Advies aankoop huis van mijn buur [België]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:16
Dag medetweakers, ik zit in een atypische situatie en twijfel wat de slimste keuze is. Er zijn zoveel keuzes met naar mijn gevoel toch een ingewikkelde financiele situatie (positief bedoeld - ik weet hoe goed ik het heb).
.
Over wat hebben we het nu
.
Members only: financiële informatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

.
Overzicht Assets
.
Vastgoed
.

.
> Ouders hebben vruchtgebruik op een deel van het vastgoed, incl. huurinkomsten. ik ben naakte eigenaar van het vastgoed.
.
Liquide middelen
.

.
Leningen
.

.
|> Lening ouders wordt afbetaald door ouders, maar telt wel mee in mijn risicoprofiel.
.
Lening Informatie
.

.
Vergelijking opties
Ik ben bij de bank geweest, en ik heb wel wat opties. Gelukkig verdienen we voldoende zodat zowel de huidige twee leningen en de nieuwe lening niet over de 40% van onze maandlonen gaat.
.

.
Waar heb ik advies over nodig?
.
Er zijn een paar paden die ik kan bewandelen, maar ik heb schrik van twee zaken:
De maandelijkse lasten mijn huidige levensstijl zouden aanraken, ik ben redelijk financieel onafhankelijk en moet over weinig nadenken.
Mijn financiele reserve weg is en we toch wat zullen moeten investeren om het huis bewoonbaar te maken.
.
  • Optie 1: De hoge maandlast steekt me tegen, we zouden dan nog maar 500€ tot 750€/maand kunnen sparen.
  • Optie 2: 3 jaar langer, maar eigenlijk bijna geen verschil in maandeljkse last -70€.
  • Optie 3: We betalen één van de leningen af, maar dan moeten we aan 100% lenen waardoor de rente omhoog gaat en we zeer beperkt cash hebben. Wel iets dat we snel zouden kunnen aanvullen
  • Optie 4: We zouden ook het huis kunnen kopen samen met de dochtern we besparen hier notariskosten mee, maar we schenken dan wel een bijna gratis huis aan mijn dochter. Als we dan ooit beide panden willen wegdoen dan kunnen we dat moelijk.
  • Optie 5: Zelfde als optie 4, maar we betalen ineens ook één van de leningen af. We komen hier 15K tekort voor maar die zouden we wel kunnen vinden
.
Onze dochter heeft momenteel
, die ze dus mee wil inzetten. Het idee is dat we haar deel van het geld gebruiken om het huis bewoonbaar te maken (basis badkamer + behangen + laminaat) en haar geen huur aanrekenen tot wanneer deze is verrekend met een virtueel huurbedrag. Zo kan ze alleen wonen, en niet teveel moeten betalen aan huur. We zouden dan ook later het bedrag willen terugstorten, maar uitgesteld.

Ik blijf het een moeilijk vraagstuk vinden, en ik vindt het moeilijk om uit te schrijven. Maar wat zouden jullie doen? Welke optie zouden jullie kiezen of zijn er nog opties die ik niet ken?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:44
Waarom laat je je dochter niet kopen en aflossen en sta je daar alleen maar in bij/ garant waar nodig.
Ja het is niet van jou maar is dat nodig/ het primaire doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Een huis een koopje? Dat mag niet zomaar, heb je dat bedrag van 230k zelf verzonnen, heeft de buurman dat verzonnen of is dat uit een taxatie gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Torched schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:11:
Waarom laat je je dochter niet kopen en aflossen en sta je daar alleen maar in bij/ garant waar nodig.
Ja het is niet van jou maar is dat nodig/ het primaire doel?
De dochter verdient officieel niet voldoende om dit te kunnen betalen, en doordat haar vriend niet werkt is het niet doenbaar voor haar. *knip* , maar ons dochter is nuchter genoeg om te weten dat ze pas iets zal kopen wanneer haar vriend een inkomen heeft.

