Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09 03:18
het word weer eens tijd mijn LG G8s thinq te vervangen (die mijn nokia 8 verving) ervoor had ik nog een dumbphone.

Must haves :

Mijn wensen zijn
**absoluut geen made in china (dus niet alleen geen chinees merk, maar ook niet gemaakt in een fabriek in china)

**een zo clean mogelijke android waar ik onder versta geen vooraf geinstaleerde apps en ZEKER geen die ik er niet af kan gooien..
(ik vind de android van de LG al erg rommelig.. die van de nokia 8 was veel cleaner maar ik weet dat het VEEL erger kan)

***een metalen achterkant (ik ben nooit tevreden geweest over de glazen achterkant van de G8s.. en vond de all metal nokia 8 veel beter hierin.. plasic wil ik al helemaal niet...
ik vond het wel hinderlijk dat de knoppen van de LG G8s zover uitsteken (daardoor druk je ze soms per ongeluk in als je het toestel vastpakt) dus als die iets meer verzonken liggen is dat prettig
**
hetzelfde met scherm.. ik heb liever iets bredere bezzels.. (dat maakte het scherm stootvaster) en voorkomt dat je per ongeluk swiped midden in een film..

**ik behoud graag mijn annaloge 3.5 inch koptelefoonplug., maar als er een oplossing is met een andere fysieke aansluiting bvb via de oplaadpoort met een adapter (dus GEEN wireleas headphone) dan is dat een acceptabel compromis.

**ik wil kwa specs geen downgrade, en het liefst een upgrade
-dus minimaal 6, maar het liefst 8GB ram
-een cpu die gelijk of beter is dan de snapdragon 855
-en 128gb of meer opslag

**ik wil ook gewoon mijn fysieke sim behouden, geen esim dus.

**support is belangrijk, de nokia 8 was onbruikbaar doordat er maar veel te kort updates voor uitkwamen.
(kreeg maar 1x een android versie update)
de LG is wat dat betreft beter....

ik heb graag een toestel dat een up to date android versie heeft (15 of 16) en zoveel/zolang mogelijk updates daarin zal blijven krijgen (tot android 19.. 3 versies van die nu uit is lijkt me redelijk)
===============================================
would likes :
**mogelijkheid tot plaatsen van 2e sim (voor in buitenland) is een pretigge extra die ik nu ook heb
**mogelijkhgeid tot toevoegen sd kaart (aangezien ik absoluut geen cloutservice gebruik is ook een wenselijke extra
========================================
tot slot :

-de camera is volstrekt onbelangrijk, mag zelfs een telefoon zonder camera zijn.. ik vind uitstekende cameralenzen alleen maar hinderlijk... dus hoe "platter" en minder uitstekend die eventuele lens is, hoe beter

===============
kwa prijs ... de nokia 8 koste me 400 euro (was aanbieding hij was normaal 600).. de G8s thinq 600 euro..
dus ergens in die prijsklasse lijkt me gepast.. maar als je een beter bij mijn wensen toestel hebt dat (veel) meer kost hoor ik het graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat zijn een hoop wensen, welke heb je zelf al gevonden?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Dus ej wilt een europese telefoon onder de 600 euro?
Met METALEN achterkant?
Dat gaat moeilijk worden ;)

review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen is eerste waar ik aan dacht - en voordeel is dat je achterkant makkelijk zelf kan aanpassen.

[ Voor 55% gewijzigd door 99ruud99 op 31-08-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dit is minimaal Android 14, 6 GB en 128GB geheugen en land van herkomst is niet China volgens de pricewatch: categorie: Smartphones Gezien je prijs is dan enkel de Fairphone een optie.

Ieder filter meer maakt ongeveer de lijst leeg. Dus ik denk dat je keuzes moet maken in de prioriteiten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 31-08-2025 18:41 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:47
99ruud99 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:34:
Dus ej wilt een europese telefoon onder de 600 euro?
Met METALEN achterkant?
Dat gaat moeilijk worden ;)

review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen is eerste waar ik aan dacht - en voordeel is dat je achterkant makkelijk zelf kan aanpassen.
Wordt in Suzhou, China geproduceerd dus valt ook om die reden buiten het wensenlijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:25:
Mijn wensen zijn
**absoluut geen made in china (dus niet alleen geen chinees merk, maar ook niet gemaakt in een fabriek in china)
Ze worden allemaal gemaakt in China. Een aantal worden in elkaar gezet in Vietnam of India maar dat zorgt er alleen voor dat de (milieu) kosten stijgen omdat de onderdelen vanuit China naar die landen moeten worden verzonden. Het maakt de telefoon niet veiliger of eerlijker.

De fairphone Gen. 6 is inderdaad een van de beste opties. Die worden ook in China gemaakt maar wel op een zo eerlijk mogelijke manier(zie https://shop.fairphone.com/nl/the-fairphone-gen-6#f_slide_3 ). En Fairphones komen met een schoon OS, krijgen 8 jaar updates, hebben MicroSD ondersteuning, Fairphone verkoopt een eigen USB-C naar 3.5mm kabel, en zijn repareerbaar.

