Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:53
Hallo mede-tweakers,

Na meer dan 10 jaar sparen probeer ik momenteel op te zoeken wat de mogelijkheden zijn voor het kopen van mijn eerste woning. Ik loop tegen het feit aan dat ik vermoedelijk een huis van grofweg 200.000 kan kopen maar dan weinig geld meer heb voor de noodzakelijke verbouwingen.

Ik werk in de techniek (elektricien). Zelf dingen doen is geen probleem. Zonder een specifiek huis gekozen te hebben zijn isolatie, zonnepanelen, vloerverwarming, een warmtepomp en wtw-ventilatie het minimum wat ik wil doen. Duizenden euro's aan een aannemer/installateur betalen voor dingen die ik zelf kan doen wil ik niet. Het is nog steeds een lening die ik volledig betaal. Subsidies zijn afhankelijk van de gemeente en zijn vaak maar tot een percentage of komen erop neer dat ze alleen de arbeidskosten dekken.

Nu kan ik weinig informatie vinden over wat de eisen zijn voor de verantwoording. Ik weet dat die van het energielabel er vanuit gaan dat er gefraudeerd wordt als je het zelf doet (een lijst aan foto's, isolatiemateriaal uit goedgekeurde lijst).Welke opties zijn er nog meer?
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:00
Ik zat met hetzelfde, maar geen een subsidie van de overheid of een lening (behalve persoonlijke lening) zal een doe-het-zelver betalen, er moet altijd een bedrijf met een KVK en factuur bij betrokken zijn.
Uiteindelijk ben je toch veel goedkoper uit als je eea zelf doet, dus lekker doen als je het echt goed kan.

Edit: Misschien dat sommige banken daar wat makkelijker over zijn, vraag bij de specifieke banken eens.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 31-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:26
Je mag inderdaad ook zelf materialen kopen en die indienen, let wel even op dat je een nette factuur bewaard, en niet een met potlood geschreven kladblaadje :) - maar dat is veelal als je bij gemeente de starterslening wilt uitbreiden.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 31-08-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sidenote: waar koop jij nog een woning van 200k dan? Die zijn met een loep te zoeken, als ze er al zijn.
Bedenk je ook dat je kosten koper niet meer mee mag financieren, dus dat geld ben je sowieso kwijt. Das ca 4-6% van de koopsom, bij 300k dus al 12-18k.

Snap dat je de vraag stelt, maar ben je al eens met een hypotheekadviseur gaan praten? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
Ik heb in 2021 ook zelf een huis gekocht en kon toen maximaal een lening krijgen van 220.000. Uiteindelijk ervoor besloten om een lening van 210.000 aan te gaan ( was toen 1,5% rente ) met daarbij een starterslening van 30.000 via SVN met dezelfde voorwaarden als de hypotheek van het huis. Daarnaast had ik 60.000 gespaard en ben ik van daaruit verder gegaan. Ik was ook jong genoeg om geen kosten koper te hoeven betalen.

Uiteindelijk kon ik toen dus een huis kopen voor 244.000 in Beuningen ( bij Nijmegen ) maar ik had hetzelfde gedaan als een huis 300.000 had gekost. Dan had ik de starterslening verhoogd tot waar nodig ( max was tot 350.000 toen dacht ik )

Wat ik in jouw situatie zou aanraden is om hetzelfde pad te bewandelen. Volgens mij had ik toen ook een bouwdepot specifiek voor het verduurzamen van het huis ( was ook nodig en was al op alleen aan de kozijnen ) maar dit zal wel in de hypotheek / starterslening.

Wat je dus zou kunnen overleggen met een hypotheek adviseur is hoeveel er mogelijk is qua verduurzaming om extra te lenen bovenop de hypotheek ( alles boven taxatie moet je betalen met eigen middelen ) en deze in de starterslening of een extra verduurzamheidslening ook bij SVN te stoppen

Ik heb iig nooit spijt gehad van deze keuze
The Eagle schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:01:
Sidenote: waar koop jij nog een woning van 200k dan? Die zijn met een loep te zoeken, als ze er al zijn.
Bedenk je ook dat je kosten koper niet meer mee mag financieren, dus dat geld ben je sowieso kwijt. Das ca 4-6% van de koopsom, bij 300k dus al 12-18k.

Snap dat je de vraag stelt, maar ben je al eens met een hypotheekadviseur gaan praten? :)
Heel simpel, geen kosten koper betalen, al weten we (nog) niet hoe oud TS is.
Als starter (< 35 jaar) betaal je geen overdrachtsbelasting voor je eerste huis met een waarde tot € 525.000 (prijs 2025)

[ Voor 20% gewijzigd door hollandnick op 03-09-2025 10:21 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Je kan je altijd registreren als ZZP-er bij de KVK, dan voldoe je aan de eisen van het nationaal warmtefonds.
Pagina: 1