Oprit voegen met 2 componenten voegmortel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ga waarschijnlijk mijn oprit en parkeerplaatsen en tuinpaden laten leggen met Kandla Grey 20 x 14 x 5/7 cm kasseien. Alles bij elkaar zo'n 175 m²
De voegen wil ik afwerken met 2 componenten voegmortel in een lichtere kleur. De voegen worden sowieso 10 mm of meer breed.
Nu kost dat spul echt veel geld. Tussen de € 20 en € 50 per m2². Afhankelijk van het merk en de voegbreedte.

Terwijl het - denk ik - niets anders is dan in de meeste gevallen zilverzand met een korrelgrootte 0.3-1.2 en een redelijk ronde korrel.
Of een voegzand met een korrel tot 2 mm die hoekiger is en scherpere kanten heeft. Daarbij een flesje hars en een flesje harder.

Is er iemand hier die er mee gewerkt heeft en weet wat voor zand ze gebruiken?
En heeft er iemand misschien nog een lege verpakking (of vol natuurlijk) die ik mag bekijken.

De bekendste merken zijn Promaq, Bostik, Romfix, Wedox en het Duitse VDW 850 plus van GftK.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XOCagF9omepSn6HbFGZJLN40ag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7OJsZGwpB6bE3dqTqltglNG2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Vroeger werden hele straten met dun vloeibare (dus hete) TEER gevoegd...met een gieter zonder broes.
FF 2025 zou ik polymeerzand gebruiken, kost wel wat...
Mooiste is dat je dit zand erin kan rollen ('voegenroller'):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANV85AstJ3ES_LJBGSeLw7pGcI0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1cIcA1u8oHrznhLA592ulFmg.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:47
dat zijn best diepe voegen als je die wilt vullen. Dat kost je veel materiaal.

je zou ook het pad en terras met een iets minder dikke steen kunnen uitvoeren.
bijvoorbeeld Kandla Grey kassei 20x14x3/5 cm.

Dan heb je wat minder voegmiddel nodig. Wij hebben een iets andere zandsteen (castle stone tandur yellow) en hebben polymeerzand gebruikt. Was ook iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Polymeerzand verdwijnt gewoon na verloop van tijd. Bovendien houdt het geen onkruid tegen.
En is ook niet goedkoop.
Ik ben vooral benieuwd wat voor zand er bij de verschillende producten wordt gebruikt.
Ik weet dat er zilverzand/quartszand wordt gebruikt, maar hoekiger zand zou wel eens beter kunnen werken.

Ook heel benieuwd welke epoxy er gebruikt wordt. Ook daar zitten verschillen in. Want bij sommige producenten wordt er water toegevoegd. Maar bij anderen weer niet. Ook zie ik verhoudingen 2:1, 1:1 of 10:6.

Maar ik wil het dus zelf samenstellen en niet kant-en-klaar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 82
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 23:29
In België maken ze een cement papje met een toevoeging. Vloeibaar zand cement( stabilisatie zand) met compactuna cement verbeteraar.
In Nederland is dit bijna niet te krijgen maar is weber flevopol ook heel geschikt.
Ik weet niet hoe ze de kasseien leggen. In het zand of in stabilisatie zand? Of in fijn grind? Zeker voor de oprit zou een gestabiliseerde ondergrond de voorkeur hebben. Heeft de voeg( welke je uiteindelijke ook kiest) het minste te lijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vraag me af hoe blij je hier na 5 a 10 jaar mee bent. Het zal er de eerste 2/3 jaar vast prima uitzien.

Ik denk dat het onherroepelijk toch gaat breken na vele winters vorst/dooi. Hell, zelfs asfalt blijft niet heel na een winter.

Als je vervolgens zit met op sommige plekken uitgebroken voegen wordt je ook niet blij. Ga je dan spot-repairs doen? Ook is het natuurlijk helemaal kut als er een kabel bij moet voor een laadpaal, of er zat toch een verstopping in die ene rioolbuis. Het idee van bestrating, is dat je het ook weer "open" kunt maken als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Stefan 82 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:49:
In België maken ze een cement papje met een toevoeging. Vloeibaar zand cement( stabilisatie zand) met compactuna cement verbeteraar.
In Nederland is dit bijna niet te krijgen maar is weber flevopol ook heel geschikt.
Ik weet niet hoe ze de kasseien leggen. In het zand of in stabilisatie zand? Of in fijn grind? Zeker voor de oprit zou een gestabiliseerde ondergrond de voorkeur hebben. Heeft de voeg( welke je uiteindelijke ook kiest) het minste te lijden.
\
Dank.
In de ondergrond ga ik me later eens goed verdiepen, want die is natuurlijk ook van belang.
Maar voor nu concentreer ik me even over het voegmiddel omdat dit een grote kostenpost is bij veel vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:59:
Ik vraag me af hoe blij je hier na 5 a 10 jaar mee bent. Het zal er de eerste 2/3 jaar vast prima uitzien.

Ik denk dat het onherroepelijk toch gaat breken na vele winters vorst/dooi. Hell, zelfs asfalt blijft niet heel na een winter.

