Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 22:34
Afgelopen tientallen jaren ben ik werkzaam bij een reclamebedrijf.
Bijkomende werk was het draaiende houden van de Windows computersystemen, het netwerk en een cloud, hele kleine scriptjes voor software. Eigenlijk waar een bedrijf dan op draait.
Nu wil het dat ik het bijkomende IT-achtige werk interessanter ben gaan vinden dan het eigenlijke reclamewerk en wil dus veranderen van werk, maar nog aan het puzzelen hoe en wat. Ik heb al veel ingelezen over diverse functies/studies/vacatures en er lijken ook een hoop functies te overlappen.

Diverse wegen ben ik nu aan het overwegen.

Door de kleine scriptjes was ik me al bezig gaan houden met leren coderen en eventueel zelfs courses aan het volgen voor bijvoorbeeld front-end web developer. Het coderen en volgen van bijvoorbeeld een course waarbij je een klassieke 'To Do App' inelkaarzet lukt aan de hand van een les.
Maar 'uit je hoofd' zo een app inelkaar zetten dat lukt me helemaal niet. Maar heb tot op zekere hoogte code wel leren 'lezen' en een achterliggende 'plattegrond' in programma's begin ik steeds meer te begrijpen. Toch een twijfel of programmeren mijn juiste weg is, waarbij door de opkomst van AI meningen lees dat het zelfs afgeraden wordt.

De tweede weg waar ik me in kan verdiepen is meer de hardware matige kant, wat ik omschreef, met de Windows computers configureren, netwerk draaiende houden, toegang naar buiten met de cloud, maar ook dat de software in het netwerk juist werkt en ik hou ervan om me vast te bijten in problemen totdat heel het zaakje draait.

Nu zijn mijn vragen over wat voor soort functie past na mijn oude werk:

Is het pad van software/coderen nog aan te raden in de huidige tijd?
Het programmeren vind ik enorm fascinerend en interessant, ik moet er hard voor werken om het te doorgronden. Een 'To Do App' uit mijn blote hoofd zo programmeren zou me nu niet lukken.
Of komt zoiets wel uiteindelijk?

Als 2e vraag:
Het pad van de hardware/netwerk/cloud, hoe zou zo een functie kunnen heten uit mijn bovenstaande verhaal? Is dat bijvoorbeeld netwerkbeheerder, systeembeheerder, werkplek ondersteuner? En zouden zulke functies in het verlengde kunnen liggen? In vacatures lees ik veel over Azure/Aws en dergelijke wat natuurlijk een totaal ander level is dan Window computers in een netwerk en vind dat ook enorm interessant.

Tenslotte als laatste vraag:
is er nog een gemixed pad wat software/coding combineert met hardware/netwerk/cloud?
Zo een algeheel systeem verzinnen waar een bedrijf op draait, bouwen en onderhouden vind ik ook erg interessant. Is dat bijvoorbeeld Dev/Ops, hoe zou je een functie noemen als dat bestaat? En is dat meer AI proof, omdat hardware nog door mensenhanden draaiende gehouden wordt?

Bedankt voor jullie eventuele antwoorden/tips/almachtige kennis :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De vraag is heel erg breed. Een vorm van devven, een vorm van sysadmin, netwerk admin, werkplek beheer.
Zo kan werken bij een reclamebedrijf zijn dat je de boekhouding doet, of acteert. IT is ook breed. Misschien goed om eerst na te denken wat je er leuk, interessant aan vindt.

Twee jaar geleden gaf je in Opleiding of zelfstudie als aanvulling of omscholing aan een opleiding te overwegen. Zo te lezen heb je daar geen gevolg aan gegeven, twijfels over devven?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Klopt dat ik er al een aantal jaren mee bezig ben.
Met het werk kreeg ik destijds een mooiere positie, wat ik toen toch maar aangegrepen heb. Maar ben wel minder gaan werken om ook coding in eigen tijd te bestuderen. Het mooie is wel dat ik de coding skills met b.v. scriptjes kan toepassen op het dagelijks werk en ben dat steeds meer gaan doen. Dus op die manier ben ik het steeds meer gaan bestuderen. Het plezier hierin heb ik geen twijfel over.

