Een dom apparaat 'slim' maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:36

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Domme vragen bestaan niet? Hold my beer ;) Nog nooit zoiets gedaan, dus waarschijnlijk denk ik er veel te simpel over.

Mijn belangrijkste vraag, de sanity check... hoe realistisch is dit?

Omdat ik knutselen met elektronica lollig vind, programmeren prima lukt en een hobby belangrijk is, wil ik proberen een dom apparaat 'slim' te maken. Bewust tussen aanhalingstekens, want eigenlijk gaat het alleen maar om een werkende web interface of Home Assistant integratie waarmee ik instellingen wil kunnen wijzigen.

Het apparaat wat ik voor ogen heb is deze automatische voederautomaat voor de kat. Heel basic ding met een display en een paar knopjes. Je kunt de huidige tijd instellen, vier voedermomenten en daarbij een portie grootte. We hebben twee katten, dus twee van deze dingen. Het werkt in de basis prima, maar is goedkoop spul, dus die klokjes lopen na een paar dagen niet meer goed synchroon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxiIIe0-Wya2S9QLY-Gr_OmUGxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qrvIamAhlhDHghx0vIQimBiF.png?f=user_large

Mijn eerste idee was om een ESP-achtig bordje er bij te duwen, waarmee ik knopjes om de klok te resetten elke nacht om 00:00 kan triggeren. Zo blijven ze in ieder geval redelijk in sync.

Als dat kan, misschien kan ik dan ook de juiste knoppen voor het instellen van voedermomenten programmeren en op afstand aansturen. Dan komt er een wifi module bij en is een fatsoenlijke web interface nodig, of HA integratie.

Ik wil thuis nog geen ruzie, dus de apparaten die in gebruik zijn laat ik lekker staan. Heb er nog eentje besteld om uit elkaar te halen en veilig te kunnen experimenteren. Ben ook wel benieuwd wat er aan chipje in zit en of ik daar iets mee kan. Wordt het inderdaad signalen simuleren, of kan ik het ding geheel vervangen door een eigen baksel met extra functionaliteit?

Zoals gezegd, een eerste projectje. Op wat simpele knutsels met ESP32 bordjes na ga ik er redelijk blanco in, alles is een leermomentje. Wellicht vlieg ik 't helemaal verkeerd aan, dus simpele tips & tricks zijn van harte welkom om de belangrijkste valkuilen te vermijden.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ESP bordje of een Shelly Uni? Die kun je ook nog eens koppelen aan HA met een automation als je dat wilt. Dan kun je direct uit HA de motortjes aansturen en heb je die klokjes niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 20:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet allereerst bij jezelf nagaan wat je wilt registreren en/of bedienen. Een klokje resetten vind ik nu niet echt "slim"
Volume sensor in het reservoir, een gewichtssensor onder je voederbak en het gewichtsverloop als een grafiek uitstippelen waarmee je ook kunt zien of de voerbak daadwerkelijk op tijd is bijgevuld, dan ben je slim bezig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
sypie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:51:
ESP bordje of een Shelly Uni? Die kun je ook nog eens koppelen aan HA met een automation als je dat wilt. Dan kun je direct uit HA de motortjes aansturen en heb je die klokjes niet meer nodig.
Oeh goeie, Shelly Uni's heb ik ook nog liggen, dat maakt die HA integratie meteen een stuk makkelijker!

Nou ja, het apparaat moet z'n gebruikelijke functie(s) met knopjes ook nog houden. Dat is het compromis dat ik hier heb... ik mag gadgetten wat ik wil, als extra, maar het moet ook 'gewoon' blijven werken. Zelfde verhaal met lichtknopjes. Maakt het lastiger, maar het is wat het is.
memphis schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:08:
Je moet allereerst bij jezelf nagaan wat je wilt registreren en/of bedienen. Een klokje resetten vind ik nu niet echt "slim"
Volume sensor in het reservoir, een gewichtssensor onder je voederbak en het gewichtsverloop als een grafiek uitstippelen waarmee je ook kunt zien of de voerbak daadwerkelijk op tijd is bijgevuld, dan ben je slim bezig.
Helemaal mee eens. Vandaar ook de heel bewuste quotes. Ik snap ook wel dat dit nog weinig met slim te maken heeft, maar het is dan ook een eerste projectje. Eerst maar eens zien dat ik op afstand dingen aan kan passen in het apparaat.