Als je vervolgens zit met op sommige plekken uitgebroken voegen wordt je ook niet blij. Ga je dan spot-repairs doen? Ook is het natuurlijk helemaal kut als er een kabel bij moet voor een laadpaal, of er zat toch een verstopping in die ene rioolbuis. Het idee van bestrating, is dat je het ook weer "open" kunt maken als dat nodig is.
Je kunt alles open krijgen.
Afbikken en daarna weer repareren. Is niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:04
Rzaan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:21:
Polymeerzand verdwijnt gewoon na verloop van tijd.
Maar dat betekend dus ook dat er nog meer microplastics in het milieu terecht komen.
Weet je zeker dat dat is wat je wilt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Maar dat betekend dus ook dat er nog meer microplastics in het milieu terecht komen.
Weet je zeker dat dat is wat je wilt?
Ik wil geen polymeerzand, dus ik snap je even niet...
Ik wil zand binden met hars en harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:38:
[...]Ik wil geen polymeerzand, dus ik snap je even niet...
Ik wil zand binden met hars en harder.
Dat is leuk voor in een aquarium of een diorama.
Maar met de oppervlakte die jij voor ogen hebt heel lastig.
Epoxy is, nadat het met harder vermengd is, maar beperkt verwerkbaar.
Te weinig harder erin en het blijft eeuwig kleven.
Ik ben heel benieuwd hoe je dat aan denkt te pakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 22:27
Hier liggen alle tegels in de tuin / oprit in stabillise, met vezels versterkt ( 15cm dikke laag ), de voegen hebben we gedaan met Bostik 1C flex in de tuin , en de oprit met Bostik ardacolor flex. Zit er na 7 jaar nog redelijk in. Hier en daar begint het los te raken. Dus ik verwacht dat ik volgend jaar alles eruit haal en weer opnieuw ga doen. Maar dat vind ik niet erg, ik heb 8 jaar lang geen onkruid gehad, dat alleen al is het dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Dat is leuk voor in een aquarium of een diorama.
Maar met de oppervlakte die jij voor ogen hebt heel lastig.
Epoxy is, nadat het met harder vermengd is, maar beperkt verwerkbaar.
Te weinig harder erin en het blijft eeuwig kleven.
Ik ben heel benieuwd hoe je dat aan denkt te pakken.
Ik heb het niet zelf bedacht. Is een bewezen product dat door veel producenten op de markt wordt gebracht. Zie mijn eerste post waar de merken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Galaxis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:53:
Hier liggen alle tegels in de tuin / oprit in stabillise, met vezels versterkt ( 15cm dikke laag ), de voegen hebben we gedaan met Bostik 1C flex in de tuin , en de oprit met Bostik ardacolor flex. Zit er na 7 jaar nog redelijk in. Hier en daar begint het los te raken. Dus ik verwacht dat ik volgend jaar alles eruit haal en weer opnieuw ga doen. Maar dat vind ik niet erg, ik heb 8 jaar lang geen onkruid gehad, dat alleen al is het dubbel en dwars waard.
Maar Bostik 1C is een 1 componenten voegmiddel.
Ik wil dus de 2 componenten variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:47
@Stefan 82 Ja zoiets ligt bij onze voortuin tussen de kasseien naar de voordeur. Is gewoon een cementvoeg. Is niet waterdoorlatend volgens mjj. https://natuursteeninfosh...2TUa2urHREQy9g39b54WuytTu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:38:
Daarbij een flesje hars en een flesje harder.
Dit is natuurlijk het duurste gedeelte. Zelfs in bulk ben je zo €10/kg kwijt.

Als ik VDW 850 plus voor €150/25kg kan krijgen, dan is de vraag hoeveel hars er bij zit.
Grove schatting, VDW 850 plus heeft een mengverhouding van 100:2,7. Normaal zit er 10-30% harder bij zoiets, dus dan zouden we (toevallig) ook rond die percentages aan hars in de verpakking zitten. Een verpakking van 25kg, bij een hars prijs van €10, zal dus tussen de €25 & €75 aan hars bevatten. Kijk ik naar het filmpje voor de toepassing dan is het voegsel vrij nat, dat doet mij neigen naar de bovenkant van die range.

Ik heb ChatGPT ook nog even losgelaten en die kwam ermee dat dit een "Water-emulgeerbare epoxy" zou zijn (ik snapte niet hoe het kon dat ze met water de stenen schoonspoelden), als ik daar op zoek, dan vliegt de prijs ineens omhoog.

Moraal van het verhaal:
Je hebt een dure smaak en de prijs lijkt reëel te zijn. Dit ga je niet zomaar namaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Hoe stabiel is de ondergrond van de oprit en paden? met 2 componenten voeg wordt die voeg dus zeer hard..en zal gaan breken/ scheuren als de bestrating ook maar iets verzakt.. en in die scheuren krijg je alsnog weer onkruid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:14:
[...]

Dit is natuurlijk het duurste gedeelte. Zelfs in bulk ben je zo €10/kg kwijt.

Als ik VDW 850 plus voor €150/25kg kan krijgen, dan is de vraag hoeveel hars er bij zit.
Grove schatting, VDW 850 plus heeft een mengverhouding van 100:2,7. Normaal zit er 10-30% harder bij zoiets, dus dan zouden we (toevallig) ook rond die percentages aan hars in de verpakking zitten. Een verpakking van 25kg, bij een hars prijs van €10, zal dus tussen de €25 & €75 aan hars bevatten. Kijk ik naar het filmpje voor de toepassing dan is het voegsel vrij nat, dat doet mij neigen naar de bovenkant van die range.

Ik heb ChatGPT ook nog even losgelaten en die kwam ermee dat dit een "Water-emulgeerbare epoxy" zou zijn (ik snapte niet hoe het kon dat ze met water de stenen schoonspoelden), als ik daar op zoek, dan vliegt de prijs ineens omhoog.

Moraal van het verhaal:
Je hebt een dure smaak en de prijs lijkt reëel te zijn. Dit ga je niet zomaar namaken.
Het is inderdaad een dure operatie.
Als je kijkt naar You Fill, ook één van de makers (of wederverkopers in andere verpakking) dan kom je bij hen uit op de volgende verhouding: 25 kg zand, 1 kg hars en 0.6 kg harder. In deze hoeveelheid zou het bij hen iets van € 138 kosten.
(Het goedkoopste merk dat ik tot nu toe kan vinden is Tubag voor € 67.)
Zou ik het zelf maken met zilverzand of brekerzand, dan kom ik uit op iets van € 16 - € 20.
Mits ik de goede hars en harder kan vinden.
De meeste epoxy's zitten inderdaad rond € 10 / kg dus dat is hars i.c.m. harder (mits je minstens 60 kg koopt)

Interessant wat je zegt over water-emulgeerbare epoxy.
Ik vond het zo wonderlijk dat bij veel producten tijdens het mixen water wordt toegevoegd. Bij anderen weer niet. Dus was benieuwd.
Nu zie ik het merk Varistone staan dat er "2-componentige niet wateremulgeerbare epoxy" in zit.
Idem bij You Fill
Nu heeft Varistone ook producten waar niet water-emulgeerbare epoxy wordt gebruikt.
Vandaar ook dat ik zo graag eens precies op de verpakking zou willen kijken. Vooral naar de hoeveelheden, want daar valt ook en ander uit af te leiden. Van de technische bladen ook een en ander.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 30-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
natural colour schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:02:
Hoe stabiel is de ondergrond van de oprit en paden? met 2 componenten voeg wordt die voeg dus zeer hard..en zal gaan breken/ scheuren als de bestrating ook maar iets verzakt.. en in die scheuren krijg je alsnog weer onkruid.
Dat is inderdaad iets wat aandacht nodig heeft. Maar je kunt scheuren ook weer repareren indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:47:
Mits ik de goede hars en harder kan vinden.
Dit zijn bedrijven die deze harsen zelf ontwikkelen samen met de toeleveranciers.
Hun onderscheidend vermogen zit in hun recept.

Zelfs op de 'rauwe' epoxy verpakkingen staat niet of nauwelijks wat er nu precies in zit. Alleen dat het enorme troep is voor mens & milieu als het ongemixt is.

