Kosten elektra renovatie gehele woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markve95
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 13:37
Beste lezers,

Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning, waarbij we ook het elektrische systeem willen renoveren (bedrading, wandcontactdozen vervangen/verlagen, nieuwe groepenkast + uitbreiden, etc.) Het betreft een woning uit bouwjaar 1974 met een woonoppervlak van 139m2. In de woning is na de bouw vrijwel niks meer gedaan, dus geen houtje-touwtje werk o.i.d. Maar wel veel veroudering.

We hebben een offerte opgevraagd bij iemand die wij via mijn collega kennen en ook voor familieleden eerder werkzaamheden heeft uitgevoerd. De betreffende elektricien is 2x langs geweest om uitgebreid te komen kijken en denkt uitstekend mee met onze wensen. Vanwege dit fijne contact hadden we besloten dat we hem graag de opdracht wilde gunnen. Hierom hebben we in dit geval geen spiegelofferte bij een andere elektricien opgevraagd.

Echter worden we hier gelijk voor gestraft, want we schrokken behoorlijk van de prijs (25k) die op de offerte staat. We begrijpen dat het veel werk is en gunnen iedereen zijn geld, maar na uitgebreid online onderzoek hadden we 10k met uitloop naar 15k begroot.

Nu is mijn vraag, zijn wij zo naïef geweest en zit onze begroting er compleet naast, of klopt ons gevoel dat deze offerte wel erg aan de ruime kant is? Omdat we geen spiegelofferte hebben, zijn we erg benieuwd naar jullie mening.

Verder zijn we niet te beroerd om zelf dingen te doen, wat zijn werkzaamheden die we prima zelf kunnen uitvoeren waardoor we op de kosten kunnen besparen?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb geprobeerd een zo compleet mogelijke omschrijving te maken, als er essentiële informatie mist laat het me weten.

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 23:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik wil niet flauw doen maar hier kan niemand iets mee.

Je benoemd inhoudelijk alleen een oppervlakte van de woning.
En je deelt ook de offerte niet.

Er is veel meer info nodig om maar iets te roepen. En dan ook waar je naartoe wil. Ga je volledig elektrisch bijvoorbeeld, komt er een warmtepomp, is er een elektrische auto. Hoeveel WCD’ s. Hoeveel lengte elektra.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dus voor nu kan je geen antwoord krijgen die ook maar iets onderbouwd is…

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:16
Uren zijn het duurst, gaat hele huis gestript worden of? Want dan kun je zelf ook vrij gemakkelijke nieuwe elektra trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
25k klinkt wel veel inderdaad, maar we weten niet wat voor werk er precies gedaan moet worden zoals @TTommie al schreef. Vraag een gespecificeerde offerte als het niet duidelijk genoeg is.

wcd verlagen betekent hakwerk en weer herstellen. Wie doet het breken/boren/stuccen/schilderen/behangen?

Als de leidingen er eenmaal zitten kun je zelf draden trekken. Als je het nog niet hebt, schaf een metalen trekveer aan van een goed merk. Een koppeling voor verlenging.

Je hebt 2.5mm2 draden nodig voor normale aansluitingen, meer (4mm2) voor hoge stroom zoals kooktoestellen en zonnepanelen.
Als je netwerkaansluitingen gaat realiseren kun je kiezen voor utp 100% koper (geen copper clad aluminium, cca) categorie 6A. LSA wcd's kun je zelf aansluiten met een LSA punch tang. Rutenbeck is goed en niet duur, past in diverse merk-wcd's.
Coax kun je ook zelf trekken. Hirschmann materiaal is aan te raden.
wcd frames en stijl kun je zelf kiezen, het beste is te gaan voor een type en kleur dat al lang op de markt is en lang gemaakt blijft worden.

Uiteraard je tevoren goed inlezen en de juiste filmpjes kijken.

Vergeet niet te kiezen voor 19mm (3/4") pvc buizen, daar kan veel meer doorheen dan de 16mm (5/8") buizen.

Professioneel materiaal kun je doorgaans bestellen bij webwinkels die bekende (Europese) merken voeren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:51
Heb je de opdracht nou al gegund of niet? Zo neen, dan is er niets aan de hand. Dank voor de offerte en ik slaap er nog een nachtje over. Zo ja, dan ben je willens en wetens met 25K accoord gegaan (of je bent zo dom een offerte met blanco checque te accorderen).

Ik vind het heel heel heel veel geld. Maar goed, wat gaat deze meneer doen?

Koper slijt niet, koper gaat niet stinken, koper is niet opeens weg. ==> Dat je de groepenkast wilt laten vernieuwen snap ik, goed plan (€1000 a €2500). Maar waarom de rest vernieuwen? Het zit er krap 50 jaar in….. De draden zijn gewoon solide koper. En in katoen wikkelen gebeurd sinds na WO2 niet meer.

