Overal in de kamer zonlicht op OLED tv: wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:58
We wonen sinds kort in een nieuw huis. Het huis heeft een gekke vorm, met grote, hoge ramen op vier meter hoog op het zuiden, waardoor er eigenlijk de hele dag zon staat onze woonkamer van 's ochtends tot einde middag. Nu ben ik erachter gekomen dat onze nieuwe LG OLED nogal slecht tegen directe zon kan. Uit mijn research blijkt dat het komt door:
  1. Direct zonlicht, dit beschadigd het organische materiaal.
  2. Te veel warmte, hier kan de tv niet goed tegen.
Waar ik zelf aan zit te denken: iets eroverheen leggen. We kijken toch weinig tv (overdag). Op Reddit lees ik dat dit voor hitteproblemen kan zorgen: alleen zijn dit vaak Amerikanen en in Nederland wordt het (doorgaans) minder warm. Ik weet niet of dit een goede oplossing is? Overigens zou ik het liefst een andere oplossing hebben. :)

De tv (ergens) anders neerzetten heeft weinig zin, want in elke hoek is er een flink aantal uur zon. Gordijnen zijn ook niet echt een optie vanwege de hoge ramen (lelijk en m'n vriendin wilt dit niet).

Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ouderwetse televisiekast?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Andere vorm van zonwering :)
En het opwarmen van de tv door zonlicht valt mee, dus iets dat de directe straling tegenhoudt is al voldoende.

Voel maar eens aan je tv als hij 2 uur aangestaan heeft, dan is hij ook niet koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwkoster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 00:29
Ik heb er eigenlijk maar weinig verstand van. Maar hier dacht ik aan.

zou het ook voor jullie werken?
zon wering folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Liever niet, ik ben dol op m'n OLED. :)
99ruud99 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:36:
Andere vorm van zonwering :)
En het opwarmen van de tv door zonlicht valt mee, dus iets dat de directe straling tegenhoudt is al voldoende.

Voel maar eens aan je tv als hij 2 uur aangestaan heeft, dan is hij ook niet koud.
We willen de ramen het liefst gewoon open houden, omdat dit ons nieuwe huis zo mooi houdt. Bovendien denk ik niet dat het praktisch is, want de top van ons raam is zo'n 5 meter hoog in de woonkamer.

Zou iets over de tv heen ook genoeg straling tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Met de "beste positie" heeft de zon overigens 2-3 uur zon. In de 'slechtste' positie (die de voorkeur heeft) dus van de ochtend tot einde middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Misschien ook niet mooi genoeg, maar een soort kamerscherm van screendoek. Dat is warmtewerend, maar als je het er los overheen legt weet ik niet of het dan toch nog de warmte doorgeeft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Elke dag iets over je TV leggen klinkt niet heel praktisch.

In dit geval zou ik toch echt een kwalitatief goede mini-led overwegen. Die kunnen gewoon veel beter tegen wat direct zonlicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou gewoon gaan verhuizen :9 :*)

Dat is hier tegenwoordig meestal de tendens qua aangedragen oplossing als er een issue ontstaat met betrekking tot de huidige (woon) situatie, toch....??

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Niemand die een oplossing weet: er moeten toch meer mensen zijn die dit ervaren...?

Zou een wit kleed/deken een oplossing bieden voor als de tv uit staat, of wordt de tv dan te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:29
Uitbouw voor dedicated tv kamer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:18
In het kader van vooruitkijkend naar warme zomers door klimaatverandering, en daarbij tevens een aangenaam binnenklimaat houden in de zomer zonder energie te verspillen:

Plaats buitenzonwering op die ramen.
Komt in vele soorten, kleuren en maten.
Zéker als er de hele dag zon staat op die meters hoge ramen op het zuiden, dan kan het bijna niet anders dan dat het nu óf veel te heet is binnen, óf een airco staat volop te loeien de hele dag.
Beide is verre van ideaal natuurlijk.
Voor warmte die je huis niet binnen komt, hoef je ook geen elektriciteit te gebruiken om die weg te koelen.