• DutchGamer1982
ok even een update en bump.
vergeet dat budget.. als meer nodig is.. is meer nodig.
maar de andere wensen staan gewoon..

dat ethische gebeuren kan me geen ruk schelen.
maar ik wil pertinent geen toestel dat in china gemaakt is (ik wil geen chinese spionage in mijn toestel, china staat bekend dat het nog wel eens in telefoons en andere hardware afluisterspul in te bouwen)
idem dito als er een 5g chip inzit dan dus ook de europes niet de chinese
als het ding in een sweatshop in thailand, india taiwan oidk gemaakt word en 10000 ton co2 uitstoot en totaal niet repereerbaar is.. dat kan me dan weer geen ruk schelen

en ja dan moet je verder dan alleen de lijstjes op tweakers... want sommige producten hebben meerdere fabrieken en inkopers soms zelfs PER model telefoon.. dus moet je heeel specefieke kennis hebben om te weten welke china-vrij zijn.

nokia was altijd gewoon gemaakt in finland of taiwan.. maar word nu ook mainland china gemaakt..
asus.. soms china soms andere landen verschild heel erg...
samsung.. meestal andere landen.. maar soms china..

en natuurlijk alle chinese merken zelf vallen sowieso af.

een snapdragon cpu hoeft niet persee. ik heb geen verstand van die andere maar als een samsung cpu o.d.k, die niet in china gemaakt word even goed of beter is als een snapdragon 855 (dus een verbetering tov huidige toestel) dan is dat acceptabel.

[ Voor 38% gewijzigd door DutchGamer1982 op 04-09-2025 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55

ResuCigam

BOFH

Een Europese 5g chip? Die bestaan volgens mij niet eens..

Edit: Haal gewoon een Samsung, die worden niet in China gemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door ResuCigam op 04-09-2025 14:22 ]

We do what we must because we can.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zonder een aanpassing van je eisenpakket ga je niets vinden. Ik stel voor dat je je eisenpakket aanpast, zelf een aantal opties zoekt en dan weer terug komt.

Daarnaast: als je je zorgen maakt over spionage, kun je eigenlijk niet aankomen met een Android-toestel waar vadertje Google zich aan data helemaal suf verzamelt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33

bakvis

Tweakers.Nerd

Dus het gaat je om het productie proces, niet eens de ontwerper van de telefoon?

Bjina alles wat we tegenwoordig consumeren en wat makkelijk verscheept kan worden komt uit Azie. Chips veelal uit Taiwan (TSMC) maar sub-assembly/volledige assembly vaak in China.

Ik denk dat je wensenijst daardoor ook niet realistisch is, dat je een telefoon wilt zonder inbreng van de chineese overheid snap ik volledig. Daar kun je kijken naar de volgende merken:
- Fairphone (europees ontwerp)
- Samsung (Design in zuid korea, productie in Vietnam)

Mijn Specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 17:14
DutchGamer1982 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:08:
ok even een update en bump.
vergeet dat budget.. als meer nodig is.. is meer nodig.
maar de andere wensen staan gewoon..
Geen budgetlimiet en de rest van de eisen zijn hard?

Laat je eigen phone bouwen in Limburg, met componenten ontwikkeld en gemaakt in Vlissingen, met devteam in Zeewolde, met een softwareteam in Lauwersoog.

Zoals eerder gezegd, je zal wat eisen moeten laten gaan. Genoeg telefoons met componenten uit China die hun imago niet te grabbelen gooien met spyware van Chinese afkomst. Vooral op 't level van OS (android) is het kwetsbaar. Losse componenten die zelf software bevatten is de source vaak beschikbaar voor de afnemer. Dus onwaarschijnlijk dat deze malafide code bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
bakvis schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:23:
Dus het gaat je om het productie proces, niet eens de ontwerper van de telefoon?

Bjina alles wat we tegenwoordig consumeren en wat makkelijk verscheept kan worden komt uit Azie. Chips veelal uit Taiwan (TSMC) maar sub-assembly/volledige assembly vaak in China.

