Archive.is linkjes in de comments op de frontpage

Pagina: 1
Acties:
  • 1.277 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-09 22:14
Hoi,
Ik zie af en toe archive.is linkjes in de comments op de frontpage. Ik heb dat zelf ook weleens willen doen om een stelling kracht bij te zetten met een bron, maar mag dit?

Beste antwoord (via Dirk op 30-08-2025 16:31)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het omzeilen van paywals en andere door de aanbieder opgelegde beperkingen is niet de bedoeling. Waar we dit zien of waar dit wordt gerapporteerd grijpen we doorgaans in.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Omdat die site nog wel eens gebruikt wordt om paywalls te bypassen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV_NERD
Raven schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:32:
Vandaar mijn vraag of het mag, ik heb ze tot nu toe nog niet verwijderd zien worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, op het forum heb ik het volgens mij wel eens weg-gemod zien worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TV_NERD schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:20:
Hoi,
Ik zie af en toe archive.is linkjes in de comments op de frontpage. Ik heb dat zelf ook weleens willen doen om een stelling kracht bij te zetten met een bron, maar mag dit?
Waarom denk je dat dit niet zou mogen? Ik gebruik het zelf altijd om er zeker van te zijn dat het artikel ook op een later moment nog beschikbaar is. Zou wat zijn als ze dergelijke links gaan verwijderen zeg.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Seroczynski schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Waarom denk je dat dit niet zou mogen? Ik gebruik het zelf altijd om er zeker van te zijn dat het artikel ook op een later moment nog beschikbaar is. Zou wat zijn als ze dergelijke links gaan verwijderen zeg.
Omdat ze voor 98% gebruikt worden om paywalls te omzeilen, wat niet mag op het forum iig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Dirk Weet jij hier iets over?

Oscar Wilde

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het omzeilen van paywals en andere door de aanbieder opgelegde beperkingen is niet de bedoeling. Waar we dit zien of waar dit wordt gerapporteerd grijpen we doorgaans in.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sissors schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Omdat ze voor 98% gebruikt worden om paywalls te omzeilen, wat niet mag op het forum iig?
*knip* Dit voegt echt niks toe anders dan de discussie / vraag verstoren.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 31-08-2025 01:00 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Bor schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:10:
Helder, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:32:
Als dat zo is, dan waren de sites sowieso al te lezen zonder paywal voor Archive.is en is het dus blijkbaar gewoon toegestaan daar wel te lezen. Heeft dus niks met omzeilen te maken, toch?

Of wordt de content op Archive.is door bezoekers gevuld?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 30-08-2025 10:30 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
evilution schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Heb je een bron voor die 98%? Anders dan je duim?
Common sense. Maar dat is niet zo common als de naam doet vermoeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Als dat zo is, dan waren de sites sowieso al te lezen zonder paywal voor Archive.is en is het dus blijkbaar gewoon toegestaan daar wel te lezen. Heeft dus niks met omzeilen te maken, toch?

https://news.ycombinator.com/item?id=36060891 , 1 van de reacties:
A lot of sites don't seem to care about their paywall. Plenty of them load the full article, then "block" me from seeing the rest by adding a popup and `overflow: hidden` to `body`, which is super easy to bypass with devtools. Others give you "free articles" via a cookie or localStorage, which you can of course remove to get more free articles.
Geen idee of het inderdaad zo simpel is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

https://news.ycombinator.com/item?id=36060891 , 1 van de reacties:

[...]
Geen idee of het inderdaad zo simpel is.
Ja, het is een gebruikelijke truc om 'Reader view' of 'Focus mode' in te schakelen op zulke sites.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Ja, het is een gebruikelijke truc om 'Reader view' of 'Focus mode' in te schakelen op zulke sites.
Hoe slecht de "beveiliging" ook is, vanuit Tweakers wordt het denk ik dan alsnog gezien als het omzeilen van een beveiliging, wat niet mag.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

En tóch zijn er best nog wat sites waar dat niet werkt, waarvan de artikelen wel op archive.is staan. Hoe ze dat precies doen weet ik ook niet, maar ze hebben zeker ook content van sites waar de "reader mode" truuk niet werkt. De content wordt op die sites niet gemaskeerd, maar gewoon in z'n geheel niet ingeladen als je geen abo hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door TV_NERD op 30-08-2025 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:42
TV_NERD schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

En tóch zijn er best nog wat sites waar dat niet werkt, waarvan de artikelen wel op archive.is staan. Hoe ze dat precies doen weet ik ook niet, maar ze hebben zeker ook content van sites waar de "reader mode" truuk niet werkt. De content wordt op die sites niet gemaskeerd, maar gewoon in z'n geheel niet ingeladen als je geen abo hebt.
Heel simpel, de kranten willen graag vindbaar zijn voor zoekmachines en laten dus hun hele artikel indexeren, dit is dus dezelfde functie waar archive.is van gebruikt maakt. Het artikel is dus vrijelijk beschikbaar maar als je het via de hoofdingang wil lezen moet je betalen. Dus mijn inziens geen omzeiling van een paywall.
Moreel gezien kan je het zelfs nog verantwoorden dat je het gebruikt onder het kopje digitale activisme. DPG heeft structureel maling aan de rechten van de consument door gratis content alleen beschikbaar te stellen wanneer je persoonlijke ads accepteert of betaalt zonder ads. Volgens de DSA moet is dit dus niet toegestaan https://eu-digital-servic...vices_Act_Article_26.html

