Redelijke compensatie na meerdere herstelpogingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:15
Beste medeTweakers,

Wat zou een redelijke compensatie zijn in volgende situatie? Foto's kunnen toegevoegd indien nodig. Naam van de partij deel ik liever niet, aangezien men tot nu toe ook wel van goede wil is.

Begin april hebben wij een overkapte fietsenberging laten plaatsen van 3m diep, 2,5m breed en 2,1 hoog in de voortuin (met vergunning, rijwoning): betonpoeren als fundatie omwille van grind als ondergrond, verzinkte kokerprofielen, hardhouten open belatting, dubbele deur, paumelle scharnieren, dakprofielplaten met ingewerkte afvoer hemelwater. Dit kost ons ongeveer 7000 euro incl btw, transport en plaatsing (tot op heden nog niets betaald). Zij hebben ervaring met veel grotere en complexere constructies, maar blijkbaar hebben wij pech gehad:

tl,dr: 4,5 maand na initiële plaatsing, recent een 2e herstelpoging geweest, maar nog steeds niet tevreden: deuren staan horizontaal gezien nog altijd niet in lijn omdat de oorzaak niet werd aangepakt, nog af te wachten of het dak niet meer lekt. Verder was er de eerste 2 plaatsingen weinig oog voor detail en afwerking, maar eerder het gevoel van haastig werk. Wat zou een redelijke compensatie zijn?

- Dak lekte omdat het dak geen overlap had met de ingebouwde afvoer, waardoor water een weg naar binnen vond. En ik weet dat met de open belatting er altijd wat slagregen zou kunnen binnenkomen, maar naar mijn mening zou het dak geen bron van lekkage mogen zijn.
- Deuren zijn horizontaal gezien niet in lijn, ondanks gebruik van ophoogringen tussen het scharnier aan de ene kant, stond de andere deur hoger. Ik constateerde dat de scharnieren op de verticale staanders waar de deuren op hangen horizontaal gezien ook niet op één lijn staan. Terwijl het laswerk op deze staanders en deuren wel lijken te kloppen qua afstanden.
- Constructie niet volledig waterpas.
- Gat van het slot werd bijgeslepen. Achteraf moest ik de scherpe punten nog zelf vijlen
- Grondgrendel werd niet correct geplaatst zodat de handgreep niet tussen de deuren kwam wat als diefstalbeveiliging fungeert

Ergens in juni vond een eerste herstelpoging plaats:
- Dak vervangen maar lekte nog steeds en zelfs meer omwille van andere redenen: dak eindigde in een dal van het profiel waardoor regen zo kon binnenstromen
- Om de deuren te aligneren werden de wanden aangepast, deze stonden plots uit de haak, lees eerder een parallelle constructie ipv rechthoek. Alleen werd de ene kant niet verlaagd of verhoogd, om de oorzaak aan te pakken zodat de scharnieren op gelijke hoogte zijn.
- Kortom het resultaat was slechter dan ervoor

Recent vond een nieuwe herstelpoging plaats:
- Dak werder vernieuwd (nu ook langer) maar eindigt nog steeds in een dal van het profiel, dit wordt gecompenseerd door een schuine kant op te plaatsen om het hoogste punt van dakprofiel na te bootsen. Het valt nog af te wachten of dit werkt en ik dit niet zal moeten kitten. Ik moet nog nameten of men niet beter beide kanten had ingekort om te eindigen op hoogste punt van het profiel. Achteraf gezien had men de hiermee rekening moeten houden om de breedte van de berging te berekenen.
- Deuren staan nog steeds niet in lijn, omdat de oorzaak niet is aangepakt. Er is nu nog altijd een cm hoogteverschil tussen beide deuren, ondanks gebruik van 1 cm ophoogringen (ongeveer 2 cm hoogteverschil in totaal), de scharnieren waarop de deuren hangen, zijn nog steeds niet waterpas in lijn
- Wanden staan nu wel mooier geplaatst, maar nog niet volledig waterpas, wat volgens mij mee de oorzaak is wat de deuren betreffen

In al deze tijd heb ik zelf ook niets kunnen doen zoals elektriciteit, verlichting of poortvangers plaatsen. Hetgeen ik wel al had uitgevoerd, zoals fietsstaanders waterpas plaatsen, was na de eerste herstelpoging teniet gedaan.