Ik denk dat je wensenijst daardoor ook niet realistisch is, dat je een telefoon wilt zonder inbreng van de chineese overheid snap ik volledig. Daar kun je kijken naar de volgende merken:
- Fairphone (europees ontwerp)
- Samsung (Design in zuid korea, productie in Vietnam)
fairphone word zeker te weten in china gemaakt.

samsung.. is een lastige.. van wat ik lees hebben die (een deel van) hun productie in china.. en wat erger is.. zelfs per ontwerp.. dus zelfs het zelfde toestel model kan de ene batch made in vietnam, korea of india zijn.. en de andere batch made in china.
(dus je zult het toestel fyiek in de hand moeten hebben en de sticker op het doosje moeten bekijken om het uit te sluiten..)

en sja samsung heeft voor de nieuwe modellen geen headphonejack.. en ik kan niet vinden of die een usb naar 3.5mm dongle hebben?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
Het is heel erg simpel: als je geen enkel onderdeel uit China wilt, dan blijft er niks over om uit te kiezen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Hahn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:19:
Het is heel erg simpel: als je geen enkel onderdeel uit China wilt, dan blijft er niks over om uit te kiezen.
ik zie idd dat vergeleken met een paar jaar geleden (LG was nog grotendeels vrij van chinese invloed voor ze stopten) het erg lastig is.. vandaar de vraag..

je zou toch zeggen dat de zorgen aangaande dat dictoriale bewind van xi.. er gewoon telefoons zouden moeten bestaan vrij van afhankelijkheid van china (aka een "democratic phone" wel met japanse, amerikaanse, europese,, taiwanese etc onderdelen... maar geen onderdelen uit dictatorlanden)

Gigaset GX6 PRO was ook interesant destijds.. -> al gebruikte die veel teveel chinese onderdelen..
maar die zijn nu ook overgekocht door een chinees bedrijf.. dus de hoop dat daar een china-vrije opvolger van komt is ook weg..
en dat nu gedateerde toestel.. is zwakker in specs dan mijn LG G8S die ik al heb doordat dat ook een 4 jaar oud toestel is.

lijkt me bvb ook voor bedrijven en het leger geen prettig idee als je een land waar we over 10 jaar in oorlog mee kunnen zijn hoe dingen gaan. zoveel invloed geeft.. je zou toch zeggen dat er een toestel als dat zou moeten bestaan..

[ Voor 20% gewijzigd door DutchGamer1982 op 05-09-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:12
DutchGamer1982 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:23:
[...]

ik zie idd dat vergeleken met een paar jaar geleden (LG was nog grotendeels vrij van chinese invloed voor ze stopten) het erg lastig is.. vandaar de vraag..
Het is maar wat je 'grotendeels vrij' noemt, want wat ik vind over LG is dat ze toch al snel 30% van hun onderdelen uit of via China verkregen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Het wordt vrij lastig om met zoveel rare vooroordelen en conspiracy theorieën te werken. Misschien iets nemen waar je een open source os op kunt flashen? Of denk je dat Xi op hardwareniveau data doorstuurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
418O2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:32:
Het wordt vrij lastig om met zoveel rare vooroordelen en conspiracy theorieën te werken. Misschien iets nemen waar je een open source os op kunt flashen? Of denk je dat Xi op hardwareniveau data doorstuurt?
ja... ik denk dat de chinese overheid een extra chip op elke pcb instalereerd, van elk moederbord, telefoon, camera etc etc dat daar gemaakt word..
dat automatisch de microfoon, camera en alle informatie doorstuurd naar servers in china..

zulke "spionagechips" zijn in het verleden al aangetroffen in in china gemaakte laptops..
en hoewel china natuurlijk vooral geintereseerd zal zijn in politiek interesantere doelwitten (leiders en industriele giganten).. en ongetwijfeld dus een ai heeft die door al die gejatte data heenfiltered en dus niet zo geintereseerd zal zijn wat een leraar uit nederland allemaal deelt met zijn contacten.... is het toch een onprettig idee..

daarnaast mijd ik in meer producten china zoveel mogelijk (don't feed the beast) ik zie het liefst een tradeban tegen china.. china zie ik veel meer dan rusland als de grootste dreiging voor de vrijheid, en het is een faustian deal die we niet moeten willen.. om daar zooi van te blijven kopen.

ook met bvb kleding zoek ik zoveel mogelijk stoffen uit die niet gemaakt worden in china.. en kleding die die niet in china gemaakte stoffen omzetten in kleding (wat ook lastig na te gaan is.. want je moet dan weten 1 waar word de kleding gemaakt (want het labeltje erin zetten is niet volledig maken).. 2 waar word de stof voor die kleding gemaakt 3 waar word die ruwe stof en verf gemaakt 4 waar worden de ingredienten voor die verf en stof gewonnen..

**en wederom "lage lonen/arbeidsomstandigheden" maken me niet zo uit hierin.. noch co2 belasting.. maar ik wil gewoon zo min mogelijk china voeren.
zelfs als dat betekend dat ik bvb 30 euro voor een kabelthe betaal en andere idioten er voor 60 cent een laten overkomen via alibabba (als het aan mij lag gingen sites als alibabba, tiktok en temu gewoon achter dezelfde blokkade als sites als piratebay)

maargoed het ziet er naar uit dat een (dure) samsung + een usb naar 3.5mm dongle.. mijn beste keuze nog is om zoveel mogelijk weg te blijven bij china..

maar het toont ook aan hoeveel non china productie verdwenen is de laatste 4 jaar (ook bij merken die hun productie juist naar china hebben verplaatst ipv van juist daar weggaan zoals je zou willen)
-
bvb sony die tot enkele jaren terug gewoon nog alles in japan maakte... of asus die tot voor kort alles in taiwan maakte..

ik kan toch niet de enige zijn die pertinent "geen china meuk" wil..