Dus ja…de kleuren zijn mogelijk anders (lees: oud kleurenmodel). WHO CARES???

Als je zo veel waarde hecht aan de huidige NEN normering had je nieuwbouw moeten kopen, geen bestaande bouw. (En dan niet vergeten iedere 15 jaar je hele woning te laten strippen omdat er nieuwe NEN normering is 8)7 )

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 30-08-2025 07:50 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Mijn ouders hadden een rijtjes huis uit 1973, met het elektra is niks mis mee 100%.. ok maar 4 groepen, veroudert (inbouw) schakelmateriaal, niet overal aarde bij de stopcontacten.
Ik ben elektromonteur, in dit type woning overal nieuw schakelmateriaal, aarde bij de wcd's, nieuwe groepen naar de keuken, groepen voor de zonnepanelen, thuis accu en een auto lader zou met enige hulp van de opdrachtgever richting 10K gaan kosten.
Het plaatje wordt heel anders met de wens van bijvoorbeeld verlaagde stopcontacten en of het verplaatsen van stopcontacten, verplaatsen van de centraaldozen/ lichtpunten en nieuwe stopcontacten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Waarom doe je niet alles zelf m.u.v. het aansluiten?
Sleuven frezen, dozen inbouwen, draad trekken etc. zijn allemaal dingen die je zelf kunt.
Spreek met de elektricien af dat je met hem kan overleggen vooraf (en tussendoor als je vragen hebt) zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Als je je huis compleet gaat verbouwen, neem ik aan dat je bovenstaande dingen toch ook wel zelf kunt.
Anders word het een hele dure verbouwing.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik vind €25K ook erg duur maar zoals gezegd, wat moet er voor gedaan worden?

Toen mijn destijds ‘nieuwe’ huis verbouwd werd op de benedenverdieping hadden we aan de aannemer gevraagd of een handjevol stopcontacten in de woonkamer verlaagd konden worden, dit zou enkelen duizenden euro’s gaan kosten simpelweg omdat het veel werk is en een elektricien is een duur betaalde kracht.

Tegelijkertijd is het leggen van pvc buizen en trekken van elektra draden daarin helemaal geen complex werk en kan je dus ook prima zelf doen.

Dus ik heb van Markplaats een sleuvenfrees gekocht voor paar tientjes en een nieuwe bouwzuiger en zelf aan de slag gegaan.
Stopcontacten verlagen is bijv erg simpel, gat boren op plek waar je het nieuwe stopcontact wilt hebben, oude wcd eruit beuken, sleuf slijpen naar beneden naar het gat, bestaande pcv buis met sok verlengen naar het nieuwe gat en wcd daar plaatsen en de boel dichtsmeren met roodband.
Dan kan je er nieuwe draden in trekken. Met een centraaldoos systeem is dat erg eenvoudig, meestal de plafonddoos in de betreffende ruimte maar anders meestal direct naar de meterkast. Wat iets lastiger is maar je kan dat draden trekken toch het beste met twee personen doen.

Als je dat soort zaken zelf oppakt scheelt dat echt duizenden en duizenden euro’s.

Voordeel is ook dat je ter plekke nog dingen erbij kan oppakken, dat vond ik zelf erg fijn want als je bezig bent kom je altijd nog wel zaken tegen waarvan je op dat moment denk: “dat is ook handig”.
Als je dan een electricien hebt ingehuurd wordt het of meerwerk of hij heeft er geen tijd voor.

Ik heb zo’n beetje alle elektra thuis daarom zelf gedaan, tot en met het vervangen van de meterkast aan toe maar als je dat laatste niet ziet zitten, wat ik me best kan voorstellen, scheelt het alsnog de meeste kosten als je het leidingwerk al af hebt en de elektricien enkel nog de groepenkast moet ophangen.

Zit in die offerte trouwens ook het vernieuwen van al het schakelmateriaal (lichtschakelaars, stopcontacten, ed)?
Want dat is ook erg prijzig en kan hoog oplopen als je voor een luxere serie gaat.