Maar om een idee te geven, dit is wat ChatGPT teruggeeft als ik vraag naar wat veel voorkomende soorten:
Bisfenol-A diglycidylether (DGEBA) – meest gebruikte vloeibare epoxyhars.
Bisfenol-F diglycidylether (DGEBF) – lagere viscositeit, betere chemische bestendigheid.
Epoxy-novolac harsen – hoge hitte- en chemische bestendigheid.
Cycloalifatische epoxyharsen – betere UV- en weersbestendigheid.
Glycidylamine-harsen (bv. TGDDM: tetraglycidyl diaminodifenylmethaan) – hoge temperatuur- en sterkte-eigenschappen.
Halogeenhoudende epoxyharsen – vlamvertragend.

En dit zijn geen stoffen, dit zijn groepen met stoffen.

En dan zijn er hele families met harders:
Alifatische amines (bv. tri-ethyleentetramine, TETA) – snelle uitharding bij kamertemperatuur.
Cycloalifatische amines (bv. IPDA: isoforondiamine) – goede mechanische eigenschappen.
Aromatische amines (bv. MDA: methyleendianiline) – hoge temperatuur- en chemische weerstand.
Anhydriden (bv. hexahydroftaalzuuranhydride, HHPA) – trage uitharding, hoge warmtebestendigheid.
Fenolische verharders – gebruikt bij hittebestendige epoxy’s (novolac systemen).

En stel dat je de exacte hars kunt vinden én je kunt als consument die hars bestellen, dan is de vraag nog steeds of je goedkoper uit bent, bijvoorbeeld als je minimaal 1000L moet afnemen of het transport honderden euro's is.

Overigens denk ik dat als je de fabrikant zou bellen dat ze mogelijk de hars ook los kunnen leveren, stel je bent miljonair en je wilt je oprit in exact een bepaalde kleur, met een bepaald voegzand, dan kunnen ze alleen de hars leveren en kun je zelf het voegzand toevoegen. Maar of dat goedkoper wordt?

Dus.... Kies een alternatief of pak je pinpas, ik zie geen andere oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:03:

Dit zijn bedrijven die deze harsen zelf ontwikkelen samen met de toeleveranciers.
Hun onderscheidend vermogen zit in hun recept.
Wellicht.
Maar wat ik mijn 2 jaar durende verbouwing en bijbehorende zoektocht naar producten heb geleerd, is dat leveranciers enorme marges pakken op producten. Ook zorgt herverpakking van een simpel product ineens voor een prijsstijging van enkele honderden procenten. Nu wil ik niet meteen zeggen dat dit ook in dit specifieke geval zo is.

Mensen kopen ook liever gemak dan zelf moeilijk lopen doen. Is logisch ook.
Dit gemaksproduct houdt bijvoorbeeld in dat je een emmer zand bij je epoxy verkoopt. Grondstof en mengemmer tegelijk.

Ik zoek veelal zelf dingen uit en probeer zo dicht mogelijk bij de bron te komen. Dingen ook niet moeilijker maken dan ze zijn.
Nu is dit redelijk nieuwe materie voor mij, dus vandaar dat ik nog veel vragen heb.

Ben bijvoorbeeld benieuwd waarom ze zilverzand (ook wel kwartszand genoemd, maar dan is het ineens 4x zo duur) gebruiken. Zilverzand heeft een ronde korrel. Dat zou je als gewoon voegzand niet snel gebruiken. Je gebruikt dan liever brekerzand omdat dit beter in elkaar grijpt.
Misschien wordt er met brekerzand + epoxy wel een niet-waterdoorlatende massa gecreëerd, omdat het zo in elkaar grijpt.
Bij het ronde zilverzand komt er misschien alleen een dun laagje epoxy om de korrel en laat deze voldoende ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
@Rzaan ; Heb je hier wel 'ns naar gekeken?
Ziet er best 'natuurlijk' uit en geen gedonder met voegen en/of ongewenste plantjes op je oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:38:
@Rzaan ; Heb je hier wel 'ns naar gekeken?
Ziet er best 'natuurlijk' uit en geen gedonder met voegen en/of ongewenste plantjes op je oprit.
Ik vind de voorbeelden op de foto's niet mooi, maar dat is persoonlijk. Ook kunnen ze vast nog veel meer maken. Maar het plaatsen schijnt echt een ambacht te zijn, dus ik denk dat je achterover zult vallen van de m² prijs.
Ik hou het vooralsnog bij mijn Kandla Grey kasseien. Zelfs daar maak ik al de goedkopere keuze, omdat deze tot de minder dure kasseien behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rzaan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:53:
[...]Ik vind de voorbeelden op de foto's niet mooi, maar dat is persoonlijk. Ook kunnen ze vast nog veel meer maken. Maar het plaatsen schijnt echt een ambacht te zijn, dus ik denk dat je achterover zult vallen van de m² prijs.
Deze ook niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8-ltuv-qwRBYxGo1---bLyAkLo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wUkQprs9tE76Sp9RVHleYj9I.jpg?f=user_large
Prijs ligt rond de 90 euro per m/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Deze ook niet?
[Afbeelding]
Prijs ligt rond de 90 euro per m/2
Wel mooier, maar € 90 x 180 m² = € 16.200.
Toen ik net op mijn rekening keek, zag ik dat niet staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
Is het milieutechnisch niet fijner om juist open tegels te gebruiken? Zoiets: https://www.hornbach.nl/p...wLoijvbyE8UgaAszcEALw_wcB

Ja, ik weet dat het heel iets anders is. Je zorgt zo wel voor een snelle opname van regenwater. Ik heb het niet, maar denk er wel over na om dit toe te gaan passen wanneer de boel te ver gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
BvZwolle schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:58:
Is het milieutechnisch niet fijner om juist open tegels te gebruiken? Zoiets: https://www.hornbach.nl/p...wLoijvbyE8UgaAszcEALw_wcB

Ja, ik weet dat het heel iets anders is. Je zorgt zo wel voor een snelle opname van regenwater. Ik heb het niet, maar denk er wel over na om dit toe te gaan passen wanneer de boel te ver gezakt is.
Ook wat ik van plan ben om te gaan gebruiken laat water door. Niet zo veel en zo snel, maar toch.
Daarnaast leg ik het onder afschot zodat het de tuin inloopt. Aan beide zijden zit zandgrond.
De getoonde stenen zouden wel als de wiedeweerga door gemeentes gebruikt moeten gaan worden. Want juist in de binnensteden en dorpskernen is alles dichtgelegd met steen, asfalt en beton en daar komt de meeste hittestress voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41
Wellicht heeft @pjot1 hier ervaring mee of tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
GeeMoney schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:16:
Wellicht heeft @pjot1 hier ervaring mee of tips.
Ik had het forum al doorgespit en kwam wel wat posts tegen van mensen die 2 componenten voegmortel hebben gebruikt. Maar het is zo duur, dat het maar een enkeling zal zijn. Of je moet een niet al te grote oppervlakte hebben met voegen van een mm of 5 met grote tegels. Dan valt het nog mee.
Maar het zou mooi zijn als ervaringsdeskundigen meer over het product kunnen vertellen.