[ Voor 11% gewijzigd door DutchGamer1982 op 05-09-2025 17:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:42:
[...]

ja... ik denk dat de chinese overheid een extra chip op elke pcb instalereerd, van elk moederbord, telefoon, camera etc etc dat daar gemaakt word..
dat automatisch de microfoon, camera en alle informatie doorstuurd naar servers in china..
...
(nadruk toegevoegd)

Een leraar zou toch beter moeten weten dan in de val te stappen van te veel verliefd te worden op zijn theorie, al helemaal als die zó makkelijk te weerleggen is (opgave voor de lezer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Ok dat ALLE was wellicht wat overdreven.. Maar ze zijn in het verleden wel degelijk gepakt op een dergelijje chip instaleren op bepaalde laptops en telefoons die hier gewoon commercieel verkocht werden en omdat ik niet de technische expertise bevat om te checken voor zulke chips mijd ik ze maar het beste allemaal. Het is daarnaast sowieso geen goed idee is on een regime als dat van china extra geld toe te spelen dus ben je beter af bij een alternatieve optie ook als die voor de consument slechter en duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Is Kyocera nog een optie?
Gemaakt én geproduceerd in Japan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dit forumregels is bedoeld voor aankoopadvies, niet om beelden over andere mogendheden te ventileren. Hou het dus ontopic en puur over niet in China geproduceerde toestellen

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Yaksa schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:23:
nooit van gehoord.. klinkt op zich interesant.. zal ik me even in gaan inlezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Die zijn gemaakt voor de VS. Kyocera is actief met smartphones in de VS en Japan, niet in Europa. De toestellen werken dus ook niet (goed) in Europa. Op de site staat dat ook aangegeven: "Outside U.S. No"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
DutchGamer1982 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:25:
Mijn wensen zijn
Ik volg de wens.

Maar kijk even dit filmpje:

En bedenk dat dit gaat over de productie van een lullige BBQ scrubber bestaand uit 9 ofzo simpele onderdeeltjes.

En het lukt niet. Gewoon. Niet. Om die te maken zonder onderdelen uit China. Met zeer veel moeite uiteindelijk zo ongeveer, als je een welwillend oog toeknijpt, en wat het resultaat dan kost mag je in de video bekijken.

Stel je nu ongeveer het productieproces en de hoeveelheid onderdelen in een mobiele telefoon voor. Gedaan?

Nou, dat dus.

Mijn schatting is dat je niet dichter bij je ideaal gaat komen dan de meteen al genoemde Fairphone 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Wilke schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:22:
[...]

Ik volg de wens.

Maar kijk even dit filmpje:
[YouTube: I Tried To Make Something In America (The Smarter Scrubber Experiment) - Smarter Every Day 308]
En bedenk dat dit gaat over de productie van een lullige BBQ scrubber bestaand uit 9 ofzo simpele onderdeeltjes.

En het lukt niet. Gewoon. Niet. Om die te maken zonder onderdelen uit China. Met zeer veel moeite uiteindelijk zo ongeveer, als je een welwillend oog toeknijpt, en wat het resultaat dan kost mag je in de video bekijken.

Stel je nu ongeveer het productieproces en de hoeveelheid onderdelen in een mobiele telefoon voor. Gedaan?

Nou, dat dus.

Mijn schatting is dat je niet dichter bij je ideaal gaat komen dan de meteen al genoemde Fairphone 6.
interesant filmpje..
-had niet het idee dat de afbraak van europese/westerse industrie ZO ver gevorderd was.. en had het idee dat het centenwerk was (chinese bagger 6 cent, chinese kwaliteit 12 cent.. europese kwaliteit 18 cent) en dat het hier dus nog wel kon.. alleen duurder was. (denk aan toen de laatste medicijnfabriek van nederland naar india vertrok een paar jaar terug dat ging echt om 0.1-0.2 cent per pil verschil.. maar dat het vergeleken met 20 jaar terug compleet ontmanteld is.. dat is wel schokkend..
dus om terug te komen op "het kan hier, voor maar IETSJE duurder.. zul je dus niet alleen een product maar de complete productiechain weer naar europa/westen moeten halen... en dat krijg je alleen zover als er gewoon een tradeban op die chinameuk komt.

die fairphone word dan weer gemaakt in china.. dus maar een heel klein deel word gedaan in nederland.
zou de samsung S25 dan niet dichter bij "chinavrij" zitten (tenzij er idd merken zijn waar je normaal niet aan denkt.. zoals die japanse die een andere poster hier noemde)

natuurlijk is mijn eis hier niet direct "lokaal gemaakt" maar idd ik zou ook pissig worden als mijn made in india/vietnam gewoon gedropshipped word vanuit china.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 00:38
Gaat dit topic nu over het vinden van een nieuwe telefoon of " lief dagboek china is slecht " ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Simpelweg maar één keuze: Trump Phone, succes ermee!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
ondertussen ingelezen.. helaas dat merk is er in 2023 ook mee gestopt... en de toestellen die er nog zijn hebben dus ook wel wat verjaarde specs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
ResuCigam schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:14:
Een Europese 5g chip? Die bestaan volgens mij niet eens..