Als dat het geval is is dat het minimale wat je zef kan doen om kosten te besparen mocht je hakken en breken echt niet zien zitten.
Schakelmateriaal online kopen scheelt veel in de kosten en het plaatsen is arbeidsintensief maar vrij simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:20
Klinkt als: We gaan de badkamer uit 1970 vernieuwen en hebben een klusjesman gevraagd. Er komt een nieuwe douche en wastafel en al het tegelwerk wordt vernieuwd.
De klusjesman is twee keer langs geweest, de eerste keer was ik thuis en toen gaf deze een indicatie van ongeveer 8000 euro, de tweede keer was mijn partner thuis en die heeft (volgens zeggen) nog wat kleine dingetjes aangegeven. Vervolgens een afspraak gemaakt om te beginnen ergens half september.
Nou krijg ik een offerte van 12.000 euro. Hoe kan dat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je nog geen akkoord hebt gegeven, kun je toch nog twee andere offertes aanvragen en dan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Let bij de offerte ook op stelposten op, dat kan daarmee ook nog alle kanten opgaan.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:05
Wat is er allemaal opgenomen in de offerte ? Nieuwe bedrading trekken , en een nieuwe groepenkast is zo gedaan, dat kost een paar K. Maar moet er ook gefreesd worden voor nieuwe wcds ? sleuven weer dicht smeren ?

Ik doe nog wel eens dit soort klussen, en dan kom ik bij lange na niet aan die 25K , nog niet aan de helft trouwens.

Groepenkast vervangen , ga uit van een ABB kast met 16 groepen, kookgroep ( 3f ) , EV groep, WP groep. ( 1200 Euro ongeveer )

Bedrading vervangen , ga er van uit met oude draad eruit, nieuwe erin, en opnieuw oplassen , 3 dagen werk a X uurtarief. ( 24 uur a 60? Euro , 1440 Euro )

Nieuw aan te leggen groepen, EV, PV, WP, Kookgroep 2 dagen + wat materiaal . 1000 Euro.
Er komt altijd nog wat bij , maar dit zijn goede richtlijnen. Maar nogmaals, ik weet niet wat er exact gevraagd wordt en wat er wordt geoffreerd.

Gaat hij dus ook frezen ? Komt er netewerk bekabeling in ? Zelfs als ik 2 weken vol uurloon reken kom ik nog niet aan de 5K aan kosten. Dus .....

Zonder exacte inhoud is er weinig van te zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Galaxis op 30-08-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 30-08-2025 12:06 . Reden: Niet heel constructief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:52
Electriciens zijn duur.
  • Materiaal zal 2x-3x de online prijs zijn.
  • Uurloon tegen de EUR 70 incl BTW.
  • En als het op offerte basis gaat dan krijg je voor alle arbeid een standaard het-kan-tegenzitten inschatting voor de kiezen: als iets gemiddeld x tijd kost, als het een beetje meezit x - 30%, als het een beetje tegenzit x + 30%, en als het enorm tegenzit x +100% dan krijg je in je offerte x + 30%. Als je dan heel veel kleine posten hebt dan krijg je dus +30% ipv het statistisch te verwachten +0%. Wil je dat niet dan moet je op nacalculatiebasis werken.
Reken met bovenstaande eens uit wat een groepenkast kost, of een eenvoudig wandcontactdoos vervangen door een geaarde versie vanaf de centraaldoos. De rekening loopt heel snel op.

Precies hierom doen heel veel klussers electra zelf. Het meeste tijdverslindende werk is immers niet heel moeilijk. Kun je vervolgens altijd nog de boel na laten lopen door een electricien. Onderschat echter niet hoeveel werk het is.
Panzer_V schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:49:
Koper slijt niet, koper gaat niet stinken, koper is niet opeens weg. ==> Dat je de groepenkast wilt laten vernieuwen snap ik, goed plan (€1000 a €2500). Maar waarom de rest vernieuwen? Het zit er krap 50 jaar in….. De draden zijn gewoon solide koper. En in katoen wikkelen gebeurd sinds na WO2 niet meer.

Dus ja…de kleuren zijn mogelijk anders (lees: oud kleurenmodel). WHO CARES???

Als je zo veel waarde hecht aan de huidige NEN normering had je nieuwbouw moeten kopen, geen bestaande bouw. (En dan niet vergeten iedere 15 jaar je hele woning te laten strippen omdat er nieuwe NEN normering is 8)7 )
Die paar dozen installatiedraad zijn de kosten op het geheel ook weer niet. OK, wel als de magische technische-unie-electricien multiplier er overheen is gegaan :+

Punt is meer dat als je alles gaat aarden dat er toch al draden bijgetrokken moeten worden (jaren '70 immers) en dan is de factor arbeid bepalend en niet de factor materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

paQ

Rensjuh schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:48:
Waarom doe je niet alles zelf m.u.v. het aansluiten?
Sleuven frezen, dozen inbouwen, draad trekken etc. zijn allemaal dingen die je zelf kunt.
Spreek met de elektricien af dat je met hem kan overleggen vooraf (en tussendoor als je vragen hebt) zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Als je je huis compleet gaat verbouwen, neem ik aan dat je bovenstaande dingen toch ook wel zelf kunt.
Anders word het een hele dure verbouwing.
dat

Ik heb met een fluor oranje spuitbus aangegeven waar ik WCD / schakelpunten wilde hebben.
Die heeft de elektricien allemaal voor me geboord en sleuven daarvoor gemaakt.

