Bergingsdeur stellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 20:25
Mijn vraag
Hoe kan ik de bergingsdeur stellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CHAT GPT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met de inbussleutel de kleintjes los gedraaid, deur omhoog en weer vast gedraaid.

Ik kom er net achter dat ik de deur ook omhoog kan duwen als alles vast gedraaid zit, maar hoe zet ik hem vast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc-8mv03OkpBdOCBS-mXeHZ98PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TJzZxJD3bvxyby12kq1zNyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bP9LfswVMWaYxJBrX-U8Nb3Dbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok0EISZr0TkMrPzFlivMbpy8.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 14:37
Road-runner83 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:03:
Mijn vraag
Hoe kan ik de bergingsdeur stellen?

Met de inbussleutel de kleintjes los gedraaid, deur omhoog en weer vast gedraaid.

Ik kom er net achter dat ik de deur ook omhoog kan duwen als alles vast gedraaid zit, maar hoe zet ik hem vast?

Thanks!
Dat omhoog duwen in waarschijnlijk door de ruimte tussen de glijlager en scharnier. (daar lijkt een mm te zitten).

Wat ik niet snap;
"Met de inbussleutel de kleintjes los gedraaid, deur omhoog en weer vast gedraaid."

Dit wou niet? Welke heb je exact los gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 10:25
Mooie set deuren! Ik loop al even mee maar ken deze scharnieren niet. Denk wel dat ze aardig te lijden hebben met deze deuren, ik schat ze in op 105 breed en 210 hoog en 56mm dik. Zomaar 80 kg per stuk.
Wat wil je stellen? Links-rechts lijkt te kunnen door de inbus waar we op kijken op de foto een paar slagen te lossen en dan de deur in de juiste positie te zetten, vervolgens weer de inbus vastmaken.
Omhoog omlaag lijkt met een glijring te moeten, de onderste is inderdaad weg zoals grutte pier zegt.
De kleine inbus in het scharnierdeel wat aan het kozijn zit lijkt om de pen vast te houden zodat deze niet door het dievengilde eruit getikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Grutte Pier schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:55:
[...]

Dat omhoog duwen in waarschijnlijk door de ruimte tussen de glijlager en scharnier. (daar lijkt een mm te zitten).

Wat ik niet snap;
"Met de inbussleutel de kleintjes los gedraaid, deur omhoog en weer vast gedraaid."

Dit wou niet? Welke heb je exact los gedraaid?
Die helemaal linksboven in het ronde gedeelte zitten zeg maar die heb ik los gedraaid (zijn er 3). Het leek wel even te werken maar na een paar keer op en en dicht weer hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Haboeri schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:31:
Mooie set deuren! Ik loop al even mee maar ken deze scharnieren niet. Denk wel dat ze aardig te lijden hebben met deze deuren, ik schat ze in op 105 breed en 210 hoog en 56mm dik. Zomaar 80 kg per stuk.
Wat wil je stellen? Links-rechts lijkt te kunnen door de inbus waar we op kijken op de foto een paar slagen te lossen en dan de deur in de juiste positie te zetten, vervolgens weer de inbus vastmaken.
Omhoog omlaag lijkt met een glijring te moeten, de onderste is inderdaad weg zoals grutte pier zegt.
De kleine inbus in het scharnierdeel wat aan het kozijn zit lijkt om de pen vast te houden zodat deze niet door het dievengilde eruit getikt kan worden.
Zijn inderdaad flink zware deuren :o

Ik wil de deur iets omhoog stellen omdat hij onder aan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 14:37
Road-runner83 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:49:
[...]

Die helemaal linksboven in het ronde gedeelte zitten zeg maar die heb ik los gedraaid (zijn er 3). Het leek wel even te werken maar na een paar keer op en en dicht weer hetzelfde probleem.
Volgens mij is die inbus alleen bedoeld om te voorkomen dat een dief de schanierpen eruit tikt en zo naar binnen kan lopen....

Stellen doe je met de overige inbussen (die met 10.9 op de 2e foto). Je kan een montage kussen (heb ze wel eens zien liggen bij de action) eronder plaatsen, deze op druk zetten en dan de inbussen losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Grutte Pier schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:33:
[...]

Volgens mij is die inbus alleen bedoeld om te voorkomen dat een dief de schanierpen eruit tikt en zo naar binnen kan lopen....

Stellen doe je met de overige inbussen (die met 10.9 op de 2e foto). Je kan een montage kussen (heb ze wel eens zien liggen bij de action) eronder plaatsen, deze op druk zetten en dan de inbussen losdraaien.
Ok dus met 10.9 kan ik ook de hoogte instellen? Zo'n montage kussen kan wel handig zijn aangezien het erg zware deuren zijn....thanks!
Pagina: 1