Wat zou nu een redelijke compensatie zijn om te vragen, zonder afbreuk te doen aan garantie? Functioneel werken de deuren, esthetisch gezien is het niet mooi. Het blijft altijd in het zicht en je passeert er dagelijks. Verstoppen achter planten is ook niet mogelijk. Het dak valt nog af te wachten wat hiervan het resultaat is. Ik heb alleszins geen zin in nog herstelpogingen omdat dit ook steeds een risico inhoudt op nieuwe fouten en dit allemaal al veel energie en tijd heeft gekost. Ik wil ook mijn eigen wer kunnen afronden. Verder blijft er een gevoel hangen dat het haastig werk was geweest met weinig oog voor detail en afwerking, zeker de eerste keer, waardoor er fouten zijn ontstaan. Het eindresultaat is een pak minder dan wat hun site weergeeft van projecten en foto's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat vind je zelf een redelijke compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Voor 7000 euro mag je toch op z'n minst verwachten dat de boel waterpas geplaatst wordt, dat lijkt mij namelijk de oorzaak dat de deuren niet recht hangen, waarschijnlijk de betonpoeren niet op gelijke hoogte gesteld, of te weinig poeren geplaatst waardoor de balken gaan doorzakken.
Het dak zou gewoon waterdicht moeten zijn, wanneer het nu functioneel is dan lijkt mij dat voldoende hersteld.
Aangezien je nog niet betaald hebt zou je de koop ongedaan kunnen maken omdat het product niet conform is met wat je gezien hun site zou mogen verwachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
MarkyB schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:53:
Wat vind je zelf een redelijke compensatie?
Ik heb oprecht geen idee waarmee ik tevreden zou zijn, laat staan wat realistisch is: 10%, 20%, 30% of zelfs meer?. Hoe minder te betalen hoe beter, uiteraard. Ik ben zelf nogal perfectionistisch ingesteld en kijk er nu misschien ook iets te emotioneel naar omdat ik niet kan begrijpen dat zo'n situatie uiteindelijk voorkomt. Had men de tijd die er nu in totaal is besteed aan monteurs, in het begin gebruikt om alles rustig en goed te doen, zou ik "met plezier" 7000 euro betalen. Vandaar dat ik hoopte om hier wat meer subjectieve onderbouwingen te vinden en te horen wat wat eventueel een ander heeft ervaren bij bv badkamer, keuken, in de bouw, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:02:
Voor 7000 euro mag je toch op z'n minst verwachten dat de boel waterpas geplaatst wordt, dat lijkt mij namelijk de oorzaak dat de deuren niet recht hangen, waarschijnlijk de betonpoeren niet op gelijke hoogte gesteld, of te weinig poeren geplaatst waardoor de balken gaan doorzakken.
Het dak zou gewoon waterdicht moeten zijn, wanneer het nu functioneel is dan lijkt mij dat voldoende hersteld.
Aangezien je nog niet betaald hebt zou je de koop ongedaan kunnen maken omdat het product niet conform is met wat je gezien hun site zou mogen verwachten.
De betonpoeren zelf zijn niet waterpas geplaatst, dat heb ik zelf gezien hoe dit werd gedaan. Laten we stellen dat ik daar zelf meer aandacht zou aan besteed hebben (anderzijds wil ik ook geen afbreuk doen, het zijn grote betonpoeren dus schuif je ook niet enkele mm op). De constructie is wel zo opgebouwd dat de verticale staanders schuiven over een 'paal' die op de poeren zijn gemonteerd en worden vastgeschroefd. Hierdoor kan je spelen met de hoogte, maar niet zoals met stelvoeten.

Het is me nu ook meer het esthetisch gegeven waar ik belang aan hecht, naast het functionele. Ik hecht daar nu eenmaal (te) veel belang aan en stoor me dan aan het feit dat ik in het begin de fout heb gecommuniceerd maar dit niet werd opgelost. Ik had meer verwacht dan wat nu is opgeleverd,