Winkelkar volgeladen met 3 aderige haspels, door het hele huis (230m2) nieuwe kabels getrokken, en een groepenkast laten installeren en laten aansluiten.

Ik denk dat ik 5k kwijt was aan hem, de rest zelf gedaan. (Verlaagd plafond onder houten tussenverdieping overigens)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:50
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 30-08-2025 12:07 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 15:27
Markve95 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:57:
Verder zijn we niet te beroerd om zelf dingen te doen, wat zijn werkzaamheden die we prima zelf kunnen uitvoeren waardoor we op de kosten kunnen besparen?
In principe kan je álles zelf doen m.u.v. het verbreken van zegels in de meterkast (wat wellicht noodzakelijk is om de woning stroomloos te krijgen bij het vervangen van de groepenkast)

Zoals in dit topic al is opgemerkt kosten de uren het meest. Vooral het hak- en breekwerk voor het verplaatsen en uitbreiden van stopcontacten kan een tijdrovend klusje zijn. Zeker in een harde betonmuur gaat er aardig wat tijd (en dus geld) overheen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

Gaat de electricien ook in jaren 70 beton sleuven maken? Want de bestaande buizen zijn waarschijnlijk niet te gebruiken? Dan gaat hij dit afsmeren en stuccen? Gaan er ook loze leidingen gelegd worden, netwerk kabels l, afmontage, welk merk/kwaliteit schakel materiaal, wordt het smart, laat je overal 5 aders trekken of alleen wat je nu nodig hebt?

Zoveel variabelen.

Ter vergelijk, (let wel een 15 jaar geleden) was ik en 6000 euro kwijt voor alles 1op1 vervangen in een huis uit 1910. Alle muren waren gestript en de Electricien hoefde alleen de voorbedrade buizen en de meterkast te doen en vervolgens in de holle wanden de schakelaars en stopcontacten monteren.

Oja, en zeg van te voren dat alles waterpas in de muur moet en niet parallel aan de scheve vloer…. Een discussie over opnieuw monteren want het zit best zo is niet fijn.

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 30-08-2025 12:04 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-09 18:53
Uitbesteden of zelf doen maar reken op tegenvallers. Zo kreeg ik met geen mogelijkheid nieuwe draad op één plek en rara: flexibele buis, niet gebeugeld, in een S-bocht door een hollewand muur. O ja en een aantal WCD’s aangesloten vanaf een centraaldoos in een andere ruimte, origineel 1974. Mijn tip zou zijn om eens in de buurt te vragen naar ervaringen en kennis (van hoe de leidingen lopen). Ik heb het meeste zelf gedaan met wat hulp bij het trekken (en duwen) en een paar lastige stukken met de elektricien die de meterkast verving. De meeste WCD’s vervangen door half inbouw Berker S1. Voor mij op dit moment prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptZxG_t74XnH1GiHU_c1r9gcaLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbdAvkBMpLyINutrKJ7O5n9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl3B2Kgh8qFpEDS7sE-IsMhOtUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSJHr5EbgOrpmXYsXIrnRuXV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Tsja, ik heb het zelf voor ruwweg 3000€ aangelegd, domotica was mss 7500€ geweest. Als je het in ruwbouwfase goed inplant (sleuven frezen en buizen leggen op juiste moment) en bij groothandel materiaal haalt (véél goedkoper dan bouwmarkt, electricien haalt het ook in groothandel met extra korting en rekent het duur aan), dan kun je je tijd in flink wat besparing omzetten.

In BE heb je Easykit, Sack, ... voor ´zelfbouw met begeleiding´. Je volgt gratis les als je wil, ze tekenen je plannen uit en leveren materiaal op je werf. Voor sanitair en ventilatie gedaan en best tevreden over, electriciteit kan ik zelf voldoende.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zoals anderen ook aangeven, mist er nogal wat informatie. Maar, voor wat het waard is, ik heb in 2018-2019 mijn woning (uit '62, toen ongeveer 85m2) verbouwd. Alle elektra vervangen, wcd's aangelegd, alles verlaagd, nieuwe groepenkast, potentiaalvereffening badkamer et cetera. Ik heb vrijwel alles zelf gedaan en voor mijn gemoedsrust naderhand een NEN1010-keuring laten uitvoeren.

Toen vroeg ik aan de keurmeester wat het me zou hebben gekost om dit te laten doen. Dat kwam op pakweg 10K neer. Dus de offerte vind ik niet heel onrealistisch, gelet op 1) hogere materiaalkosten 2) hoger uurtarief 3) inflatie (valt deels samen met 1 en 2) en 4) grotere oppervlakte van de woning.