Anderzijds, als we het huis zelf kopen, kunnen we later beide panden tesamen te koop zetten, wat ineens een 13x50m grond is in een dure streek in de zuidrand van Antwerpen. We zouden over 10 a 15 jaar dan ook een huis willen kopen waarin we oud worden. Nu woont de zoon nog bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
President schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:16:
Een huis een koopje? Dat mag niet zomaar, heb je dat bedrag van 230k zelf verzonnen, heeft de buurman dat verzonnen of is dat uit een taxatie gekomen?
Een koopje is natuurlijk relatief gezegd, het huis zou op de markt rond de €250.000 waard zijn, maar het is in 20 jaar niet meer gemoderniseerd. Als er een EPC rapport opgemaakt zal worden, dan zal dat een zeer negatief rapport zijn (geen isolatie, enkel ramen, enz), wat maakt dat je een renovatieplicht binnen de 5 jaar hebt. Dat drukt de prijs wel. Een koopje is eerlijk gezegd nog iets vinden dat onder de €250.000 valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:25
500 tot 700 per maand kunnen sparen is voor veel mensen een droom die nooit waar zal worden. Dat mag toch het probleem niet zijn?
Het is toch volkomen logisch dat als je iets van 230.000 euro gaat bijkopen moet opknappen dat dat je huidige levensstijl zal aantasten, de vraag is of je dat ervoor over hebt of niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:44
Als je nog 700 euro kan sparen na aankoop dan denk ik tel je zegeningen

Genoeg mensen de moeten eten van 100 euro of minder in de week

Huisje kopen dochter blij jij blij mooi toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:06
Ik snap hier het 'probleem' ook niet.
Je kan naast de aankoop nog 700 euro per maand sparen ? Dit is al zeer rijkelijk.
De afbetaling van het huis (na de initiele kosten) is natuurlijk ook een spaarpot op zich.

Daarnaast kan je je dochter een gratis (evt kleine vergoeding aanrekenen? alleen wonen komt met een kost ) huis aanbieden.

Wat ik wel in al je berekeningen mis zijn de verbouwingen. Met 40.000 euro van de dochter verbouw je geen 'volledig vervallen' huis. Maar daar hebben we natuurlijk niet zo'n zich op als jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05

Croga

The Unreasonable Man

tc982 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:19:
wat maakt dat je een renovatieplicht binnen de 5 jaar hebt.
Waar komt die renovatie terug in je financiele plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Croga schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:02:
[...]

Waar komt die renovatie terug in je financiele plannen?
We willen eerst low-budget binnenhuis doen - en dan pas over 4 a 5 jaar de ramen en het dak isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Side note: dochter moet m.i. dit toch vooral als investeringsobject zien om wat vermogen op te bouwen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat (met je vriend) naast je ouders wonen hetzelfde gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid geeft als werkelijk het huis uit gaan. Met als logisch resultaat dat het eigen verblijf relatief kort durend zal zijn of zal moeten zijn om relaties gezond en prettig te houden.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:07
JJ Le Funk schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:ik kan mij namelijk niet voorstellen dat (met je vriend) naast je ouders wonen hetzelfde gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid geeft als werkelijk het huis uit gaan.
Dat is een persoonlijke mening / keuze, de samenstelling van mijn 'buren' is vergelijkbaar. Pa & Moe, en twee van hun zonen met vrouw en kinderen wonen naast elkaar in 3 woningen (gesplitste boerderij) volgens mij hebben ze het enorm naar hun zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
JJ Le Funk schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:
Side note: dochter moet m.i. dit toch vooral als investeringsobject zien om wat vermogen op te bouwen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat (met je vriend) naast je ouders wonen hetzelfde gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid geeft als werkelijk het huis uit gaan. Met als logisch resultaat dat het eigen verblijf relatief kort durend zal zijn of zal moeten zijn om relaties gezond en prettig te houden.
Dat is het juist, ik wil ze graag helpen om alleen te wonen, ze wilt dat al van haar 14de. Maar ze is momenteel niet in staat om iets te kopen. Zelf verdiend ze niet slecht *knip* maar haar vriend verdient momenteel niets. Ze is dan ook aan het sparen voor als ze later iets willen kopen.