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
HannesB schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Ik heb oprecht geen idee waarmee ik tevreden zou zijn, laat staan wat realistisch is: 10%, 20%, 30% of zelfs meer?. Hoe minder te betalen hoe beter, uiteraard. Ik ben zelf nogal perfectionistisch ingesteld en kijk er nu misschien ook iets te emotioneel naar omdat ik niet kan begrijpen dat zo'n situatie uiteindelijk voorkomt. Had men de tijd die er nu in totaal is besteed aan monteurs, in het begin gebruikt om alles rustig en goed te doen, zou ik "met plezier" 7000 euro betalen. Vandaar dat ik hoopte om hier wat meer subjectieve onderbouwingen te vinden en te horen wat wat eventueel een ander heeft ervaren bij bv badkamer, keuken, in de bouw, ...
Ik denk dat de gehele koop ongedaan maken en dat ze de boel weer weghalen de enig oplossing vind. Anders blijft het een niet waterpas ding met een dak wat mogelijk toch weer lekken gaat. Volgens mij trek jij dat niet, ook niet als je er 3000 euro minder voor betaald hebt. De compensatie zal namelijk nooit de minpunten/punten van ergernis die je hierboven omschrijft oplossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Wat staat er in je overeenkomst?

Juridisch gezien kan je daar behoorlijk een deksel op je neus krijgen.

Daarbij, hoe specifiek maak je de afspraken nu betreft herstel en verdere pogingen? Hoe staan ze er zelf in?
Met compensatie, accepteer je dan het gebrek? Of is dat inmiddels opgelost? Indien opgelost, wat is dan de reden dat je compensatie wil, aangezien het uiteindelijk naar wens
en conform afspraak is opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
Een paar foto's zouden (voor mij in ieder geval) heel erg helpen bij de beeldvorming.

Voor mijn gevoel - als ik het zo lees zonder foto's en even aanneem dat je geen mierenneuker bent die het over halve mm's scheefstand heeft - heb je het recht de koop te ontbinden en ze de boel weer volledig te laten verwijderen. Of als compromis misschien laten staan. Maar dan dus kosteloos.

Zet zelf in ieder geval hoog in en niet meteen op een deelbetaling. De aannemer mag weer een tegenbod doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 18:51
Ik mag niet hopen dat zij typisch gezien grotere en complexere bouwwerken neerzetten en telkens met een scheve fundering werken.

Ze hadden niet moeten doorstomen, maar eerst de basis op orde. Alles wat erop volgt is nu scheef cq niet waterpas.

Enige optie is overnieuw beginnen. Anders blijft het een doorn in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Om op de vraag terug te komen enkele foto’s te plaatsen:

M.b.t. het dak heb ik deze ochtend tijdens een regenbui kunnen constateren dat het nog steeds langs daar lekt, met als gevolg dat mijn (dure) fiets nat wordt, wat anders niet het geval zou zijn. Je kan ook zien dat men op het laagste punt van het dakprofielplaat eindigt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji3BX8StOStBEPktJefzdBRskLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYUnFkgRE5etIA4UWssHCVJB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XexhA7LJRkkJg9kQkvYuwWkf_2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rC6l9cg0UnF90H4XYo27lpV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0vk1ug9pmZA5hpaOV3fxLhN7oM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBa9fmz5iPLl3D2x9oQXuQJT.png?f=fotoalbum_large

Anderzijds heeft het ook te maken met de constructie zelf: regen vindt langs de dakrand en hoeksteunen een weg naar binnen. Dit was ook een initieel probleem met de afvoer. Een extra overhang zou dit kunnen verhelpen zodat druppels meteen op de grond vallen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70sPT5HWwOD6VjPuMObIaEBW7TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PLltePmyjwaH0pJ9MXhCdQt5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlaCjeX6hE6bTPtVOm_oZ2dBRHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i9evKWC2oEa9k1O5RQRlEk9Q.png?f=fotoalbum_large

Men heeft geprobeerd om het dak te laten eindigen op een hoog stuk van het profiel door een stukje extra te plaatsen op het dak, maar water vindt dus nog steeds een weg tussen de 2 platen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APJWoHHrshoEkbl_BtwD14db8ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o7asHfESU7PRiP8dvUFhgIs.jpg?f=fotoalbum_large

M.b.t. de deuren heb ik geconstateerd dat er ongeveer 1 cm hoogteverschil is tussen de scharnieren op de verticale staanders waarop de deuren rusten. Dit had ik al enkele maanden geleden laten weten, maar dit werd nooit verholpen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xix_yl7NvO8b-GD9B1qLXzreR0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FmIYKh4qlwQHEjPwbISO6Gd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mza1_QBZY7zwvmaLUp3ESL3-Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0n2DO3M01n9UVZZHGoGJGDy5.jpg?f=fotoalbum_large