Edit: Haal gewoon een Samsung, die worden niet in China gemaakt.
4g werkt voor mij ook prima...
en idd samsung lijkt de enige overgebleven keuze
al is dat ook een lastige gok.. want je moet dan dus eerst een toestel bestellen.. dan als je het doosje hebt.. de sticker erop uitlezen.. en hopen dat je er een uit vietnam of taiwan of korea te pakken hebt.. en niet een uit china (want helaas hetzelfde toestel kan op meerdere locaties gemaakt worden.. en alleen door fysiek het toestel in de hand te hebben kun je daar wat mee)

schokkkend te zien hoeveel china meuk er is... (en dat zelfs de laatste japanse/zuid-koreaanse/taiwanese merken ondertussen sellouts zijn of gestopt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Laatst online: 01:25
Al eens naar Sony gekeken? Voor zover ik weet word de Sony Xperia 1 VI gemaakt in Thailand. De nieuwe Sony Xperia VII helaas in China.

Voldoet verder ook aan veel van je eisen. O.a. 3.5 mm jack.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
DutchGamer1982 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:24:
[...]

al is dat ook een lastige gok.. want je moet dan dus eerst een toestel bestellen.. dan als je het doosje hebt.. de sticker erop uitlezen.. en hopen dat je er een uit vietnam of taiwan of korea te pakken hebt.. en niet een uit china (want helaas hetzelfde toestel kan op meerdere locaties gemaakt worden.. en alleen door fysiek het toestel in de hand te hebben kun je daar wat mee)

schokkkend te zien hoeveel china meuk er is... (en dat zelfs de laatste japanse/zuid-koreaanse/taiwanese merken ondertussen sellouts zijn of gestopt zijn
En als hij ‘uit Vietnam’ komt is het wel goed? Die onderdelen worden dan in Vietnam in elkaar gezet, maar je mag 3x raden waar de onderdelen dan weer vandaan komen.

0% Chinees is bij een smartphone gewoon onmogelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
[...]

Schokkend is als iemand moeilijk doet over een Chinees speakergrilletje in zijn telefoon, maar uitgesproken TOTAAL geen moeite heeft met kinderarbeid of andere vormen van uitbuiting.
En schokkend is ook dat niemand op dit beschaafde forum daar ook maar één woord aan geweid heeft.

Succes met je Trump phone en rol alluminium.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Als er wel iets vol zit met (niet verwijderbare) bloatware is het wel een Samsung..... Nog los van het feit dat ook al is ie in made in 'insert land' is er altijd Chinese chips in zullen zitten..... Nog los van het feit dat je wel graag filmpjes wilt kijken, heb je enig idee hoeveel data daarmee gescrubt wordt ? 1x youtube openen en je data ligt bij duizenden bedrijven....

De kans dat de AIVD jou monitort is groter dan jouw gedachtes over chinese chips.

Denk dat je het beste deze telefoon kan nemen. Is Nederlands product en geproduceerd in nederland.

Afbeeldingslocatie: https://dutchtelephones.com/wp-content/uploads/2022/12/ptt-t65-ericsson-1972-aardtoets-draaischijf-grijs-telefoon-2.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 12-09 16:16
BBBrt schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:52:
[...]

Schokkend is als iemand moeilijk doet over een Chinees speakergrilletje in zijn telefoon, maar uitgesproken TOTAAL geen moeite heeft met kinderarbeid of andere vormen van uitbuiting.
En schokkend is ook dat niemand op dit beschaafde forum daar ook maar één woord aan geweid heeft.

Succes met je Trump phone en rol alluminium.
En over de CO2 uitstoot etcetera :|

Ja, zo komen we er wel wel met het redden van het klimaat

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 09:37
CLB schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:42:
Simpelweg maar één keuze: Trump Phone, succes ermee!
En die wordt grotendeels in China gemaakt. Het zou kunnen dat de sticker "made in America" in de VS wordt gemaakt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Was ook geen serieuze optie ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DutchGamer1982 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:42:
[...]

Denk je nu werkelijk dat geen enkel merk een beetje nacontrole doet van wat er gebouwd wordt in China, en dat ze dan niet zien dat er iets op het pcb zit wat niet gespecificeerd is? Of dat 3rd party reparateurs dat niet opvalt? Of dat je überhaupt een chip in een pcb waar je geen specificaties van hebt kunt integreren, vooral het pcb van een smartphone dat geoptimaliseerd is tot en met?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BBBrt schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:52:
[...]