Iets zegt me dat het allemaal geen rocketscience is, maar dat het vooral duur wordt doordat je een bulk zand moet verdelen en verpakken in voor jouw speciaal gemaakte emmers. Idem voor de hars en de harder. Dan nog voor alles veiligheidsdocumenten maken, marketing, opslag, marge.
Dan is de prijs niet belachelijk hoog, maar het blijft een dure klus als je het in de winkel moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
mocht je een hars op het oog hebben, kun je evt een m2 of deel ervan alvast eens als test doen op basis van zelfmaken ? Dan weet je ook meer of het zelf te doen is(mengen etc)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Cybersijp schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:27:
mocht je een hars op het oog hebben, kun je evt een m2 of deel ervan alvast eens als test doen op basis van zelfmaken ? Dan weet je ook meer of het zelf te doen is(mengen etc)
Dat is precies mijn plan. Een epoxy bedrijf heeft al een voorstel gemaakt voor een zeer vloeibare epoxy.

Ik zag een filmpje dat iemand op een pallet wat proefstukken had gemaakt van verschillende soorten bestrating. Ik wil ook zoiets gaan doen, maar dan met dezelfde bestrating (heb nog wel wat stenen liggen)
Dan 2 of 3 soorten zand gebruiken. Zilverzand met korrel 0-1, brekerzand met korrel 1-2, en zilverzand met grotere korrel (dat is lastiger te vinden).
Daarna uit laten harden en een paar weken later er eens wat emmers water op gooien en kijken hoe het wegloopt. Ook een paar maanden laten liggen en kijken hoe het de winter doorkomt. Hoop dan op flinke kou :D
Ook dan weer goed checken of er nog steeds water weg blijft lopen. Want misschien vullen de kiertjes en gaten zich wel met het hele fijne zand dat ik ook steeds op mijn auto vind.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 30-08-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 00:03
Bij een kennis heb ik laatst een middag geholpen om kasseien te voegen met dolomiet split aangemengd met een beetje cement. Vond het resultaat er netjes uit zien en passend bij kasseien.

Onkruid zal dit ben ik bang niet tegen gaan. Maar het voegen ging wel lekker vlot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:56
Bij mij in de buurt hebben ze laatst een stuk weg geasfalteerd en daarna er een steenprofiel in gestanst. Je kunt asfalt tegenwoordig in alle kleuren krijgen.

Gewoon een Out of the Box idee 😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Rzaan
Wat wil je precies bereiken? Is het nieuwbouw? Hoe is de ondergrond?

1 ding is zeker, als je dit wilt afvoegen heb je in ieder geval een voegmiddel op basis van cement nodig. Alle polymeerzanden kan je links laten liggen. Je zou ook bijvoorbeeld bij de flagstone company of iets dergelijks kunnen vragen wat voor voegmiddel zij gebruiken. Aangezien je zelf hetzelfde nodig hebt. Ik heb goede ervaringen met de meegeleverde 2 componenten.

Je kan het ook met zilverzand of brekerzand invegen, voordeel is dat het waterdoorlatend is nadeel is eerder kans op onkruid en verzakkingen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:50:
@Rzaan
Wat wil je precies bereiken? Is het nieuwbouw? Hoe is de ondergrond?

1 ding is zeker, als je dit wilt afvoegen heb je in ieder geval een voegmiddel op basis van cement nodig. Alle polymeerzanden kan je links laten liggen. Je zou ook bijvoorbeeld bij de flagstone company of iets dergelijks kunnen vragen wat voor voegmiddel zij gebruiken. Aangezien je zelf hetzelfde nodig hebt. Ik heb goede ervaringen met de meegeleverde 2 componenten.

Je kan het ook met zilverzand of brekerzand invegen, voordeel is dat het waterdoorlatend is nadeel is eerder kans op onkruid en verzakkingen.
Ik wil geen polymeerzand, want daar lees ik slechte ervaringen over.
Cement wil ik ook niet.
Ik wil 2 componenten (hars en harder) mengen met zand. Liefst zilverzand in een lichte kleur met een korrelgrootte van 0.3 - 2 mm. Of met brekerzand. Dat zal dan waarschijnlijk in de grootte 1-2 mm worden.

Helemaal nieuwe oprit van Kandla Grey kasseien. Ondergrond wordt waarschijnlijk eerst doek, dan 25 cm menggranulaat, dan gestabiliseerd zand 8 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Ik wil geen polymeerzand, want daar lees ik slechte ervaringen over.
Cement wil ik ook niet.
Ik wil 2 componenten (hars en harder) mengen met zand. Liefst zilverzand in een lichte kleur met een korrelgrootte van 0.3 - 2 mm. Of met brekerzand. Dat zal dan waarschijnlijk in de grootte 1-2 mm worden.

Helemaal nieuwe oprit van Kandla Grey kasseien. Ondergrond wordt waarschijnlijk eerst doek, dan 25 cm menggranulaat, dan gestabiliseerd zand 8 cm.
Daarom kan je het beste bij bedrijven die flagstones verkopen even navragen. Die verkopen precies wat je nodig hebt. Kant en klaar en met zilverzand zodat het mooi fijn is.

Doek is sowieso verstandig en voor de kosten hoef je dat niet te laten. 8cm gestabiliseerd zand is niet nodig en teveel. Beter is om 25 a 30cm menggranulaat en 5cm (gestabiliseerd) zand. Ik zet express gestabiliseerd tussen haakjes omdat deze stenen onder de hamer verwerkt moeten worden waardoor de stenen gezet worden als ware, daardoor is stabilise niet perse nodig. Door ze daarna nog af te trillen krijg je een superstrak resultaat. Dan nog afvoegen en je hebt er een levenlang plezier van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Daarom kan je het beste bij bedrijven die flagstones verkopen even navragen. Die verkopen precies wat je nodig hebt. Kant en klaar en met zilverzand zodat het mooi fijn is.
Ik weet dat ik het kant en klaar kan kopen, maar dan ben ik voor mijn oprit van ± 180 m² iets van tussen de € 6.000 en € 10.000 kwijt. Ligt aan de breedte en diepte van de voeg, en het product.

Dus ik wil het zelf gaan samenstellen.
Ik ga wat proeven doen met spullen die ik gewoon bij Hornbach kan kopen. En misschien ook met Kwartszand van de Duitse firma Wolf & Müller. Die leveren big bags kwartszand in diverse korrelgrootten van 1.000 kg voor rond de € 250 - € 280. Wel alleen in Duitsland bezorgd, dus daar moet ik wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wat me opvalt is dat veel gegevens die online staan niet kloppen. Winkels bieden iets aan wat volgens de fabrikant niet bestaat. Of ze adverteren met een bepaald merk maar in werkelijkheid verkopen ze een ander merk. Of ze gebruiken in ieder geval foto's van een ander merk.
Hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar als je zoals ik echt op zoek bent naar een bepaalde korrelgrootte, dan wordt het al een stuk lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
my 2cts bij zulke dingen.

