Nieuwe router advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 21:44

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Ik wil graag een router met VPN en Vlan mogelijkheden toevoegen aan mijn netwerk.
Maar kom er even niet goed uit wat nu handig is in mijn bestaande setup zonder heel veel op de kop te moeten gooien.

Mijn huidige setup
  • Ziggo Modem/router (Wifi uit)
  • TP-Link TL-SG108PE switch (4x lan + 4x POE)
  • TP-Link Omada OC200 controler
  • 2x TP-Link EAP245 (1x benedenverdieping, 1x 1e verdieping)
  • 1x TP-LInk EAP225-outdour (tuinhuis)
Mijn OC200 regelt nu de wifi verbinding (1 Gebruikersnetwerk en 1 Gastnetwerk).
De EAP's zijn allemaal bedraad aangesloten op de switch en worden via POE gevoed.

Gedachte
Mijn kinderen komen langzaam in de leeftijd dat ze eigen computers krijgen voor school, deze wil ik graag op een eigen Vlan zetten. Mocht er rommel op die pc komen dan is de kans minder groot dat ik daar in de rest van mijn netwerk last van heb.
Daarom dacht ik:
  • Ziggo modem/router in Bridge
  • Nieuw router toevoegen tussen Ziggo modem en Switch
Op die nieuwe router kan ik dan de Vlans instellen om zo het een en ander te scheiden.
Echter kom ik er niet goed uit hoe dit dan zal samenwerken met de Wifi instellingen via de OC200.
Ik verwacht (maar dit is een aanname) dat dit wel zal werken als ik een TP-link model neem. Maar hoe werkt dit wanneer ik over ga op bijvoorbeeld een GL.iNet Flint 2 (GL-MT6000).

Ergens denk ik dat dit geen probleem moet zijn en dat ik de Wifi verbindingen vanuit de OC200 moet kunnen laten werken op de Vlans ingesteld op bijv. de GL.iNet Flint 2.

Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen of advies in kan geven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:29
wat is de reden waarom je niet naar een Omada router zou willen?

Ik heb er zelf eentje, dik tevreden mee en alles in 1 interface te bedienen.
Accespoints en routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
skate master schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:21:
Mijn kinderen komen langzaam in de leeftijd dat ze eigen computers krijgen voor school, deze wil ik graag op een eigen Vlan zetten. Mocht er rommel op die pc komen dan is de kans minder groot dat ik daar in de rest van mijn netwerk last van heb.
Heb je zulke spannende dingen op je netwerk dan die gevoelig zijn voor "rommel" op een nader device in je netwerk?

Ik zou trouwens ook gaan voor een TP-Link router die compatibel is met Omada. Dan ben je met een paar muisklikken klaar en werken je vlans zeker weten met je accesspoints.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier ex TP-Link gebruiker Omada setup: oc200, aantal aps (die jij ook hebt), router en switch.

Omdat het allemaal in hetzelfde paneel / eco systeem zit is het vlannen instellen stukken makkelijker dan een losse router. Vooral is je kennis er nog wat mager is. Met alleen vlannen ben je er niet. Je kunt het met firewall regels nog verder dicht timmeren.

Nog een aanvulling GL.iNet Flint 2 (GL-MT6000) waarom zn WiFi router? TP link router non wifi en desnoods nog losse EAP245 erbij op de plek waar je nu Ziggo modem hebt om zo de max dekking te doen ben je beter af.

offtopic:
Reden overstap, niet omdat TL-Link slecht is. Hier is het netwerk gekrompen en was toe aan iets nieuws.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 30-08-2025 06:14 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, als je al een Omada setup hebt is een Omada router een no-brainer: makkelijk instellingen doen in systeem dat je al kent en gebruikt. Plus ze zijn scherp geprijsd.

Zie ook niet de toegevoegde waarde om een router met WiFi te nemen als je de WiFi niet gaat gebruiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt echt zelf zaken gedeeld en open staan als je kinderen iets op jouw computer kunnen wijzigen. Of ze dat nu zelf doen of door rommel maakt niet uit. Vlan's zijn daar eigenlijk niet direct een middel voor. Plus ik weet niet wat je nog meer hebt in je netwerk maar je loopt ook tegen beperkingen aan.
Persoonlijk geloof ik sterk in het juist inrichten van je computers voor de veiligheid Vlan's zijn dan soms een extra nuttige laag. Maar dat is dan ook als men niet fysiek bij je netwerk componenten kan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Een eigen router en vlan's hebben niets met beveiliging te maken.
Vlan's zijn functionele scheidingen en geen security scheidingen, vlan hoppen is echt heel simpel.

Als je dingen wilt beveiligen doe je dat met een firewall.

En wat is je doel met een VPN waar wil je dat voor gebruiken?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 21:44

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Allemaal bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Ik snap dat vlan functionele scheiding is en niet security. De scheiding in vlan is voor mij meer dat de kinderen voorlopig niet zomaar met een paar klikken overal bij kunnen.

Ik ga voor een TP link router wat mooi in het omada systeem past.

Waarom vpn? Op dit moment nog geen functie voor, maar als ik toch ga upgraden dan maar gelijk de vpn functie erbij zodat dit later kan gebruiken mocht ik dit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Dat de kinderen niet met een paar klikken bij kunnen doe je simpel met wat wachtwoorden.
En als je het over rommel opdat op de PC van de kinderen komt hebt dan is dat malware die zich echt niets van een vlan aantrekken.

Klinkt dus meer als dat je zelf een nieuw speeltje wilt hebben.
In dat geval zou ik een MikroTik hex nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 01-09-2025 09:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1