Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-09 11:26
Ik zoek een alternatief voor Google Drive / OneDrive dat ik zelf kan hosten, liefst via Docker Desktop.

Vereisten:
- goede iOS & Windows app of als externe drive te configureren
- tekstverwerker in de browser / app
- pdf viewer in de browser / app

Ik loop vast met NextCloud, OpenCloud en MyCloud, oa. omdat ik tailscale gebruik, geen eigen domein heb, geen poorten open heb staan en dus niet aan ssl certificaten geraak of subdomeinen kan toewijzen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je geen poorten wilt open zetten en geen domein hebt, hoe denk je dan ergens bij te kunnen?

En een tekstverwerker/pdf viewer heb je lokaal.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
- Waarom heb je niet een eigen domein? Die zijn niet duur.
- Waarom is het niet hebben van een eigen domein een probleem? Kan het niet op IP-adres?
- Waarom is een ('geldig') SSL-certificaat vereist? Een self-signed certificate kan toch prima?
- Waarom zou je geen subdomein kunnen gebruiken? Je kunt toch een eigen DNS-server draaien of de domeinen in je hosts files zetten?

edit:
@gambieter Tailscale is een VPN-achtige oplossing :)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 31-08-2025 13:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:06
omdat ik tailscale gebruik (...) geen poorten open heb staan
Tailscale gebruik STUN om poorten open te zetten, dus strikt genomen is deze uitspraak niet juist.

[ Voor 24% gewijzigd door hcQd op 31-08-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-09 11:26
gambieter schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:09:
Als je geen poorten wilt open zetten en geen domein hebt, hoe denk je dan ergens bij te kunnen?

En een tekstverwerker/pdf viewer heb je lokaal.
Ik gebruik momenteel tailscale en geraak zo aan immich, jellyfin, home assistant, etc. ..
Room42 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:10:
- Waarom heb je niet een eigen domein? Die zijn niet duur.
- Waarom is het niet hebben van een eigen domein een probleem? Kan het niet op IP-adres?
- Waarom is een ('geldig') SSL-certificaat vereist? Een self-signed certificate kan toch prima?
- Waarom zou je geen subdomein kunnen gebruiken? Je kunt toch een eigen DNS-server draaien of de domeinen in je hosts files zetten?

@gambieter Tailscale is een VPN-achtige oplossing :)
Tot nu toe was geen eigen domein hebben geen probleem, nu opeens word ik geconfronteerd met software die dat vereist en vroeg ik mij af of er geen andere pakketten bestaan die dat niet vereisen.

https://docs.opencloud.eu...mpose/docker-compose-base
Prerequisites
Four domains pointing to your server:

cloud.YOUR.DOMAIN → OpenCloud frontend
collabora.YOUR.DOMAIN → Collabora Online Server
wopiserver.YOUR.DOMAIN → WOPI server for document editing
traefik.YOUR.DOMAIN → Traefik dashboard
Alternatively, you can use a wildcard domain (*.YOUR.DOMAIN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
Dat zijn zo te zien eisen aan een specifieke docker-compose setup, het is natuurlijk wel handig ook.

Maar idd, een domeinnaam is toch handig? Je kunt die ook gewoon los kopen, voor een .nl een €6 per jaar ofzoiets. Registreren bij een hoster a la OVH en dan kun je de records laten wijzen naar waar je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TheMaxMan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Tot nu toe was geen eigen domein hebben geen probleem, nu opeens word ik geconfronteerd met software die dat vereist en vroeg ik mij af of er geen andere pakketten bestaan die dat niet vereisen.

https://docs.opencloud.eu...mpose/docker-compose-base
[...]
Dan heb ik weer twee opmerkingen:
- Dan kun je toch nog steeds je hosts file of lokale DNS aanpassen met een verzonnen domein?
- Dit is niet de enige manier om NextCloud / OpenCloud / MyCloud te draaien. Misschien moet je een andere manier vinden die wel aan jouw oplossing voldoet?

En inderdaad, een eigen domein kun je voor veel meer zaken gebruiken, zoals e-mail. Heel fijn als je eens van provider wilt wisselen, hoef je niet al je accounts langs om je adres te wijzigen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:22
iirc maakt tailscale voor elke node een naam aan.
https://tailscale.com/kb/1081/magicdns#enabling-magicdns

daar kun je dan een self-signed cert voor maken.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 31-08-2025 17:47 ]

Pagina: 1