Zelf maken klinkt leuk, maar in dit geval mis je heel wat R&D dat die bedrijven wel gedaan hebben. Wat zijn de juiste verhoudingen (voor nu, maar ook voor binnen 2-5-10 jaar bv).

Ik denk dat dit een verkeerde zuinigheid is tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tarkin schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:45:
my 2cts bij zulke dingen.

Zelf maken klinkt leuk, maar in dit geval mis je heel wat R&D dat die bedrijven wel gedaan hebben. Wat zijn de juiste verhoudingen (voor nu, maar ook voor binnen 2-5-10 jaar bv).

Ik denk dat dit een verkeerde zuinigheid is tbh
Ik heb contact met een epoxy bedrijf.
Denk dat het R&D wat die bedrijven gedaan hebben, niet per sé heel uniek is.

Je moet een hars en harder hebben die uitstekend kleeft, UV-bestendig is, en verschillende weersomstandigheden aankan.
Bij de ene moet je water toevoegen, bij de ander moet je dat niet, maar moet je de stenen goed vochtig houden, en het overschot wegspuiten.
Sommigen hebben het over water-emulgeerbare hars, andere juist weer over niet-water-emulgeerbare hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ik weet dat ik het kant en klaar kan kopen, maar dan ben ik voor mijn oprit van ± 180 m² iets van tussen de € 6.000 en € 10.000 kwijt. Ligt aan de breedte en diepte van de voeg, en het product.

Ik ga wat proeven doen met spullen die ik gewoon bij Hornbach kan kopen. En misschien ook met Kwartszand van de Duitse firma Wolf & Müller. Die leveren big bags kwartszand in diverse korrelgrootten van 1.000 kg voor rond de € 250 - € 280. Wel alleen in Duitsland bezorgd, dus daar moet ik wat op verzinnen.
Dat klopt. Maar ja, dat is ook de keuze van de steen. Wil je goedkoper uit zijn zal je misschien toch moeten uitwijken naar een andere steen. Zou persoonlijk het zelf aanmaken van voegmiddel toch wel afraden. Dit omdat de mengverhouding ideaal moet zijn. Doe je dat niet kan je kleurverschil, loslatende voegen en andere ongein verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:46:
[...]

Dat klopt. Maar ja, dat is ook de keuze van de steen. Wil je goedkoper uit zijn zal je misschien toch moeten uitwijken naar een andere steen. Zou persoonlijk het zelf aanmaken van voegmiddel toch wel afraden. Dit omdat de mengverhouding ideaal moet zijn. Doe je dat niet kan je kleurverschil, loslatende voegen en andere ongein verwachten.
Ik ga proefstukjes maken die ik de hele winter laat liggen. Maak me er niet zo heel veel zorgen over. De verschillende fabrikanten hebben allemaal verschillende mengverhoudingen.
Nu probeer ik wel vaker dingen uit, en moet zeggen dat het meestal goed gaat. Maar soms niet. Hahaha.

Als de voegen loslaten, kan ik het daarna nog altijd met een andere voeg vullen. Ik hou wel van een experiment. Eerst nog beter in die hele epoxy verdiepen.
Binnenkort ook een aantal zakken kwartszand gaan kopen en eens goed onder een loep leggen om te zien welke vorm ze hebben. Ik denk dat ze zo rond mogelijk moeten zijn en niet te klein. Kan in Duitsland 0,7-1,25 kopen. Dan misschien nog een paar zakken groter erbij. Bijvoorbeeld 1.2 - 2.5.
Dan krijg je een soort micro-ballenbak waar het water net voldoende tussendoor kan, maar het onkruid niet.
Denk dat ik met hoekig zand de poriën/tussenruimtes teveel afsluit. Dat zand haakt zo goed in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:22:
[...]

Ik ga proefstukjes maken die ik de hele winter laat liggen. Maak me er niet zo heel veel zorgen over. De verschillende fabrikanten hebben allemaal verschillende mengverhoudingen.
Nu probeer ik wel vaker dingen uit, en moet zeggen dat het meestal goed gaat. Maar soms niet. Hahaha.

Als de voegen loslaten, kan ik het daarna nog altijd met een andere voeg vullen. Ik hou wel van een experiment. Eerst nog beter in die hele epoxy verdiepen.
Binnenkort ook een aantal zakken kwartszand gaan kopen en eens goed onder een loep leggen om te zien welke vorm ze hebben. Ik denk dat ze zo rond mogelijk moeten zijn en niet te klein. Kan in Duitsland 0,7-1,25 kopen. Dan misschien nog een paar zakken groter erbij. Bijvoorbeeld 1.2 - 2.5.
Dan krijg je een soort micro-ballenbak waar het water net voldoende tussendoor kan, maar het onkruid niet.
Denk dat ik met hoekig zand de poriën/tussenruimtes teveel afsluit. Dat zand haakt zo goed in elkaar.
Je bestrating leg je onder afschot, altijd. Het hoeft dus niet waterdoorlatend te zijn. Bovendien zal gestabiliseerd zand en steenkorrel weinig water doorlaten.

Qua korrels denk ik dat je een denkfout maakt. Ik denk dat je juist hoekige korrels wilt hebben. Kijk maar naar stopzand en brekerzand, dat zijn allemaal hoekige korrels. Heb ooit eens mogen straten op duinzand, die korrels zijn rond, ik noem het altijd versleten zand. Dit omdat het door de zee is rondgespoeld en gewoeld. Dit verdicht niet; vrachtwagen over de weg en een dik spoor, trilplaat erover en weg spoor. Dit zand blijft altijd rollen.

Ondanks dat je hars en epoxy toevoegt lijkt het me beter om juist hoekige korrels te nemen om bovenstaande. Hierdoor gaat alles juist net even beter vast zitten.

Maar wel leuk dat je het wilt proberen! Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houdt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:27
Rzaan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Voor de diepte van de voeg zou je nog kunnen kiezen om eerst met ander materiaal op te vullen. Bij mijn ouders met 60x60x10 tegels is de eerste 6cm opgevuld met brekerzand. De rest met Gator, ligt 5 jaar later nog super strak zonder enige onkruid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
IceFox schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:54:
[...]

