Coil Whine: Alternatief RX 7900 gezocht etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 19:57
Goedendag allemaal,

Ik ben op zoek naar advies om mijn PC stiller te maken, met name wat betreft de coil whine van mijn videokaart en het geluid van mijn CPU-koeler. Tevens overige tips/advies vwb componenten die het kunnen verbeteren (lucht gekoeld though).

Het probleem

Ik bezit een RX 7900 videokaart die behoorlijk wat coil whine produceert. Ik heb al geprobeerd dit te verminderen door de power settings aan te passen, maar helaas blijft het irritant aanwezig.

Daarnaast zoek ik een stillere oplossing voor mijn CPU-koeling. Momenteel gebruik ik de Cooler Master Hyper 212, maar ik ben ervan overtuigd dat er stillere opties zijn die mijn systeem nog een stuk rustiger kunnen maken. Daarnaast eventueel ander advies wat het volume ten goede kan komen.

Ik ben me er van bewust dat een PC nooit volledig stil is, maar ik wil het geluidsniveau zo veel mogelijk verlagen.

Mijn wensen & budget

Ik ben op zoek naar:

Een alternatief voor mijn RX 7900 met vergelijkbare of betere prestaties, maar dan met een minimale kans op coil whine. Mijn budget hiervoor is ongeveer €1200 maar is flexibel. Ik verwacht dat ik mijn huidige kaart nog kan verkopen, wat een deel van de kosten dekt.

Een aanbeveling voor een stille(re) luchtkoeler ter vervanging van mijn Cooler Master Hyper 212.

Eventuele andere aanbevelingen die de build stiller kunnen maken.

Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren en sta open voor alle suggesties.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Huidige build:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 201,46€ 201,46
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 166,99€ 166,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6€ 837,95€ 837,95
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 69,80€ 69,80
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 64,45€ 64,45
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 95,07€ 95,07
1VoedingenASUS TUF Gaming 850W Gold€ 133,31€ 133,31
1Interne SSD'sLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 194,74€ 194,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.763,77

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 18:24

_Apache_

For life.

Coil whine is niets meer dan een hoog frequente resonantie.
Kan opgelost worden door het gewicht - en dus natuurlijke frequentie - aan te passen.
Een druppeltje hot-glue kan dat al doen.
Het is dus even de vraag welke cap('s) dit doen.

Coilwhine is heel slecht te voorkomen als je dat soort vermogens verbruikt, een nieuwe kaart is dus geen garantie dat het dan weg is.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 31-08-2025 13:09 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De Thermalright Peerless Assassins / Phantom Spirits zijn populaire koelers die wat boven het segment van de koelers in de test die @mrmrmr noemt zitten. Maar de winnaar daarvan is ook een prima optie.

Coil whine is gedeeltelijk geluk. Overigens wordt dat veroorzaakt door spoelen, niet door caps ;) . Mijn Asus RX9070 heeft nul coil whine, maar geen garanties dat jouwe dat ook niet zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 19:57
Hmmmmz dan zou het wellicht beter zijn om te kijken naar 2e hands, waarvan de vorige eigenaar weet of er wel/niet coil whine plaatsvindt under load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Thermalright Peerless Assassin 120SE komt in de genoemde test als slechtste eruit bij 100% belasting.

uitvoering: Arctic Freezer 36 lijkt een goede keuze. Hoog toerental, koelst en desondanks relatief stil bij 100%.

De paarse of zwarte blokjes in een computer rondom een cpu/gpu en op een video kaart (kun je meestal zo niet zien, ze zijn bedekt) zijn inductors en die bevatten koperen spoelen. Die kunnen trillen op een hoorbare frequentie. Ze dienen voor het filteren van de voeding waardoor die stabieler wordt (minder "noise").

Een andere kaart kan helpen, maar het moeilijk te voorspellen welke spoelen en welke kaart het waarschijnlijk niet zullen hebben. Hoe dan ook, het is gerelateerd aan voedingen. Als je je oor legt op een adapter kun je het vaak ook horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik had een paar jaar terug een 6900xt gekoppeld aan een ruim 10 jaar oude Corsair 850w voeding. Werkte maandenlang prima tot een benchmark met extreem hoge fps (700fps+) blijkbaar iets triggerde en ik extreme (echt schreeuwende) coilwhine kreeg....

Nieuwe Corsair RM750X voeding loste dit compleet op.

Oude voeding gebruikt in een oude build met Asus gtx980ti en was gewoon prima. Andere (reserve) gtx 980ti (ook Asus) had hierin WEL last van coilwhine. Laatst een repaste gedaan op deze kaart en toen was deze kaart ineens ook stil.

Moraal van dit verhaal: coilwhine kan door van alles komen en is erg lastig te voorkomen maar ook erg lastig weg te krijgen, juist omdat je de exacte bron/trigger niet kent.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 1 september 2025 @ 04:15:
Thermalright Peerless Assassin 120SE komt in de genoemde test als slechtste eruit bij 100% belasting.
Daarom draai je hem ook niet op 100%. Bij mijn moederbord met stille cpu fan profiel is hij echt stil. Maar die Arctic is ook een prima optie.
Pagina: 1