Wijnkoelkast repareren, wat kan ik zelf doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb een klein wijnkoelkastje, onbekend merk met type: CW-48A

Nu is deze er helaas mee opgehouden en heb geen idee hoe dit komt. Wil proberen om het zelf te repareren, maar heb geen idee hoe en wat. Op wat basis kennis en solderen na, houdt mijn kennis qua technische electronica wel een beetje op.

Op het oog ziet het er allemaal vrij simpel uit, er zit geen compressor in want de koelkast kon maar tot een graadje of 12/13 koelen enkel dus koel elementen en fantilatoren.

Er zat op de printplaat en op de koelelementen/fans wel wat stof, maar dit was niet heel erg veel meer dan een gemiddelde PC die veel gebruikt wordt. Aan de binnenkant in het gedeelte wat naar het lek bakje loopt zat wat kalk aanslag van het condens. Maar dat zat er eigenlijk al heel lang toen alles ook gewoon werkte.

Hieronder wat foto van alle onderdelen:

Gehele achterkant, ventilatoren heb ik los gemaakt van de binnenkant, maar die zaten dus vast aan de onderkant van het koelblok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHClqzasri34N_1WXBZ34akNad0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGIyk4PPCkIrrOp2K5IHVXu6.jpg?f=fotoalbum_large

Printplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vBol4fpMQsgQyug3P9k2ogHn6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDtYFarjIkwFw6XtQZT64hBB.jpg?f=fotoalbum_large

Enige gekke is dit, maar dit is hard en lijkt lijm en dat zat er denk ik dan al op vanaf het begin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDDPx-OxXYm2wu2XmkRwHfAXjhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c80TDg2oiPC3J5ruhLA6wQuA.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkant, ook een kleiner koelelement wat met 2 pinnen vast zit aan het grotere koel element aan de achterkant. en een zelfde kleine ventilator die daar op zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJFyDFdohWaoUAm4OnGLDU_e1YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCWode5mnLe40zIZT3smOC07.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de printplaat nog eens in groot formaat:
https://ibb.co/jvcg2CNT

Beste antwoord (via dr86 op 10-09-2025 05:15)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14
dr86 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:17:
[...]
De ventilatoren draaien niet en het element wordt ook niet warm of koud. Er gaat wel spanning doorheen als ik het meet met een multimeter.

Ik heb een multimeter geleend, maar die slaat bij de meeste alle kanten uit, wat ik zo las is dat dit een teken kan zijn dat deze dus niet goed werkt (batterij is nieuw)
Tja.. Het kan natuurlijk dat de multimeter niet goed werkt, maar ik schat de kans veel hoger in dat je hem zelf verkeerd aan het gebruiken bent.
Meten met een multimeter heeft alleen zin als je ook van tevoren (ordegrootte) wéét wat je verwacht te gaan meten. Anders weet je immers nog steeds niet of wát je meet, wel of niet goed is.

En de manier waarop je de dingen omschrijft, geeft een sterk vermoeden dat je niet echt weet wat je aan het doen bent, of waar je op moet letten.

Dringende tip: ik neem wel aan dat je uitsluitend aan het meten bent terwijl de stekker UIT het stopcontact gehaald is toch?
De melding dat je ergens spanning over meet doet vermoeden van niet namelijk.
Je bent dan met levensgevaarlijke blootliggende spanningen aan een helft van de print aan het meten!!!
Als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik hier DIRECT mee stoppen.
die slaat bij de meeste alle kanten uit
Wat bedoel je hier precies mee? Bij de meeste wat?
En wat is "alle kanten" ?

Verder: Spanning 'staat ergens op' of 'overheen'. Gaat niet ergens 'doorheen'. Stroom loopt ergens doorheen.
Deze verschillen zijn ook relevant op de manier waarop je de multimeter moet aansluiten om iets te meten.
Als je een multimeter verkeerd aansluit terwijl je met live spanning aan het meten bent kun je daarnaast ook makkelijk de multimeter opblazen als deze niet van een heel degelijk merk is.
Ik krijg overal wel wat doorheen, maar bij de 2 blauwe condensatoren onder op de foto gebeurt helemaal niks
Wat krijg je waar doorheen? En wat zou er moeten gebeuren bij de condensatoren dan?
dr86 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:04:
[...]
Die 2 lopen op van ongeveer 20 naar 85Kohm
Dat kun je ook helemaal niet meten op die manier. De werking van een condensator kun je niet meten door er met een multimeter in Resistance-mode overheen te gaan meten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je hem vaak gebruikt zou ik hem hoe dan ook vervangen door een met compressor. Zo'n Peltier element is niet bepaald efficient.