Voor de diepte van de voeg zou je nog kunnen kiezen om eerst met ander materiaal op te vullen. Bij mijn ouders met 60x60x10 tegels is de eerste 6cm opgevuld met brekerzand. De rest met Gator, ligt 5 jaar later nog super strak zonder enige onkruid.
Dat is ook een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:09
My 2 cents;

Wij hebben vorig jaar april oprit laten aanleggen met beton kasseisen van MBI (Courtstones). Deze zijn gevoegd met Romfix PRO. Ja, dat is duur maar ik moet zeggen het ligt er nu 1,5 jaar in en het is nog als nieuw. Mits je ondergrond goed is opgebouwd absoluut geen scheuren, verzakkingen of wat dan ook met twee zware EV auto's (2,5T per stuk). Dus ik kan alleen maar aanraden koop dat spul gewoon in en zie het als een eenmalige investering is niet maandelijks onkruid te hoeven verwijderen :D.

https://www.romfix.nl/web...en-voegmortel/romfix-pro/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:03:
My 2 cents;

Wij hebben vorig jaar april oprit laten aanleggen met beton kasseisen van MBI (Courtstones). Deze zijn gevoegd met Romfix PRO. Ja, dat is duur maar ik moet zeggen het ligt er nu 1,5 jaar in en het is nog als nieuw.
Hoeveel m² heb je?
Weet je nog hoeveel emmers je ingekocht hebt?
Heb je een foto van het eindresultaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 01-09-2025 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:42:
[...]

Je bestrating leg je onder afschot, altijd. Het hoeft dus niet waterdoorlatend te zijn. Bovendien zal gestabiliseerd zand en steenkorrel weinig water doorlaten.

Qua korrels denk ik dat je een denkfout maakt. Ik denk dat je juist hoekige korrels wilt hebben. Kijk maar naar stopzand en brekerzand, dat zijn allemaal hoekige korrels. Heb ooit eens mogen straten op duinzand, die korrels zijn rond, ik noem het altijd versleten zand. Dit omdat het door de zee is rondgespoeld en gewoeld. Dit verdicht niet; vrachtwagen over de weg en een dik spoor, trilplaat erover en weg spoor. Dit zand blijft altijd rollen.

Ondanks dat je hars en epoxy toevoegt lijkt het me beter om juist hoekige korrels te nemen om bovenstaande. Hierdoor gaat alles juist net even beter vast zitten.

Maar wel leuk dat je het wilt proberen! Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houdt? ;)
Ik hou mensen sowieso op de hoogte. Geef op al mijn topics bijna altijd een terugkoppeling.
Niks zo hinderlijk als iemand die een moeilijke vraag stelt of een product zoekt en dan niet meldt wat hij uiteindelijk heeft gedaan of gevonden.

De verschillende producenten gebruiken bijna allemaal ronde korrels. Ik dacht dat daar wel een gedachte achter zou zitten (die van waterdoorlatenheid dus)
Maar het kan ook goed zijn dat eentje het ooit gedaan heeft en de rest gewoon volgt.

Brekerzand zou wel makkelijker zijn. Is een stuk voordeliger. Ik hoef me dan ook minder zorgen te maken over de korrelgrootte.
Bij sommige producenten wordt die expliciet genoemd. Er zit zelden iets kleins bij.
Het kan ook zijn dat ze voor zilverzand kiezen omdat dit vaak vuurgerdoogd is. Dus ze kunnen het misschien langer bewaren als het in een afgesloten emmer zit.

Wel moet ik ook een mooie kleur vinden. Maar volgens mij is dat met brekerzand ook wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:42:
Ik kom hier steeds op terug omdat de meeste fabrikanten het juist steeds hebben over de water doorlatendheid.
Maar gestabiliseerd zand laat toch wel water door?
En de steenkorrel ook?
Zo verdicht zijn die toch niet?

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 02-09-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:25:
[...]

Ik kom hier steeds op terug omdat de meeste fabrikanten het juist steeds hebben over de water doorlatendheid.
Maar gestabiliseerd zand laat toch wel water door?
En de steenkorrel ook?
Zo verdicht zijn die toch niet?
Door het cement in het gestabiliseerde zand is de waterdoorlatendheid nihil. Als steenkorrel goed verdicht is zal het ook nagenoeg geen water doorlaten. Dit omdat het een combinatie is van grote en kleine korrels. Daardoor is korrel ook goed bestand tegen puntbelasting. Het komt er kort op neer dat wanneer het verzadigd is (en dat is het eigenlijk al als het verdicht is) het geen water meer doorlaat.

De reden dat voegen waterdoorlatend zijn is om zoveel mogelijk water in het grondwater te laten komen en omdat veel terrassen met weinig afschot gelegd worden is het fijn als je nog wat extra water kwijt kan. Ook wordt veel bestrating op zand gelegd waardoor je meer water kwijt kan dan in jouw situatie. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar met jouw stenen keus en ondergrond zou ik zeker aanraden om minimaal 1,5, het liefst 2% afschot toe te passen.

Terugkomend op de kleur, brekerzand is er in verschillende kleuren maar is hoofdzakelijk rood. In de foto's die langs komen is het vooral wit/beige. Daardoor zou ik wit zilverzand nemen en eventueel bijmengen met stierenzand om de beige kleur te krijgen. Ook zijn beide makelijk te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Rzaan schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Wellicht.
Maar wat ik mijn 2 jaar durende verbouwing en bijbehorende zoektocht naar producten heb geleerd, is dat leveranciers enorme marges pakken op producten. Ook zorgt herverpakking van een simpel product ineens voor een prijsstijging van enkele honderden procenten.
Goede instelling, daar ga je veel geld mee besparen.
Ik woon in DL op de grens met NL en zodoende houd ik altijd een zoektocht in beide landen, en de prijsverschillen met dezelfde producten zijn soms enorm, en alleen maar omdat het wordt verkocht onder een andere naam oid. Of soms heeft het ene land gewoon niet dat ene aanbod wat jij wilt hebben.

Als je overigens iets vindt dat in DL verkrijgbaar is maar niet over de grens brengt, dan regel je zelf transport?

Wat smeren ze er tussen bij flagstones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
barry86 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:42:
[...]

Goede instelling, daar ga je veel geld mee besparen.
Ik woon in DL op de grens met NL en zodoende houd ik altijd een zoektocht in beide landen, en de prijsverschillen met dezelfde producten zijn soms enorm, en alleen maar omdat het wordt verkocht onder een andere naam oid. Of soms heeft het ene land gewoon niet dat ene aanbod wat jij wilt hebben.

Als je overigens iets vindt dat in DL verkrijgbaar is maar niet over de grens brengt, dan regel je zelf transport?

Wat smeren ze er tussen bij flagstones?
Vaak wordt er cementgeboden voeg gebruikt, dacht ik.