My 2 cents gewoon lak aan hebben dus en gewoon archive.is gebruiken als het een artikel is van DPG, maar accepteren dat de admins het gaan verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TV_NERD schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

Heeft het er niet mee te maken dat ze nog wel geindexeerd willen worden door zoekmachines? Dus die moeten wel toegang krijgen er tot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Heel simpel, de kranten willen graag vindbaar zijn voor zoekmachines en laten dus hun hele artikel indexeren, dit is dus dezelfde functie waar archive.is van gebruikt maakt. Het artikel is dus vrijelijk beschikbaar maar als je het via de hoofdingang wil lezen moet je betalen. Dus mijn inziens geen omzeiling van een paywall.
Ik snap hem echt niet. Hoe is het niet omzeilen van een paywall als je letterlijk de paywall omzeilt? Omdat een ander wel toegang heeft? Dan is het ook geen inbreken in een huis omdat een ander wel een sleutel heeft om naarbinnen te komen?
Moreel gezien kan je het zelfs nog verantwoorden dat je het gebruikt onder het kopje digitale activisme.
Uhuh, en dat inbreken is analoog activisme...
Volgens de DSA moet is dit dus niet toegestaan https://eu-digital-servic...vices_Act_Article_26.html
Waar dan? Er staat daar dat het duidelijk moet zijn wat een advertentie is. Tenzij ik eroverheen lees zie ik nergens dat je niet mag betalen voor een ad-vrije omgeving.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 30-08-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Room42 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:30:
[...]

Betaalde artikelen komen op archive.is, doordat mensen die wel toegang hebben (lees: betalende klanten) het archiveren.

Sommige sites zullen hun paywall dusdanig amateuristisch doen dat je met een CSS aanpassing of Reader Mode alles al kan lezen. Maar dat neemt niet weg dat je extra stappen moet nemen om het te kunnen lezen en dat dat niet de bedoeling is van die sites, dus dat zou ik zeer zeker wel onder 'omzeilen' scharen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Betaalde artikelen komen op archive.is, doordat mensen die wel toegang hebben (lees: betalende klanten) het archiveren.
Dit klopt niet. Zie ook de comment van @cold_as_ijs waarin uitgelegd wordt hoe het wel werkt.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Sissors schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Ik snap hem echt niet. Hoe is het niet omzeilen van een paywall als je letterlijk de paywall omzeilt? Omdat een ander wel toegang heeft? Dan is het ook geen inbreken in een huis omdat een ander wel een sleutel heeft om naarbinnen te komen?

[...]

Uhuh, en dat inbreken is analoog activisme...

[...]

Waar dan? Er staat daar dat het duidelijk moet zijn wat een advertentie is. Tenzij ik eroverheen lees zie ik nergens dat je niet mag betalen voor een ad-vrije omgeving.
Archive heeft gewoon vrijelijk toegang tot het artikel met als doel de artikelen te archiveren en beschikbaar te stellen. Dus je analogie met inbraak loopt daar mank. Je kan het misschien het beste vergelijken met de spotify, daar kan je ook liedjes luisteren en je mag daar ook naar verwijzen. Maar als je het liedje voor eigen gebruik wil hebben moet jij het alsnog kopen. Archive is daarin niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Sissors schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:51:

punt 3 lijkt me vrij duidelijk. Daar staat het aanbieden van advertenties niet is toegestaan op basis van profilering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

punt 3 lijkt me vrij duidelijk. Daar staat het aanbieden van advertenties niet is toegestaan op basis van profilering.
Als dat er stond, gaat het bij profilering natuurlijk ook niet of je wel of niet betaald. Maar dan gaat het om bijvoorbeeld of je volgens het profiel interesse hebt in een nieuwe salontafel.

Maar dat staat er niet, er staat dat advertenties op basis van profilering op basis van speciale persoonlijke data, zoals gedefinieerd in een andere regulatie, niet mag. En wat staat daar dan weer:
1. Processing of personal data revealing racial or ethnic origin, political opinions, religious or philosophical beliefs, or trade union membership, and the processing of genetic data, biometric data for the purpose of uniquely identifying a natural person, data concerning health or data concerning a natural person's sex life or sexual orientation shall be prohibited.
Maar je mag dus gewoon advertenties geven op basis van jouw voorliefde voor een nieuwe salontafel. En al helemaal op basis van dat je geen betalende gebruiker bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TV_NERD
cold_as_ijs schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
...
...
My 2 cents gewoon lak aan hebben dus en gewoon archive.is gebruiken als het een artikel is van DPG, maar accepteren dat de admins het gaan verwijderen ;)
Ik ben hier te gast op Tweakers en ga me dus aan de huisregels houden. De regels omtrent archive.is waren me niet duidelijk, nu wel, en ik ga die links hier dus niet posten. Wat wij ervan vinden maakt niet veel uit, we zijn geen mede-eigenaar van Tweakers. Ik was vooral op zoek naar duidelijkheid, niet naar een discussie of "activisme"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
^^ Dat dus.

De vraag is beantwoord, de rest van de discussie is niet relevant.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.