14'' Macbook alternatief met gaming prestaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn MacBook: een compacte Windows-laptop die geschikt is voor werk, maar ook in staat is om wat games te draaien, zoals World of Warcraft en Fortnite. Belangrijk voor mij is dat de laptop maximaal 14 inch groot is, een goede accuduur op accu heeft tijdens kantoorgebruik, en daarnaast genoeg kracht biedt om games op fatsoenlijke instellingen te spelen.

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruiken voor dagelijkse taken op de bank op schoot, werk (content, SEO tools) en (lichte/middelzware) games op 1080 60fps.

Wat is je budget?
Tot ca. 1200 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik reis redelijk veel en werk op verschillende locaties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alles! Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en kwam uit bij o.a. vivobooks en Zenbooks, maar die draaien op Intel chips. Daar heb ik weinig kennis van. Overigens is het belangrijk dat hij niet mega heet wordt. Ik heb gaming laptops geprobeerd, maar daar was ik geen fan van, aangezien je die idealiter op een bureau + op en stand wilt hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door ryanator op 29-08-2025 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Nu online

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Ryan1Brainard schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:38:
Klinkt alsof je een “wolf in schaapskleren”-laptop zoekt: compact en netjes voor werk, maar stiekem genoeg power om WoW en Fortnite soepel te draaien.
Stiekem wel eigenlijk ;) heb geen gaming desktop/laptops meer. Ik gebruik hem 80% voor productiviteit maar de andere 20% zal toch naar WoW gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:16

Thomg

Aww yiss

Je zult even moeten onderzoeken of een luxe iGPU voldoet aan je eisen.

Iets als dit bijv.
uitvoering: ASUS Vivobook S14 OLED AI PC S5406SA-QD077W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Nu online

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:04:
Je zult even moeten onderzoeken of een luxe iGPU voldoet aan je eisen.

Iets als dit bijv.
uitvoering: ASUS Vivobook S14 OLED AI PC S5406SA-QD077W
Deze kwam ik ook tegen, ik zag dat Intel ook de 255H en 285H hebben uitgebracht met 140T igpu. Ook interessant, alleen nergens duidelijk te vinden hoe die prestaties zijn t.o.v. de 140V uit deze vivobook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ryanator schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Deze kwam ik ook tegen, ik zag dat Intel ook de 255H en 285H hebben uitgebracht met 140T igpu. Ook interessant, alleen nergens duidelijk te vinden hoe die prestaties zijn t.o.v. de 140V uit deze vivobook
Voor zover ik kan zien is de 140T simpelweg een snellere 140V met een gigantische asterisk dat de 140V met veel sneller geheugen komt (LPDDR5X 8533 MT/s vs tot DDR5 6400MT/s). In de praktijk is het dus stuivertje wisselen en afhankelijk van het spel en met wat voor geheugen de 140T gepaard is.

That said, tenzij je productiviteit heel erg belangrijk vind ik zou ik zelf neigen naar een 258V omdat die meer geprofileerd worden als thin-premium waar 140T meer voor de "meute" is die ook cpu oomph wilt.

https://www.notebookcheck...12966_12693.247598.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:00
Dit zou wellicht iets zijn, maar enkel met Azerty toetsenbord nog te krijgen. (Voor zover ik kan vinden voor een redelijke prijs).

uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 14APH8 (82Y5005QMB, Azerty toetsenbord)

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Cyriel85 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:50:
Dit zou wellicht iets zijn, maar enkel met Azerty toetsenbord nog te krijgen. (Voor zover ik kan vinden voor een redelijke prijs).

uitvoering: Lenovo Legion Slim 5 14APH8 (82Y5005QMB, Azerty toetsenbord)
Het is wel een betere laptop met meer oomph, vooral grafisch, maar vergeleken met een macbook wel een bakbeest en niet echt "stealth" te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Nu online

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Voor zover ik kan zien is de 140T simpelweg een 140V met een gigantische asterisk dat de 140V met veel sneller geheugen komt (LPDDR5X 8533 MT/s vs tot DDR5 6400MT/s). In de praktijk is het dus stuivertje wisselen en afhankelijk van het spel en met wat voor geheugen de 140T gepaard is.