Ik ga sommige dingen die te groot zijn om te transporteren (of te duur) gewoon zelf halen.
Heb voor mijn verbouwing 2 x een grotere hoeveelheid Keimverf gekocht. Meer dan € 2.000 mee bespaard. Gewoon achter in de auto. Ook tapijt gekocht in Neurenberg. Scheelde zo veel, niet normaal. Belgisch tapijt nota bene.
Ik maak er dan een leuk tripje van en bezoek een stad of een attractie. En we kopen spullen bij DM en supermarkten.

Het verschil met Duitsland is vaak groot (soms ook niet en is Dld zelfs duurder).
Goedkoopste die ik kon vinden Romfix Pro kost in Nederland € 108,95
In Duitsland € 82,90.

Ik heb nu wel een hars en harder gevonden voor dit doel. Nog steeds duur € 44 voor 2 kg geschikt voor 25 kg zand. Ik heb ze geschreven of ze geen jerrycans hebben in plaats van alleen maar 2 x 1 kg fles voor die € 44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:03:
[...]

Door het cement in het gestabiliseerde zand is de waterdoorlatendheid nihil. Als steenkorrel goed verdicht is zal het ook nagenoeg geen water doorlaten. Dit omdat het een combinatie is van grote en kleine korrels. Daardoor is korrel ook goed bestand tegen puntbelasting. Het komt er kort op neer dat wanneer het verzadigd is (en dat is het eigenlijk al als het verdicht is) het geen water meer doorlaat.

De reden dat voegen waterdoorlatend zijn is om zoveel mogelijk water in het grondwater te laten komen en omdat veel terrassen met weinig afschot gelegd worden is het fijn als je nog wat extra water kwijt kan. Ook wordt veel bestrating op zand gelegd waardoor je meer water kwijt kan dan in jouw situatie. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet maar met jouw stenen keus en ondergrond zou ik zeker aanraden om minimaal 1,5, het liefst 2% afschot toe te passen.
Ik wil ook onder afschot leggen. De ondergrond moet ook stevig zijn bij de oprit, want auto's (EV's) zijn een stuk zwaarder geworden.
Weet alleen niet hoe het overal moet, maar dat komt tzt.

Ik las dat er soms wel grovere korrel voor gestabiliseerd zand wordt genomen om op die manier juist wat meer waterdoorlatendheid te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:57:
[...]

Ik wil ook onder afschot leggen. De ondergrond moet ook stevig zijn bij de oprit, want auto's (EV's) zijn een stuk zwaarder geworden.
Weet alleen niet hoe het overal moet, maar dat komt tzt.

Ik las dat er soms wel grovere korrel voor gestabiliseerd zand wordt genomen om op die manier juist wat meer waterdoorlatendheid te creëren.
Als je je houdt aan ca 30cm (hydraulische) steenkorrel en 5 cm (stop)zand kan er weinig mee gebeuren mits het goed verdicht is.

Qua waterdoorlatendheid zou ik me niet druk maken. Het is belangrijker dat de boel niet verzakt. :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:53:
[...]
Als je je houdt aan ca 30cm (hydraulische) steenkorrel en 5 cm (stop)zand kan er weinig mee gebeuren mits het goed verdicht is.
Die steenkorrel wordt ook nog wat.
Er worden geen universele termen gebruikt voor hetzelfde product.
Terwijl er wel degelijk verschil is.
Bij sommige ondergronden zit beton en steen. De beton zou in principe weer hard kunnen worden als het stof is, onder invloed van water (las ik)
Dus ik moet nog eens goed gaan kijken wel ondergrond ik moet nemen.
En kijken of ik dat zelf kan aanleggen, want dan heb ik die arbeidsuren al weer verdiend.
Zit nog met vragen of je bijvoorbeeld stort, verdeeld, en dan pas de laag verdicht? Of verdicht je per laag van 10 cm?
Leg je deze laag al onder afschot, of doe je dat later pas met ophoogzand?

Terug naar het topic:
Ik heb inmiddels de juiste hars en harder gevonden in Duitsland en die kan ik voor een redelijke prijs krijgen.
€ 44 per 2 x 1 liter fles, voldoende voor 25 kg zand. Met een korting die oploopt naarmate je meer koopt.
Ik denk dat ik voor die keuze ga, en de 'gewone' epoxy aan me voorbij laat gaan.
Er is nog steeds een prijsverschil, maar niet zo groot om het gemak dat ik met deze epoxy heb, te overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NUQcNEAfPL32hJRQtzjxos_xw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VgCloaq0SKiNr2QTEtCGxnF7.jpg?f=user_large

Nu nog opzoek naar een voegzand dat hier op lijkt. Zoals gezegd gebruiken alle producenten van de kant-en-klare 2 componenten + zand pakketten kwartszand. Zij benadrukken ook allemaal de waterdoorlatendheid.
Maar de vraag is of ander zand niet net zo goed werkt. Ik wil ongeveer dit resultaat bereiken (moet nog overleggen met het management)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XOCagF9omepSn6HbFGZJLN40ag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7OJsZGwpB6bE3dqTqltglNG2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:53:
[...]

Die steenkorrel wordt ook nog wat.
Er worden geen universele termen gebruikt voor hetzelfde product.
Terwijl er wel degelijk verschil is.
Bij sommige ondergronden zit beton en steen. De beton zou in principe weer hard kunnen worden als het stof is, onder invloed van water (las ik)
Dus ik moet nog eens goed gaan kijken wel ondergrond ik moet nemen.
En kijken of ik dat zelf kan aanleggen, want dan heb ik die arbeidsuren al weer verdiend.
Zit nog met vragen of je bijvoorbeeld stort, verdeeld, en dan pas de laag verdicht? Of verdicht je per laag van 10 cm?
Leg je deze laag al onder afschot, of doe je dat later pas met ophoogzand?

Terug naar het topic:
Ik heb inmiddels de juiste hars en harder gevonden in Duitsland en die kan ik voor een redelijke prijs krijgen.
€ 44 per 2 x 1 liter fles, voldoende voor 25 kg zand. Met een korting die oploopt naarmate je meer koopt.
Ik denk dat ik voor die keuze ga, en de 'gewone' epoxy aan me voorbij laat gaan.
Er is nog steeds een prijsverschil, maar niet zo groot om het gemak dat ik met deze epoxy heb, te overbruggen.