Die plaat als niet veel meer doen dan voeding en een thermostaatje. Je zou die ook kunnen vervangen met iets generieks of iets als een arduino/Pi met relaisbordje.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 31-08-2025 14:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:54:
Als je hem vaak gebruikt zou ik hem hoe dan ook vervangen door een met compressor. Zo'n Peltier element is niet bepaald efficient.

Die plaat als niet veel meer doen dan voeding en een thermostaatje. Je zou die ook kunnen vervangen met iets generieks of iets als een arduino/Pi met relaisbordje.
Het is meer een reserve kastje voor op zolder, een nieuwe van dit formaat is al snel een paar 100,- wat ik het niet echt waard vind.

Heb ik het goed dat het dat hele printplaatje er enkel is om die 3 ventilatoren aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En het element. Als je hem vaak aan hebt staan verdien je dat wel snel terug in verbruik, helemaal gezien zo'n element amper koelvermogen heeft en al snel continue moet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Heb je wel een multimeter?
Want mijn eerste verdachte is het peltier element.
Meet die maar eens ohms door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:42
Als ik de foto's bekijk...
De 2e condensator van links, rechtsboven op de 2e foto, ziet er niet echt fit meer uit. Zeker vergeleken met die ernaast (ervan uitgaand dat dit 2 dezelfde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Leipi35 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:38:
Ik kan er eentje lenen, dat is wel het handigste om eerst te doen ja, ik laat het weten zodra ik m heb van de week.
GeeEs schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:00:
De 2e condensator van links, rechtsboven op de 2e foto, ziet er niet echt fit meer uit. Zeker vergeleken met die ernaast (ervan uitgaand dat dit 2 dezelfde zijn).
Die met "40" erop staan? Op het oog lijken ze gewoon goed, hij is niet dikker. alleen wat meer stof lijkt het.
Maar zal het ook doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:33:
En het element. Als je hem vaak aan hebt staan verdien je dat wel snel terug in verbruik, helemaal gezien zo'n element amper koelvermogen heeft en al snel continue moet draaien.
Ja nadeel is dat als ik even rond kijk online dit wel echt een paar stappen meer is dan waar ik op dit moment verstand van heb.

Klinkt interessant om eens in te duiken, maar vraag mij af of ik dit op de korte termijn allemaal zelf in elkaar kan bouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dr86 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:15:
Klinkt interessant om eens in te duiken, maar vraag mij af of ik dit op de korte termijn allemaal zelf in elkaar kan bouwen
In theorie kan je eerst beginnen met een voeding en handmatige schakelaar voor wanneer je hem nodig hebt.
Mocht je meer willen weten over Peltier vs compressor; YouTube: Thermoelectric cooling: it's not great.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 31-08-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Leipi35 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:38:
Die schommelt rond de 35ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
GeeEs schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:00:

[ Voor 5% gewijzigd door dr86 op 02-09-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:51
Ten eerste, hoe oud is het koelkastje??

De eerste vraag is hier, wat doet de koelkast wel en wat niet? Heb je een display die wel/ niet werkt. Wordt het element wel koud maar draaien de fannen niet, etc. etc. Wat meer info is wel makkelijk om samen tot een diagnose te komen.
Dat peltier element kan stuk zijn. Wordt mechanisch nauwelijks belast en die dingen staan erom bekend dat die dingen lang meegaan.

In electronische systemen geven de condensatoren meestal als eerste de brui eraan. Daarna zijn de transistoren aan de beurt.

Zoals ik het kan zien zorgt de print ervoor dat de spanning naar beneden gehaald wordt om zo het peltier element van de correcte spanning te voorzien. je zal dit wat gestructureerd aan moeten pakken.
Zoals eerder al gezegd een goede multimeter is een MUST!

Eerste checks:
- draaien alle ventilatoren
- werkt het display?
- komt de correcte spanning bij het element? (komt er uberhaupt spanning op het element)
- verlichting in de wijnkoeler werkt wel / niet

Graag wat meer info en dan kunnen we je beter helpen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
nodri2000 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:01:
Ten eerste, hoe oud is het koelkastje??

De eerste vraag is hier, wat doet de koelkast wel en wat niet? Heb je een display die wel/ niet werkt. Wordt het element wel koud maar draaien de fannen niet, etc. etc. Wat meer info is wel makkelijk om samen tot een diagnose te komen.
Dat peltier element kan stuk zijn. Wordt mechanisch nauwelijks belast en die dingen staan erom bekend dat die dingen lang meegaan.

In electronische systemen geven de condensatoren meestal als eerste de brui eraan. Daarna zijn de transistoren aan de beurt.