Maar, ja: een hoop geld is het wel :/ Overigens is het frezen, boren van inbouwdozen, plaatsen van wcd's/schakelaars en trekken van kabels allemaal prima zelf te doen. Het is geen rocket science. Een PC bouwen is lastiger want veel meer variabelen ;)
naftebakje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:44:
Tsja, ik heb het zelf voor ruwweg 3000€ aangelegd, domotica was mss 7500€ geweest. Als je het in ruwbouwfase goed inplant (sleuven frezen en buizen leggen op juiste moment) en bij groothandel materiaal haalt (véél goedkoper dan bouwmarkt, electricien haalt het ook in groothandel met extra korting en rekent het duur aan), dan kun je je tijd in flink wat besparing omzetten.
Nog goedkoper: in Duitsland bestellen. Ik heb daar pakweg 600 euro op bespaard tov exact hetzelfd Gira-spul voor de verbouwing van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:58
Wat al vaker op dit forum genoemd wordt, 1 offerte is geen offerte.
Ik neem aan dat het wit is, dan gaat de helft nog naar de belastingdienst. Dus ben je eigenlijk maar 12,5k kwijt ;)

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:01
Lekker zelf doen! Evt kan je de groepenkast laten doen. Online goede materialen kopen (Donne draad, Wago lasklemmen, Gira (of ander A-merk schakelmateriaal). Knip tang en striptang van Knipex. Even de startpost van het show-je-meterkast topic doornemen en je bent al goed op weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51
Vorig jaar offertes voor geheel uit handen nemen van elektra €15k en €20k. Ging om 200m2 all electric woning.

Uiteindelijk zelf gedaan, kan het nakijken, denk ongeveer €5k materiaal, 130 uur van een maat (tegen kleine betaling) en wellicht nog 100 uur van mezelf en anderen.

Als je naar die uren kijkt kloppen die offertes dus ook wel. Ik heb dan nog niet alles hoeven doen; centraaldozen op de verdieping zijn allemaal gehandhaafd (hadden al aarde). De rest alles opnieuw getrokken en heel veel toegevoegd.

€25k voor een kleinere woning klinkt dus hoog maar zoals al door 19 anderen genoemd hangt het erg helemaal vanaf wat er moet gebeuren. Als jij centraaldozen in betonnen plafond versleept wil hebben dan gaat het hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SikY3MMumhyHd7J60IZhe0FnMP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6eC4HZ9FNS2jb1LmxaQ57mU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ai90yWsJSdLje148HjtDeB7V1Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HdrW9Nss8UwuKqPvziGNa8JX.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 30-08-2025 19:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:40
Zoals al gezegd: wat is er zoal aan wensen besproken en in de offerte opgenomen?
Voor het vernieuwen van de huidige installatie is het waarschijnlijk (veel te) veel geld. Maar als er ook overal punten verlegd moeten worden, extra leidingen voor onder andere data, extra groepen, verplaatsen van bestaande wcd's naar 'plinthoogte' enzovoorts dus echt naar de standaarden van 2025: tja dan gaat de teller hard lopen en hoeft het bedrag afhankelijk van jullie keuzes en wensen helemaal niet onrealistisch te zijn. Relatief basic uitgevoerd gaat er misschien 2k aan materiaal in. Met luxer schakelmateriaal, veel extra wcd's en data aansluitingen, dimmers, stukje domotica en sensoren etc kan er van die 25k al (meer dan) de helft opgaan aan materialen.

Als in de offerte ook kostenposten gespecificeerd zijn kun je zien waar de teller het hardste van gaat lopen. En daarmee ook beoordelen of dat posten zijn waarop je eventueel wil/kan bezuinigen. Is de offerte niet duidelijk gespecificeerd, ga dan hierover eventueel het gesprek aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Lekker dat tien man roept, joh dat doe je toch zelf maar er zijn echt veel te veel mensen die dat echt niet kunnen, elektra eng vinden of het gewoon niet willen doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tariko
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:41
25k is wat aan de hoge kant, laatst een appartement van 80m² (2 slaapkamers) gedaan. 40 boringen uitgevoerd waarvan 25 in gewapend beton en 15 in een gipsblokken, leidingen verlegd, een gedeelte nieuwe aanleg in beton, nieuwe bekabeling getrokken en nieuwe groepenkast kast geleverd.

