Hoi!
V: Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb tot nu toe altijd al met laptops gewerkt, maar zou graag nu overschakelen naar een vaste PC. Ikzelf ben universitair student, en game eigenlijk niet zó veel. Games die ik speel zijn ook nooit AAA-titels, enkele voorbeelden:
Maar, ik heb wel interesse in meer professionele software (AutoCAD, Blender, Davinci Resolve, ..). En zou deze graag ook comfortabel gebruiken. En zou (in de toekomst), mogelijks mij licht bezighouden met AI-modellen, maar dit hoeft mijn onderdelen niet erg te beïnvloeden.
Ik zou ook graag werken met VM's, maar volgens mij moet dat wel lukken.
Schoolgerelateerd heb ik vaak Firefox, enkele PDF's, Obsidian, Word en PowerPoint open tegelijkertijd, (in het ergste geval). Mogelijks op twee monitoren. Ik zou gewoon graag hebben dat dit vlot verloopt
.
V: Wat mag het systeem gaan kosten?
Algemeen budget ligt rond de € 1100, maar ik heb het geld om tot € 1200 te gaan als dit het zoveel meer waard is. Verzendkosten exclusief. Ik zou graag de PC in de komende 1-2 weken bestellen.
V: Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, ik bezit nog niets, en alles is nieuwe aankoop.
V: Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets wat buiten normen is bij dit budget volgens mij. Moesten jullie nog iets aanraden hoor ik dat wel graag natuurlijk
.
V: Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit lijstje had ik ~1 maand geleden gefinisht. Enkele notes:
V: Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal hoogstwaarschijnlijk onder de bureau gaan, maar ik zou wel graag hebben dat die niet te luid is aangezien ik nogal gevoelig ben voor geluidjes. Lichte preferentie naar een niet-NVIDIA GPU.
Ik shop het liefst bij: Alternate, Azerty, Megekko. Ik heb nog geen ervaring met amazon.com.be, hebben jullie goeie ervaringen met Amazon?
V: Ga je overklokken?
Volgens mij niet. Ik heb liever stabiliteit van het systeem, alhoewel overklokken tegenwoordig wel stabiel kan zijn, hoeft dat voor me niet.
V: Wat verwacht je van ons?
Deze post is of ik nog betere deals kan vinden, oftewel: hetzelfde voor minder geld of meer voor hetzeflde geld. Ook wou ik graag nog eens advies vragen! Ik ben al lang op zoek naar een laptop/PC (~3 jaar), maar zou graag eindelijk de stap zetten
.
Ik ben al erg tevreden met de build, maar twijfel er niet aan dat jullie nog nuttig advies hebben!
Ah, nog één dingetje: ikzelf zal volgend academiejaar op kot zitten, waar deze PC ook hoogstwaarschijnlijk blijft. Maar ik ga natuurlijk soms ook terug naar huis, is het realistisch om soms nog steeds aan de PC te kunnen vanuit thuis uit (remoting)? Hoe doenbaar is dit?
Ik bezit ook nog een lichtere laptop, en zal alle schoolgerelateerde bestanden in OneDrive behouden, en kan deze dus thuis openen op die laptop. Maar eventueel als ik toevallig, wanneer ik thuis ben, een spel wil spelen misschien?
Als ik nog wat gemist heb, beantwoord ik dat graag!
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
V: Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb tot nu toe altijd al met laptops gewerkt, maar zou graag nu overschakelen naar een vaste PC. Ikzelf ben universitair student, en game eigenlijk niet zó veel. Games die ik speel zijn ook nooit AAA-titels, enkele voorbeelden:
- ETS2
- Outer Wilds
- Dyson Sphere Program
- shapez.io
- Minecraft (licht gemod)
- Tower Unite
Maar, ik heb wel interesse in meer professionele software (AutoCAD, Blender, Davinci Resolve, ..). En zou deze graag ook comfortabel gebruiken. En zou (in de toekomst), mogelijks mij licht bezighouden met AI-modellen, maar dit hoeft mijn onderdelen niet erg te beïnvloeden.