Tegelijkertijd alle hardware/netwerk problemen krijg ik op mijn schoot geworpen om op te lossen, het werk vloeit in elkaar over.
Een voorbeeld van waar ik werk: de software moet up to date blijven wat een productie maakt op de computers waarvan de hardware ook up to date moet blijven, tot de hele weg naar buiten richting een klant, met rampscenario's, security en backups in gedachten. Het uitdenken, uitvoeren van een oplossing van zo een probleem vind ik ook erg leuk en interessant.

Ik begrijp dat het voorbeeld van zo een weg van productie tot klant in de IT wereld eigenlijk door verschillende functies opgelost kunnen worden.
Maar ik vroeg me af of er een functie is wat dan zo een breed vlak beslaat in combinatie waarbij je ook coding kan toepassen. Dat zou me erg mooi lijken, want ik vind het allemaal mateloos interessant :)
Of dat je eigenlijk altijd een enkele richting kiest en verdiept in 1 gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:24
Wil je ook weg bij je werkgever? Wellicht zijn er intern ook nog wel mogelijkheden.

Je moet maar zo denken: op het moment dat jij de deur uit loopt moeten ze waarschijnlijk toch op zoek naar een IT-er die de boel in de lucht blijft houden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Op zich hoef ik niet weg, maar ik heb een enorme zin in een carriere switch. En de IT werkzaamheden wat ik daar kan verrichten horen niet bij mijn eigenlijke werk, er waren daar problemen welke ik dan met grote interesse en eigenlijk veel plezier heb opgelost.
En stukken werk automatiseren met coding, wat me ook veel plezier oplevert. Ook meer dan het eigenlijke werk zelf.
Dit is dan maar kleinschalig en met simpele window computers.
En zou graag serieus in de it wereld willen stappen en er meer van willen leren. Een kubernete systeem b.v. inelkaar zetten of tools kunnen coderen, wat ik waarschijnlijk nooit kan leren of nodig zal zijn in mijn huidige werk.

En na wat borrelpraat met mensen in reallife hoor ik nu ook dat hoe kleiner een bedrijf is, hoe vaker je meerdere rollen toebedeeld kan krijgen, systeem/netwerk/werkplek beheerder en deze titels eigenlijk inelkaar kunnen overlopen afhankelijk van waar je zit. Een klein bedrijf zou dan bij me passen, inplaats van een groot bedrijf waar je een klein onderdeeltje uit mag voeren.

Ook dat IT beheer achtige functies niet aan coding doen.
Maar er werd me ook verteld over dat er een variant van dev ops bestaat, waarbij coding ingezet wordt om b.v. computers in een netwerk te onderhouden. Een hybride vorm van coding/software/hardware.
Het beste van alle werelden, wat me erg aanspreekt dus.

Klopt deze borrelpraat, is er zo een hybride functie? En hoe kan ik dit het beste bijleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

wazzah schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:02:
En na wat borrelpraat met mensen in reallife hoor ik nu ook dat hoe kleiner een bedrijf is, hoe vaker je meerdere rollen toebedeeld kan krijgen, systeem/netwerk/werkplek beheerder en deze titels eigenlijk inelkaar kunnen overlopen afhankelijk van waar je zit. Een klein bedrijf zou dan bij me passen, inplaats van een groot bedrijf waar je een klein onderdeeltje uit mag voeren.
Daar staat dan wel weer tegenover dat je in een klein bedrijf het risico loopt dat je niet veel mensen hebt waar je veel van kunt leren. Als zo'n bedrijf genoeg heeft aan 1 IT-manusje-van-alles, heeft dat manusje dus geen collega waar ie mee kan sparren, of waar ie van kan leren.
In een gorter bedrijf is de kans groter dat je als junior wordt begeleid door een senior, die je niet alleen de kneepjes van het vak kan bijbrengen, maar ook de broodnodige domeinkennis (kennis over het specifieke bedrijf die je nodig hebt om je werk uit te kunnen voeren.)
Ook dat IT beheer achtige functies niet aan coding doen.
Maar er werd me ook verteld over dat er een variant van dev ops bestaat, waarbij coding ingezet wordt om b.v. computers in een netwerk te onderhouden. Een hybride vorm van coding/software/hardware.
Het beste van alle werelden, wat me erg aanspreekt dus.

