ophangen beamer gipsplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasteddie1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-08 21:02
hi allen,
wil graag een beamer ophangen aam een gipsen plafond. Allereerst het idee om een plank te monteren waarop dan de beamer beugel. Ik Gebruik daar voor de bekende hollewandpluggen van Toggler.
Even op een proefstukje geprobeerd, maar na montage zit de de plank toch los.
Kan dit komen doordat de plank te dik is en daardoor de schroef niet voldoende in de plug wordt gedraait?
of is het niet de juiste maat plug....plankje is dik 2 cm....

Ik hoor graag en al vast dank

Edwin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:32
Zit er een balk of lat onder de gipsplaat in het plafond waar je de beamer aan kan ophangen?

[ Voor 5% gewijzigd door P1nGu1n op 29-08-2025 16:03 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-09 21:00
Jij zoekt dit denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ4zsSw6i_iAJEVxusqx9zFHzuE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tiq53dBK0SJWjEf3iyD4PQH8.jpg?f=user_large
Gaan er 4 of meer schroeven in die beugel? Dan kan je die plank laten zitten. 2cm dik is ook te dik en zwaar meen ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
P1nGu1n schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:
Zit er een balk of schroef onder de gipsplaat in het plafond waar je de beamer aan kan ophangen?
Nog beter idee. Om de 60cm zitten schroeven... of de gips platen staan haaks op de "tv muur" gericht, dan wordt het beetje zoeken naar houten balk. Als je gaat kloppen met je hand merk je dat vanzelf...

[ Voor 14% gewijzigd door Nachoman op 29-08-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasteddie1
dank voor jullie snelle reactie...er zit geen balk of oid op de plek waar ik de
beamer wol hebben helaas.
ik gebruik denk de juiste pluggen, maar als ik nadat ik heb vast geschroefd ontstaat er toch ruimte tussen plank en gipsplaat...als ik er even spanning opzet...
of verkeerde plug, of de onjuiste maat...zeg het maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:41
Gewicht van een beamer kan je makkelijk aan een gipsplaat hangen met de juiste pluggen.
Geen plank nodig.
Mogelijks waren je schroeven niet te lang met die plank.
Reken ongeveer 10mm voor de gipsplaat en dan 20mm plank. Dus je hebt wel wat lengte nodig om deftig in die plug te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Fasteddie1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:20:
dank voor jullie snelle reactie...er zit geen balk of oid op de plek waar ik de
beamer wol hebben helaas.
ik gebruik denk de juiste pluggen, maar als ik nadat ik heb vast geschroefd ontstaat er toch ruimte tussen plank en gipsplaat...als ik er even spanning opzet...
of verkeerde plug, of de onjuiste maat...zeg het maar....
Op zich niet vreemd, de meeste gipsplaten zijn vrij zacht. Dan moet je al flinke hollewandpluggen gebruiken om iets op te hangen.

Is het niet een optie om de twee balken het dichts bij waar je 'm wil hangen te zoeken, daar een strook gips uit te snijden, balk te plaatsen en daar je beamer aan te hangen?
Gipsplaat bij de Gamma kost een paar euro, dan heb je dat gat zo weer dicht. Dichtsmeren, zelfde kleur als de rest schilderen en na 2-3 dagen zie je het verschil niet meer, maar dan heb je wél een degelijk punt om je beamer aan te hangen.

Ook met de juiste pluggen zou ik niet zomaar een beamer aan een gipsplafond hangen, als ik zie hoeveel mijn plafond dat zwaar overkill is kan bewegen met een klein beetje kracht en hoe snel die platen krom buigen. Als je het nu goed vast krijgt zal dat gewicht over tijd toch gaan trekken, en je wil niet dat je beamer naar beneden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 23:01
Wat voor beamer is het? Je hebt beamer van 2 kg maar ook van 40 kg (of meer). Dat maakt natuurlijk ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasteddie1
beamer weegt 10 kg....dus valt mee...
het plafond is gestuct, dus even andere plaat erin is niet mijn eerste keus...maar op zich wrl een goed idee natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

@Fasteddie1
Je gebruikt verkeerde pluggen.
De juiste zijn
Fischer DuoTec Hollewandplug 10
https://www.fischer.nl/nl...r-duotec/537258-duotec-10

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 29-08-2025 21:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
franssie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:07:
@Fasteddie1
Je gebruikt verkeerde pluggen.
De juiste zijn
Fischer DuoTec Hollewandplug 10
https://www.fischer.nl/nl...r-duotec/537258-duotec-10
Precies.