Ik zou ook graag werken met VM's, maar volgens mij moet dat wel lukken.
Schoolgerelateerd heb ik vaak Firefox, enkele PDF's, Obsidian, Word en PowerPoint open tegelijkertijd, (in het ergste geval). Mogelijks op twee monitoren. Ik zou gewoon graag hebben dat dit vlot verloopt
V: Wat mag het systeem gaan kosten?
Algemeen budget ligt rond de € 1100, maar ik heb het geld om tot € 1200 te gaan als dit het zoveel meer waard is. Verzendkosten exclusief. Ik zou graag de PC in de komende 1-2 weken bestellen.
V: Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, ik bezit nog niets, en alles is nieuwe aankoop.
V: Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets wat buiten normen is bij dit budget volgens mij. Moesten jullie nog iets aanraden hoor ik dat wel graag natuurlijk
V: Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 9600X Boxed | € 190,88 | € 190,88 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 EAGLE AX | € 132,22 | € 132,22 |
1 | Videokaarten | Powercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB | € 375,25 | € 375,25 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 501 Airflow Window Black | € 88,42 | € 88,42 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 30,35 | € 30,35 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 124,95 | € 124,95 |
1 | Voedingen | XPG Core Reactor II VE 750W | € 94,72 | € 94,72 |
1 | Interne SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 109,19 | € 109,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.145,98 |
- CPU: Gekozen voor price-performance ratio. Maar het is mogelijk dat een andere CPU beter zou zijn voor mijn doeleinden?
- Moederbord: Goedkoopste mobo wat ook Wi-Fi bevat, en 3 M.2 slots. Daarbuiten leek het mij een goed moederbord, maar hier weet ik niet zo veel over.
- GPU: Deze GPU leek mij prima voor wat ik wou.
- Case: Goedkopere case dat ook stil zou zijn
.
- CPU cooler: Deze zag ik vaak aangeraden in builds op Tweakers.
- RAM: Ik had dit gekozen toen de prijs nog rond de € 110 lag, maar die prijs is blijkbaar gestegen.
- PSU: Gekeken op SPL's PSU lijst, en deze leek goed
. (650W zou voldoende moeten zijn, dit is enkel voor extra ruimte en/of dat die wat stiller kan zijn.)
- SSD: Andere waren zeer tevreden met deze SSD, en staat nu in korting. Lijkt mij een goeie deal!
V: Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal hoogstwaarschijnlijk onder de bureau gaan, maar ik zou wel graag hebben dat die niet te luid is aangezien ik nogal gevoelig ben voor geluidjes. Lichte preferentie naar een niet-NVIDIA GPU.
Ik shop het liefst bij: Alternate, Azerty, Megekko. Ik heb nog geen ervaring met amazon.com.be, hebben jullie goeie ervaringen met Amazon?
V: Ga je overklokken?
Volgens mij niet. Ik heb liever stabiliteit van het systeem, alhoewel overklokken tegenwoordig wel stabiel kan zijn, hoeft dat voor me niet.
V: Wat verwacht je van ons?
Deze post is of ik nog betere deals kan vinden, oftewel: hetzelfde voor minder geld of meer voor hetzeflde geld. Ook wou ik graag nog eens advies vragen! Ik ben al lang op zoek naar een laptop/PC (~3 jaar), maar zou graag eindelijk de stap zetten
Ik ben al erg tevreden met de build, maar twijfel er niet aan dat jullie nog nuttig advies hebben!
Ah, nog één dingetje: ikzelf zal volgend academiejaar op kot zitten, waar deze PC ook hoogstwaarschijnlijk blijft. Maar ik ga natuurlijk soms ook terug naar huis, is het realistisch om soms nog steeds aan de PC te kunnen vanuit thuis uit (remoting)? Hoe doenbaar is dit?
Ik bezit ook nog een lichtere laptop, en zal alle schoolgerelateerde bestanden in OneDrive behouden, en kan deze dus thuis openen op die laptop. Maar eventueel als ik toevallig, wanneer ik thuis ben, een spel wil spelen misschien?
Als ik nog wat gemist heb, beantwoord ik dat graag!
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.