Maar ze loopt wat verloren momenteel omdat ze graag alleen zou willen wonen. Dit zou een mooie tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar niet iets permanent.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 01-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

"ik ben redelijk financieel onafhankelijk" en "zodat zowel de huidige twee leningen en de nieuwe lening niet over de 40% van onze maandlonen gaat" komt op mij een beetje als een fikse contradictio in terminus voor.

Als ik het verhaal lees, valt me vooral op dat je al heel exact allerhande financiele leen-scenario's uitgewerkt hebt en de indruk wekt dat je dit absoluut wil, en enkel wil horen _hoe_ dit te bereiken zonder dat de nadelen en eigenlijke nogo's die je eigenlijk ook wel lijkt te zien, teveel opvallen.

ik lees echter voral dat je het hebt over een "vervallen woning" die voor een zeer lage prijs verkocht wordt, in een gebied waar eigenlijk wonngen veel meer doen... dat doet vermoeden dat dat 'vervallen' ook betekent dat het een woning is met weinig woon-genot en waaraan een hoop nog gedaan moet worden...
dat aankoopbedrag van 230K zal je dus moeten aanvullen met nog een enorm renovatie en restauratie-budget en darbij vooal ook een fikse buffer achter de hand houden om onverwachte kosten op te vangen (mijn ervaring met oude woningen die gerenoveerd worden; ga er gerust vanuit dat er 'tegenvallers' kunnen zijn en je soms veel grondiger moet gaan dat je vooraf gehoopt had, en bovenal, dat kun je vaak niet 'uitstellen')

Mijn advies: Doe het gewoon niet.... een vervallen huis gaan restaureren is een enorme klus en juist dat aspect lijk je volledig te negeren.
Al je gedachtes om dit voor je dochter te doen en daarvoor haar dan kennelijk 'gratis' te laten wonen (en ook dat ze die 40.000 voor 'inrichting' zou hebben, dat doet vermoeden dat ze er vanuit gaat dat het renoveren van de woning ok door jou gefinancierd gaat worden)

Die extreem lage prijs zal zijn grond hebben.(misschien speelt hierbij voor mij klein beetje een bepaalde generaliserend vooroordeel gebaseerd op mijn ervaringen met de bouwkwaliteit van belgische bestaande woningen, wel vooral in het zuidoostelijke deel)
Een fixatie op enkel een eendimensionaal 'bezit' van meerdere koopwoningen is nogal nutteloos omdat je stenen uiteindelijk niet kunt eten, en de indruk ontstaat dat je ook nu al veelvuldig geld steekt in leenschema's ten vordele van familie, waarvan ik de indruk heb dat het vor je eigen situatie qua flexibiliteit eerder in een weinig prettige situatie plaatst... jijzelf kan er nooit 'uitstappen', en dat is als je streven is financieel onafhankelijk ooit te worden (ik geloof echt niet dat je dat nu bent of er echt op weg naartoe bent als je gehele vermogen enkel in stenen zit die je familie zelf bewonen en waaruit je ook weinig rendement haalt).