En als extra winst, heb je ook de zon niet meer op je Oled schijnen :)

De buitenzonwering kun je bijvoorbeeld als een (automatisch) oprolbaar screendoek uitvoeren, of een vorm van horizontale lamellen c.q. shutters, automatisch verstelbaar en//of kantelbaar bijvoorbeeld.. kun je nog steeds licht binnen laten komen, maar wel de directe zon naar binnen blokkeren. Zat mogelijkheden.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hier hangt de OLED al 5 jaar elke dag in de volle zon (weliswaar niet de héle dag, maar toch zeker het grootste deel) en ik heb nog geen enkel effect mogen ondervinden. Misschien heb ik hele goeie UV-werende ramen? Geen idee... maar ik zou me er niet al te druk over maken in elk geval.

• NeuralNexus
Bedankt voor alle hulp nog. We hebben nog geen keuze gemaakt. We hebben HR++ glazen, dus ik overweeg het gewoon 'te proberen'. M'n vriendin heeft er - terecht - moeite mee dat we de halve woonkamer om de tv heen bouwen. De tv is tenslotte vijf jaar oud.

Op den duur willen we wel screens, maar we hebben geen zin deze de halve dag dicht te gooien.
Zou het nog een optie zijn een beschermhoes/-doek erover heen te gooien? Kan dat kwaad (omdat de tv's warm worden)?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Screens installeren buiten.

Dan kun je nog gewoon naar buiten kijken, maar je filtert wel doorgaans zo'n 95% van het zonlicht bij voorbaat weg.

Scheelt ook enorm in opwarming in warme zomers. En als het koud/donker/winter is doe je ze uiteraard gewoon omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoes eroverheen doen moet geen enkel probleem zijn. Ja die warmt op in de zon. Maar je TV zou ook opwarmen in de zon, en nu zit er iig nog wat tussen.

Persoonlijk zou ik of voor een niet OLED TV gaan, en de huidige verkopen nu hij het nog goed doet (plus ik kan me voorstellen dat een fellere LCD TV ook wat voordelen heeft in jullie setup), of gewoon accepteren dat er schade kan optreden, en als dat gebeurd tegen die tijd kijken welke TV hem moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Wat kun je het beste doen? --> gewoon verder met je leven? Dit is toch geen issue? Je tv van 5 jaar oud kan misschien niet optimaal tegen zonlicht...... tsja. Ik zou zeggen: ding afschrijven en kijken hoe lang die t volhoud. Is echt niet na 6 maanden zon ineens stuk.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Waarom maak je je alleen zorgen over de TV?
Direct zonlicht tast alles aan, je meubels, je tapijt, je schilderijen, je fotos en alles wat van plastic is.
Er is een reden dat veel musea hun kostbare voorwerpen zoveel mogelijk uit het (zon)licht houden......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• NeuralNexus
Dank voor jullie reacties. @Fr33z @Yaksa alhoewel jullie gelijk hebben, is OLED-technology wel extra gevoelig voor zonlicht. De rest van mijn producten zijn toch niet zo waardevol.

En voor wat het waard is: we hebben HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
NeuralNexus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:21:
Op den duur willen we wel screens, maar we hebben geen zin deze de halve dag dicht te gooien.
Jaloezieën met brede lamellen. Werkt hier perfect. Als die open staan houden ze direct zonlicht tegen. Aleen een laagstaande zon komt er doorheen, maar dan is het zonlicht toch niet meer zo krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
wappiewappie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:51:
[...]

