Dag medetweakers, ik zit in een atypische situatie en twijfel wat de slimste keuze is. Er zijn zoveel keuzes met naar mijn gevoel toch een ingewikkelde financiele situatie (positief bedoeld - ik weet hoe goed ik het heb).
.
.
Vastgoed
.
.
> Ouders hebben vruchtgebruik op een deel van het vastgoed, incl. huurinkomsten. ik ben naakte eigenaar van het vastgoed.
.
Liquide middelen
.
.
Leningen
.
.
|> Lening ouders wordt afbetaald door ouders, maar telt wel mee in mijn risicoprofiel.
.
.
.
.
Er zijn een paar paden die ik kan bewandelen, maar ik heb schrik van twee zaken:
De maandelijkse lasten mijn huidige levensstijl zouden aanraken, ik ben redelijk financieel onafhankelijk en moet over weinig nadenken.
Mijn financiele reserve weg is en we toch wat zullen moeten investeren om het huis bewoonbaar te maken.
.
Onze dochter heeft momenteel
Ik blijf het een moeilijk vraagstuk vinden, en ik vindt het moeilijk om uit te schrijven. Maar wat zouden jullie doen? Welke optie zouden jullie kiezen of zijn er nog opties die ik niet ken?
.
Over wat hebben we het nu
.Members only: financiële informatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
.
Overzicht Assets
.Vastgoed
.
Members only: financiële informatie
Inloggen
.
> Ouders hebben vruchtgebruik op een deel van het vastgoed, incl. huurinkomsten. ik ben naakte eigenaar van het vastgoed.
.
Liquide middelen
.
Inloggen
.
Leningen
.
Inloggen
.
|> Lening ouders wordt afbetaald door ouders, maar telt wel mee in mijn risicoprofiel.
.
Lening Informatie
.Members only: financiële informatie
Inloggen
.
Vergelijking opties
Ik ben bij de bank geweest, en ik heb wel wat opties. Gelukkig verdienen we voldoende zodat zowel de huidige twee leningen en de nieuwe lening niet over de 40% van onze maandlonen gaat..
Inloggen
.
Waar heb ik advies over nodig?
.Er zijn een paar paden die ik kan bewandelen, maar ik heb schrik van twee zaken:
De maandelijkse lasten mijn huidige levensstijl zouden aanraken, ik ben redelijk financieel onafhankelijk en moet over weinig nadenken.
Mijn financiele reserve weg is en we toch wat zullen moeten investeren om het huis bewoonbaar te maken.
.
- Optie 1: De hoge maandlast steekt me tegen, we zouden dan nog maar 500€ tot 750€/maand kunnen sparen.
- Optie 2: 3 jaar langer, maar eigenlijk bijna geen verschil in maandeljkse last -70€.
- Optie 3: We betalen één van de leningen af, maar dan moeten we aan 100% lenen waardoor de rente omhoog gaat en we zeer beperkt cash hebben. Wel iets dat we snel zouden kunnen aanvullen
- Optie 4: We zouden ook het huis kunnen kopen samen met de dochtern we besparen hier notariskosten mee, maar we schenken dan wel een bijna gratis huis aan mijn dochter. Als we dan ooit beide panden willen wegdoen dan kunnen we dat moelijk.
- Optie 5: Zelfde als optie 4, maar we betalen ineens ook één van de leningen af. We komen hier 15K tekort voor maar die zouden we wel kunnen vinden
Onze dochter heeft momenteel
, die ze dus mee wil inzetten. Het idee is dat we haar deel van het geld gebruiken om het huis bewoonbaar te maken (basis badkamer + behangen + laminaat) en haar geen huur aanrekenen tot wanneer deze is verrekend met een virtueel huurbedrag. Zo kan ze alleen wonen, en niet teveel moeten betalen aan huur. We zouden dan ook later het bedrag willen terugstorten, maar uitgesteld.
Inloggen
Ik blijf het een moeilijk vraagstuk vinden, en ik vindt het moeilijk om uit te schrijven. Maar wat zouden jullie doen? Welke optie zouden jullie kiezen of zijn er nog opties die ik niet ken?
Computers make very fast, very accurate mistakes.