Nog een tip dat als je wel een huis wil kopen om te verhuren (en hier ook, vanuit een financieel-onafhankelijk idee dat je er gelijk geld aan wil verdienen), het is eerder een groot voordeel als dat niet gelijk je buren zijn.
De relatie is gewoon anders met huurders en het kan ook jezelf in je eigen woongenot hinderen als je met je buren een direkte financiele relatie hebt (en bv zij het vaak jou als verhuurder aanrekenen en verwachten dat jij het oplost, als er wat aan hun huis mis is)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
*knip*
RM-rf schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:18:
"ik ben redelijk financieel onafhankelijk" en "zodat zowel de huidige twee leningen en de nieuwe lening niet over de 40% van onze maandlonen gaat" komt op mij een beetje als een fikse contradictio in terminus voor.
Het is zo dat we maar één van de twee leningen momenteel betalen - de andere wordt door mijn ouders gedaan aangezien het hun woning en lening is waar we borg voor staan. Ik heb er jaren overgedaan om financieel onafhankelijk te zijn, iets dat we pas de laatste 5 jaar bereikt hebben.
Als ik het verhaal lees, valt me vooral op dat je al heel exact allerhande financiele leen-scenario's uitgewerkt hebt en de indruk wekt dat je dit absoluut wil, en enkel wil horen _hoe_ dit te bereiken zonder dat de nadelen en eigenlijke nogo's die je eigenlijk ook wel lijkt te zien, teveel opvallen.
Ik kan je hier wel ergens in volgen. We hebben altijd al gesproken dat we het geweldig zouden vinden als we het huis naast ons erbij zouden kunnen nemen. We zouden de extra ruimte in de tuin geweldig vinden, een garage aan huis ook, aangezien er zeer weinig straatparking is. Maar nu dat de financiele realiteit erbij komt beginnen we gewoon te twijfelen.
ik lees echter voral dat je het hebt over een "vervallen woning" die voor een zeer lage prijs verkocht wordt, in een gebied waar eigenlijk wonngen veel meer doen... dat doet vermoeden dat dat 'vervallen' ook betekent dat het een woning is met weinig woon-genot en waaraan een hoop nog gedaan moet worden...
dat aankoopbedrag van 230K zal je dus moeten aanvullen met nog een enorm renovatie en restauratie-budget en darbij vooal ook een fikse buffer achter de hand houden om onverwachte kosten op te vangen (mijn ervaring met oude woningen die gerenoveerd worden; ga er gerust vanuit dat er 'tegenvallers' kunnen zijn en je soms veel grondiger moet gaan dat je vooraf gehoopt had, en bovenal, dat kun je vaak niet 'uitstellen')

Mijn advies: Doe het gewoon niet.... een vervallen huis gaan restaureren is een enorme klus en juist dat aspect lijk je volledig te negeren.
Al je gedachtes om dit voor je dochter te doen en daarvoor haar dan kennelijk 'gratis' te laten wonen (en ook dat ze die 40.000 voor 'inrichting' zou hebben, dat doet vermoeden dat ze er vanuit gaat dat het renoveren van de woning ok door jou gefinancierd gaat worden)
Klopt deels, we kennen de prijs van verbouwen maar al te goed en hebben wel een idee hoever we hierin kunnen gaan. Maar dan valt mijn financiele onafhankelijkheid weg. Daarentegen bouwen we wel een mooi kapitaal op voor de toekomst. Het is echt een risco afweging.
Die extreem lage prijs zal zijn grond hebben.(misschien speelt hierbij voor mij klein beetje een bepaalde generaliserend vooroordeel gebaseerd op mijn ervaringen met de bouwkwaliteit van belgische bestaande woningen, wel vooral in het zuidoostelijke deel)
Een fixatie op enkel een eendimensionaal 'bezit' van meerdere koopwoningen is nogal nutteloos omdat je stenen uiteindelijk niet kunt eten, en de indruk ontstaat dat je ook nu al veelvuldig geld steekt in leenschema's ten vordele van familie, waarvan ik de indruk heb dat het vor je eigen situatie qua flexibiliteit eerder in een weinig prettige situatie plaatst... jijzelf kan er nooit 'uitstappen', en dat is als je streven is financieel onafhankelijk ooit te worden (ik geloof echt niet dat je dat nu bent of er echt op weg naartoe bent als je gehele vermogen enkel in stenen zit die je familie zelf bewonen en waaruit je ook weinig rendement haalt).
Financieel onafhankelijk is voor mij niet zeer duur kunnen leven, maar comfortabel. Met een woning dat afbetaald is, 4 garageplaatsen en 1 huis die ik later kan verhuren als het vruchtgebruik eraf valt maakt dat er nog steeds een goed inkomen is. Met daarnaast nog pensioensparen die we hebben en nog wat andere zaken die vast zitten denk ik dat we niet slecht zitten voor de toekomst.
Nog een tip dat als je wel een huis wil kopen om te verhuren (en hier ook, vanuit een financieel-onafhankelijk idee dat je er gelijk geld aan wil verdienen), het is eerder een groot voordeel als dat niet gelijk je buren zijn.
De relatie is gewoon anders met huurders en het kan ook jezelf in je eigen woongenot hinderen als je met je buren een direkte financiele relatie hebt (en bv zij het vaak jou als verhuurder aanrekenen en verwachten dat jij het oplost, als er wat aan hun huis mis is)
Het verhuren zou enkel aan mijn dochter zijn, als die eruit trekt zou het de bedoeling zijn om die ruimte te gaan gebruiken voor wat eigen zaken (atelier, home workspace enz).