Zoals ik het kan zien zorgt de print ervoor dat de spanning naar beneden gehaald wordt om zo het peltier element van de correcte spanning te voorzien. je zal dit wat gestructureerd aan moeten pakken.
Zoals eerder al gezegd een goede multimeter is een MUST!

Eerste checks:
- draaien alle ventilatoren
- werkt het display?
- komt de correcte spanning bij het element? (komt er uberhaupt spanning op het element)
- verlichting in de wijnkoeler werkt wel / niet

Graag wat meer info en dan kunnen we je beter helpen.
De ventilatoren draaien niet en het element wordt ook niet warm of koud. Er gaat wel spanning doorheen als ik het meet met een multimeter.

Een display zit er niet op, verlichting ook niet.

Ik heb een multimeter geleend, maar die slaat bij de meeste alle kanten uit, wat ik zo las is dat dit een teken kan zijn dat deze dus niet goed werkt (batterij is nieuw)

Ik krijg overal wel wat doorheen, maar bij de 2 blauwe condensatoren onder op de foto gebeurt helemaal niks

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14
[...]

Tja.. Het kan natuurlijk dat de multimeter niet goed werkt, maar ik schat de kans veel hoger in dat je hem zelf verkeerd aan het gebruiken bent.
Meten met een multimeter heeft alleen zin als je ook van tevoren (ordegrootte) wéét wat je verwacht te gaan meten. Anders weet je immers nog steeds niet of wát je meet, wel of niet goed is.

En de manier waarop je de dingen omschrijft, geeft een sterk vermoeden dat je niet echt weet wat je aan het doen bent, of waar je op moet letten.

Dringende tip: ik neem wel aan dat je uitsluitend aan het meten bent terwijl de stekker UIT het stopcontact gehaald is toch?
Je bent dan met levensgevaarlijke blootliggende spanningen aan een helft van de print aan het meten!!!
die slaat bij de meeste alle kanten uit

Verder: Spanning 'staat ergens op' of 'overheen'. Gaat niet ergens 'doorheen'. Stroom loopt ergens doorheen.
Deze verschillen zijn ook relevant op de manier waarop je de multimeter moet aansluiten om iets te meten.
Als je een multimeter verkeerd aansluit terwijl je met live spanning aan het meten bent kun je daarnaast ook makkelijk de multimeter opblazen als deze niet van een heel degelijk merk is.
Wat krijg je waar doorheen? En wat zou er moeten gebeuren bij de condensatoren dan?
dr86 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:04:
[...]
Dat kun je ook helemaal niet meten op die manier. De werking van een condensator kun je niet meten door er met een multimeter in Resistance-mode overheen te gaan meten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:55
dr86 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Het is meer een reserve kastje voor op zolder, een nieuwe van dit formaat is al snel een paar 100,- wat ik het niet echt waard vind.

Heb ik het goed dat het dat hele printplaatje er enkel is om die 3 ventilatoren aan te sturen?
Een wijnkoelkast die op zolder (dus uit het zicht neem ik aan) staat is een beetje onzinnig, niet? Het idee van een wijnkoelkast is de fysieke uitstraling, meestal.

Neem dan gewoon een kleine normale compressorkoelkast. Die heb je verdien je snel zat terug tov zo'n peltier die continue 60-100w trekt en daarbij nog slecht koelt ook. Of trek een compressor wijnkoelkast van marktplaats, dan ben je ook onder de 100 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:51
[...]

Een display zit er niet op, verlichting ook niet.

Kijk hier hebben we wat aan.
Je zegt dat de fannen niet draaien en het element niet warm of koud wordt. Dit lijkt voor mij op een probleem met de voeding. Als namelijk 3 dingen niet werken die normaal gezien wel moeten werken dan kunnen we 2 dingen aannemen, 1: alle 3 de dingen zijn tegelijkertijd kapot gegaan (dat kan maar heeft een reden, kans is wel klein) 2: ze zullen een gezamelijk iets hebben wat ervoor zorgt dat ze werken, in dit geval de voeding dus.

Vanuit gaande dat de voeding het probleem is zul je toch wat beter beslagen ten ijs moeten komen op meten en electronica. Je geeft zelf aan dat je wat meet en dat de meter alle kanten uitslaat.
Je zult moeten meten met de netspanning aangesloten maar zoals je zelf al aangeeft dat je wat basis kennis hebt zou ik ivm jou veiligheid dit niet gaan doen.