Nochtans staan de scharnieren op eenzelfde afstand gelast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O_iMoCSsl_Y4tR2qcXFXhYiwfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXAHFB4k9n63PVwG1tF2ESDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvqslkT5aVNzsVvDBSUA2FYla4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfbXwy59cm4uAdZInOsdKQii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSYg9BS-gZqZoQq3oQd_YAkJPJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTzqlwjgKvxr5373QK9VO78C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NoQowwe3nd9kArxWhHfsLPIXiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzDgkZtkwFIIvjZKEUhM3Gtu.jpg?f=fotoalbum_large

Desondanks de 2 ringen aan de rechterkant, blijft er nog een hoogteverschil van 1 cm over: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXRZyvdrJUr0ZUxRN0hOSe5K1lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPxlHhV3DLn76YVxFpDg724H.jpg?f=fotoalbum_large

Een volledig beeld langs voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRwRinxK_99pG-N6weUiMs-GCRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxuivTHRHhbhNAHTw1fvVKr1.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben voor deze partij gekozen, omdat er hiervoor al een voor ons te kleine berging van deze partij was geplaatst door de vorige bewoners. Ook omdat we op maat konden bestellen (3m diepte is niet meteen gangbaar ondanks de populariteit van bakfietsen), zonder al te veel af te wijken van hun standaardmaten (2,5m bieden zij bv standaard aan). En ze konden relatief snel plaatsen, wat nodig was gezien de behoefte aan nog een extra fiets die we nodig hadden en die we niet meer kwijt konden in de vorige berging). ‘Ambachtelijk’ gemaakte berging zou hoogstwaarschijnlijk duurder uitvallen, en nog langer duren om offerte te verkrijgen en achteraf te plaatsen. Daarbij heb ik rekening gehouden met strenge regels in sommige gemeentes waardoor het wel wordt toegestaan om fietsenstallingen in de voortuin te plaatsen. De mogelijkheden waren dus vrij beperkt.

[ Voor 4% gewijzigd door HannesB op 31-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
No Hands schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:24:
[...]

Ik denk dat de gehele koop ongedaan maken en dat ze de boel weer weghalen de enig oplossing vind. Anders blijft het een niet waterpas ding met een dak wat mogelijk toch weer lekken gaat. Volgens mij trek jij dat niet, ook niet als je er 3000 euro minder voor betaald hebt. De compensatie zal namelijk nooit de minpunten/punten van ergernis die je hierboven omschrijft oplossen.
Het is een piste waaraan ik ook heb gedacht. Helaas hangen we er aan vast in die zin dat morgen niet plots een alternatief kan geplaatst worden en het ook geen optie is om onze fietsen elders veilig te stallen voor een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
BBBrt schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:15:
Een paar foto's zouden (voor mij in ieder geval) heel erg helpen bij de beeldvorming.

Voor mijn gevoel - als ik het zo lees zonder foto's en even aanneem dat je geen mierenneuker bent die het over halve mm's scheefstand heeft - heb je het recht de koop te ontbinden en ze de boel weer volledig te laten verwijderen. Of als compromis misschien laten staan. Maar dan dus kosteloos.

Zet zelf in ieder geval hoog in en niet meteen op een deelbetaling. De aannemer mag weer een tegenbod doen.
Oordeel maar obv foto’s of ik een mierenneuker ben :) ik geef toe, de deuren zijn functioneel maar esthetisch gezien vind ik het helemaal niet mooi. Het geeft ook aan dat de plaatsing niet helemaal goed gedaan is (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
jens17 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:50:
Ik mag niet hopen dat zij typisch gezien grotere en complexere bouwwerken neerzetten en telkens met een scheve fundering werken.

Ze hadden niet moeten doorstomen, maar eerst de basis op orde. Alles wat erop volgt is nu scheef cq niet waterpas.