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 01-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Honesty

kattenneus!

Is dit ook geen mooi moment om wat vermogen naar je dochter te gaan schuiven, dus je koopt het huis en knapt het op samen met je dochter en dan evt ieder jaar beetje bij beetje schenken. Natuurlijk je zoon niet vergeten hierbij.
Of je koopt alles, knapt het op laat eerst je dochter hier 5 jaar gratis wonen en later je zoon.

700 sparen is luxe maar om een tijdje wat minder te sparen en vermogen in stenen op te bouwen is natuurlijk net zo luxe.
Maakt niet zo veel uit in wat je spaart als je maar spaart..

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Honesty schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:14:
Is dit ook geen mooi moment om wat vermogen naar je dochter te gaan schuiven, dus je koopt het huis en knapt het op samen met je dochter en dan evt ieder jaar beetje bij beetje schenken. Natuurlijk je zoon niet vergeten hierbij.
Of je koopt alles, knapt het op laat eerst je dochter hier 5 jaar gratis wonen en later je zoon.

700 sparen is luxe maar om een tijdje wat minder te sparen en vermogen in stenen op te bouwen is natuurlijk net zo luxe.
Maakt niet zo veel uit in wat je spaart als je maar spaart..
Is het raar als ik zeg dat ik niet echt wil dat mijn dochter kan beslissen dat ik het pand kan verkopen of niet. Ik ben niet zeker dat ik haar dat wil schenken, zeker omdat ik niet hetzelfde kan doen voor mijn zoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik denk niet dat je financieel onafhankelijk bent, je hebt de zaakjes goed voor elkaar, dat absoluut. Maar onafhankelijk is nog wel een paar stapjes verder denk ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tc982
Voor mij is het vooral dat ik mij niet echt druk maak om geld en dat ik geen omzien heb naar mijn financiën. Ik ben idd niet op zoek naar een volledig passief inkomen om vroeg te gaan rentenieren. Misschien verkeerde verwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:12
Ikzelf zou geneigd zijn dit te doen, met behoud van huidige lening (want lagere maandlasten).

Ik zie twee mogelijke problemen :
  • Renovatieplicht zal volgens mij van toepassing zijn.
  • Je loopt het risico je zoon en dochter ongelijk te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

President schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:16:
Kun je daar iets meer over uitweiden dan alleen "dat mag niet"...goedbedoelde serieuze vraag overigens :)

ik mag mijn huis verkopen voor 1 euro.....geen wet die mij tegenhoud....maar de belastingdienst houd dit soort zaken wel in de gaten om te toetsen of hier niet iemand van een schenking profiteert waar de BD inderdaad nog wel wat van gaat vinden.

Maar een verbod onder een bepaalde prijs.....die is er niet AFAIK,

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:54:
offtopic:
Groot cultuurverschil. In België wonen veel mensen vlakbij hun ouders. Ook een ouder in huis nemen, komt relatief vaak voor. Resultaten van onderzoek: de helft van de grootouders woont op minder dan 5km afstand van de kleinkinderen. Grootouders passen op de kleinkinderen, enz. Nederland is veel individualistischer: onafhankelijkheid, privacy, minder sociale controle etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00

DropjesLover

Dit dus ->

Kan je het vermogen van dochterlief niet meenemen in de aankoop of het renovatiebudget?
Ik bedoel, 40k is niet niks, daarmee kan ze in 1x 10% eigenaar zijn van de woning en de rest besteden in de renovatie aan haar smaak keukenkastjes, tegels, behang, toiletpot, daar ben je ook zo 10k in kwijt. Gedeeld eigenaarschap van onroerend goed is zeker niet abnormaal.