Jaloezieën met brede lamellen. Werkt hier perfect. Als die open staan houden ze direct zonlicht tegen. Aleen een laagstaande zon komt er doorheen, maar dan is het zonlicht toch niet meer zo krachtig.
Het is voor ons geen praktische oplossing, omdat ons raam op vijf meter hoogte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Automatisch rol gordijn.
Automatisch lamellen systeem
Folie plakken
Raam ander glas monteren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:24
NeuralNexus schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:28:
Nu ben ik erachter gekomen dat onze nieuwe LG OLED nogal slecht tegen directe zon kan. Uit mijn research blijkt dat het komt door:
  1. Direct zonlicht, dit beschadigd het organische materiaal.
  2. Te veel warmte, hier kan de tv niet goed tegen.
Hoe ben je erachter gekomen dat je televisie daar niet tegen kan? Valt hij uit, is er iets mis met de kleuren, iets anders? Of is het vooral dat je ergens hebt gelezen dat je tv in de zon zetten niet het beste is? Want in dat laatste geval zou ik er zelf niets aan doen en gewoon accepteren dat je tv mogelijk iets korter mee gaat dan als je deze op een zolderkamer zonder zonlicht had gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
NeuralNexus schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:09:
[...]

Het is voor ons geen praktische oplossing, omdat ons raam op vijf meter hoogte zit.
Warmtewerende folie plaatsen zoals 3M Prestige. Dat filtert al het uv licht, beschadigd je oled ook niet.

Heb de TV ook vol in de zon, al jaren, geen enkel probleem op deze manier.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qoine schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:37:
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat je televisie daar niet tegen kan? Valt hij uit, is er iets mis met de kleuren, iets anders? Of is het vooral dat je ergens hebt gelezen dat je tv in de zon zetten niet het beste is? Want in dat laatste geval zou ik er zelf niets aan doen en gewoon accepteren dat je tv mogelijk iets korter mee gaat dan als je deze op een zolderkamer zonder zonlicht had gezet. :)
Nou ja, het is gewoon een feit dat een OLED scherm gevoeliger is voor direct zonlicht als andere schermen. Dat gezegd hebbende, ene zonlicht is het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
NeuralNexus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:12:
Dank voor jullie reacties. @Fr33z @Yaksa alhoewel jullie gelijk hebben, is OLED-technology wel extra gevoelig voor zonlicht. De rest van mijn producten zijn toch niet zo waardevol.
En voor wat het waard is: we hebben HR++ glas.
Volgens mij valt die gevoeligheid nog wel mee, anders had het hele internet tjokvol gestaan met klachten.
Misschien wanneer je de TV buiten vol in de (hete) zomerzon zet dat er dan een snellere degradatie van het paneel kan plaatsvinden door de hoge UV-straling. Binnen heb je daar (door het dubbel of triple glas) veel minder last van. Bovendien worden nieuwe OLED TV's steeds vaker voorzien van een gepolariseerde laag waardoor die hele gevoeligheid geen issue meer is. De techniek wordt steeds beter, en daarmee de verwachte levensduur ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:20:
[...]

Volgens mij valt die gevoeligheid nog wel mee, anders had het hele internet tjokvol gestaan met klachten.
Misschien wanneer je de TV buiten vol in de (hete) zomerzon zet dat er dan een snellere degradatie van het paneel kan plaatsvinden door de hoge UV-straling. Binnen heb je daar (door het dubbel of triple glas) veel minder last van. Bovendien worden nieuwe OLED TV's steeds vaker voorzien van een gepolariseerde laag waardoor die hele gevoeligheid geen issue meer is. De techniek wordt steeds beter, en daarmee de verwachte levensduur ook.
Organische leds kunnen niet goed tegen UV straling en hoge hitte. Dan kan je dit effect krijgen:

https://www.reddit.com/r/...mage_2_weeks_old_is_this/
https://imgur.com/uKrgiBD
https://www.reddit.com/r/...sun_did_this_to_my_lg_c1/

Hier iemand die er ook een cover overheen doet: https://www.reddit.com/r/...d_from_direct_sun_for_10/