Was allemaal 5k bij elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

No Hands schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:06:
Lekker dat tien man roept, joh dat doe je toch zelf maar er zijn echt veel te veel mensen die dat echt niet kunnen, elektra eng vinden of het gewoon niet willen doen.
Eens en TS mag eerst eens antwoorden op alle aanvullende informatie die we zo graag willen :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:35
Bestaande leidingen aarde bij trekken is niet de hoofdprijs. Dat kost ongeveer rond de € 75 tot € 100 per leiding. Dan komt er gewoon niet veel extra spul kijken. Groepenkast, afhankelijk van aantal groepen en indeling tussen de € 800 en € 2000 afhankelijk van merk en bereikbaarheid, soms is het een rotklus.

Groepen splitsen, vaak zit bijvoorbeeld de bovenverdieping op 1 of 2 groepen. Wanneer je bijvoorbeeld daar een badkamer hebt, drie kamers en een hal, en je wilt daar 4 groepen van maken. Dan mag je gerust een € 1000 tot € 2500 rekenen afhankelijk van de afstand tot meterkast en constructie muur/plafond waar het door heen moet. Dit is zo arbeidsintensief doordat je zo veel moet freezen en herstellen. Materiaal is niet eens het probleem. Vaak kan je beter, wanneer het mogelijk is een onderverdeler per verdieping plaatsen, scheelt je vaak meerdere trajecten. Verlagen/verplaatsen/toevoegen van wandcontactdozen en schakelaars is ook niet zo prijzig, afhankelijk van muur constructie en afstand, tussen de € 75 en € 250 per stuk.

Dit is alleen meterkast en leidingwerk. Twee wandcontactdozen op een enkele doos is geen dubbele prijs.

En dan, vaak de hoofdprijs, het schakelmateriaal. Dat kan zo veel kosten als je zelf wilt. Vrouw vindt antraciet van merk x leuker dan van merk y, hoppa, gelijk € 30 meer, op 15 stuks in de woonkamer is dat dan even € 450 meer. Dus daar moet je ook op letten. En soms kan je daar best wel op "besparen". Een wandcontactdoos van premium merk X komt waarschijnlijk uit zelfde fabriek van merk Y alleen heeft hin dan een Franse of Duitse merknaam waar je boor betaald.

Dus zonder specificatie van je offerte kan men niks.

Voorbeeld, 50 cm verlagen wandcontactdoos in 100mm celbeton is rond de € 75, zelfde in een dragende jaren 70 prefab betonplaat is € 200.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

WargamingPlayer schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:57:
Vaak kan je beter, wanneer het mogelijk is een onderverdeler per verdieping plaatsen, scheelt je vaak meerdere trajecten.
Hier zou ik echt niet aan beginnen maakt je installatie onnodig complex, onoverzichtelijker en duurder qua elektrisch componenten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:38
No Hands schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:06:
TS vraagt daar zelf om:
Volgens mij is het meeste al gezegd en zonder meer info is echt niet te zeggen of het duur of niet is. Ik lees wel over wcd's verplaatsen en verlagen, en extra groepen aanleggen, en ja, dat kan zeker uit de klauwen lopen qua kosten als alles van beton is en je ook de gehele afwerking van de elektriciën verwacht.

Ergens ben ik bang dat dit weer uitloopt op een hit-and-run topic, en dat we het nooit te weten zullen komen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

jordje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Ergens ben ik bang dat dit weer uitloopt op een hit-and-run topic, en dat we het nooit te weten zullen komen…
Ik ook wel een beetje maar tegen mijn verwachting in is dit account geregistreerd op 4 november 2023 en niet op het moment van openen van dit topic. Daarentegen is dit wel de enige post in al die tijd. :?

Ik geef hem nog het voordeel van de twijfel en dat hij druk is met zaken regelen voor zijn verbouwing waarvan de elektra natuurlijk maar één onderdeel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Voor een standaard rijtjeshuis zonder veel bijzondere dingen kom ik al snel voor een geheel nieuwe installatie, inclusief freeswerk, uit op een 13 tot 16k uit.

Voor wat grotere huizen en als er bijvoorbeeld overal spotjes, dimmers en datapunten komen dan gaat het snel over 22 tot 25k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Tariko schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:44:
25k is wat aan de hoge kant, laatst een appartement van 80m² (2 slaapkamers) gedaan. 40 boringen uitgevoerd waarvan 25 in gewapend beton en 15 in een gipsblokken, leidingen verlegd, een gedeelte nieuwe aanleg in beton, nieuwe bekabeling getrokken en nieuwe groepenkast kast geleverd.

Was allemaal 5k bij elkaar.
Dat is een koopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 11:49
Hier misschien een ander extreem voorbeeld. Waardoor wij niet hebben gekozen voor een 'grote' elektricien maar voor een gecertificeerde Roemeen waardoor de prijs /2 ging. Ga er even goed voor zitten want het is een bizarre prijs.