Een gewichtsensor in het bakje er onder zou nog mooier zijn, dan kun je ook meten of er daadwerkelijk gegeten wordt en hoe veel. Het startpunt is nu het resetten van het klokje, dan kijken of we ook iets met de andere instellingen kunnen, en daarna volgen extra's :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Als ik het geheel wil aansturen alsof ik knopjes induw, moet ik natuurlijk wel een controller hebben die op basis van een externe input (een trigger vanuit HA) alle individuele knoppen van een impuls kan voorzien. Dat zijn er totaal zeven. Dat gaat met een Shelly Uni jammer genoeg niet lukken. Maar laat ik nou ook nog een ESP32 Wroom hebben liggen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hwMKd8Mkr_-FAA3oMVSOBriXaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/LCui1sggsVV0lGOQenTyufIt.webp?f=user_large

Dat zijn in ieder geval genoeg GPIO opties, het ding heeft WiFi, alleen natuurlijk niet zo'n mooie HA integratie als een Shelly dat heeft. Dat wordt weer even onderzoeken hoe die C syntax ook alweer in elkaar zat, is even geleden. Gelukkig een realtief simpele case... pin down, pin up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:29
Kaastosti schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:31:
Als ik het geheel wil aansturen alsof ik knopjes induw, moet ik natuurlijk wel een controller hebben die op basis van een externe input (een trigger vanuit HA) alle individuele knoppen van een impuls kan voorzien. Dat zijn er totaal zeven. Dat gaat met een Shelly Uni jammer genoeg niet lukken. Maar laat ik nou ook nog een ESP32 Wroom hebben liggen...

[Afbeelding]

Dat zijn in ieder geval genoeg GPIO opties, het ding heeft WiFi, alleen natuurlijk niet zo'n mooie HA integratie als een Shelly dat heeft. Dat wordt weer even onderzoeken hoe die C syntax ook alweer in elkaar zat, is even geleden. Gelukkig een realtief simpele case... pin down, pin up.
Als je ESPHome erop flasht heb je een minstens zo goede HA integratie als met Shelly. Scheelt je ook weer een stuk C programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Is het niet eenvoudiger het hele klokje te negeren en (als eerste) alleen de uitgifte aan te sturen zoals @sypie al aangeeft. Vervolgens slim maken met suggesties zoals die van @memphis.

Als alternatief zou je (mits de voeding genoeg is) de klok van bak 1 ook bak 2 aan kunnen laten sturen door ze door te verbinden aan elkaar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Jesse- schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:54:
[...]Als je ESPHome erop flasht heb je een minstens zo goede HA integratie als met Shelly. Scheelt je ook weer een stuk C programmeren.
Ah ja natuurlijk! Stom dat ik daar niet aan had gedacht, dat is een quick win, scheelt behoorlijk d:)b
DukeBox schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:00:
Is het niet eenvoudiger het hele klokje te negeren en (als eerste) alleen de uitgifte aan te sturen zoals @sypie al aangeeft. Vervolgens slim maken met suggesties zoals die van @memphis.

Als alternatief zou je (mits de voeding genoeg is) de klok van bak 1 ook bak 2 aan kunnen laten sturen door ze door te verbinden aan elkaar.
Klopt. Laat ik eerst zien of ik dingen aan kan sturen en het dan pas moeilijker voor mezelf maken door ook de lokale functies actief te willen laten. Kleine stapjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je 7 knopjes wilt heb je geen 7 inputs nodig. Een CD4532BE als voorbeeld kan 8 inputs naar een 3 digit BCD code vertalen. Ook kan je iets van een matrix keyboard bedenken (rijen/colommen) waarbij je minder pinnen nodig hebt. En als laatse kan je ook analoog werken dat je dm van een weerstandsnetwerk op 1 analoge pin de spanning dat bij iedere key hoort meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:49:
Als je 7 knopjes wilt heb je geen 7 inputs nodig. Een CD4532BE als voorbeeld kan 8 inputs naar een 3 digit BCD code vertalen. Ook kan je iets van een matrix keyboard bedenken (rijen/colommen) waarbij je minder pinnen nodig hebt. En als laatse kan je ook analoog werken dat je dm van een weerstandsnetwerk op 1 analoge pin de spanning dat bij iedere key hoort meten.
Het ging om output, om vanuit de ESP de bestaande knopjes een puls te kunnen geven, alsof ik ze induw. Maar als een CD4532BE dat doet voor input, zal er voor output vast een counterpart zijn. Maar da's voor mij nu denk ik nog even een stap te ver, zo goed is mijn kennis en kunde op dit vlak nog niet.

