Opening muur dichte na doorlopende dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 21:05
Dag allen,

Er wordt binnenkort een dakkapel bij mij geplaatst die loopt over de badkamer en de naastgelegen slaapkamer. Dit zorgt er voor dat er na plaatsing een open stuk (driehoek van zo’n 1,5m2) is tussen de badkamer en de slaapkamer die ik moet dicht maken.

Mijn eerste gedachte was met regelwerk, steenwol en vochtwerende gipsplaat dit te doen. Een osb plaat er bij aan de badkamer voor extra draagkracht (deels radiator) en een stuclaag er over. Ik heb de muur opgemeten en die is zo’n 7,5cm dik (inclusief afwerking). Dit lijkt mij te dun voor bovengenoemde combinatie.

Wat zijn jullie ervaringen? Is cellenbeton wellicht een goed alternatief?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
Waar is de bestaande muur van gemaakt?
Beste is om met hetzelfde verder te bouwen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
JukeboxBill schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:58:
Waar is de bestaande muur van gemaakt?
Beste is om met hetzelfde verder te bouwen.
Bouwtekening zegt 7cm betonwanden, zou dan cellenbeton het dichtst bij komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:00
Dan zal de bestaande wand ook wel van cellenbeton zijn, want gewapend beton is heel onwaarschijnlijk.
De nieuwe wand kan je dan direct tegen het oude lijmen met wat starre wandankers voor de zekerheid.
Voor de aansluiting met het kozijn van de dakkapel gebruik je veerankers en een PUR afdichting of schuimband.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Je plan is zeker niet gek, zo is het hier ook gedaan en dat zit al 6 jaar zonder scheuren. Het hoeft ook eigenlijk niks te houden, dus niet zo dik regelwerk is niet erg.

Maar blokken cellenbeton lijmen zou ook goed moeten kunnen. Alleen, is dat waarschijnlijk meer gedoe om passend te krijgen.

44+2x12 gipsplaten = 68mm. Dan dunpleister en het past. Dat is geen toeval hoor ;) dus 69x44 kan als behoorlijk degelijk regelwerk (voor zo'n klein oppervlak).

Ik zou de radiator uitmeten en zorgen dat je verticaal regelwerk hebt op de plek waar je die gaat schroeven. OSB ga je hier niet tussen gefrot krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Wilke op 31-08-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Ik denk dat ik voor cellenbeton ga. Het is een klein oppervlakte en ik denk dat het zagen van die blokken nog best te doen is.

Dan heb ik geen gedoe met exact afmeten van radiator en regelwerk, en is het qua materiaal ook over de hele muur hetzelfde.

Thanks allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Cellenbeton kun je prima met een (goedkope) handzaag doen, na je project schrijf je dan die zaag af. Kun je toch netjes zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:58
sypie schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:43:
Cellenbeton kun je prima met een (goedkope) handzaag doen, na je project schrijf je dan die zaag af. Kun je toch netjes zagen.
Doe jezelf een plezier en neem gewoon een zaag die geschikt is voor Cellenbeton, kost geen vermogen en werkt stuk makkelijker.
Pagina: 1