Ik heb helaas geen foto meer van mijn LG OLED die volledig vernaggeld was door de zon. Kon het eerst met een handmatige pixel refresh oplossen, maar later was het permanente schade. Ik durf niet te zeggen of nieuwere panelen hier minder gevoelig voor zijn. Zou er persoonlijk wel mee oppassen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst je muren verven, het liefst met een matte afwerking. Daarna eens nadenken over screens of rolluiken. Zo krijg je in ieder geval de zon van je scherm. Of je gaat kijken waar de zon aan het eind van de dag naar binnen valt en zet de TV daar niet neer. Zo kun je in ieder geval aan het eind van de middag en avond lekker kijken zonder dat je de TV vol in de zon hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
stin00 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:44:
[...]Organische leds kunnen niet goed tegen UV straling en hoge hitte. Dan kan je dit effect krijgen:
Ik heb helaas geen foto meer van mijn LG OLED die volledig vernaggeld was door de zon. Kon het eerst met een handmatige pixel refresh oplossen, maar later was het permanente schade. Ik durf niet te zeggen of nieuwere panelen hier minder gevoelig voor zijn. Zou er persoonlijk wel mee oppassen in ieder geval.
Tsja, allemaal wat oudere berichten die niet of nauwelijks controleerbaar zijn of duidelijk aangeven hoe de 'schade' is ontstaan.
Ik denk niet dat Tv-fabrikanten toestellen verkopen die na een een zomer met wat zon er op vernieuwd moeten worden. Gewoon zuinig met je spullen omgaan, en als in de gebruiksaanwijzing staat dat je direct zonlicht moet vermijden dan zoek je maar een oplossing zodat dat niet kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:20
Ik zou het lekker zo laten. In het ergste geval koop je over een aantal jaar een nieuwe led TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:19
Koop zonnepanelen en hang ze op als zonnescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk staat er in de handleiding een zin die zegt dat de TV niet in direct zonlicht geplaatst mag worden maar omdat er HR++ glas tussen zit is dat niet helemaal van toepassing. De vraag is dan die overblijft: hoeveel UV-straling laten deze ramen door? Heeft het HR++ glas een goede UV-filter als coating? Dit moet dan te meten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Soldaatje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:23:
Waarschijnlijk staat er in de handleiding een zin die zegt dat de TV niet in direct zonlicht geplaatst mag worden maar omdat er HR++ glas tussen zit is dat niet helemaal van toepassing. De vraag is dan die overblijft: hoeveel UV-straling laten deze ramen door? Heeft het HR++ glas een goede UV-filter als coating? Dit moet dan te meten zijn.
Deze HR++ ramen houden 70% UV tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

NeuralNexus schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:37:
Niemand die een oplossing weet: er moeten toch meer mensen zijn die dit ervaren...?

Zou een wit kleed/deken een oplossing bieden voor als de tv uit staat, of wordt de tv dan te warm?
sorry, niet het hele topic doorgelezen.

Wij leggen op de nodige zomerdagen ons dekentje over de OLED tv (is een tweezijdig/kleurig, volgens mij wollen dekentje, wat dikker), met de witte kant naar de zon toe. Ik heb niet gemerkt dat de tv hiervan anders opwarmt of onmeuiig heet wordt. TV staat dan logischerwijs wel uit.

Maar voornamelijk bedoeld om potentieel inbranden van 'iets' te voorkomen ten gevolge van de zonsinvloeden. Voorkomen is beter dan genezen, en het dekentje zelf is (dacht ik) niet brandbaar (mocht de tv te warm worden dat het dekentje richting ontbrandingstemperatuur zou gaan).
Heb het display al een keer (onder garantie) vervangen toen deze last kreeg van inbrandingsverschijnselen, al was dat gewoon door het tv kijken, niet door externe factoren.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Zomaar wat ideeen:

Hangt je TV aan de muur of staat ie ergens op? Kun je m niet met domotica automatisch van de zon weg laten draaien? Home Assistant welk op elk moment van de dag waar de zon vandaan komt. Riching en hoogte bepalen of je scherm wordt geraakt. Draai m 1 graad voorbij haaks en je bent eral. Neem een weerstation dat ook zonstraling en UV meet (bijvoorbeeld een Davis) om te bepalen of het een dag is waarop het nodig is want geen zonnestraling dan hoeft ie niet te draaien.