Als je je wel capabel genoeg voelt om dit te doen dan graag de volgende metingen (laten) uitvoeren:
- linksboven zwarte en rode draad (mulitmeter op DC max 20V) en meet daar de waarde
- linksboven rode en witte draad (naar ventilatoren) meet daar de waarde (DC max 20V) ((misschien staat er op de ventilatoren op welke spanning ze draaien?)
- de gele draad is neem ik aan de "thermostaat" deze kun je doormeten (plug loshalen en de zwarte en gele draad doormeten (multimeter op Ohm zetten)

Misschien heb je hier wat aan: https://www.ebay.com/itm/335909329149

Als je googled op "um-006/uf16-31" dan zie je dat dit een powerboard is welke de 240V omzet in 12V DC.

Met deze informatie kun je direct een hoop doen. Als je een 12V bron hebt kun je de ventilatoren proberen en zelfs het peltier element testen. Zorg er wel voor dat je 12V bron wel wat vermogen aan kan. Als deze dan werken kun je de koelkast redden, enige is om deze te laten schakelen op de gevraagde temperatuur.

Blijkbaar gaan deze powerboards dus wel eens stuk, wat er dan precies stuk is weet ik niet maar ook dat valt te meten :)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
BrainCrash schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:48:
[...]

[...]

[...]

[...]

Zal van het weekend even uitgebreider reageren, maar uiteraard is de stekker uit het stopcontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
XelaRetak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:53:
[...]

Een wijnkoelkast die op zolder (dus uit het zicht neem ik aan) staat is een beetje onzinnig, niet? Het idee van een wijnkoelkast is de fysieke uitstraling, meestal.

Neem dan gewoon een kleine normale compressorkoelkast. Die heb je verdien je snel zat terug tov zo'n peltier die continue 60-100w trekt en daarbij nog slecht koelt ook. Of trek een compressor wijnkoelkast van marktplaats, dan ben je ook onder de 100 euro klaar.
Nou mijn idee is niet het uiterlijk maar een wijnkoelkast waar ik mijn wijn op een juiste temperatuur wat langer in kan bewaren.

Een “gewone” koelkast is hier te koud voor. Maar denk na het lezen van de reacties dat een compressor koelkast wat meer voor mij zal zijn, gezien deze continu aan blijft staan voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
nodri2000 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:37:
[...]

Kijk hier hebben we wat aan.
Je zegt dat de fannen niet draaien en het element niet warm of koud wordt. Dit lijkt voor mij op een probleem met de voeding. Als namelijk 3 dingen niet werken die normaal gezien wel moeten werken dan kunnen we 2 dingen aannemen, 1: alle 3 de dingen zijn tegelijkertijd kapot gegaan (dat kan maar heeft een reden, kans is wel klein) 2: ze zullen een gezamelijk iets hebben wat ervoor zorgt dat ze werken, in dit geval de voeding dus.

Vanuit gaande dat de voeding het probleem is zul je toch wat beter beslagen ten ijs moeten komen op meten en electronica. Je geeft zelf aan dat je wat meet en dat de meter alle kanten uitslaat.
Je zult moeten meten met de netspanning aangesloten maar zoals je zelf al aangeeft dat je wat basis kennis hebt zou ik ivm jou veiligheid dit niet gaan doen.

Als je je wel capabel genoeg voelt om dit te doen dan graag de volgende metingen (laten) uitvoeren:
- linksboven zwarte en rode draad (mulitmeter op DC max 20V) en meet daar de waarde
- linksboven rode en witte draad (naar ventilatoren) meet daar de waarde (DC max 20V) ((misschien staat er op de ventilatoren op welke spanning ze draaien?)
- de gele draad is neem ik aan de "thermostaat" deze kun je doormeten (plug loshalen en de zwarte en gele draad doormeten (multimeter op Ohm zetten)

Misschien heb je hier wat aan: https://www.ebay.com/itm/335909329149

Als je googled op "um-006/uf16-31" dan zie je dat dit een powerboard is welke de 240V omzet in 12V DC.

Met deze informatie kun je direct een hoop doen. Als je een 12V bron hebt kun je de ventilatoren proberen en zelfs het peltier element testen. Zorg er wel voor dat je 12V bron wel wat vermogen aan kan. Als deze dan werken kun je de koelkast redden, enige is om deze te laten schakelen op de gevraagde temperatuur.

Blijkbaar gaan deze powerboards dus wel eens stuk, wat er dan precies stuk is weet ik niet maar ook dat valt te meten :)
Denk inderdaad ook dat ik te weinig kennis heb om dit te kunnen doen, zeker het repareren ervan mocht ik een oorzaak vaststellen.

Misschien dat ik m een keer naar een repair cafe breng of gewoon op marktplaats zet.
Pagina: 1