Vloer moeilijk schoon te krijgen, altijd vlekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:24
Mijn vraag
In het huis van mijn partner ligt er een vloer, waar het moeilijk is om vlekken uit te krijgen (bij het poetsen). Blijkbaar al verschillende producten geprobeerd van allesreiniger (mr Proper achtige) tot natuursteenreiniger (dingen met en zonder olie erin bv carolin). Het minste vlekken hebben we als we met water en een kleine hoeveelheid azijn dweilen.

Het gaat over een zwarte keramische tegel.

Iemand nog suggesties?

Foto van de tegel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxVlhsP9IcQ2L4AuRO99kSj5AkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5NkbyTavXnGpC6fVstrVS5b.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:51
Als t net zo'n ramp is als onze vloer (zacht kalksteen); wij kregen het enkel goed met hg natuursteenreiniger (vloeren).

https://hg.eu/be-nl/produ...rsteenreiniger-streeploos

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 29-08-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Lijkt eerder op kalk aanslag. Heb je hard water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Soms zit er op tegels een 'coating' juist tegen vlekken... het kan zijn dat die coating door al het schoonmaken hier en daar is versleten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit lijkt niet een poreuze tegel, het ziet er uit als hard keramisch. Olie lijkt me niet de beste keuze.

Je kan oude coatings verwijderen (dat is belangrijk, zeker nu er diverse middelen zijn gebruikt) en opnieuw impregneren met impregneermiddel voor hardsteen.

Sommige vloeren zijn nu eenmaal gevoelig voor dit soort vuil. Ik zou een Leifheit wisser gebruiken. Bij stof of los vuil kun je een wisser met plakkerige stofdoeken toepassen.

Je hebt niet echt veel schoonmaakmiddel nodig en warm water. Een heel klein beetje dreft kan al voldoende zijn.

Azijn is een zuur, dat kan een impregneerlaag en de tegel/voeg aantasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Is in elk geval hard water. Het is inderdaad een hard keramische tegel. Wat zou je gebruiken om de coating te verwijderen en nieuw impregneren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 10:25
Zijn dit Mosa Terra tegels van een productie van een jaar of 10 geleden? Stop dan maar met poetsen, en leer wennen aan de vlekken. Niet schoon te houden. Ik heb deze zelf in een badkamer in ons eigen huis gehad en inmiddels in mijn carriere als badkamerbouwer vaker voorbij zien komen en overal dezelfde klacht, vlekken en niet schoon te krijgen.
Mijn advies, nog een keer goed reinigen met een hele sterke ontvetter, goede primer erover en dan nieuwe tegels op lijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 15:46
Wij hebben zwarte hardgebakken tegels en krijgen het beste resultaat met een vloer stoomreiniger (Karcher SC3). Voordeel is dat er bij bepaalde modellen een ontkalker inzit en de stoom het aangekoekte vuil losweekt. Nu eerlijk, er blijven wel lichte vlekken achter hier en daar maar in ons geval is het een stuk beter dan alle andere methodes. Mocht je iemand kennen met zo'n ding, probeer het eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deze heb ik ooit in de badkamer gehad idd.
Daar helemaal een crime om schoon te maken en te houden.
(Toen ook de illusie om ze helemaal spik en span te houden opgegeven)

Heb ze ooit een keer vervangen door de ruwere variant, omdat ik ze ook te glad vond als ze nat werden. Die ruwere oppervlakte bevalt me een stuk beter iig.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2025 14:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 15:32
Probeer eens groene zeep. Dat heeft bij mij eens allerlei agressieve (dure) middelen verslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44

paQ

Is het niet juist een opbouw van allerlei achtergebleven filmlagen aan vuil en schoonmaakmiddelen?
Ergo: een keer goed stomen als reset?

edit:
en.... naja... zwart.... dat is gewoon aanklooien kwa vlekken.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 01-09-2025 11:15 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:14:
Is het niet juist een opbouw van allerlei achtergebleven filmlagen aan vuil en schoonmaakmiddelen?
Ergo: een keer goed stomen als reset?

edit:
en.... naja... zwart.... dat is gewoon aanklooien kwa vlekken.
Dit zou ook mijn optie zijn om nu te proberen.

@manzonderdas ik heb zo'n simpel Karcher raamstoom ding, zitten ook borsteltjes bij om bijvoorbeeld voegen te boenen.

Heb je nog een reservetegel? wat je zou kunnen doen is (bijna) kokend water erop en meteen eraf vegen met een doek, en kijken wat dat doet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
Tegels zijn blijkbaar deze.

Suggesties tot nu toe zijn dan
* HG natuursteenreiniger
* zachter water
* swiffer zonder water
* coating verwijderen en terug aanbrengen
* stoomreiniger
* groene zeep

Reservetegel moet ik navragen - zullen zien hoe ver we met deze geraken.
Pagina: 1