Je zou ook kunnen overwegen om in je testament de woning te verdelen tussen je zoon en dochter, dan vermijd je daar ook gedoe.
Je zou kunnen doen 10% dochter (zie bovenstaande) en dan 45% + 45% van jouw inleg.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@tc982
Niet helemaal vergelijkbaar, maar dit was mijn situatie
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

tc982 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:21:
Voor mij is het vooral dat ik mij niet echt druk maak om geld en dat ik geen omzien heb naar mijn financiën.
Waarom dan dat huis willen kopen? ... in welke zin levert je dat een actie op die aan jouw doelen (kennelijk vooral je niet druk willen maken om financieen en er niet naar omzien) voldoet?

Zoals ik het lees gaat het vooral juist volledig in tégen dat idee van "niet druk maken en er niet naar omzien".
Het gaat je juist veel meer zorgen kosten, zowel financiele, je hele financiele buffer verdwijnt en je moet flink bijlenen ...
Maar daarna ook vooral nog alle energie die het gaat kosten die "volledig vervallen" woning te renoveren.

Vooral dat die woning volgens je eigen woorden "volledig vervallen" is (en kennelijk ook nu ver onder een 'normale' prijs voor dat gebied verkocht wordt, wat erop duid dat het niet echt een goed bewoonbare woning nu is, en nog veel extra investeringen vergt ) ..., Daarover zou ik me toch grote zorgen maken, maar mis ik iedere inschatting of planning van de extra kosten/lasten; Dat er ook nog eens flink gerenoveerd zal moeten worden.

In je planning lees ik dat enkel de aankoop al een groot deel van je spaargeld en zelfs een deel van je belegd vermogen gaat kosten, en je je daarover al behoorlijk druk maakt.... en dan moet de renovering nog komen, terwijl je dan dus helemaal geen spaargeld als buffer over hebt... ook die 40.000 euro spaargeld van je dochter gaat je daar niet ver mee brengen.

Ik kan niet anders dan concluderen dat je ook voor de renovatie nog een stuk moet bijlenen, en dus nog meer lasten op jezelf laad.
En wat is dan het voordeel...? als je je dochter er laat wonen brengt het dus helemaal nul-komma-niks aan rendement... Het is enkel meer lasten, meer zorgen en brengt je financieel helemaal niks extra op (behalve dat je dan vrijwel je gehele vermogen dan in steen gestoken hebt, en nog een hoop schulden erbij hebt )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:02:
[...]
Vooral dat die woning volgens je eigen woorden "volledig vervallen" is (en kennelijk ook nu ver onder een 'normale' prijs voor dat gebied verkocht wordt, wat erop duid dat het niet echt een goed bewoonbare woning nu is, en nog veel extra investeringen vergt ) ..., Daarover zou ik me toch grote zorgen maken, maar mis ik iedere inschatting of planning van de extra kosten/lasten; Dat er ook nog eens flink gerenoveerd zal moeten worden.
Weet de exacte cijfers niet, maar mogelijk zijn renovatiekosten in België lager. Wat kan TS zelf doen, eventueel met hulp van familie en vrienden? De buren besparen op makelaarskosten en TS heeft geen concurrentie.
Op termijn is het rendement van een veel groter perceel met 2 huizen en een garage veel groter. Er zijn meer mogelijkheden: apart verkopen of woonhuis met mantelzorgwoning. Mensen die kinderen en kleinkinderen graag naast de deur hebben (is in België meer vraag naar). En TS wil er ook zijn dochter, misschien op termijn ook zijn zoon, mee helpen. Mijn grootouders kochten ook 3 percelen bouwgrond voor hun kinderen, terwijl ze alles behalve vermogend waren en in een huurhuis woonden: jubelgrond in plaats van jubelton. Mijn andere grootouders woonden bij ons in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Chaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:29:
[...]