Klopt deze borrelpraat, is er zo een hybride functie? En hoe kan ik dit het beste bijleren?
DEV/OPS is geen persoon, dat is een (Scrum) team dat verantwoordelijk is voor zowel ontwikkeling als beheer van 1 of meer applicaties.
En hoewel de enige functies in een Scrum team, als je de scrum guide letterlijk neemt, die van product owner, scrum master en developer zijn, heb je in de praktijk gewoon analisten, ontwikkelaars en testers in een DEV-team, en analisten, ontwikkelaars, testers en beheerders in een DEV/OPS team.

Als je de IT in wilt, denk ik dat je eerst voor jezelf helder moet gaan krijgen welke richting je op wilt.
Het aantal vacatures voor "manusje-van-alles voor de IT" is vrijwel 0, want die worden veelal ingevuld door bestaande werknemers die toevallig iets met computers kunnen (en dara ben jij zelf een voorbeeld van ;) )

Verdiep je dus een beetje in wat een ontwikkelaar, een tester of een beheerder (en die heb je dan nog als funcitoneel of technisch) of een netwerkbeheerder zoals zou moeten kunnen, en bepaal welke kant je op wilt.
Zorg vervolgens dat je in die richting iets aan te bieden hebt aan een potentiele werkgever: wat heb jij te bieden wat je interessanter maakt dan iemand van begin 20 die net van school komt, en volgepropt is met relevante theorie?
Dat kun je voor elkaar krijgen door eerst voor jezelf je doel duidelijk te maken, en vervolgens te gaan werken om dat doel te bereiken, bijvoorbeeld door middel van ene opleiding.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:04
wazzah schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:46:
Het programmeren vind ik enorm fascinerend en interessant, ik moet er hard voor werken om het te doorgronden. Een 'To Do App' uit mijn blote hoofd zo programmeren zou me nu niet lukken.
Of komt zoiets wel uiteindelijk?
Als je serieus de programmeerkant op wilt, draait het vooral om veel oefenen en een portfolio opbouwen. Eén keer een To-Do app maken met een stapsgewijze handleiding is een goede start, maar om het echt onder de knie te krijgen moet je tientallen projecten bouwen.

Na verloop van tijd zul je merken dat je (met wat hulp van Google of ChatGPT) uiteindelijk een complete app uit je hoofd kunt programmeren. Verwacht echter niet dat je met slechts een paar kleine projectjes al echt kunt programmeren.

Het is vergelijkbaar met het leren van een nieuwe taal, zoals Engels. Je begint met “Hello (world)”, daarna leer je losse zinnen, en uiteindelijk kun je volledige gesprekken voeren.

Als je een project portfolio wilt opbouwen kan ik freecodecamp.com of codecademy.com aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:21
Ik zit in een team waar zowel infra taken als ontwikkeling bij de software engineers zit. Een DevOps team, is de gedachte. Niet alle ontwikkelaars doen even veel infra taken. Ligt er beetje aan wat de persoonlijke voorkeur is. Het vergt wel veel meer om in beide goed te worden en eigen is het gewoon te veel qua kennis en kunde.
Ik heb zelf ook een overstap gemaakt vanuit een niet IT achtergrond. Dat was wel in een tijd wanneer dat makkelijk ging. Ik hoor nu steeds vaker dat IT afstudeerders al moeite hebben om een baan te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen is: "Waar wordt ik gelukkig van?".
En misschien ben je dat (deels) al, want je laat niet blijken ongelukkig te zijn met je huidige functie.
Dan is het veranderen van werk misschien wel een risico.
Je kunt programmeren ook gewoon als 'hobby' blijven doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
wazzah schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:46:
Ik maak mij als ervaren developer niet heel druk om AI en de negativiteit omtrent programmeren in de toekomst. Stoppen jullie allemaal maar met het leren ervan mensen, mij best :) Dan heb ik genoeg te doen tot mijn pensioen straks :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:18:
[...]

