Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:24
Beste allen,
Ik heb een nieuwe laptop gekocht, heel blij mee... maar het frustreert dat er een soort lag in dit apparaat zit. Ik heb een HP Elitebook X G1A 14 inch gekocht. Het zou een 120hz scherm moeten hebben, maar ik ervaar er alleen maar problemen mee tot nu toe. Zowel met de mouspad van de laptop zelf of een draadloze muis ervaar ik allen maar dat er haperingen zijn. Continue stopt de muis even voor een halve seconde / hele seconde waardoor het enorm frustreert. Je klikt mis of je bent geiriteerd omdat je moet wachten. Ik denk niet dat het aan de muis ligt, want het gebeurt ook met de touchpad van de laptop zelf. Het gebeurt in browser maar ook gewoon in de verkenner als ik door mappen heen geen. Continue van die "lags / hickups". Daarnaast ook al 2 keer gehad alsof mn scherm kapot is (lastig te omschrijven maar opeens allemaal strepen en kleuren door elkaar, duurt van paar seconden en het scherm is weer terug. Ook ben ik soms letterlijk mn muis kwijt > dan is deze niet zichtbaar en moet je even echt goed bewegen om een idee te hebben waar ie is...

Sorry als het onduidelijk is, maar ik heb meer frustraties van mn aankoop tot nu toe dan dat ik er van geniet. Het is echt heel irritant!

[ Voor 6% gewijzigd door Sleehond op 31-08-2025 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt een paar vragen weggehaald bij het openen van je topic. Vragen waarvan de antwoorden heel veel vragen kunnen voorkomen.

Nog even in de herhaling:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Relevante software en hardware die ik gebruik
laptop staat in mijn tekst
Hierbij een link:
https://www.coolblue.nl/p...-b69dnet-oled-qwerty.html

Niets, ik kan namelijk niks vinden als ik hier op zoek, daarom deze vraag hier....

[ Voor 20% gewijzigd door Sleehond op 31-08-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het algemeen: bekijk de event viewer voor alle problemen. Misschien zie je er hints.

Sowieso goed om te checken of er nieuwe updates zijn. Zeker ook voor drivers.

Muis: je kunt instellen dat je een grote duiding krijgt als je op de ctrl toets drukt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sleehond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:35:

Niets, ik kan namelijk niks vinden als ik hier op zoek, daarom deze vraag hier....
Dus ook niet gekeken of er updates zijn voor je besturingsssyteem, optionele updates geïnstalleerd etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht zijn er firmware updates, heb je daar ook al op gecontroleerd? Als het issue aanhoudt, zou ik er ook niet al te veel tijd of moeite in steken, je hebt sowieso nog garantie, als je de laptop echt net binnen hebt (paar uur, paar dagen) dan heb je ook nog zichttermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
Windows updates > allemaal gedaan
Firmware updates > allemaal gedaan

Bedankt so far voor de reacties!

UPDATE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krkISscf5fe0XTS8w_PZe-4Go9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5rwz4L8zM0d55GZOO4fahIk.png?f=fotoalbum_large

Bij grafische kaart staat 880M > Maar volgens mij moet het een 890M zijn....?
Er staat bij die 512 MB kaart opeens 880M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLXgQv49PW3DksZofcV2HozkWFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPkiDpcHJDErUYMkuYeCRfQB.png?f=fotoalbum_large

HP support zegt dat er geen updates zijn.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag2QuqYvPa9O0REPlvB17BfmePQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4EKWkSBKkzWeqmqumyJWWZB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em9WO-D_CyT0g_st3KcbtGucTRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XLgOXw7Ow43Flhb3Nv7nnhQv.png?f=fotoalbum_large

Ga ik via de site van HP en druk op die groene knop om te checken komt er opeens een waslijst uit van 32 items? Maar ga ik via apparaatbeheer firmware updates zoeken zegt ie weer dat ik volledig up to date ben....?

