Vol goede moed heb ik het BGG 1080p systeem besteld en geassembleerd.
Nu wil het systeem met een ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord met de twee geheugen banken gevuld met de G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 kit (2 x 16GB) niet booten. Geeft geen enkel beeld op de video en het bios is niet toegankelijk. Op het moederbord brandt in dat geval het processor controle led en geheugen led beide continue rood.
Als ik alleen één geheugen bank bezet, dan start het systeem en zijn er geen led indicaties op het moederbord zichtbaar.
Volgende zaken al geprobeerd:
-Systeem boot ook als ik de tweede geheugen reep alleen installeer (beide geheugen repen werken dus)
-Het laatste bios is geïnstalleerd op het moederbord.
-Gecontroleerd of de cooler niet te strak op de CPU geschroefd zit.
-Alle geheugen timings in het bios ongewijzigd op auto laten staan.
-Ik geef het bootproces voldoende tijd omdat twee banken met DDR5 kennelijk langer duurt om te initialiseren (>10minuten)
-Ik heb geen alternatief AM5 moederbord of DDR5 geheugen kit waar ik mee kan testen
Wat kan ik nog doen om de tweede bank / geheugen reep geactiveerd te krijgen?
Hoe stel ik vast -met mijn beperkingen- wat er (mogelijk) stuk is?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
- Processor AMD Ryzen 5 7500F Tray
- Moederbord ASRock B650M-HDV/M.2
- Videokaart Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB
- Behuizing XPG VALOR MESH Wit
- Processorkoeling Sharkoon A40 Zwart
- Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
- Voeding Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular
- Ssd WD Blue SN5000 1TB
Nu wil het systeem met een ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord met de twee geheugen banken gevuld met de G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 kit (2 x 16GB) niet booten. Geeft geen enkel beeld op de video en het bios is niet toegankelijk. Op het moederbord brandt in dat geval het processor controle led en geheugen led beide continue rood.
Als ik alleen één geheugen bank bezet, dan start het systeem en zijn er geen led indicaties op het moederbord zichtbaar.
Volgende zaken al geprobeerd:
-Systeem boot ook als ik de tweede geheugen reep alleen installeer (beide geheugen repen werken dus)
-Het laatste bios is geïnstalleerd op het moederbord.
-Gecontroleerd of de cooler niet te strak op de CPU geschroefd zit.
-Alle geheugen timings in het bios ongewijzigd op auto laten staan.
-Ik geef het bootproces voldoende tijd omdat twee banken met DDR5 kennelijk langer duurt om te initialiseren (>10minuten)
-Ik heb geen alternatief AM5 moederbord of DDR5 geheugen kit waar ik mee kan testen
Wat kan ik nog doen om de tweede bank / geheugen reep geactiveerd te krijgen?
Hoe stel ik vast -met mijn beperkingen- wat er (mogelijk) stuk is?
Alvast bedankt voor jullie hulp.