Welk framework voor mijn app idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Ik zou graag een app ontwikkelen waarmee gebruikers op basis van hun locatie iets kunnen doen en de mogelijkheid hebben om een notificatie te ontvangen wanneer een event gebeurt. Ik weet t klinkt wat vaag maar ik wil niet te veel prijsgeven. Maar het zijn iig slechts een paar simpele zaken die de app moet kunnen. Er zal dus iets van een database achter moeten om wat minimale info op te slaan. De app moet op Android en iOS kunnen werken.

Nu ben ik op zoek naar advies over welk framework / taal het handigst zou zijn. Ik dacht eerst ik bouw een simpele website die mobile friendly is, maar een key functie is dat de gebruiker z'n telefoon opent en met twee kliks klaar kan zijn. Ik denk dat dan een app die geopend wordt veel beter werkt dan dat er naar een website gegaan moet worden. Gebruikers vragen om een shortcut van de website op hun telefoon te maken is denk ik voor velen al te veel gedoe. Daarom dus een app denk ik die native (lijkt) te zijn op de telefoon.

Ik heb hobby ervaring in Python, beetje stoeien met flask, api calls maken en sqlite. Bijvoorbeeld voor mijn laadpaal een klein projectje gebouwd om een portal te bouwen in flask, api call en automatisch mailen was geen probleem. Code is niet top of the line natuurlijk, maar ben er tevreden mee.

Als ik nu ga zoeken naar wat je nodig hebt om een app te bouwen kom ik veel React tegen. Ik heb op Google Code Labs al eens een voorbeeld app laten genereren om te zien wat het is en het is toch echt wel weer iets nieuws wat ik dan moet gaan leren. In een oud grijs verleden heb ik wel eens wat met Javascript gestoeid, maar die kennis is zo goed als verdwenen.

De vraag: Is het haalbaar om iets in python te maken dat echt een native app kan worden en zo ja welk framework / modules heb ik dan nodig? Of toch tijd en moeite investeren in React? Of nog een andere optie waar ik niet aan gedacht heb?

Alvast bedankt voor de reacties.

Beste antwoord (via TheGabeMan op 30-08-2025 10:21)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zit vooral in de JavaScript-bubbel en dan is React de meester maar Flutter wordt vaak makkelijker ervaren om mee te beginnen. Maar ik zou gewoon eens beginnen en kijken wat je bevalt. Check vooral of de features die jij zoekt (makkelijk) mogelijk zijn, ook cross-platform.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik dacht eerst ik bouw een simpele website die mobile friendly is
Voor een (mobile friendly) website ontkom je ook haast niet aan JavaScript, dus dat zul je toch moeten leren. En dan kun je net zo goed door naar React of Flutter.
Gebruikers vragen om een shortcut van de website op hun telefoon te maken is denk ik voor velen al te veel gedoe.
Dat, maar het is ook irritant voor websites die een login nodig hebben, omdat ik bij sluiten van de browser alle cookies en geschiedenis weggooi. Dan moet ik dus steeds opnieuw inloggen.

Overigens zijn er ook bedrijven die een website om kunnen zetten naar een volledige app, zoals median.co. Zullen vast ook gratis varianten zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Voor een (mobile friendly) website ontkom je ook haast niet aan JavaScript, dus dat zul je toch moeten leren. En dan kun je net zo goed door naar React of Flutter.

[...]

Dat, maar het is ook irritant voor websites die een login nodig hebben, omdat ik bij sluiten van de browser alle cookies en geschiedenis weggooi. Dan moet ik dus steeds opnieuw inloggen.

Overigens zijn er ook bedrijven die een website om kunnen zetten naar een volledige app, zoals median.co. Zullen vast ook gratis varianten zijn.
Wat is denk je qua instap t makkelijkst? Kijk net een flutter tutorial en dat spreekt mij wel aan of wordt t snel moeilijker?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zit vooral in de JavaScript-bubbel en dan is React de meester maar Flutter wordt vaak makkelijker ervaren om mee te beginnen. Maar ik zou gewoon eens beginnen en kijken wat je bevalt. Check vooral of de features die jij zoekt (makkelijk) mogelijk zijn, ook cross-platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:13:
Dank voor je hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:35
Als je de app wil gebruiken op Android en iOS en native wil laten aanvoelen dan zijn React Native en Flutter voor de hand liggende opties. Persoonlijk denk ik dat React Native de betere optie is. Relatief makkelijk aan te leren (vooral als je ooit al wat met JavaScript gedaan hebt) en een zeer uitgebreid ecosystem om alles te doen wat je nodig hebt, vooral als je het combineert met Expo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-09 22:24
Heb je de optie PWA (Progressive Web App) al onderzocht? Heel simpel gezegd, is dit een website als app. Heb zelf de (on)mogelijkheden ook nog niet goed onderzocht, maar hiermee vergroot je wel je opties denk ik

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Onoffon schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:23:
Heb je de optie PWA (Progressive Web App) al onderzocht? Heel simpel gezegd, is dit een website als app. Heb zelf de (on)mogelijkheden ook nog niet goed onderzocht, maar hiermee vergroot je wel je opties denk ik
Nee, zal. ik ook eens bekijken. Dank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Maak er gewoon een PWA van zoals @Onoffon ook al aangaf, een mooi startpunt voor feature support is deze: https://whatpwacando.today/

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
R2D2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:27:
Maak er gewoon een PWA van zoals @Onoffon ook al aangaf, een mooi startpunt voor feature support is deze: https://whatpwacando.today/
Notificaties en locatie opvragen is dan mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheGabeMan schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:48:
[...]

Notificaties en locatie opvragen is dan mogelijk?
:? Hij linkt toch naar een website dit heet What PWA Can Do Today? Je verwacht niet dat je daar even kunt zoeken naar 'notifi' en 'locat' om deze antwoorden direct te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Room42 schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:51:
[...]

:? Hij linkt toch naar een website dit heet What PWA Can Do Today? Je verwacht niet dat je daar even kunt zoeken naar 'notifi' en 'locat' om deze antwoorden direct te krijgen?
Sorry, nog niet gekeken, ik was onderweg.
Pagina: 1