Ik maak mij als ervaren developer niet heel druk om AI en de negativiteit omtrent programmeren in de toekomst. Stoppen jullie allemaal maar met het leren ervan mensen, mij best :) Dan heb ik genoeg te doen tot mijn pensioen straks :+
Neuh zolang gebruikers niet weten wat ze willen gaat AI ze dat nooit kunnen geven. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik word er absoluut wijzer van.
Het geluk haal ik zonder twijfel uit de IT werkzaamheden, welke dus eigenlijk bijzaak zijn van mijn werk. Bij het eigenlijke werk worden ook steeds meer collega's vervangen door AI (visuele werk = makkelijk vervangbaar door AI). Dus nog een motivatie om een toekomstzekere beroep te kiezen.

Mijn interesse/geluk zou een brede werkveld zijn zoals Dev Ops. Maar nu begrijp ik dat Dev Ops eigenlijk meer een term is welke een combinatie van mensen vertegenwoordigd.
En van een van de antwoorden blijkt dat software engineer een persoon is die meerdere wegen kan bewandelen en daarna weer een zijtak kiest.

Nu zou mijn vraag zijn: hoe heet dan de zijtak naar een functie welke toch het breedst is?
Bijvoorbeeld:
-Functioneel beheerder.
-Systeembeheerder.
-Netwerkbeheerder.
-Werkplekbeheerder
-Security netwerk cloud.
?
Of een andere functie welke nog breder is natuurlijk? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel even benieuwd.

Je geeft aan dat je minder bent gaan werken en dat je die tijd hebt gebruikt om te leren programmeren. Maar dat je nog niet de vaardigheden hebt om een vrij simpele app als een to do app te maken.

Ben wel benieuwd hoe lang je al aan het oefenen bent en hoe je dat dan vorm geeft? Want met elke dag een paar uur oefenen moet dat denk ik toch wel met een paar maanden mogelijk zijn. Ben je in tutorial hell blijven steken?

Bovendien je geeft aan dat je coderen leuk vindt maar hebt het in je laatste post over beheer en zo breed mogelijk. Mijn ervaring is juist dat bij kleine bedrijven, en ik heb bij bedrijven gezeten met een ontwikkel afdeling van een man of 10, de functies in de breedte gingen naar mensen die sterke technische skills met soft skills combineren. Of mensen die meerdere technische skills boven gemiddeld beheersen.

Daarnaast, twee jaar geleden gaf je aan dat je het overstappen financieel nogal een uitdaging werd. Bij ons verdiend een net afgestudeerde hbo'er zo'n 3400 per maand. Kan je dat wel aan met je situatie thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:38
Ik denk ook dat je eens moet kijken of je een opleiding kan volgen naast je baan. Hiermee krijg je een papiertje EN begeleiding in het groeien.
Met het papiertje kom je makkelijker aan de bak (ja, op termijn is het niet belangrijk, maar de eerste 5 jaar wel).
Met de begeleiding kan je grotere projecten leren opbouwen, waardoor je een 'portfolio' begint op te bouwen. Zeker later wordt dit belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Als je een overstap wil maken dan moet je echt iets specifieks kiezen en je daar volledig op concentreren. Het wordt anders echt veelste veel. Het is een beetje dezelfde situatie waar je nu in zit. Je doet heel divers werk maar van alles weet je hooguit de basis.
DevOps is een manier van werken maar er bestaat ook zoiets als een DevOps engineer.

Het technische vakgebied is zeker niet veilig voor automatisering door AI. Dat maakt ook dat een carriere switch nu veel lastiger zal zijn. Een omscholer die een paar maanden training heeft gehad kan veel minder dan wat een LLM in een paar seconden uit kan spugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

Yucon

*broem*

Als je met deze achtergrond "de IT" in wil zou ik eerder gaan voor een functie als functioneel consultant in een pakket dat in je branche gebruikt wordt. Zeker als je wat technische kennis hebt is dat een functie waarin je echt kunt uitblinken ten opzichte van mensen alleen business kennis of alleen technische kennis hebben. Terwijl je als developer waarschijnlijk toch altijd een beetje onderaan zult blijven bungelen.