Weet de exacte cijfers niet, maar mogelijk zijn renovatiekosten in België lager.
lager ja, maar niet op magische wijze plots verdwenen... overall kun je er best vanuit gaan dat de kosten van bouwfirma's en/of evt werklieden en bouwmaterialen niet plots zo ongekend verschillend is van nederland (en het extra werk van zulke zaken coordineren en plannen is ook niet weg te denken, enkel omdat het hier om Belgie gaat)

Dat het huis kennelijk zo goedkoop aangeboden wordt, vergeleken met andere huizen in hetzelfde gebied, is meestal al een duidelijke aanwijzing en het prijsverschil is vaak een duiding naar de kosten die nog gemaakt zullen moeten worden; waarbij het veelal is dat de renovatie meer zal gaan kosten dan wat de prijs geweest zou zijn als je de woning in top-toestand gekocht zou hebben (een opknapper zelf kopen heeft natuurlijk wel een extra voordeel dat je dan alles naar eigen wensen kunt doen en je zelf ook verder de 'keuze' hebt om de renovatie naar bepaalde luxe-maatstaven geheel uit te voeren of ook grondig alle zaken, elektro, energiekosten/isolatie op de hoogste stand te brengen mocht je dat willen (vaak een keuze als het vor eigen gebruik is) of juist vor goedkopere prijsgunstigere, maar minder luxeuze oplossingen te kiezen (als je het toch gaat verhuren aan derden en het je om rendement-optimalisatie te doen is en niet daadwerkelijk woongenot)).

Maar nergens in TS' zijn post lees ik ook maar minimaal dat hij realiseert of inplant wat het impliceert dat hij een 'opknapper' (letterlijk in zijn woorden "volledig vervalen woning") wil gaan kopen... integendeel, hij lijkt zijn financieen _enkel_ te plannen gericht op aankoop end at maakt hem al genoeg zorgen om te vrezen dat hij niet doorheeft dat dat nog maar het begin is, financieel gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 02-09-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristiano
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
ik lees ook dat je 2 kinderen hebt, wat is het leeftijdsverschil en zou je hetzelfde kunnen doen voor de zoon als de tijd gekomen is?
Ik denk ook dat je in de val loopt van velen, het huis naast je overschatten omdat je graag ziet dat je eigen woning ook meer waard is dan werkelijk het geval is.
Ik lees dat jouw woning 350k waard zou zijn en die van de buurman 250k (jouw schatting), denk je de woning van de buurman voor 100k op hetzelfde (comfort/epc/..) niveau te kunnen brengen dan het jouwe?

verder sluit ik me aan bij de vraag of dochterlief (en vooral schoonzoonlief) graag naast je wil komen wonen (en mss zelfs uit je hand moeten eten want financieel afhankelijk)?
Je hecht veel waarde aan je eigen financiele onafhankelijkheid, misschien is het ook een mooi cadeau om die van je dochter (en schoonzoon) net zo hoog te waarderen?

Maar ik snap je punt wel dat het financieel interessant kan zijn voor je dochter om reeds een eigendom te hebben en niet te moeten huren. De vraag is of dit de juiste optie is en die kan ik niet beantwoorden.

Is de mogelijkheid om je 3 garages (ik veronderstel dat die verhuurd worden) te verkopen om de renovatie te betalen overwogen?

Als laatste geef ik graag mee dat inflatie in de bouw een pak hoger ligt dan in de totale economie. 5j uitstel is veel meer dan 10% extra kosten (en een strakkere renovatiedeadline om te behalen). Wat je nu al renoveert betaalt zichzelf terug door gemiste prijsverhogingen die +/- lager zijn dan de kosten van de lening.
Pagina: 1