Deel apps wil niet laden op huis-WIFI (Ziggo/TP-link/S23)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Sinds een week of drie ervaar ik gekke problemen op mijn thuis WIFI. Er zijn specifieke apps (PostNL, Buienradar, Untappd) die niet willen laden op de thuis-WIFI. Ik heb van alles al zitten proberen en lezen (zie veel oplossingen die te maken hebben met uitschakelen van IPV6), maar ik lijk deze instelling niet te hebben in mijn TP-link omgeving.

Internet: Ziggo
Modem: https://www.ziggo.nl/klan...ems/smartwifi-modem-zwart
WIFI: uitgeschakeld op Modum, bekabeld via TP-link en uitgezonden via Deco-netwerk
Apps die niet werken: Buienradar, PostNL, Untappd

Als ik een IPV6 test doet via de mobiel zie ik wel issues, kan dit het probleem verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtND-RQqsGeh3V9NG6ra5E-YkTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6zn2VsFAnsomHAV8t4PvVRD.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat er gaande kan zijn?

Beste antwoord (via Henri2500 op 03-09-2025 17:28)

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Henri2500 Staat je modem in bridge mode of gewoon router mode?

Edit: zelf heb ik er ook last van gehad enige tijd geleden. Met IPv6 is het vrij normaal om meerdere GUA's te hebben. Viel me op dat het apparaat (android) waar het probleem zich voordeed meerdere IPv6 GUA's had waarvan er één helemaal niet binnen het subnet viel van m'n prefix. Geprobeerd om een ip release te doen op het mobieltje maar die functie leek niet te bestaan. Toen vervolgens tijdelijk IPv6 uitgezet op m'n router en vervolgens weer aangezet. Na een nieuwe solicit kwam de GUA buiten het subnet niet meer voor en waren de problemen weg. Het leek er dus op dat mijn IPv6 pre-fix veranderd was en op een paar van m'n android apparaten bleef hangen. Het is me nog steeds niet duidelijk of dit een bug is in Android of een configuratiefout aan de kant van Ziggo. Of misschien beide...

[ Voor 87% gewijzigd door Jay-B op 31-08-2025 14:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet de wifi van de Ziggo modem aan en verbind daarmee. Als het dan wel werkt moet je het in je Deco zoeken.

Als die deco geen ipv6 kan kun je wellicht ipv6 uitzetten op je mobiel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij is dit al eerder de voorbije weken voorbij gekomen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online

Edit: zelf heb ik er ook last van gehad enige tijd geleden. Met IPv6 is het vrij normaal om meerdere GUA's te hebben. Viel me op dat het apparaat (android) waar het probleem zich voordeed meerdere IPv6 GUA's had waarvan er één helemaal niet binnen het subnet viel van m'n prefix. Geprobeerd om een ip release te doen op het mobieltje maar die functie leek niet te bestaan. Toen vervolgens tijdelijk IPv6 uitgezet op m'n router en vervolgens weer aangezet. Na een nieuwe solicit kwam de GUA buiten het subnet niet meer voor en waren de problemen weg. Het leek er dus op dat mijn IPv6 pre-fix veranderd was en op een paar van m'n android apparaten bleef hangen. Het is me nog steeds niet duidelijk of dit een bug is in Android of een configuratiefout aan de kant van Ziggo. Of misschien beide...

[ Voor 87% gewijzigd door Jay-B op 31-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
nelizmastr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:17:
Zet de wifi van de Ziggo modem aan en verbind daarmee. Als het dan wel werkt moet je het in je Deco zoeken.

Edit: het rechtstreeks verbinden op de wifi van het Ziggo modum lost het probleem niet op...

Als die deco geen ipv6 kan kun je wellicht ipv6 uitzetten op je mobiel.
Ik heb al zitten zoeken, maar op mijn mobiel krijg ik geen IPV6 instelling gevonden die ik kan uitschakelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Henri2500 op 03-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Jay-B schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:02:

Volgens mij gewoon in router-mode; waarbij wel de WIFI verbinding is uitgeschakeld omdat DECO deze overneemt (via een bekabelde verbinding tussen modem en DECO)? DECO regelt dus alleen de wifi, volgensmij niet alle routing-zaken.

Ik heb in DECO geen optie gevonden om mijn IPV6 uit te kunnen schakelen. Kun je me misschien uitleggen hoe/waar ik controleer of mijn android toestel een GUA hanteert die buiten mijn subnet valt? Of; hoe kan ik DECO vertellen dat ie opnieuw deze verbinding moet gaan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@Henri2500 Jouw situatie is ietsje anders maar waarschijnlijk komt het op hetzelfde neer. Op het problematische androidapparaat kan je onder de wifi-instellingen zien welke ip-adressen zij toegewezen. Bij mij was er ook een ipv6-adres te zien met een compleet andere prefix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Daar leek idd wat problematiek te zitten. Ik kon in mijn Ziggo Modem dus geen uitschakeling vinden van ipv6, maar wel een mogelijkheid om de aanwijzing ervan te wijzingen van 'statefull' naar 'stateless'. Vraag me niet exact waarom; maar dat lijkt het issue te hebben verholpen (en de resterende apparatuur lijkt nog te werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
In de basis is stateless (SLAAC) ook de best practice voor IPv6 en aanbevolen voor de meeste configuraties (lees thuisgebruik). DHCPv6 (statefull) wordt zelfs niet volledig ondersteund in android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri2500
Jay-B schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:45:
In de basis is stateless (SLAAC) ook de best practice voor IPv6 en aanbevolen voor de meeste configuraties (lees thuisgebruik). DHCPv6 (statefull) wordt zelfs niet volledig ondersteund in android.
Weer wat geleerd, en weer een euvel opgelost. Dank!
Pagina: 1