Regio: randstad
Kosten voor alles nieuw was 24.140 EXC BTW. Arbeid 16.120 EUR. Dit was gewoon met standaard 'GIRA' en 'dom' schakelmateriaal. Alles was gestript en kaal dus kwestie van flexbuis met draad kant en klaar uitrollen op de meeste plekken.

Voorbeeldje uit de offerte om een idee te krijgen van prijzen:
  • 1x dubbel WCD (385 exc) bestaand uit
  • Arbeid 4 uur a: 65 exc. BTW
  • Materiaal: 125 (exc)
Reden om voor ons alles nieuw te maken waren oude stalen leidingen en dat er gastarbeiders in hadden gewoond die van alles hadden geknutseld. Je wist dus niet meer wat naar welke groep liep en ook sprake van echt onveilige situaties.

Uiteindelijk dus de Roemeen alles laten leggen qua leidingen, overal CAT6a, smart-schakelmateriaal heb ik zelf aangeleverd en deels mee geinstalleerd. Ik zou zeggen; rond shoppen dus, kan je zo een paar duizend euro schelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mauritio op 02-09-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Zo'n dubbel stopcontact is 25€ materiaal; plus wat aansluitkabel (afhankelijk van lengte). En een dubbel stopcontact aansluiten en de ribbelbuis afrollen, daar ben je toch geen 4 uur mee bezig.
Ik heb thuis 50 stopcontacten, dat heeft me geen 25 werkdagen gekost om die allemaal te bedraden en aan te sluiten (ook al reken ik administratie en dergelijke mee). En ik heb wel moeten sleuven maken en draden door bestaande buizen trekken.

Ik zou zeggen: laat je niet ringeloren, doe zoveel mogelijk zelf (en schrijf een factuurtje aan jezelf, dan zie je hoeveel duizenden euro's je werk waard is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 21:39
Vind het mooi om te zien hoe er word gedacht over "de elektricien".

Korte introductie: ik ben mkb-er in de elektrotechniek in een grote stad in de randstad. 7 man in dienst, waarvan 6 monteurs.

Lees hier best wat aannames die wellicht wat scheef zijn vanuit "mijn" perspectief. Uurtarief wat hier gangbaar is voor projecten is 72,50-77,50 ex BTW per uur. Voor het idee, loonkosten +parkeerkosten+auto kosten per uur al ongeveer 47€ ex. Dan heb ik het nog niet gehad over reistijd, niet declarabele uren en kosten voor garantie of service. Laat staan kosten voor persoon 7 op kantoor, de huur, de energiekosten en alle andere overhead.

Simpele vergelijking: Een dubbele, simpele wandcontactdoos kost hier, verwerkt in een project, om en nabij de 140ex. (1,15uur arbeid + materiaal).

Puur op je omschrijving zou ik voorzichtig aannemen dat wij op een vergelijkbare prijs uitkomen.

Mocht je via een berichtje je offerte willen delen wil ik zo goed als kan een offerte maken vanuit mijn perspectief als je dat zou willen. (Het ook echt uitvoeren kan ook, maar dan ben je helaas wel pas medio februari aan de beurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:21
Joost075 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:28:
Simpele vergelijking: Een dubbele, simpele wandcontactdoos kost hier, verwerkt in een project, om en nabij de 140ex. (1,15uur arbeid + materiaal).
Dat is toch een veeel reelere en onderbouwde prijs dan de 385ex die hierboven wordt genoemd. Zelfa al zou je het niet meenemen in een project en er dan een uur extra bij rekenen voor reistijd.

+1 voor je transparantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
Piemol schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:02:
[...]

Dat is toch een veeel reelere en onderbouwde prijs dan de 385ex die hierboven wordt genoemd. Zelfa al zou je het niet meenemen in een project en er dan een uur extra bij rekenen voor reistijd.

+1 voor je transparantie!
Als die aansluitingen in beton moet worden gemaakt is het wel rond dat bedrag. Dat is nou eenmaal dure arbeid. Laten wij eigenlijk ook altijd extern doen, een betonboorder kan dat sneller en goedkoper dan een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Joost075 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:28:
Vind het mooi om te zien hoe er word gedacht over "de elektricien".
...
Als je ziet dat "een goedkope Roemeen" zomaar 3 keer duurder is dan jij, een "grote firma" was dan 6 keer zo duur; dat is toch weinig eerlijk te noemen? Ik neem aan dat jij ook net het beleg op je boterham verdient, en dat met heel wat eerlijker prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37
naftebakje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:29:
[...]
Als je ziet dat "een goedkope Roemeen" zomaar 3 keer duurder is dan jij, een "grote firma" was dan 6 keer zo duur; dat is toch weinig eerlijk te noemen? Ik neem aan dat jij ook net het beleg op je boterham verdient, en dat met heel wat eerlijker prijzen.
De goedkope Roemeen was toch maar een paar tientjes duurder, afgaande op het voorbeeld van 385 exc wat bij de Roemeen maar de helft kost, dus 190 exc. Dan is dat 5 tientjes meer dan 140 exc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
naftebakje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:29:
[...]
Een ieder moet doen wat hij kan, of wil betalen. Een Roemeen of andere Oost-Europese arbeider kent normaal gezien de regels/normen die we hanteren niet of nauwelijks. Dit levert nogal eens wat nare verrassingen op, waarbij wij al meer dan eens het nodige overnieuw hebben kunnen maken.