Weinig schokkends aan. Het is zo absurd dat het geen enkele aandacht verdient. Niet doen alsof negeren automatisch gelijk staat aan impliciete instemming of onverschilligheid.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
[...]
Samsung en geen bloatware willen.. Toevallig voor een klant een reeks Galaxy Active Tabs klaargemaakt, maar allemachtig wat wordt daar een bootlading aan meuk op gezet zeg. Gros van de apps kun je niet eens verwijderen.

Als het je puur gaat om een technisch veilig toestel, dan kun je beter zoeken naar specifieke roms (zoals GrapheneOS) en kijken welke toestellen ondersteund worden. Beste optie voor privacy is de Pixel reeks. Ja, geproduceerd door Google, maar met GrapheneOS helemaal zonder Google en bemoeienis van derde partijen. Bootloader kan na het flashen vergrendeld worden dus je hebt echt een veilig toestel dat bij verlies geen data zal prijsgeven. Elke app die je installeert heeft standaard geen netwerk verbinding, behalve als je zelf een vinkje zet. Als je echt Google diensten nodig hebt (bijv. Android Auto) dan draait dit sandboxed. Ik heb naast mijn daily iPhone een Pixel 9 Pro Fold met Graphene en zelfs de bank apps draaien probleemloos, evenals contactloos betalen via Curve.

Geen idee waar ze geproduceerd worden, maar ik denk dat je de grootste risico's afdekt met goede software en niet zozeer met chips uit een bepaald land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:41
Dat zijn inderdaad veel wensen van TS. Binnenkort verdwijnt simkaarthouder bij de iPhone 17 en dit zal spoedig ook overslaan naar andere fabrikanten, dus wen er maar aan dat straks alleen nog maar e-sim mogelijk is. Met e-sim kun je wel gewoon meerdere sim's gebruiken. Zelfs de 3.5mm audioplug is verdwenen, nu kan je deze via USB-C poort gebruiken. Ik denk dat het inderdaad lastig gaat worden om een toestel naar jou wensen te krijgen. Misschien zul je iets moeten aanpassen/met de tijd meegaan en maar accepteren, je verliest niks en ga jij er behoorlijk op vooruit. Uiteindelijk zal je niks merken en zul je blij zijn met een goede smartphone. Als je lowbudget smartphone wil misschien kan dat binnen jouw wensen. De prijzen die TS beschrijft, die zijn al drievoudig ervan, ten minste als je niet voor High-End wil.

Begin 2012 bij het uitkomen kocht ik een Samsung Galaxy Note 2 N7100 16GB voor €650. Dat zou anno 2025 ondenkbaar zijn. Dit zou vandaag de dag €1300 a €1700 kosten.

Volgens mij is er geen smartphone zonder camera's.

Heel veel succes en ik ben benieuwd naar jouw keuze

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 08-09-2025 10:06 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor de softwarekant kijk ik altijd eerst naar https://dontkillmyapp.com/ hoezeer de fabrikant Android heeft gecustomized. In het verleden slechte ervaringen daarmee gehad. Ervaring leert dat je daar nog erg radicaal in moet zijn, Motorola telefoon voor mijn moeder gekocht, kun je geen widgets op gebruiken, WTF. Dat zijn dus customizations die je pas merkt als je de telefoon gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Maar ook die waar een ander land op staat zijn gewoon voor het grootste deel in China gemaakt. Alleen de laatste stap van het proces is dan een ander land, de onderdelen komen voor een groot deel uit China en worden als grotere samengestelde blokken doorgestuurd naar de fabriek die de telefoon uiteindelijk dichtklapt.
Alle daadwerkelijke productie hoeft dan niet daar plaats te vinden, alleen de laatste schroefjes erin zetten en 'm in het doosje stoppen.
Los daarvan kun je er met een heel gerust hart vanuit gaan dat een partij met het marktpercentage van Samsung ook een héél groot deel in China laat doen, want die moeten het hebben van volume en dan maakt die paar cent per onderdeel heel veel verschil.

De realiteit is dat als het je gaat om dat je China niet vertrouwt omdat ze backdoors in zouden bouwen er geen enkele moderne smartphonefabrikant is die je kunt vertrouwen, want er is er geen één waarbij er geen onderdelen door China heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 02:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Maasluip schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:48:
Voor de softwarekant kijk ik altijd eerst naar https://dontkillmyapp.com/ hoezeer de fabrikant Android heeft gecustomized. In het verleden slechte ervaringen daarmee gehad. Ervaring leert dat je daar nog erg radicaal in moet zijn, Motorola telefoon voor mijn moeder gekocht, kun je geen widgets op gebruiken, WTF. Dat zijn dus customizations die je pas merkt als je de telefoon gaat gebruiken.
Echt niet? Dat verbaasd mij ook heel erg. Maar met een custom launcher (gebruik zelf Nova) kan je vervolgens weer alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rens-br schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:55:
[...]

