Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nusa
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-09 12:28
Hoi,

Wij zijn bezig met de overstap naar een warmtepomp en ik loop een beetje vast op het juiste vermogen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken.

Situatie woning
• Twee-onder-een-kap, bouwjaar 2004
• Goed geïsoleerd, HR++ glas
• Woonoppervlak: ca. 170 m²
• Begane grond: 100 m² (nieuwe vloerverwarming, 10 groepen)
• Eerste verdieping: 60 m² (nieuwe vloerverwarming, 8 groepen)
• Zolder: 25 m², wordt niet meegenomen in verwarming
• Technische ruimte verhuist van zolder naar garage
• Boiler van minimaal 300 liter gewenst

Waar ik tegenaan loop
Ik krijg alleen offertes met Daikin of Weheat. De meeste installateurs adviseren een 8 kW warmtepomp, maar ik heb ook adviezen gehad van 11 kW en zelfs van 13 kW (Batavia Heat). Zonder historisch gasverbruik van de vorige eigenaar is het lastig vergelijken.

Mijn vragen aan jullie
1. Lijkt 8 kW realistisch voor dit huis (bouwjaar 2004, 160 m² vloerverwarming, redelijk goed geïsoleerd)?
2. Of zou 10–11 kW beter passen, om niet te krap te zitten?
3. Zijn er valkuilen bij te groot kiezen (bijv. pendelen, lager rendement)?
4. Is 300 liter boiler passend bij een gezin 5 personen (of zou kleiner/groter beter zijn)?

Alle tips of rekenvoorbeelden zijn welkom, zodat ik offertes beter kan beoordelen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

welkom op tweakers! je hebt een egen topic in plaats van iemand anders zijn topic. Deze al gelezen? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Gasverbruik wordt normaal bij verkoop gewoon bekend gemaakt…

Maar er staat een fabricage datum op de gasmeter, dat zal iets eerder zijn dan de plaatsing… maar geeft je een richtgetal voor het verbruik per jaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
1. Ja, 8 kW lijkt realistisch voor dit huis. Huis is redelijk nieuw, redelijk geïsoleerd en heeft alleen vloerverwarming
2. nee, groter is niet beter, want...zie 3
3. valkuilen bij te groot kiezen: risico op pendelen, hogere aanschafprijs en de buitenunit is wellicht groter&zwaarder
4. Grootte boiler is volledig afhankelijk van je gedrag. Kleiner dan 300l zou ik zeker niet doen. Ik heb 570l voor 4 personen. Dat is errug veel, maar laat me met lagere temperatuur opslaan en geeft de mogelijkheid om een bad vol te krijgen

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-09 16:59
Een 500/ 570 liter boiler (= sww vat) is erg groot in formaat, verkijk je daar niet op, ook duur; al dat water wordt 1x week op 62 graden verwarmd ivm legionella, 'wij' (ik werk bij een installatie bedrijf) adviseren grote vaten niet meer.
Weheat is Chinees, Daikin is Japans... dan weet ik wel.. mss dat Daikin gewoon in de EU wordt geproduceerd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daikin wordt o.a. in België geproduceerd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Daikin produceert ook in bv. Tsjechië (zegt mijn binnenunit).

Maar je lijkt aardig goed op weg te zijn TS.

Ik sluit me aan bij anderen:
1. Ja (8 kW)
2. Klinkt als veel, en lukt het überhaupt dat af te geven via vvw als die eenmaal een beetje op temperatuur is? Ik betwijfel het.
3. Precies die je noemt, als afgifte het niet bijbeent, wat waarschijnlijk is, gaat de boel pendelen omdat grotere units minder ver terug kunnen moduleren.
4. Zeker niet kleiner met 5 personen, als je allemaal vaak na elkaar wilt douchen (ochtend) of met een niet zuinige douchekop, eerder groter (500 l.), als de plek er is. Overigens gaat met 8 kW het bijwarmen wel weer redelijk vlot, dat is niet zoals vroeger waar je dan eerst uren kon wachten tot een 2 kW element er eindelijk weer wat warmte in had gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
natural colour schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:18:
Een 500/ 570 liter boiler (= sww vat) is erg groot in formaat, verkijk je daar niet op, ook duur; al dat water wordt 1x week op 62 graden verwarmd ivm legionella, 'wij' (ik werk bij een installatie bedrijf) adviseren grote vaten niet meer.
De grootte (en gewicht!) van een 500l boiler is inderdaad enorm. Ik zelf heb twee sww-vaten, nl eentje icm mijn warmtepomp en een aparte warmtepomp boiler (voor de kids). Dat was in mijn geval de beste oplossing, mede omdat ik de vaten dan dicht bij de slaapkamers kon plaatsen. Ik doe de legionella run elke twee weken, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

paQ

8 is zat. Maar dan wel 8 bij -7 bijv.
Dus kijk vooral naar een spec als:
A-7/W40 of A-7/W35 bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat je die bij Batavia kunt vinden.

Weheat heeft een 8 kW toch?
Of Arotherm Plus 75/6 (moet je het ook nog wel mee redden)

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 31-08-2025 12:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
Huh, op hun eigen (Weheat) website staat juist:
"Onze warmtepompen komen rechtstreeks uit de high-tech regio van Eindhoven. Daar ontwerpen, testen en bouwen we alles zelf — zo houden we de touwtjes strak in handen en tillen we kwaliteit en rendement telkens naar een hoger niveau. "

Er is ook een video van Ketelklets waarin hij de fabriek in Nederland bezoekt.

Dus of er iets recent iets veranderd waarover ze niet de waarheid schrijven, of deze warmtepomp is juist bij uitzondering geen ge-rebrande Chinese warmtepomp waarvan er tientallen zijn, maar een product waarvan tenminste een flink stuk van de productie in Nederland plaatsvindt! Een reden om zo'n producent een streepje voor te geven, en niet en voor onze techniek volledig afhankelijk van een autoritair regime te worden.
Pagina: 1