Enige optie is overnieuw beginnen. Anders blijft het een doorn in het oog.
Ze gaven aan, maar kunnen uiteraard zeggen wat ze willen, dat ze nog nooit zoveel moeilijkheden hebben ervaren als nu bij ons, ondanks de eenvoudige opzet… ze hebben dus voor een stuk opnieuw opgebouwd in die zin dat enkele wanden zijn losgemaakt, staanders opnieuw gepositioneerd, maar niet de hoogte om de deuren te corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:19
HannesB schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Oordeel maar obv foto’s of ik een mierenneuker ben :) ik geef toe, de deuren zijn functioneel maar esthetisch gezien vind ik het helemaal niet mooi. Het geeft ook aan dat de plaatsing niet helemaal goed gedaan is (naar mijn mening).
Tja... Het ligt niet aan jou.. ;)
Dit is echt scheef. En van die ringen ertussen is echt geen oplossing. Ik zou het tenminste niet accepteren voor iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heel simpel,

Rechterkant staat te laag.

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 31-08-2025 15:14 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de voor de kijkers rechter kant staat te laag, gewoon omhoog met dat ding , dat water naar binnen komt (ook als het dak helemaal goed is, is inherent aan het ontwerp/ de uitvoering. Er zijn geen waterholletjes in staal dus dat gaat gewoon het profiel naar binnen volgen. een overstek zou helpen maar een lipje ofzo ook , ik durf alleen niet te zeggen of je dat mag eisen, e.e.a. zal sterk afhankelijk zijn van hoe je de opdracht hebt gegeven.
Of je de koop al kan ontbinden hangt af van welke stappen je inmiddels al hebt genomen. (in gebreken stellen etc)

Misschien kan je een offertje vragen aan een plaatselijke aannemer om het te herstellen, dat is wat ik zou zien als de schade en dus ook als de vergoeding.

Overegens is perfectie onmogelijk, maar het moet/mag wel wat beter dan dit.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 31-08-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:18

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb weinig verstand van bouwen, maar zelfs ik zie dat met zo een dak het water naar binnen komt. Volgens mij hoort een dak OVER je constructie te lopen, nu ONDER je constructie. Nu lijkt het net een emmer die het water opvangt.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
twain4me schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:12:
de voor de kijkers rechter kant staat te laag, gewoon omhoog met dat ding , dat water naar binnen komt (ook als het dak helemaal goed is, is inherent aan het ontwerp/ de uitvoering. Er zijn geen waterholletjes in staal dus dat gaat gewoon het profiel naar binnen volgen. een overstek zou helpen maar een lipje ofzo ook , ik durf alleen niet te zeggen of je dat mag eisen, e.e.a. zal sterk afhankelijk zijn van hoe je de opdracht hebt gegeven.
Of je de koop al kan ontbinden hangt af van welke stappen je inmiddels al hebt genomen. (in gebreken stellen etc)

Misschien kan je een offertje vragen aan een plaatselijke aannemer om het te herstellen, dat is wat ik zou zien als de schade en dus ook als de vergoeding.

Overegens is perfectie onmogelijk, maar het moet/mag wel wat beter dan dit.
Ik besef nu maar al te goed dat een deel van het probleem inherent is aan de constructie en dat een lipje, overhang,… al zou kunnen helpen. Ik weet ook dat ze zoiets kunnen aanbieden want men wou dit toepassen om een lekkage te verhelpen (wat niet zou gelukt zijn overigens)

Ik heb al eens iemand gecontacteerd die bij de buren een overkapping had geplaatst maar helaas nooit reactie gehad… De vaklui met voldoende opdrachten zullen eerder voorrang geven aan grotere projecten dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Twazerty schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:03:
Ik heb weinig verstand van bouwen, maar zelfs ik zie dat met zo een dak het water naar binnen komt. Volgens mij hoort een dak OVER je constructie te lopen, nu ONDER je constructie. Nu lijkt het net een emmer die het water opvangt.
Volgens mij zou dat wel kunnen werken wanneer het dak aan beide kanten van de dakrand op het hoogste punt van het profiel eindigt. De dakrand heeft nog enkele cm overlap over het dak. Alleen eindigt het bij ons op het laagste punt …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:51

LankHoar

Langharig tuig

HannesB schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Het is een piste waaraan ik ook heb gedacht. Helaas hangen we er aan vast in die zin dat morgen niet plots een alternatief kan geplaatst worden en het ook geen optie is om onze fietsen elders veilig te stallen voor een langere periode.
Hoe stonden ze gestald voor dit bouwwerk er stond dan, als die andere berging te klein was?