Echt niet? Dat verbaasd mij ook heel erg. Maar met een custom launcher (gebruik zelf Nova) kan je vervolgens weer alle kanten op.
Nog wel: nieuws: Nova Launcher-bedenker stopt als enige ontwikkelaar van Android-launcher

Iets met koffiedik maar als ik zo een beetje de tendens van de comments lees, weet ik niet of en hoe lang Nova nog een valide optie is om te installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MAX3400 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:57:
[...]

Nog wel: nieuws: Nova Launcher-bedenker stopt als enige ontwikkelaar van Android-launcher

Iets met koffiedik maar als ik zo een beetje de tendens van de comments lees, weet ik niet of en hoe lang Nova nog een valide optie is om te installeren.
Is niet persee meer een goed voorbeeld nee. Maar wilde vooral wijzen op optie voor een customs launcher. Of dat nu Nova is of de Microsoft launcher of de Pixel Launcher.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rens-br schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:55:
[...]

Ja, draaide zelf ook lang Nova launcher, maar helaas zijn dat ook settings die bij een factory reset niet meegenomen worden en die van de standaard launcher wel.
Factory reset had ik vorige week nodig toen mijn telefoon helemaal gek werd. En uiteraard kun je dan geen gegevens overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Maasluip schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:29:
[...]

Ja, draaide zelf ook lang Nova launcher, maar helaas zijn dat ook settings die bij een factory reset niet meegenomen worden en die van de standaard launcher wel.
Factory reset had ik vorige week nodig toen mijn telefoon helemaal gek werd. En uiteraard kun je dan geen gegevens overzetten.
Maar Nova launcher heeft wel een excellente backup & restore functie, dit in tegenstelling tot de meeste andere launchers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

De ontwikkeling van Nova is ook recent stopgezet

[ Voor 5% gewijzigd door CLB op 08-09-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
CLB schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:16:
De ontwikkeling van Nova is ook recent stopgezet
Lees eens ietsje terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 17:35
Beter helemaal geen telefoon kopen, afgeluisterd word je sowieso. Is het niet door de Chinezen dan wel door de Amerikanen of anders je eigen overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:17
Ik denk dat het aan weinig van je harde eisen voldoet, maar je zou eens hier kunnen kijken: review: Fairphone Gen 6 - Eerlijke telefoon maakt grote stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Allard schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:41:
[...]

En die wordt grotendeels in China gemaakt. Het zou kunnen dat de sticker "made in America" in de VS wordt gemaakt.
Het wordt niet eens gemaakt als Trump Phone. Het is gewoon een white label voor een Chinees toestel van (onder de) 100 euro. Het enige onderdeel wat waarschijnlijk in de VS gemaakt gaat worden is de 'gouden' plasic buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:41
Ik gebruik Norton 360 Premium hier op mijn S24 Ultra en mijn tablet Tab S10+/Windows dat beveiligd mijn aparaaturen goed tegen virussen en indringers :)

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 09-09-2025 08:57 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Allard schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:41:
Wellicht moet je sarcasme-detector even gerecalibreerd worden? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
jip_86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:54:
Beter helemaal geen telefoon kopen, afgeluisterd word je sowieso. Is het niet door de Chinezen dan wel door de Amerikanen of anders je eigen overheid.
dat heb ik heel lang ook gedaan.. (oude nokia van jaren 90) en ik laat mijn telefoon ook vaak thuis (omdat ik niet in alles gevolgd wil worden waar ik heenga) maar helaas voeren ze de plicht er een bij je te hebben langzaam steeds meer op..
mijn eigen overheid of de amerikanen.. vrees ik minder dan china..

overigens even gekeken..

pcb - word nog gemaakt in onder andere duitsland en polen
xensation - duits gemaakt glas dat een alternatief kan zijn voor gorilla glass
AMBS makes lithium-ion batteries in poland
je kunt nog in duitsland geperst titanium bestellen voor het frame, (wel word het metaal geimporteerd)

er is lcd productie in europe, oled niet echt.. in fabrieken in duitsland en engeland, dat op dit moment geen telefoonschermen maken,
maar bij een groot genoege bestelling dat wel zouden kunnen.
-als je persee oled wilt, moet je dat bestellen van zuid-korea, japan of taiwan.

condensators, en kleinere chips Infineon maakt deze nog in europa..

wat rest is de cpu (die zul je moeten importeren uit taiwan) en het geheugen (idem dito)
de 4G of 5G chip kan nog uit de USA besteld worden, of alternatief ook taiwan.

assemblage in europe (solderen pcb, en in elkaar zetten complete product) kan in polen gedaan worden)