Als je echt aanleg ervoor had zou je nu namelijk die todo app al uit je mouw geschud hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ik moet mijzelf vaak bijsturen als ik weer alle 'what if's' aan het overdenken ben en uren kwijt ben aan onderzoek. Het is een neiging die mij nooit verder helpt en volgens mij herken ik het hier

Wat wel helpt. Accepteren dat banen evolueren, onstaan en verdwijnen, maar vertrouwen op je gevoel dat je niet blijft hangen totdat het te laat is met zero skills om iets anders te doen. Alle tijd die overblijft bezig zijn met die skills te ontwikkelen zodat je van daar uit weer verder keuzes kunt maken. In jou geval solliciteren en leren on the job. Niet te lang twijfelen over de keuze voor welke functie precies, want 4 maanden wel op die functie is 4 maanden meer kennis dan 4 maanden niet op die functie

Stel je begint functioneel beheer te doen. Je persoonlijkheid zorgt er inherent voor dat je breder taken gaat oppakken en vanzelf leer je weer meer en kom je er achter dat je security heel interessant vind. Of je knalt in je vrije tijd/on the job een tool in elkaar die je werk makkelijker maakt. Leer je 100x makkelijker en met meer focus dan die stomme TODO app thuis maken in de hoop op een baan. Werkgevers houden van aanpakkers en als je dit duidelijk naar voren kan brengen in een sollicitatie zullen er 100% zeker werkgevers zijn die geloven dat jij het gebrek aan kennis binnen no-time inhaalt met je peers.

En laten we eerlijk zijn, de hele wereld draait op mediocre mensen dus ik zou die 'aanleg' opmerking lekker in de wind slaan. Als je kunt leren en inzet toont dan kun je het prima naar je zin hebben in de IT en je brood verdienen.

Hier ook een mediocre omscholer, die gebrek aan opleiding en 'aanleg' grotendeels goed maakt met plezier en inzet. Inzet als in veel uren besteden aan lezen en dingen proberen, wat steeds meer en meer full stack hobby projecten werden (Dev & Ops). Ik heb geaccepteert dat mensen met 'aanleg' soms 10x sneller zijn, maar ik zie ook dat ze soms 10x langer bezig zijn. Ik merk ook dat ik nagenoeg evenveel kansen krijg en weer om andere dingen complimenten krijg.
(dit zijn dingen die ik kan opschrijven als mijn perfectionisme weer in negatieve zin opspeelt :X )

Hoop dat je dit wat moed geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:10
Puur het codekloppen gaat op korte termijn al flink veranderen. Maar iemand moet de tools die dat gaan doen wel goed kunnen vertellen wat er gemaakt moet worden. Dan kom je op een rol uit waarbij je klanteisen moet vertalen naar een werkend softwareproduct. Het leukste daarvan is, is dat veel klanten/gebruikers niet precies weten wat ze willen. Als je goed bent om de vraag achter de vraag achter de vraag te ontdekken dan kan je succesvol worden. Persoonlijk vind ik dat veel interessanter dan zelf software maken.

En je moet dan nog steeds best wel technische bagage hebben om te kunnen bepalen of kan wat de klant wil.

[ Voor 9% gewijzigd door R_Zwart op 14-09-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wazzah schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:59:
Dus nog een motivatie om een toekomstzekere beroep te kiezen.
In de IT? Die bestaan niet.
Of een andere functie welke nog breder is natuurlijk? :)
Breder betekent ook minder zichtbaar wat je bijdrage is en potentieel zwakker.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:59
Ga solliciteren bij een groot bedrijf waar je als DevOps ontwikkelaar als trainee aan het werk kunt. Denk aan Achmea, belastingdienst en andere bedrijven. Daar kun je met relatief weinig ervaring heel mooi de IT in rollen.
(Wel vaak HBO / Uni - niveau)

Verder vind je alles leuk, maar probeer te focussen. Iets met programmeren t.b.v.netwerken en hardware bestaat niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

tech savvy zijn is altijd een plus in de IT.
maar ik bespeur ook wel een data center interesse waar het netwerk en hardware aspect goed aan bod komen. echter zal je remote toch ook weer van alles willen/moeten (dus ook software, OS zijde en middle ware specifieke applicaties doorgronden). is dat wat @wazzah ?