Alternatief: Een TV lift waarmee je de TV achter een kast of in (de kleur van de muur gemaakte) gleuf kunt laten zakken.

Alternatief 2: TV lift (of een lier) aan het plafond bevestigen en de TV automatisch omhoog laten hijsen tot ie boven de zonstraling uitkomt. Dat kan dan alleen bij lage zon nog voor problemen zorgen.......

Alternatief 3: TV met de rug voor het raam met scherm naar het noorden gericht. Dan is ie en klaar voor gebruik en hij blijft altijd zichtbaar. Wil je geen TV zien dan kun je er altijd langsheen naar buiten kijken. Twee vliegen in 1 klap.

Ik snap dat je de TV mooi vind maar een wit doek erover maakt m er niet mooier op. Dan zou ik nog liever voor de TV kast gaan - maar dan met automatische deurtjes die open gaan als er geen zon is OF als je wilt kijken. Dan heb je maximale beveiliging en en kun je maximaal genieten van het uitzicht op je TV.

Mijn keuze zou waarschijnlijk alternatief 1 zijn. De TV uit het zicht laten zakken als ie niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuralNexus
Dank voor de tips. Er komt gauw iemand om screens op te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-09 16:06

John Doos

ClaudZaque

Het zullen echt screens moeten worden of je moet een omkadering of iets voor je tv maken.

Ik heb wel eens een woning gezien waarbij iemand de tv had laten verzinken in de muur. Als ik het me goed herinner was dit met een tv waarvan je de aansluitingen allemaal met 1
Flat cable met een ander kastje verbind.

De tv lag daardoor zo’n 5cm in de muur, er was een kabel goot gefreesd met een kanaal/buisje erin. Je zou dan rondom de tv wat ruimte vrij kunnen laten voor ventilatie en gemak. Je tv monteren op een uittrekbare beugel, en verzonken in de muur of juist op de muur een elektrisch rolgordijn kunnen plaatsen met een print.

Het resultaat is, wanneer je de tv niet gebruikt lijkt het een soort canvas/schilderij op de muur, en ‘s avonds komt de tv tevoorschijn.

Let op, bovenstaande was het resultaat van de man die een dikke tv wou, en de vrouw die die niet pontificaal in het zicht wou. Dit was hun vorm van compromis:)

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
John Doos schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:51:
Het zullen echt screens moeten worden of je moet een omkadering of iets voor je tv maken.
Hoezo echt screens? Wat ik zei, warmte/uv werende folie op het raam, zoals de 3M Prestige folie, en je hebt het opgelost.

Waarschijnlijk nog goedkoper ook.

https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/b5005059011/

[ Voor 7% gewijzigd door Devian op 28-09-2025 12:05 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:03
ik heb ook een lg oled. Voor de ramen hangen jaloezieën waardoor er geen direct zonlicht op de tv schijnt als ze open staan. is ook handig met tv kijken als er teveel licht binnen komt dan zet je ze een stukje dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
Will_M schreef op maandag 1 september 2025 @ 00:00:
Ik zou gewoon gaan verhuizen :9 :*)

Dat is hier tegenwoordig meestal de tendens qua aangedragen oplossing als er een issue ontstaat met betrekking tot de huidige (woon) situatie, toch....??
Naast chemische ankers is praten ook een van de beste tweakers oplossingen dus...
Heb je al met de zon gepraat voor een oplossing?

OT:
Kun je niet gewoon een gordijn of plissé gordijn voor het raam hangen?

[ Voor 9% gewijzigd door 3dmazter op 30-09-2025 10:33 ]

Pagina: 1