Conversie van individuele inputs naar een BCD geloof ik meteen, daarmee kun je slimme(re) dingen doen en heb je minder pinnetjes nodig. Maar die heb ik in dit geval wel, dus laat ik simpel beginnen, gewoon even dom 1-op-1 mappen.

Als ik wat verder ben, komen er vast meer van dit soort slimmigheden bij, dus dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Andersom zal iets lastiger worden, zeker als je de uitgangen onafhankelijk van elkaar wilt bedienen maar met een latched schuifregister zoals een 74595 kan je ook ver komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
De eerst bestelde unit werd ineens vanuit de verzender geannuleerd... da's balen, die was een tientje goedkoper dan degene die ik nu moest bestellen. Maar de knutsel versie is binnen! Driewerf hoera :)

Hier en daar wel echt puzzelen hoe 'ie uit elkaar moet. Je ontkomt niet aan wat enthousiast duwen, tot een moment dat je denkt 'dit kan niet de bedoeling zijn', en dan ineens *klik* en los.

Het zijn natuurlijk niet heel veel componentjes. Batterijen en USB voor power, een motortje, een IR led en de centrale unit met scherm en knopjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0baTFBdveHAUwbPvB4AjxTVS5U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6JDXhZVaIuP8UjdE6U5ToScq.jpg?f=user_large

Die gaan we eens doormeten, ik hoop dat alles binnen dat apparaat gewoon met hetzelfde voltage werkt, dat zou het leven makkelijk maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9g8nzv5HbVebPlhmsmI1w89HUY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lVAZbq0Pt1Z17giXtKFCrvIQ.jpg?f=user_large

De TM1621B chip rechts zal de software wel bevatten. Maar ben bang dat ik daar niet bij kom. Als ik al zou weten waar ik moest beginnen. Dus gewoon beginnen met knopjes indrukken simuleren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmuUGJGJARphxd9jzh3X8aJCkqc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZwYu1dogDTOcw2KEAArgfK1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Goed, na wat experimenteren met een ESP32 er naast (met ESPHome, thanks @Jesse-), is in ieder geval duidelijk dat ik met de juiste config inderdaad kan simuleren dat ik de 'stel tijd in' knop ingedrukt houd.

Als we toch bezig zijn, laten we dan qua techniek in ieder geval al die knopjes ergens aan koppelen. Prima, dat kan, de pinnetjes zijn er voor beschikbaar. Het ding werkt zelf met 3.2V, wat ook is wat er uit de ESP32 komt, top.

Dan komt mijn onkunde op het gebied van elektronica om de hoek kijken. In eerste instantie had ik verwacht dat al die knopjes simpelweg onderbrekers zijn. Ze hebben vier soldeerpunten, waarvan op het bordje aangegeven lijkt te zijn dat de bovenste twee de 'key up' registreren en de onderste twee de 'key down'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YntmFAI8t_VC9ilvf0SCvpsj3Bk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ9dhAL261RGm7Xtxt6HhI95.jpg?f=user_large

Misschien naief, maar dan verwacht ik dat als ik de 'key down' wil simuleren, ik ervoor moet zorgen dat de 3.2V die daar binnen komt, zijn weg vindt naar de andere kant. Het is DC, dus we hebben het over +/- aansluitingen. De - moet al aanwezig zijn, zou het dan niet genoeg zijn als ik ergens een + op zet? Mijn hoofd denkt van wel, de praktijk vindt van niet.

Mijn eerste idee was dan ook om simpel een kabeltje te solderen op de connector in de rechter onderhoek van elke switch. Zet daar spanning op, en je simuleert een 'key down'. Het antwoord is nee, daar doet 'ie niks mee. Pak ik naast de + ook een GND van de ESP32 en verbind de onderste twee connectoren, dan gebeurt er wel wat. Echter reageren niet alle knopjes hetzelfde.

Sanity check... wat is de logische volgende stap, wat moet ik controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20
Je moet sowieso de GND ("min") van beide bordjes koppelen. Verder moet je uitzoeken wat die knopjes doen. Zijn de vier pootjes twee setjes van twee? Waar zijn ze mee verbonden? Is één van de pootjes permanent aan GND verbonden? Of misschien permanent aan V+? Hoeveel ohm weerstand heeft dat pootje naar GND of V+? Dat zou bijna nul moeten zijn. Hoeveel weerstand heeft het andere pootje naar V+ of GND? Die pull-up of pull-down is vaak enkele kilo-Ohm.