[Afbeelding]

Nu nog opzoek naar een voegzand dat hier op lijkt. Zoals gezegd gebruiken alle producenten van de kant-en-klare 2 componenten + zand pakketten kwartszand. Zij benadrukken ook allemaal de waterdoorlatendheid.
Maar de vraag is of ander zand niet net zo goed werkt. Ik wil ongeveer dit resultaat bereiken (moet nog overleggen met het management)

[Afbeelding]
In principe is steenkorrel en menggranulaat hetzelfde. Hydraulische steenkorrel is steenkorrel met cement erin. Steenkorrel is eigenlijk niets anders dan gemalen puin. Toevallig hebben we vorige week, op de zaak, zo'n 50000 ton puinkorrel gemaakt. Mooi gezicht hoe dat door de puinbreker gaat. :)

Heb je machines voor het verwerken? Anders is het nog een flinke klus. Je hebt zeker wel een kraantje of een shovel nodig. Afhankelijk van de trilplaat die je hebt moet je in lagen verdichten. Ik neem aan dat je een trilplaat huurt? Kies dan voor minimaal een 4,5tons trilplaat. Zwaarder is beter. Je kan de korrel dan wel in 2x 15cm verdichten. Zorg dat de uitgraving evenals de korrel onder profiel is uitgekist/aangebracht. Zo heb je overal dezelfde verdichting. Het zand kan je ook met deze trilplaat verdichten. Tril meerdere keren in andere richtingen van buiten naar binnen.

Ik denk dat je het beste wit zilverzand kan gebruiken zo op het oog lijkt dat er het meeste op. Bedenk wel dat de voeg in de loop der jaren donkerder wordt door vuil en weersomstandigheden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]
In principe is steenkorrel en menggranulaat hetzelfde. Hydraulische steenkorrel is steenkorrel met cement erin. Steenkorrel is eigenlijk niets anders dan gemalen puin.
Maar je hebt Menggranulaat 0/16 wat door een ander bedrijf weer betonmengsel wordt genoemd, Menggranulaat 0/20 Menggranulaat 0/31,5, Menggranulaat 0-40, Hydraulisch menggranulaat 0/45, Betongranulaat 0/31,5.

Overigens, de eerder genoemde € 44 voor 2 x 1 liter hars en harder, is exclusief 19% BTW. Dus dan wordt het iets meer dan € 52 voor een set.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 04-09-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:56:
[...]

Maar je hebt Menggranulaat 0/16 wat door een ander bedrijf weer betonmengsel wordt genoemd, Menggranulaat 0/20 Menggranulaat 0/31,5, Menggranulaat 0-40, Hydraulisch menggranulaat 0/45, Betongranulaat 0/31,5.

Overigens, de eerder genoemde € 44 voor 2 x 1 liter hars en harder, is exclusief 19% BTW. Dus dan wordt het iets meer dan € 52 voor een set.
Dat is de korrelgrootte. Te grof is minder goed te verwerken en te fijn komt je niet aan de verdichting die je zou willen hebben. Ik denk dat de benaming een beetje regionaal is. In Noord Holland noemen we het menggranulaat of (steen)korrel. Ik denk ook dat betongranulaat en betonmengsel hydraulische steenkorrel is. Al weet ik dat natuurlijk niet 100% zeker.

Kortom hydraulisch is met cement erin en kies een 'gemiddelde' korrelgrootte. Zeker hydraulische steenkorrel wordt gigantisch hard, zorg er dan in ieder geval voor dat je niet meer de grond in hoeft. (Kabels en leidingen)

€52,- per 25kg kom je ook op zo'n €1800,- uit ik denk dat je ongeveer zo'n 5 a 6 m² per 25kg doet. Als je een de voeg aanhoudt op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pjot1 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:34:
[...]

Dat is de korrelgrootte. Te grof is minder goed te verwerken en te fijn komt je niet aan de verdichting die je zou willen hebben. Ik denk dat de benaming een beetje regionaal is. In Noord Holland noemen we het menggranulaat of (steen)korrel. Ik denk ook dat betongranulaat en betonmengsel hydraulische steenkorrel is. Al weet ik dat natuurlijk niet 100% zeker.

Kortom hydraulisch is met cement erin en kies een 'gemiddelde' korrelgrootte. Zeker hydraulische steenkorrel wordt gigantisch hard, zorg er dan in ieder geval voor dat je niet meer de grond in hoeft. (Kabels en leidingen)

€52,- per 25kg kom je ook op zo'n €1800,- uit ik denk dat je ongeveer zo'n 5 a 6 m² per 25kg doet. Als je een de voeg aanhoudt op de foto.
Wat ik lees over hydraulisch menggranulaat is dit: Deze mengvorm bestaat uit een combinatie van gebroken puin (meestal beton- en metselpuin) en staal slakken, die als bijproduct vrijkomen bij de staalproductie. Door deze combinatie ontstaat een menggranulaat met hydraulische eigenschappen: het reageert met water en hardt daardoor uit tot een stevige en duurzame massa.

Dus die toevoeging van slakken maakt het hydraulisch.

Ik denk inderdaad ook dat ik op zo'n 6, 7 of 8 kilo voeg per m² uitkom. Dan heb ik aardig wat liters epoxy nodig, en ik krijg dan een kwantumkorting. Binnenkort krijg ik een proefpakket en daar betaalde ik al flink minder voor.

Maar het wordt sowieso een dure grap zo'n oprit. Komen ook kosten bij, die ik niet goed had ingeschat. Als ik 180 m² tot 50 cm diepte moet afgraven (35-40 granulaat, 5 cm stabilisé en 5-7 cm bestrating) dan kom ik op 90 kuub zand dat ik moet afvoeren. Met containers wordt dat een dure grap. En steeds een kuub naar de stort brengen met een aanhanger, is ook geen doen. Dus ik ga eens onderzoeken hoe ik dat kan doen.
Misschien via loonwerkersbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Maar, stel dat het je lukt om die waterdoorlatende voegen aan te brengen, hoe ga je dan straks om met het spul (algen, mos, plantjes) wat in die voegen gaan groeien?
(Als er water weg kan lopen dan vinden plantenworteltjes hun weg ook wel). En de meeste zaadjes komen van boven, kijk maar 'ns op een mooie dag wat er allemaal door de lucht zweeft (o.a. paardenbloem, wilgenroosje, witte klaver, distel; allemaal zaden die door de wind verspreid worden en met minieme omstandigheden genoegen nemen om te kiemen en te groeien).
Uitkrabben lijkt mij lastig bij aan elkaar gelijmd zand en bestrijdingsmiddelen zoals chloor en RoundUp zijn verboden.
Misschien is toch makkelijker om de natuur enigszins te omarmen en gebruik te maken van biobased grasbetonklinkers, zoiets als deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:36:
Maar, stel dat het je lukt om die waterdoorlatende voegen aan te brengen, hoe ga je dan straks om met het spul (algen, mos, plantjes) wat in die voegen gaan groeien?
(Als er water weg kan lopen dan vinden plantenworteltjes hun weg ook wel).
Er is echt wel een verschil tussen losse zandkorrels die weggeduwd worden door wortelgroei, en verlijmde korrels. Iets wat gemetseld is, is ook niet hermetisch afgesloten en toch groeit daar maar weinig tussen. Wel moet je natuurlijk zorgen dat er geen zand blijft liggen, maar dat is nu ook al nodig.
Pagina: 1