Heb al meerdere brandschades veilig gesteld en hersteld, waarbij de aannemer/installateur/klusjesman met witte kentekenplaten reed. Het is niet altijd waardeloos, maar helaas vaker wel dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:58
Wat @Joost075 aangeeft over het tijdsbestek (medio februari als je nu aanvraagt)...

Wat heeft @Markve95 aangevraagd? Alles op korte termijn = duurder..
Daarbuiten ook nog de vraag wat voor wanden (oldschool blauw beton?) en wat moet er exact c verder gebeuren (offerte eens delen?!).

In kzs boren en slijpen voor verlagen/verplaatsen "stelt niets voor" in beton wordt het een heel ander verhaal.
Kijk ik naar m'n eigen woning is boren en slijpen in de wanden een drama, met grotere boor dan 8mm kom je hier niet fatsoenlijk zonder vloeken de wanden in, laat staan het slijpen.

P.s. vind persoonlijk bij installateurs de referenties/ervaringen uit directe omgeving ook enorm van belang, met name om je er goed en veilig bij te voelen.
Dat liever dan de goedkopere prijsknaller via werkspot oid (zeker als je er zelf geen kennis en kunde van/voor hebt en het kunnen helpen en ondersteunen)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:42
Zet dit Topic maar op slot, ts heeft nooit geageerd, ondanks vele uitgebreide en goede reactie's :(

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:18:
Zet dit Topic maar op slot, ts heeft nooit geageerd, ondanks vele uitgebreide en goede reactie's :(
Helaas, ik was er al een beetje bang voor :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Beste lezers,

Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning, waarbij we ook het elektrische systeem willen renoveren (bedrading, wandcontactdozen vervangen/verlagen, nieuwe groepenkast + uitbreiden, etc.) Het betreft een woning uit bouwjaar 1974 met een woonoppervlak van 139m2. In de woning is na de bouw vrijwel niks meer gedaan, dus geen houtje-touwtje werk o.i.d. Maar wel veel veroudering.

We hebben een offerte opgevraagd bij iemand die wij via mijn collega kennen en ook voor familieleden eerder werkzaamheden heeft uitgevoerd. De betreffende elektricien is 2x langs geweest om uitgebreid te komen kijken en denkt uitstekend mee met onze wensen. Vanwege dit fijne contact hadden we besloten dat we hem graag de opdracht wilde gunnen. Hierom hebben we in dit geval geen spiegelofferte bij een andere elektricien opgevraagd.

Echter worden we hier gelijk voor gestraft, want we schrokken behoorlijk van de prijs (25k) die op de offerte staat. We begrijpen dat het veel werk is en gunnen iedereen zijn geld, maar na uitgebreid online onderzoek hadden we 10k met uitloop naar 15k begroot.

Nu is mijn vraag, zijn wij zo naïef geweest en zit onze begroting er compleet naast, of klopt ons gevoel dat deze offerte wel erg aan de ruime kant is? Omdat we geen spiegelofferte hebben, zijn we erg benieuwd naar jullie mening.

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb geprobeerd een zo compleet mogelijke omschrijving te maken, als er essentiële informatie mist laat het me weten.
Ik was ~10k kwijt voor de loodgieter/elektricien voor het verplaatsen van een keuken van de ene ruimte naar de andere (zie ergens een topic van mij van een paar jaar terug).... Oké daar zat wat loodgieterswerk in, maar dat was beperkt aangezien op de nieuwe locatie zowel water als afvoer bijzonder dicht bij zat.
Het hele huis opnieuw voorzien van bedrading + WCD zou ik zo ook 10k voor rekenen, en als je dan nog WCD gaat verplaatsen dan gaat het hard. Zeker als je vervolgens ook nog logische groepen wilt. Ons huis uit 1973 heeft een soort vijfdimensionale verdeling van groepen. Je weet wel; de tv schakelt mee met de slaapkamer boven, terwijl het licht uit diezelfde slaapkamer mee schakelt met de badkamer. Terwijl de afzuiging van de badkamer weer geschakeld zit op de groep van de zolder. En verder is alles op de begane grond één groep, behalve... nou enzovoorts.
Pagina: 1