Als beide bordjes dezelfde voedingspanning gebruiken dan kun je misschien de ESP voeden vanaf het originele bordje. Dan kun je mogelijk ook (via een weerstand; met de bestaande weerstand wordt dat een spanningsdeler dus deze mag niet te groot zijn, maar je wil wel de stroom beperken) 'rechtstreeks' de output van de ESP op de input van de TM hangen. Als je dat liever niet doet kun je dat via een transistor doen, of als je helemaal op safe wil spelen, via een optocoupler.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-10 21:12
Ir led en motortje aan die ESP beunen, rest van de hardware eraf. Software in HA doen met esphome. Hoef je ook niet moeilijk timers synchroon te doen enzo.

[ Voor 17% gewijzigd door tafkaw op 03-10-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:33
ik heb ook zoiets eens gedaan met een minidisc speler, die kan ik nu bedienen via homeassistant. Ik heb een relais bordje gekocht en dat simuleert de drukknoppen, kort schakelen a 1 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
tafkaw schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:50:
Ir led en motortje aan die ESP beunen, rest van de hardware eraf. Software in HA doen met esphome. Hoef je ook niet moeilijk timers synchroon te doen enzo.
Technisch heb je helemaal gelijk, maar dan komt hier dus de PAF om de hoek kijken. Ik mag knutselen wat ik wil, als de originele functionaliteit het ook maar blijft doen. Dan kom je dus op knopjes simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Paul schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:50:
Je moet sowieso de GND ("min") van beide bordjes koppelen. Verder moet je uitzoeken wat die knopjes doen. Zijn de vier pootjes twee setjes van twee? Waar zijn ze mee verbonden? Is één van de pootjes permanent aan GND verbonden? Of misschien permanent aan V+? Hoeveel ohm weerstand heeft dat pootje naar GND of V+? Dat zou bijna nul moeten zijn. Hoeveel weerstand heeft het andere pootje naar V+ of GND? Die pull-up of pull-down is vaak enkele kilo-Ohm.

Als beide bordjes dezelfde voedingspanning gebruiken dan kun je misschien de ESP voeden vanaf het originele bordje. Dan kun je mogelijk ook (via een weerstand; met de bestaande weerstand wordt dat een spanningsdeler dus deze mag niet te groot zijn, maar je wil wel de stroom beperken) 'rechtstreeks' de output van de ESP op de input van de TM hangen. Als je dat liever niet doet kun je dat via een transistor doen, of als je helemaal op safe wil spelen, via een optocoupler.
Daar ontbreekt nog flink wat kennis bij mij. Niet erg, dat zoeken we op. De ESP voeden vanaf het originele bordje lijkt me een prima plan om mee te starten. Even doormeten. Die GND combineren klinkt ook logisch.

Hoe die knopjes werken, ben ik nog niet achter. Daar nog eens op alle combinaties de multimeter erbij houden, die zou de nodige antwoorden moeten geven.

De output van de ESP naar de input van de TM klinkt als een goede theorie, maar dat wordt serieus micro soldeerwerk. Daar heb ik kennis/kunde en de spullen niet voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-10 21:12
Kaastosti schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Technisch heb je helemaal gelijk, maar dan komt hier dus de PAF om de hoek kijken. Ik mag knutselen wat ik wil, als de originele functionaliteit het ook maar blijft doen. Dan kom je dus op knopjes simuleren.
Knopjes ook implementeren en ander schermpje is veel makkelijker dan getimed door die menu's klootviolen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik 'm met wat experimenteren al stuk heb. Na het indrukken van de knop om de tijd in te stellen gaat de tijd knipperen, maar daarna reageert er niks meer. Na een paar seconden gaat de tijd vanzelf optellen, wat normaliter met hetzelfde knopje gedaan wordt die je ingedrukt moet houden.

Gisteren geprobeerd om met de spanning uit de pin van de ESP een reactie te triggeren. Waarschijnlijk daarbij iets geraakt wat niet mocht. Ik zie ook geen reset optie, dus zoals het er nu uitziet eindigt deze aanpak.

Dan wordt het toch meer in de richting van wat @tafkaw zegt... alle aansturing vanuit de ESP doen en die regelen met HA. Het is wat het is.

Pagina: 1