Hoi,
Wij zijn bezig met de overstap naar een warmtepomp en ik loop een beetje vast op het juiste vermogen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken.
Situatie woning
• Twee-onder-een-kap, bouwjaar 2004
• Goed geïsoleerd, HR++ glas
• Woonoppervlak: ca. 170 m²
• Begane grond: 100 m² (nieuwe vloerverwarming, 10 groepen)
• Eerste verdieping: 60 m² (nieuwe vloerverwarming, 8 groepen)
• Zolder: 25 m², wordt niet meegenomen in verwarming
• Technische ruimte verhuist van zolder naar garage
• Boiler van minimaal 300 liter gewenst
Waar ik tegenaan loop
Ik krijg alleen offertes met Daikin of Weheat. De meeste installateurs adviseren een 8 kW warmtepomp, maar ik heb ook adviezen gehad van 11 kW en zelfs van 13 kW (Batavia Heat). Zonder historisch gasverbruik van de vorige eigenaar is het lastig vergelijken.
Mijn vragen aan jullie
1. Lijkt 8 kW realistisch voor dit huis (bouwjaar 2004, 160 m² vloerverwarming, redelijk goed geïsoleerd)?
2. Of zou 10–11 kW beter passen, om niet te krap te zitten?
3. Zijn er valkuilen bij te groot kiezen (bijv. pendelen, lager rendement)?
4. Is 300 liter boiler passend bij een gezin 5 personen (of zou kleiner/groter beter zijn)?
Alle tips of rekenvoorbeelden zijn welkom, zodat ik offertes beter kan beoordelen.
Alvast bedankt!
Wij zijn bezig met de overstap naar een warmtepomp en ik loop een beetje vast op het juiste vermogen. Hopelijk kunnen jullie met me meedenken.
Situatie woning
• Twee-onder-een-kap, bouwjaar 2004
• Goed geïsoleerd, HR++ glas
• Woonoppervlak: ca. 170 m²
• Begane grond: 100 m² (nieuwe vloerverwarming, 10 groepen)
• Eerste verdieping: 60 m² (nieuwe vloerverwarming, 8 groepen)
• Zolder: 25 m², wordt niet meegenomen in verwarming
• Technische ruimte verhuist van zolder naar garage
• Boiler van minimaal 300 liter gewenst
Waar ik tegenaan loop
Ik krijg alleen offertes met Daikin of Weheat. De meeste installateurs adviseren een 8 kW warmtepomp, maar ik heb ook adviezen gehad van 11 kW en zelfs van 13 kW (Batavia Heat). Zonder historisch gasverbruik van de vorige eigenaar is het lastig vergelijken.
Mijn vragen aan jullie
1. Lijkt 8 kW realistisch voor dit huis (bouwjaar 2004, 160 m² vloerverwarming, redelijk goed geïsoleerd)?
2. Of zou 10–11 kW beter passen, om niet te krap te zitten?
3. Zijn er valkuilen bij te groot kiezen (bijv. pendelen, lager rendement)?
4. Is 300 liter boiler passend bij een gezin 5 personen (of zou kleiner/groter beter zijn)?
Alle tips of rekenvoorbeelden zijn welkom, zodat ik offertes beter kan beoordelen.
Alvast bedankt!