Ontbinden lijkt me het enige logische, maar wanneer je dat niet wilt dan zul je toch moeten bedenken met wat voor korting jij er een acceptabel gevoel aan overhoud. Mijn inziens zul je dit nooit een fijn bouwwerk vinden.

Wellicht kun je een andere partij laten komen en offerte laten opmaken. Dan weet je wanneer die kan plaatsen, en kun je zo wellicht plannen dat zij dit bouwwerk pas weghalen wanneer de andere partij een nieuwe kan plaatsen?

Of desnoods een tijdelijke oplossing. Relatieve veiligheid is wel te regelen met goede sloten, eventueel met alarm. Of een pin in de grond. En een dekzeil zal de ergste regen tegenhouden. Fijn is het niet, maar dan wel met uitzicht op (hopelijk) wat beters dan nu.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
LankHoar schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:52:
[...]

Hoe stonden ze gestald voor dit bouwwerk er stond dan, als die andere berging te klein was?

Ontbinden lijkt me het enige logische, maar wanneer je dat niet wilt dan zul je toch moeten bedenken met wat voor korting jij er een acceptabel gevoel aan overhoud. Mijn inziens zul je dit nooit een fijn bouwwerk vinden.

Wellicht kun je een andere partij laten komen en offerte laten opmaken. Dan weet je wanneer die kan plaatsen, en kun je zo wellicht plannen dat zij dit bouwwerk pas weghalen wanneer de andere partij een nieuwe kan plaatsen?

Of desnoods een tijdelijke oplossing. Relatieve veiligheid is wel te regelen met goede sloten, eventueel met alarm. Of een pin in de grond. En een dekzeil zal de ergste regen tegenhouden. Fijn is het niet, maar dan wel met uitzicht op (hopelijk) wat beters dan nu.
Toen hadden we een fiets minder. Dit gaf echter problemen op kortere termijn qua flexibiliteit om onze 2 kinderen te vervoeren naar opvang/school en werk.

De kostprijs indachtig en het feit dat in de buurt recent fietsen werden gestolen, vind ik het een zeer onprettige gedachte om ze zo te laten staan op de oprit en onder een dekzeil. Voor deze berging duurde het al enkele maanden om een vergunning te verkrijgen, en dan nog enkele weken wachten tot plaatsing. Ik vrees dat als er van het ontwerp wordt afgeweken, een andere vergunning nodig zal zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Je kan altijd gemeente vragen en melden wat je problemen zijn, en wat je mogelijke oplossing is. Meestal doen ze niet moeilijk als je het dak net 2 cm aan beide kanten laat uitsteken en daardoor een afwatering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Volgens mij lekt zo'n lessenaarsdak bij deze constructie altijd als de helling niet schuin genoeg is, daar lijkt het nu wel op.
Dus dan lekt het via het dak als de wind 'van achteren komt', dat kan verminderd worden door een schuiner dak of meer overstek van het dak t.o.v. de damwandprofielplaat.
Maar door de constructie van het hele hok heb je **altijd** lekkage als de wind van andere kanten komt tijdens de regen. Het waait altijd tussen de planken door of over de deur heen.
Misschien is een simpele oplossing een stuk worteldoek aan de binnenkant op de witte rand (van je eerste foto) plakken. Hoeft niet helemaal tot de grond, maar hoog genoeg om de ergste spetters af te vangen. Scheelt dan ook dat pottenkijkens niet zien wat er in je hokje staat.

Ik heb wel eens bij een bedrijf onder een afdak gestaan waar de achterkant open was met een soort van kippengaas, als daar de wind op stond tijdens regen was het alsof er iemand met een brandslang door een vergiet op je stond te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heel eerlijk:
Als ik dit zelf zo had gebouwd, dan was ik hier gewoon tevreden mee geweest.
Zeker in een tuin heb je gewoon soms wat hoogte verschil, zetting etc.
Als alles functioneel goed is (dus geen klemmende deuren e.d.) zou ik het laten staan.

Maar aangezien je dit bij een bedrijf hebt laten doen, hangt het af van a.) hoeveel tijd/zin/moeite je erin wilt steken b.) wat je juridisch kunt verwachten.