============================
ik verwacht volledig dat bij een poging er nog van allemaal haken en ogen bij komen (net zoals in het filmpje)
maar als iemand dus ECHT zou willen kan het wel.
-kosten zijn met name afhankelijk van oplage.. 1000 of 10000 custom pcb of titanium frames of schermpjes zullen je hier een fortuin kosten hier in europa (dan praten we echt over 200 euro voor wat een paar euro kost in china) bestel je er 10 of 100 miljoen.. dan komt die prijs al fors naar beneden.

maar zelfs als je het zou doen.... en in groot genoege oplage om de kosten enigzins te beperken.
het word dan wel een duurder toestel wellicht wel 3000 euro per telefoon, met specs die dus dichterbij 600-800 euro telefoons liggen.
--- dit is inderdaad vooral door het gemis aan expertise en schaal.. als je 20-30 jaar lang deze industrie zou subsidieren en terughaalt naar europa, zou het moeten kunnen voor 1000-1200 euro per telefoon (nog steeds duurder dan china maar een stuk redelijker voor eigen autonomie)

hoewel ik dan wel zou zeggen "dan betaal ik liever 3000 euro dan 600 euro" ik denk niet dat je voldoende consumenten overhaalt die keuze ook te maken om aan het benodigde volume te komen.
-
realistisch vraagt dit dus stevig marktingrijpen van de overheid.
dus danwel die chinese telefoons verbieden op de europese markt, danwel er 300% accijns op rammen (zodat ze 3200 euro worden).. danwel 75% subsidie op eu made telefoons geven.

partijen in taiwan, zuid-korea en japan (die tot een paar jaar geleden nog producten lokaal maakten en relatief recent de productie naar china verplaatsten) zijn wellicht in een betere positie deze productie terug naar huis te halen als er wereldwijd genoeg vraag ontstaat naar "not made in china" maar wederom daar zal dan wel eerst vraag naar moeten zijn...

ik mag diegene zijn die liever 20 of 30 euro betaald voor een kabeltje hier.. dan 80 cent voor eentje van alibaba of temu.. maar er zijn gewoon teveel immorele consumenten die de grotere gevolgen niet zien of negeren en alleen gaan voor wat goedkoper is. marktingrijpen is dus helaas nodig als je terug wilt vechten.
============
maar vergeleken met een jaar of 10 terug.. is het aantal niet-chinese productie van telefoons wel heel erg afgenomen helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:52
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:26:
[...]

ik mag diegene zijn die liever 20 of 30 euro betaald voor een kabeltje hier.. dan 80 cent voor eentje van alibaba of temu.. maar er zijn gewoon teveel immorele consumenten die de grotere gevolgen niet zien of negeren en alleen gaan voor wat goedkoper is. marktingrijpen is dus helaas nodig als je terug wilt vechten.
Ik moet best hard lachen om deze alinea in combinatie met jouw eerdere berichten over dat je het prima vindt om spullen te kopen die uit sweatshops komen of waarbij sprake is van uitbuiting.

Of is jouw morele kompas in 2 dagen tijd opeens gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
BBBrt schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:58:
[...]

Ik moet best hard lachen om deze alinea in combinatie met jouw eerdere berichten over dat je het prima vindt om spullen te kopen die uit sweatshops komen of waarbij sprake is van uitbuiting.

Of is jouw morele kompas in 2 dagen tijd opeens gemaakt?
heeft niks met morele kompas te maken.

als ik zeg dat ik geen geef zak om die sweatshop of co2. dan zeg ik daarmee dat is NUL factor in mijn aankoop
(natuur wel, dus vervuiling is wel een factor)
maar ik wil gewoon geen cent aan china toespelen als het even kan en stimuleer graag lokale werkgelegenheid, en ben daar WEL bereid voor extra te betalen.

Geleuter als bij de fairphone over co2 en arbeidsrechten terwijl ondertussen het nog steeds china geld toespeeld.. is dus NIET wat ik zoek.

als die sweatshop bvb in zuid amerika of afrika staat en lokaal gerund word (en dus geen chinese proxy is) dan maakt dat niks voor me uit in mijn koopgedrag
natuurlijk HOEFT het geen sweatshop te zijn.. maar het is dus geen primair bezwaar bij een aankoop.

een fabriek in china zelfs een die zonder uitbuiting gerund word.. is gewoon een no-go.

als ik lokale werkgelegenheid in stand houd (en ws ook een product heb dat niet vol zit met hormoonverstorende weekmakers) voor 20-30 euro per kabeltje.. dan is dat op de lange termij veel meer waard dan de besparing die je op die 80 cent kabel hebt.
goedkoop is duurkoop zoals ze zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door DutchGamer1982 op 09-09-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09 12:53
Dit topic lijkt inmiddels meer op het neerleggen van complottheorieën dan dat je daadwerkelijk een nieuwe telefoon nodig hebt.
Pagina: 1