Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 15:39
Ik denk dat dit een beetje zinloos is om te vragen want volgens mij kan dit helaas gewoon niet.. Ik heb een syteem met een Asrock 650e PG ITX en een 5090 die off board zit aangeloten met een PCIe 5.0 riser cable. Windows start op maar zodra er een load op de GPU komt crashed deze. Als ik de 5090 direct in het moederbord prik dan werkt het naar behoren, alleen met de riser cable de kaart moeilijk.

Als het goed is is dit op te lossen door het moederbord naar PCIe 4.0 te zetten maar zover ik weet kan dat mijn moederbord niet. Dit verbaasd mij heel erg want ik dacht dat dit een standaard setting is die elk modern moederbord heeft. Misschien zie ik het over het hoofd of is het een andere setting die niet zo obvious is.

Hulp zou heel fijn zijn anders moet ik een nieuw moederbord aan gaan schaffen ben ik bang :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
Dit is een algemene manual en ik heb de opties die hier aangegeven staan niet. Desalniettemin ben ik door jou suggestie nogmaals kan kijken en heb ik onder het kopje AMD PBS gekeken en daar stond Link speeds als ik het me goed herinner. Setting is aangepast naar Gen 4 en alles werkt tot zover! Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tok Tok schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:21:
Dit is een algemene manual en ik heb de opties die hier aangegeven staan niet. Desalniettemin ben ik door jou suggestie nogmaals kan kijken en heb ik onder het kopje AMD PBS gekeken en daar stond Link speeds als ik het me goed herinner. Setting is aangepast naar Gen 4 en alles werkt tot zover! Thanks voor je reactie!
PBS is verplicht voor alle moederbord bakkers, dus als het onder PBS staat heb jij de optie ook, vandaar. :+

(IK had je bijv. ook een asus of msi moederbord handleiding kunnen linken 8) )

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 29-08-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja alleen zijn de termen/kopjes anders van naam dus dat maakt het zoekwerk dan niet minder. Ik had eerst onder een kopje met PCIe gekeken, had wel verwacht het daar te vinden, maar het zat iets dieper begraven.

Dat het verplicht is wist ik niet, wel logisch, maar had na even zoeken de conclusie getrokken dat het wellicht niet op dit moederbord zat. Daarna gezocht in de handleiding van dit specifieke bord en gezocht op de term PCIe maar daar kwam niet uit. Gelukkig toch even een forum post gemaakt ;)