Er wordt hier al heel snel geroepen dat de hele constructie dan maar afgebroken moet worden en dan niks betalen. Maar als ik kijk naar de problemen, dan lijkt me dat wel echt een stap te ver.
Helemaal als de lekkage met een bus kit is op te lossen (en dan krijg je nog een paar tientjes korting, zodat je dat om de paar jaar kunt vernieuwen).
En de scheve poort, dat is vooral optisch. Ze zouden ook nog een keer de scharnieren kunnen lassen op de juiste hoogte, maar dan krijg je weer kieren. Maar meer dan een paar honderd euro zou ik niet heel reëel vinden.
Het is ook lastig in te schatten of er niet meer speelt, als je poort net niet 100% haaks is of een profiel een beetje gebogen is, heb je ze een paar mm verschil te pakken.

Meer als voetnoot:
Ik vind de afwerkingsniveau's tegenwoordig wel extreem aan het worden. Alles moet rechter dan recht, perfect uitgelijnd en zonder enig vlekje of beschadiging, Als ik dan zie hoe sommige dingen 20-50 jaar geleden werden gemaakt, dan snap ik wel dat alles gruwelijk duur aan het worden is.
Ik heb hier zelf een keer een kruislijnlaser gehad die niet meer 100% werkte, dan zit alles er dus een tikkie scheef in. Als ik een dure kruislijnlaser erbij pak, dan is de "Nivelleernauwkeurigheid ± 0,2 mm/m", die van de Lidl; "Nivelleernauwkeurigheid ± 0,4 mm/m"
Als een van jouw rij poeren 1cm te hoog/laag staan, dan valt dat binnen de nauwkeurigheid waarmee je kunt werken met een goedkope kruislijnlaser (als ze 2,5m uit elkaar staan) en moet de dure wel geijkt zijn en moet niemand hem hebben laten vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Piemol schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:20:
Volgens mij lekt zo'n lessenaarsdak bij deze constructie altijd als de helling niet schuin genoeg is, daar lijkt het nu wel op.
Dus dan lekt het via het dak als de wind 'van achteren komt', dat kan verminderd worden door een schuiner dak of meer overstek van het dak t.o.v. de damwandprofielplaat.
Maar door de constructie van het hele hok heb je **altijd** lekkage als de wind van andere kanten komt tijdens de regen. Het waait altijd tussen de planken door of over de deur heen.
Misschien is een simpele oplossing een stuk worteldoek aan de binnenkant op de witte rand (van je eerste foto) plakken. Hoeft niet helemaal tot de grond, maar hoog genoeg om de ergste spetters af te vangen. Scheelt dan ook dat pottenkijkens niet zien wat er in je hokje staat.

Ik heb wel eens bij een bedrijf onder een afdak gestaan waar de achterkant open was met een soort van kippengaas, als daar de wind op stond tijdens regen was het alsof er iemand met een brandslang door een vergiet op je stond te spuiten.
Ik zal niet ontkennen dat een open belatting niet waterdicht is. Maar de regen wordt best goed tegengehouden naar mijn ervaring. Hieronder een vb van dezelfde wand, de ene kant waar het lekt omwille van het dak waarbij je zo het spatpatroon ziet, en de andere waar het een beetje nat is tussen de latten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVKYh5NUVkasYq4Rx_JGty5ut1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8dDaUEog2R040KHCvYW7WHZX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dKo0LKuo2I1DsbwRj7CUWDDfQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i5Tpz2HWrBQuhVGpdSwtrGqK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat vinden ze zelf van het vooraanzicht waar de ene deur een centimeter lager gemonteerd is dan de andere? 8)7 Of hebben ze alleen Stevie Wonder en Ray Charles op de buitendienst werken?

Wat mij betreft beginnen ze opnieuw en gebruiken ze daarbij een hagelnieuwe waterpas in combinatie met een kruislijnlaser op statief. Die ze als compensatie na de klus aan jou doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
TheGhostInc schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:52:
Heel eerlijk:
Als ik dit zelf zo had gebouwd, dan was ik hier gewoon tevreden mee geweest.
Zeker in een tuin heb je gewoon soms wat hoogte verschil, zetting etc.
Als alles functioneel goed is (dus geen klemmende deuren e.d.) zou ik het laten staan.