[ Voor 116% gewijzigd door Sleehond op 31-08-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
In dit soort gevallen zou ik eerst eens een clean install doen.
Dan beginnen met de drivers van HP zelf en zien waar/wanneer het fout gaat.
Staat de HP AMD grafische driver erop of een andere/nieuwere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Is er een mogelijkheid de “touch” functie van je scherm uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
The_Doman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:19:
In dit soort gevallen zou ik eerst eens een clean install doen.
Dan beginnen met de drivers van HP zelf en zien waar/wanneer het fout gaat.
Staat de HP AMD grafische driver erop of een andere/nieuwere?
Volgens mij de AMD Software Adrenalin Edition?

Coolblue heeft de laptop op de site verkocht als 890M videokaart.
Nu kom ik dus vooral 880M tegen op het apparaat zelf.

Ook raar toch...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Sleehond schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:25:
Volgens mij de AMD Software Adrenalin Edition?

Coolblue heeft de laptop op de site verkocht als 890M videokaart.
Nu kom ik dus vooral 880M tegen op het apparaat zelf.

Ook raar toch...?
Laptop fabrikanten hebben soms eigen, speciaal afgestemde, drivers.
Ik heb wel eens met een HP ZBook onverklaarbare crashes gehad bij een schone installatie totdat ik de eigen HP GPU driver installeerde.
De drivers zijn wel allemaal zeer recent zie ik:
HP EliteBook X G1a 14 drivers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:35
Voor als de juiste oplossing NIET langskomt,

Welke retourmogelijkheden heb ik?
Binnen 30 dagen na ontvangst van je product heb je 3 opties:

je product gratis ruilen voor een ander product;
je product laten repareren;
je product gratis retourneren en je geld terug laten storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Haperingen hebben soms te maken met een slechte disk. Kun je een screenshot maken van CrystalDiskInfo? Daarvoor kun je de window uitbreiden totdat je alles ziet. Kies Engels als taal.

Disk haperingen zouden ook naar voren moeten komen uit de systeem logboek. Je kan die exporteren en ergens op een bestanddeelwebsite plaatsen en hier een link plaatsen. Dan kunnen we het zien.

Een laptop heeft een codenummer (sticker of opdruk onderop). Ik zie die niet vermeld worden. Dat geeft aan wat je precies hebt gekocht. Dus ook welke gpu er in hoort te zitten.

Verkopers als Coolblue en Mediamarkt kopen vaak custom configuraties in bij merken als HP. Die kun je dan alleen maar kopen bij die leverancier. Voordeel voor de verkoper is dat je niet makkelijk kan vergelijken.

Herinstalleren van USB disk is niet aan te raden als de laptop een eigen Windows installatie optie heeft. Daar zitten vaak drivers al op. Zoals eerder aangehaald: drivers van de leverancier zijn van belang op laptops. HP heeft HP Support Assistant software die het updaten van drivers voor je kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 01-09-2025 04:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:56
Von Henkel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:46:
Voor als de juiste oplossing NIET langskomt,

Welke retourmogelijkheden heb ik?
Binnen 30 dagen na ontvangst van je product heb je 3 opties:

je product gratis ruilen voor een ander product;
je product laten repareren;
je product gratis retourneren en je geld terug laten storten.
Inderdaad. En niet gaan rommelen: binnen 14 dagen gewoon retourneren en je geld terug. Je wil geen garantie-achtige processen induiken met een nieuw apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_H_G_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:30:
Inderdaad. En niet gaan rommelen: binnen 14 dagen gewoon retourneren en je geld terug. Je wil geen garantie-achtige processen induiken met een nieuw apparaat.
Juist wel, dan wordt hij juist zeker zonder te blikken of blozen vervangen. Bij een ouder apparaat ligt de bewijslast namelijk bij de koper, niet de verkoper, waar dat het eerste half jaar wel zo is.
Pagina: 1