelen aan de buitenkant. Als ik de meter tegen het ijzeren deel houdt van o.a. de videokaart dan geeft deze lichte spanning weer.

We hebben nog wat getest. De PC in kwestie, "GamePC", omgeruild van plek met een andere PC (OudePC). Naast OudePC staat een NieuwePC. OudePC en NieuwePC krijgen voeding via hetzelfde stekkerblok.
OudePC is dus verwisseld met GamePC. Zodra de NieuwePC en GamePC aangaan, dan werkt het toetsenbord op NieuwePC niet meer goed; het vertraagd (of gaat aan/uit). Zodra GamePC uit gaat, dan werkt het toetsenbord op NieuwePC weer normaal. Dit kunnen we eindeloos reproduceren.

Het kan dan bijna niet anders dat de voeding van GamePC niet lekker zit. Of zijn er toch nog andere opties?
En anders hebben we het euvel (eindelijk) gevonden.
Voeding even wisselen met die van de oude/nieuwe pc? Indien mogelijk natuurlijk.

Of alles even buiten de kast opbouwen en aanzetten, kan je meteen zien of de afstandsbusjes er allemaal achter zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door bramassendorp op 20-09-2025 20:48 ]

Pagina: 1