Maar aangezien je dit bij een bedrijf hebt laten doen, hangt het af van a.) hoeveel tijd/zin/moeite je erin wilt steken b.) wat je juridisch kunt verwachten.

Er wordt hier al heel snel geroepen dat de hele constructie dan maar afgebroken moet worden en dan niks betalen. Maar als ik kijk naar de problemen, dan lijkt me dat wel echt een stap te ver.
Helemaal als de lekkage met een bus kit is op te lossen (en dan krijg je nog een paar tientjes korting, zodat je dat om de paar jaar kunt vernieuwen).
En de scheve poort, dat is vooral optisch. Ze zouden ook nog een keer de scharnieren kunnen lassen op de juiste hoogte, maar dan krijg je weer kieren. Maar meer dan een paar honderd euro zou ik niet heel reëel vinden.
Het is ook lastig in te schatten of er niet meer speelt, als je poort net niet 100% haaks is of een profiel een beetje gebogen is, heb je ze een paar mm verschil te pakken.

Meer als voetnoot:
Ik vind de afwerkingsniveau's tegenwoordig wel extreem aan het worden. Alles moet rechter dan recht, perfect uitgelijnd en zonder enig vlekje of beschadiging, Als ik dan zie hoe sommige dingen 20-50 jaar geleden werden gemaakt, dan snap ik wel dat alles gruwelijk duur aan het worden is.
Ik heb hier zelf een keer een kruislijnlaser gehad die niet meer 100% werkte, dan zit alles er dus een tikkie scheef in. Als ik een dure kruislijnlaser erbij pak, dan is de "Nivelleernauwkeurigheid ± 0,2 mm/m", die van de Lidl; "Nivelleernauwkeurigheid ± 0,4 mm/m"
Als een van jouw rij poeren 1cm te hoog/laag staan, dan valt dat binnen de nauwkeurigheid waarmee je kunt werken met een goedkope kruislijnlaser (als ze 2,5m uit elkaar staan) en moet de dure wel geijkt zijn en moet niemand hem hebben laten vallen...
Ik zal niet ontkennen dat ik meer dan gemiddeld perfectionistisch ben. En als ik dit zou geplaatst hebben voor de eerste keer, zou ik ook niet ontevreden zijn. Maar rekening houdend met:
- de prijs van 7000 euro,
- dat de monteurs al enkele jaren ervaring hebben (met grotere en complexere projecten)
- de indruk werd gegeven weinig belang te hechten aan details: zo heb ik zelf nog een slotgat moeten bijvijlen nadat ze dit extra hadden uitgeslepen en de grondgrendel juist moeten monteren achteraf
- ik zelf heb aangegeven dat de scharnieren niet waterpas staan, maar hier nooit iets mee werd gedaan
- er nu al voor de 3e keer een nieuw dak ligt, maar nog steeds lekt
- de berging ook al 2 keer na plaatsing opnieuw werd aangepakt (de eerste herstelpoging was heel dramatisch want toen stond de berging in een zeshoek ipv rechthoek)
- er ondertussen al gemakkelijk 10 uur werk in gekropen is in 3 sessies van 3 à 4 man per keer
- we nu 4,5 maand verder zijn na initiële plaatsing met het huidige resultaat in de foto's
- de website zelf over het algemeen een hoger afwerkingsniveau toont in hun foto's (geen cm hoogteverschil + 2 ophoogringen rechts die samen ook nog een cm ophogen, maw 2 cm hoogteverschil)

denk ik niet dat ik overdrijf om op zijn minst teleurgesteld te zijn en de prijs veel te hoog vind. De deuren zijn inderdaad optisch storend, niet functioneel maar had men wel kunnen verhelpen tijdens de 2 herstelpogingen. Een lekkend dak daarentegen vind ik niet ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
jadjong schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:04:
[...]

Wat vinden ze zelf van het vooraanzicht waar de ene deur een centimeter lager gemonteerd is dan de andere? 8)7 Of hebben ze alleen Stevie Wonder en Ray Charles op de buitendienst werken?

Wat mij betreft beginnen ze opnieuw en gebruiken ze daarbij een hagelnieuwe waterpas in combinatie met een kruislijnlaser op statief. Die ze als compensatie na de klus aan jou doneren.
Een kruislijnlaser wordt niet gebruikt. Enkel een waterpas, en spankoorden waarna alles wordt vastgezet.
Pagina: 1