Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironmike17
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-09 22:26
Vol goede moed heb ik het BGG 1080p systeem besteld en geassembleerd.
  • Processor AMD Ryzen 5 7500F Tray
  • Moederbord ASRock B650M-HDV/M.2
  • Videokaart Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB
  • Behuizing XPG VALOR MESH Wit
  • Processorkoeling Sharkoon A40 Zwart
  • Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
  • Voeding Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular
  • Ssd WD Blue SN5000 1TB
Helaas loop ik stuk op de geheugen kit.

Nu wil het systeem met een ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord met de twee geheugen banken gevuld met de G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 kit (2 x 16GB) niet booten. Geeft geen enkel beeld op de video en het bios is niet toegankelijk. Op het moederbord brandt in dat geval het processor controle led en geheugen led beide continue rood.

Als ik alleen één geheugen bank bezet, dan start het systeem en zijn er geen led indicaties op het moederbord zichtbaar.
Volgende zaken al geprobeerd:
-Systeem boot ook als ik de tweede geheugen reep alleen installeer (beide geheugen repen werken dus)
-Het laatste bios is geïnstalleerd op het moederbord.
-Gecontroleerd of de cooler niet te strak op de CPU geschroefd zit.
-Alle geheugen timings in het bios ongewijzigd op auto laten staan.
-Ik geef het bootproces voldoende tijd omdat twee banken met DDR5 kennelijk langer duurt om te initialiseren (>10minuten)
-Ik heb geen alternatief AM5 moederbord of DDR5 geheugen kit waar ik mee kan testen

Wat kan ik nog doen om de tweede bank / geheugen reep geactiveerd te krijgen?
Hoe stel ik vast -met mijn beperkingen- wat er (mogelijk) stuk is?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In welke sloten heb je het geheugen gestoken? Want dat moet in A2 en B2. Wijk je hier van af, dan kan je idd deze symptomen krijgen. Controleer dus altijd het boekje hiervoor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
De eerste keer booten kan ook nog wel langer dan 10 minuten duren.
Ik heb niet gecheckt, maar staat het geheugen op de QVL lijst van de moederbordfabrikant?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:44:
De eerste keer booten kan ook nog wel langer dan 10 minuten duren.
Ik heb verschillende AM5 systemen gebruikt en geen doet er meer dan een paar minuten over. De eerste keer met m'n eigen systeem was 3 minuten en dat is met BIOS updates alleen maar verbeterd. Meest recente AM5 systeem was een maand geleden en die was met 2 minuten door de training heen.
Ik heb niet gecheckt, maar staat het geheugen op de QVL lijst van de moederbordfabrikant?
Ik heb wel gecheckt, want dat is zo gedaan en had jij ook kunnen doen. Het geheugen staat op de QVL. En zelfs dan nog is er geen enkele garantie dat het wel of niet zou werken. Mijn eigen geheugen staat er niet op maar werkt vlekkeloos. Zelfs met XMP aan (want mijn geheugen bleek een Intel kit te zijn!) heb ik geen enkel issue.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Hero of Time schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:50:[...]Ik heb verschillende AM5 systemen gebruikt en geen doet er meer dan een paar minuten over. De eerste keer met m'n eigen systeem was 3 minuten en dat is met BIOS updates alleen maar verbeterd. Meest recente AM5 systeem was een maand geleden en die was met 2 minuten door de training heen.[...]
Tsja, ik heb hier recent ook topics gelezen waar het langer dan 10 minuten duurde, dus....
Ik heb wel gecheckt, want dat is zo gedaan en had jij ook kunnen doen. Het geheugen staat op de QVL. En zelfs dan nog is er geen enkele garantie dat het wel of niet zou werken. Mijn eigen geheugen staat er niet op maar werkt vlekkeloos. Zelfs met XMP aan (want mijn geheugen bleek een Intel kit te zijn!) heb ik geen enkel issue.
We zitten hier op tweakers, dan mag toch verwacht worden dat iemand die zelf z'n PC bouwt dat als eerste checkt? (Eigenlijk al voordat je de componenten besteld, maar dat wordt door TS niet aangegeven). Dat sommige types toch werken terwijl ze niet op de QVL staan is dan mazzel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ironmike17
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-09 22:26
Dank voor jullie reacties. Inmiddels draait het systeem. Naar aanleiding van de post over verbogen socket pins besloten de cooler en cpu te demonteren. Ik kon geen verbogen pins ontdekken in de socket en ook de contact eilanden op de CPU zagen er prima uit. CPU voorzichtig geklemd op socket en ditmaal de cooler minder strak aangedraaid.

Systeem gestart -met beide geheugenslots gevuld- en de twee rode controle leds op moederbord voor CPU en MEM lichtten weer op. Ditmaal startte het systeem na 15 seconden wachten door (volgens handleiding zou het voor een 16GB kit tot 90 seconden kunnen duren). Ergens gelezen dat een scheef gemonteerde cooler of te strak gemonteerde cooler een boosdoener kon zijn.

Ik heb geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Ik vermoed:
  • Ergens een slecht contact tussen socket en CPU
  • CPU Cooler toch te strak of schuin met effect op CPU contacten.
  • BIOS update heeft RAM initialisatie sterk verkort
NB de RAM sticks staan op de QVL.
Pagina: 1