Asus ROG Strix Z390-E Gaming – geen POST / Windows 11 start

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-10 21:35
Hoi Tweakers,

Ik loop tegen een probleem aan met mijn pc en hoop dat iemand hier wat meer duidelijkheid kan geven.

Na een BIOS update naar versie 2102 op mijn Asus ROG Strix Z390-E Gaming moederbord start mijn systeem niet meer goed door. Tijdens het opstarten zie ik het volgende gebeuren:

CPU LED brandt rood

daarna gaat de DRAM LED geel

vervolgens gebeurt er niets meer (geen beeld, geen POST).

Wanneer ik de pc een paar keer opnieuw opstart, krijg ik weer dezelfde foutmelding en daarna gaat hij automatisch door naar de BIOS. Windows 11 wil helemaal niet meer opstarten sinds de update. Het gaat dus niet om de bekende update KB5063878, die staat bij mij niet geïnstalleerd.

Mijn systeem:

Moederbord: Asus ROG Strix Z390-E Gaming

CPU: Intel Core i9-9900K

Geheugen: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN

Videokaart: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC

PSU: Corsair RM1000i

Opslag: Crucial MX300 2,5" 525GB (windows)
Adata XPG SX6000 Pro 512GB (gone?)
Adata XPG SX6000 Pro 1TB
WD Black (2017), 4TB (256MB cache)

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

CMOS reset uitgevoerd

Geheugen opnieuw geplaatst

Andere RAM-sloten getest

Voeding los en weer aangesloten

Helaas blijft het probleem bestaan. Het lijkt erop dat het na de BIOS update fout gaat.

Ter aanvulling krijg dit soms ook in beeld opeens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FrklNaXaXzihpNJGYV-nTBS7fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pbud50bafSi4uRXRC5k7HjY.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met dit probleem of tips hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruikte je speciale RAID instellingen in de BIOS, bijvoorbeeld voor RST? Als dat zo was en het nu op bijvoorbeeld AHCI is ingesteld kan dat de oorzaak zijn dat het niet meer werkt.

Je kan een CMOS reset via de RTC jumper uitvoeren op het moederbord.

Je kan booten vanaf een USB stick voor de verse update van de BIOS.

Als het daarna nog niet werkt: koppel alle overbodige usb apparaten los, ook een hub (via monitor?). Koppel ook de drives los die je niet gebruikt voor opstarten, inclusief die ene die niet gedetecteerd wordt. Drives met Windows en boot bestanden erop moeten uiteraard gekoppeld blijven. Op welk van de drives staan de \Windows en \Users directories? Als er twee drives nodig zijn om te booten is Windows op twee drives geinstalleerd. Dat is te herconfigureren naar een drive.

Lukt het op te starten, dan kun je Windows controleren met
sfc /scannow,
dism /online /cleanup-image /restorehealth
op de command line, als beheerder.

Je kan chkdsk x: /x /scan /forceofflinefix draaien. Zijn er fouten? Die kun je corrigeren met chkdsk /spotfix. Deze correctie kan data ongewenst plaatsen in bestanden, dus je moet wel zeker weten dat je een backup hebt als het om belangrijke bestanden gaat. Daarna kun je nog een keer de Windows herstel opdrachten draaien.

Check ook de SMART gegevens.

Het is mogelijk dat de ontbrekende drive niet te benaderen blijft. Probeer de drive dan eens extern aan te sluiten (NVMe naar USB3 externe behuizing) of op een andere computer. Adata is niet het beste SSD merk en er is een slechte review.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 31-08-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou even dat CMOS (C2032) knoopcelletje vervangen voor een nieuwe op het moederbord.

-Edit- Bij boot options zet CSM uit als dat uit stond toen windows werd geïnstalleerd, en als het al uit stond zet het dan eens aan.

[ Voor 44% gewijzigd door bierschuit op 31-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Nog bedankt voor de tips.
Op moment werkt niks, ga dus proberen alsnog windows opnieuw te installeren.
En kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Denk dat ik het probleem heb gevonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfRdVQa71qXHwpgjuH81BCkiUwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfKUXe07bxOjPWbxxX9jagIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Met CrystalDiskInfo (best in het Engels) kun je zien of er problemen zijn. Een screenshot is handig.

Remaining lifetime is een indicator die vooral bij kleine drives redelijk snel minder wordt, maar dat betekent niet dat het een slechte drive is geworden op 74%. Dat is wel af te leiden uit andere waarden die in SMART te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:27
Staat secure boot wel aan in de bios?
En je geheugen werkt niet op de juiste snelheid maar dat is nu niet belangrijk.

[ Voor 52% gewijzigd door JappieR op 01-09-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Secure Boot staat momenteel aan. Ik kan dit eventueel inschakelen om te kijken wat het effect is. Alleen merk ik nu ook dat zelfs het BIOS af en toe vastloopt.
Ook soms vastloopt met het opstarten van Windows zelf.
Heb inmiddels een nieuwe ssd besteld, om te kijken of het daarmee de probleem oplost.

Denk dat de volgende stap is om mij ram geheugen te vervangen.

[ Voor 41% gewijzigd door Ramboi op 01-09-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
bios versie staat trouwens op 2101 volgens de bios zelf dan

heb je de overige updates ook bedaan,bv intel me update die er net onder staan?

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 01-09-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Ramboi De kans dat het de SSD is als de BIOS vastloopt is klein. De kans dat het geheugen niet in orde is (bv. niet het juiste profiel) is een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
freaky35 schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:00:
bios versie staat trouwens op 2101 volgens de bios zelf dan

heb je de overige updates ook bedaan,bv intel me update die er net onder staan?
De bios staat op 2101 dat klopt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
mrmrmr schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:06:
@Ramboi De kans dat het de SSD is als de BIOS vastloopt is klein. De kans dat het geheugen niet in orde is (bv. niet het juiste profiel) is een stuk groter.
Oke ja probleem is dat ik niet eens soms de kans krijg om de juiste profiel te selecteren.
En zelfs het testen er van lukt bijna niet, ga het zo nog een keer proberen via hirenboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik denk dat de 88c trouwens aardig klopt met wat de koeler aankan,wat vreet die in blender aan stroom, rond de 200 a 220 watt? dat zit je aardig goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Bios blijft hier en daar vastlopen, zelf met hirenboot opstarten loopt ie soms vast.
Even nog maar eens proberen via c: schijf starten en een benchmark laten lopen maar dan alleen memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ramboi schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:02:
Bios blijft hier en daar vastlopen, zelf met hirenboot opstarten loopt ie soms vast.
Even nog maar eens proberen via c: schijf starten en een benchmark laten lopen maar dan alleen memory.
Probeer het dan ook eens om te starten van Hirens USB zonder aangesloten SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramboi
Thx voor alle tips en adviezen. Inmiddels werk me pc weer. De boosdoener was defect RAM geheugen.
Alleen nu even weer alles opnieuw instellen/installeren ivm toch een niet lekker lopende Windows
Pagina: 1