[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 15-09-2025 10:12 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Toekomstzekerheid in de IT is inderdaad een lastig onderwerp.

De ontwikkelingen gaan snel - ook ongeacht AI - dus je moet continu mee met de tijd en er is ook nog zoiets als leeftijdsdiscriminatie. Als werkgevers kunnen kiezen tussen een 30 jarige of een 50 jarige ontwikkelaar, zullen ze vaak voor de 30 jarige kiezen omdat "die beter in het team past".

Eigenlijk verwachten ze dat je met 50 jaar oud al iets anders doet.

Dat vind ik zelf als programmeur een lastige kwestie, want ik ben een vakidioot die programmeren leuk vind. Maar ja, ik ben ook alweer halverwege de 40 qua leeftijd. Dan moet je per se Team Lead, Product Owner of weet ik veel wat voor functie hebben met management aspecten.

Blijf je zoals ik gewoon ontwikkelaar dan komt er een moment waarop die extra werkervaring niet veel meer toevoegt. Als je net zoals ik al 20 jaar geprogrammeerd hebt, dan gebeurt er qua persoonlijke ontwikkeling niet veel meer op het gebied van programmeren. Je houdt de kennis wel bij, maar er is een plateau aan wat je nog kunt doen.

Een programmeur van 50 of 60 voegt dus weinig toe ten opzichte van iemand van 40. Sterker nog, je wordt ouder en het leren van nieuwe dingen wordt steeds lastiger. Je wordt vergeetachtiger. En dat merk ik nu al... 44 jaar oud en ik werk in een codebase van bijna 2 miljoen regels code. Nou ik zit bijna de helft van de tijd (als het niet meer is) alleen maar te zoeken hoe dingen ook alweer in elkaar zitten.

"Ja maar die module heb jij gemaakt!"

Sure, is inmiddels ook alweer 5 jaar geleden. Ik ben blij als ik hem nog kan vinden.

En ik heb het van dichtbij mee gemaakt. Collega van mij die nu met pensioen is. Geweldige man verder en had veel kennis van de business, maar hij had onze hulp al nodig om een nieuw schermpje aan te maken. Puur als programmeur was hij allang klaar. En dat is dan degene die oorspronkelijk een grote rol heeft gespeeld van het bouwen van ons ERP pakket. Hij kende alle ins en outs, totdat het ergens gewoon op was.

In de tussentijd wil de overheid dat je straks doorwerkt tot jouw 70ste. Nice.

Kortom, ik zit weleens vaker na te denken over hoe het verder moet in de toekomst. Mijn schoonvader werkte voor een groot bedrijf als software architect, bijna zijn hele leven... op zijn 60ste ook eruit gewerkt. Klaar. Zit je dan die laatste jaren voor je pensioen. Kon uiteraard geen werk meer vinden. En zo ken ik nog meer verhalen.

Zoals ik het zie, zal mijn plan B waarschijnlijk niet in de IT zijn. Of ik moet iets voor mezelf opbouwen en software gaan verkopen of iets. Maar in loondienst gaat het lastig worden om tot je 70ste als IT-er te werken. Dat is mijn indruk in ieder geval.

Nou heb ik 2 linker handen en een slechte rug, dus met mijn handen werken kan ik ook vergeten. Gisteren met veel pijn en moeite een Ikea kast in elkaar gezet. Dat was wel weer confronterend genoeg :+

Best spannend om te bedenken welke kantoorbaantjes je nou wel tot het pensioen vol kan houden in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Ben ik de enige (pessimist) die denkt na het lezen van 't topic;
Een hobbycoder zit niemand op te wachten. Zonder enige relevante werkervaring en gebrek aan papiertjes kom je nergens aan de bak.