That said, tenzij je productiviteit heel erg belangrijk vind ik zou ik zelf neigen naar een 258V omdat die meer geprofileerd worden als thin-premium waar 140T meer voor de "meute" is die ook cpu oomph wilt.

https://www.notebookcheck...12966_12693.247598.0.html
Vandaar dat in de 140T ook alleen in Zenbooks vind, en de 140V in vivobooks. Moet zeggen dat 'ie wel interessant is met die prijs nu. Vivobook zou daarentegen wat mindere bouwkwaliteit zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door ryanator op 29-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

't Is vooral de prijs dat veel goed maakt.

Je kan wel wat beters vinden, maar dat is meteen een flinke stap omhoog in prijs.
De Yoga Slim 7i is duidelijk meer premium en komt met wat voordelen over de ASUS laptop
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83JXCTO1WWNL3
Maar de meerprijs is wel ff slikken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 14:29

Major_ton

Shoot!

Dus je wilt een 14" laptop die een anoniem/zakelijk uiterlijk heeft, niet te warm wordt, maar wél games kan draaien en dan met een max budget van € 1.200,-. Het is gewoon niet realistisch. Een 14" laptop is klein. Wil je daarop kunnen gamen, dan ontkom je niet aan herrie en warmte ontwikkeling. 14" laptops waarop je kunt gamen zijn meestal goed ontworpen en zijn daarom aardig aan de prijs. Een 14" Asus Zephyrus komt in mij op, maar dan moet je het budget verdubbelen. Het is alsof je een modern vrijstaand huis met 600 m2 grond zoekt in de Randstad. Dichtbij het centrum, maar toch rustig gelegen. Het liefst aan het water en met een dubbele garage. Dat allemaal binnen een budget van € 500.000,-.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:32
@Major_ton +1 voor de Zephyrus. Die productlijn is precies gemaakt voor dat doel; compacte ultra portable gaming laptops.

Overigens is warmte ontwikkeling wel een beetje inherent aan het gaming segment. Zodra er een discrete GPU in gaat wordt er al behoorlijk wat warmte geproduceerd en is de koeling daar ook op aangepast. Nu kan je bijvoorbeeld op zo'n ASUS wel silent mode activeren en is ie behoorlijk stil met gamen, maar dan lever je wel in aantal frames.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf nu een Zephyrus G14 (2021) op zich nu prima tevreden mee, heb er wel veel mee moeten doorstaan, een half jaar kon ik de externe GPU niet gebruiken toen ik overgestapt was naar Windows 11, blijkbaar waren de drivers nog niet klaar. En daarna ontwikkelde zich een BSOD die ik niet opgelost kreeg. Nu met Ubuntu overigens geen BSOD dus dat lag niet aan de hardware. Het 2021 heeft nog wat meer een gamer uiterlijk dan recente modellen, "macbook like" scoren die recente modellen zeker goed op, maar de prijs is wel echt te hoog van deze recente modellen vind ik!

En correct me if I'm wrong maar de spellen die je noemt zijn al wat ouder en zouden op een wat snellere iGPU ook moeten draaien toch? Wat denk je van de XMG Evo 14 / Tuxedo InfinityBook 14 (gen 10). Dit is een en dezelfde laptop chassis, die wordt gemaakt door een fabriek in China. Deze kan je bijvoorbeeld uitrusten met een Ryzen AI 370 met 890M geintegreerde GPU. De chassis kan 65watt verstoken en heeft 2 fans dus kan volgens mij (bijna) alle kracht uit die 370 met 890m halen. Ik denk wel dat je ook met deze chassis boven budget zal uitkomen, maar er is veel te kiezen dus je kan het helemaal naar wens configureren.

https://bestware.com/en/xmg-evo-14-e25.html

https://www.tuxedocompute...o-14-Gen10.tuxedo#gallery

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1