Enige reële optie is avondstudie een gedegen opleiding te gaan volgen. En daarna starten in een juniorpositie met bijbehorende salaris. Vraag is of je dat persoonlijk vol houdt, want dat is best pittig afhankelijk van ook je privé situatie. En financieel kan opvangen. Want afhankelijk van wat je nu verdiend zal je misschien echt een stap terug moeten doen kwa salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
107mb schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:05:
Verder vind je alles leuk, maar probeer te focussen. Iets met programmeren t.b.v.netwerken en hardware bestaat niet echt.
Ik ben het eens ermee dat je moet focussen op 1 onderwerp, zeker in het begin. Maar als iemand die in de buurt van o.a. de kassenbouw en de haven woont zijn er wel genoeg functies die programmeren met hardware combineren :)

In de kassen zitten hele regelsystemen voor de temperatuur, besproeiing etc. En als je kijkt naar de landbouw, dan heb je bedrijven zoals Lely Industries die machines leveren aan boeren met een hoop software er op, zoals bijvoorbeeld een machine die koeien melkt.

Het is bij dat soort bedrijven vaak ook een pré als je feeling hebt met de business en niet "puur programmeur" bent.

Functieomschrijving zal dan vaak zoiets als embedded software developer of field engineer zijn. Het is alleen wel een technische functie waarbij je vaak met C of C++ moet programmeren en uiteraard verstand moet hebben van het aansturen van IC's en andere hardware. En ook een soldeerbout erbij kan pakken om iets te fixen als het moet.

Collega van mij heeft daar ervaring mee en die hackt ook zo'n beetje alles bij elkaar. Of dat nou zijn elektrische fiets, zijn Tesla, home automation met een eigen protocol, of een pomp aansturen is. Hij kan het allemaal. Maar ja, dat is niet iets wat je zo even 1, 2, 3 leert. Dat is gegroeid uit een leven lang pielen ermee.

Is overigens wel iets waar ik zelf ook meer mee wil doen. Kan er hobbymatig mee beginnen natuurlijk, maar mijn zwakte is wel dat ik een theoreticus ben. Dus het prutsen met de hardware zal voor mij de grootste uitdaging zijn. Mijn voordeel is dan wel dat ik al meer dan 20 jaar programmeer en ook C en C++ ervaring heb. Dus het software deel gaat wel lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 15-09-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lethalis schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:12:
Best spannend om te bedenken welke kantoorbaantjes je nou wel tot het pensioen vol kan houden in deze tijd.
Je zult je moeten blijven ontwikkelen. Dat is vaak ook wat je alert houd en geinteresseerd.
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:28:
Ben ik de enige (pessimist) die denkt na het lezen van 't topic;
Een hobbycoder zit niemand op te wachten. Zonder enige relevante werkervaring en gebrek aan papiertjes kom je nergens aan de bak.
Mwoh, dat kan twee kanten opwerken. Zie deze quote van The Last Hero van Terry Pratchett:
“Not craftsmen, my lord" he said. "I have no use for people who have learned the limits of the possible”
Alleen, voor elke creatieveling die echt iets bruikbaars nieuws maakt zullen er zat zijn die gaan beunhazen. Het hangt er dus sterk vanaf hoeveel begeleiding en ervaring er zal zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Enorm bedankt voor alle inzichten en verschillende perspectieven erop.
Om het nog meer in een context te plaatsen.

Het reclamewerk wil ik afbouwen en er helemaal stoppen. Ik wil niet nu solliciteren als een programmeur/beheerder of iets dergelijks, ik zou niet eens durven :)
Maar eerst op werk niveau komen met een opleiding. Financieel zou het lukken om een gerichte maar toch brede studie te doen.

De To Do app gaf ik als een voorbeeld, daar ben ik gelukkig niet 2 jaar mee bezig geweest :) Maar door de jaren heen heb ik ook tientallen andere apps geoefend (met tutorials). En dat lukt goed met behulp van google/stackoverflow/chatgpt, maar ik zou als streven hebben om een simpele app uit mijn hoofd zou moeten kunnen bouwen zonder hulp van die engines :) (Of is dat een illusie wat ik moet opgeven en heb je altijd documentatie nodig?)
Het geeft in ieder geval een grote kick om de code/puzzel te zien draaien.

Daarna vind ik het hardware plaatje interessant hoe het dan functioneert voor de buitenwereld. Klanten zouden b.v. willen dat het doordraait ook al crashed het een en ander. Zulke scenario's uitdenken en een foolproof systeem bouwen vind ik erg leuk. En geeft wederom enorm veel voldoening bijvoorbeeld als een app buiten werkt op je telefoon vanuit een server wat ergens anders draait.

Ik denk dat wie dat algehele plaatje regisseert, dat ik dat interessant vind.

En ook bedankt voor nieuwe termen om uit te zoeken, ik had nog niet gehoord van Functioneel Beheerder, dat lijkt wel een soort regisseur van een systeem als ik er zo over door Google.

Het lijkt alsof ik het op 2 manieren aan kan vliegen om het algehele regisseurs plaatje te doorgronden, want ik zie bij opleidingen vaak of software development of systeembeheer alsof het 2 hele gescheiden werelden zijn.

Stel ik zou een opleiding kiezen waarbij ik code helemaal kan doorgronden en na de studie bijleren in de technischere hardware kant?
Of een opleiding als systeem/netwerk beheerder om daarna code verder bij te leren?

Welke van de 2 is het beste om daarna b.v. Functioneel Beheerder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
Los van hoe ik me exact richt op de naam van de functie, wil ik dan ook een opleider kunnen vinden als ik het op die manier doe.
Een aantal opleidingen heb ik gecontacteerd, over hoe je in kan stromen en wat hun visie erop is.
Mijn gedachte is dat ik minimaal een half jaar bezig ben (daar kan ik ook de ruimte voor vrijmaken) om iets zinvols van het vak te leren en in aanraking kom met een bedrijf voor praktijkervaring.

Deze kwamen wel positief naar voren bij me:

Opleiders: Newskool, Optisec, Routz, Makeitwork
Traineeships ook voor latere leeftijd, begeleiding, praktijkervaring opdoen

En een hele rij waar ik een wat negatief gevoel bij kreeg:

Opleiders: Novi, Getcertified, Wincacademy, Bit-Academy:
Opmerkingen: Videolessen, niet echt een docent, slechte reviews, weinig of geen praktijk ervaring opdoen.

Opleiders: Goodzo, Workingtalent, Humanoids
Opmerkingen:Nemen alleen net afgestudeerden aan om ze verder op te leiden. Helaas niet voor mij dus.

Opleiders: Startel, Signon
Opmerkingen: Lijkt goed, maar extreme korte trainingen. B.v. 2 dagen ITIL4, daarna een examen, maar wel paar duizend euro verder, kan dat wel wat zijn?

Kloppen mijn observaties over deze opleidingen? Of heeft iemand 1 van deze gevolgd en heeft er een positieve/negatieve ervaring mee?
Of een positieve aanbeveling van iets wat niet in het rijtje staat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Ik heb zelf makeitwork gedaan. De lessen en de begeleiding waren goed. Het was verzorgd door een hogeschool en alle lessen en docenten kwamen van de reguliere informatica opleiding. Het is wel maar 4 maanden dus je kan eigenlijk nog niks als je klaar bent. Je moet er zelf iets van maken en flink door blijven studeren als je eenmaal aan het werk bent. De selectie is heel streng. Als je er in kan komen is het wel een goede optie.

Wat ik je verder aan kan raden is om een traineeship bij de overheid te zoeken. Als je daar ergens binnen kan komen dan zit je ook wel goed qua opleiding en carriere kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzah
retoohs schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:50:
Ik heb zelf makeitwork gedaan. De lessen en de begeleiding waren goed. Het was verzorgd door een hogeschool en alle lessen en docenten kwamen van de reguliere informatica opleiding. Het is wel maar 4 maanden dus je kan eigenlijk nog niks als je klaar bent. Je moet er zelf iets van maken en flink door blijven studeren als je eenmaal aan het werk bent. De selectie is heel streng. Als je er in kan komen is het wel een goede optie.

Wat ik je verder aan kan raden is om een traineeship bij de overheid te zoeken. Als je daar ergens binnen kan komen dan zit je ook wel goed qua opleiding en carriere kansen.
Dank je voor je antwoord. Ik vroeg me af of je weet op welke lokaties deze lessen gegeven worden.
Zoals ik het begrijp zijn de meeste richtingen op lokatie klassikaal in Groningen, klopt dat?
Pagina: 1