Advies laatste paar onderdelen voor nieuwe game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal 99% van de tijd worden gebruikt voor gaming. De belangrijkste use-case is simracen op triple 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Buy once, cry once, dus zit niet vast aan een bepaald budget. Wel ga ik simpelweg voor de goedkopere keuze als er ergens geen goede reden is om duurder te kiezen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur neem ik gewoon mee. Dit gaat om 4 1440p monitoren (3 voor simracen, eentje voor andere games, worden niet alle vier tegelijk gebruikt), 2 sets muis/toetsenbord (eentje op het bureau en eentje in de simrig) en natuurlijk wheelbase + stuur + pedalen.

Verder heb ik de volgende onderdelen al aangeschaft i.v.m. aanbiedingen:
Case: NZXT H7 Flow
Moederbord: MSI X670E GAMING PLUS WIFI
Eerste SSD: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles op onderstaande lijst, waarbij bij sommige onderdelen nog een keuze gemaakt moet worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In verband met het draaien van iRacing op triple 1440p hoe dan ook de 9800X3D en een RTX 5090. Voor de 5090 verder geen harde voorkeur welke, ik denk dat ik op het moment van aanschaffen gewoon de goedkoopste pak.
Verder wil ik wat casefans toevoegen en de meegeleverde van de H7 Flow vervangen door betere.
Een PCI-e 5.0 SSD is voor mij de meerprijs niet waard, dus ik blijf bij de gekozen 4.0 schijven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen rgb en verder het liefste zo stil als mogelijk is met deze onderdelen en het behoud van een goede airflow ivm de koeling.

Ga je overklokken?
Nee. Wel zal ik iets van PBO instellen op de 9800X3D en de 5090 undervolten om het verbruik omlaag te krijgen zonder al te veel prestaties in te leveren.

Wat verwacht je van ons?
Graag ontvang ik advies over de te kiezen cpu koeler en het wattage voor de voeding. De opties staan in onderstaande lijst.
Voor de cpu-koeler heb ik nu de PA 120 SE. Ik las dat de PS 120 SE net wat beter presteert, dus wellicht is dat de logische keuze. In verschillende topics zag ik de DeepCool AK620 Zero Dark aanbevolen worden, hoe verhoudt deze zich tot de Thermalright koelers? Verder is de Arctic Freezer 36 een algemene aanrader hier op Tweakers, dus ook hiervan ben ik benieuwd hoe deze zich verhoudt tot de PS 120 SE. Mocht er nog een hele andere, veel betere optie zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Voor de voeding zie ik op de meeste plekken 1000 Watt aanbevolen worden voor dit soort builds. Maar ik vraag me af of het ivm headroom niet beter is om toch voor 1200 Watt te gaan.

Naast dit specifieke advies laat ik jullie graag nog voor de zekerheid even meekijken naar onderstaande totaallijst. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of die toch beter kunnen?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC€ 2.599,-€ 2.599,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE BLACK€ 46,90€ 46,90
1VentilatorsArctic P12 Pro PST 5-pack, 120mm€ 29,29€ 29,29
1VentilatorsArctic P14 Pro PST, 5-pack, Zwart, 140mm€ 30,86€ 30,86
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 119,90€ 119,90
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 143,95€ 143,95
1VoedingenNZXT C1200 Gold ATX 3.1, Zwart€ 169,90€ 169,90
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,99€ 69,99
Totaal€ 3.778,35

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
1000W volstaat. Headroom zat.

Koeler: De Phantom is iets groter en daarmee beter. Met PBO kan het verbruik en warmte omhoog gaan en dan is die wel fijn.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:10
Voor een 8 core cpu zou ik de AK620 kiezen: goede balans tussen prestaties en geluid.
Review van de digital gekozen, omdat daar wordt gemeten met een vergelijkbare single chiplet 7700X: https://www.tomshardware..../deepcool-ak620-digital/2

Zoals alles zijn ook videokaarten dagprijzen. Vandaag zou ik dus de MSI Gaming kiezen voor € 2539,- die ook bij meerdere courante webshops goed leverbaar is. Een 7cm dikke koeler!
https://tweakers.net/pric...0-32g-gaming-trio-oc.html

Met 1.000W is er weinig marge. De PSU calculator geeft oranje aan: https://www.bequiet.com/en/psucalculator Ik zou deze kiezen: https://tweakers.net/pric...ore-reactor-ii-1200w.html

Het 14cm fan pack: grote fans kunnen langzamer/stiller draaien. 3x front intake, 1x rear out, 1x top (achterzijde) out.

[ Voor 7% gewijzigd door Woezik op 29-08-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
PSU calculator gebruiken is toch wel een beetje beneden peil voor dit forum ;(

review: Ryzen 7 9800X3D Review - AMD's nieuwe ultieme gamingprocessor
9800X3D zit rond 160 watt.
review: Nvidia GeForce RTX 5090 - Kunstmatig en krachtig
5090 rond 560

Dat is 720 watt wanneer je beide tegelijk voluit belast. Dat lukt je niet, want één van de twee is vrijwel altijd de beperkende factor in games.
En dan heb je dus alsnog 280 watt voor een chipsetje, wat fans en SSD's. Dat is ruimschoots voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ook wordt er al genoemd dat een undervolt op de 5090 zal plaatsvinden tegen verbruik/warmtegeneratie. Dat zal ook minimaal ~100W schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
@youridv1 Hoe zwaarder je de voeding belast, des te meer geluid. Een iets zwaardere voeding is peanuts op een 3,5K build. Zie daarom geen reden om het advies van een psu fabrikant te negeren. Uiteraard dekt men zich in door een aardige marge aan te houden. Wat marge heb je zelf plezier van zodra je gaat upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Woezik schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:51:
@youridv1 Hoe zwaarder je de voeding belast, des te meer geluid. Een iets zwaardere voeding is peanuts op een 3,5K build. Zie daarom geen reden om het advies van een psu fabrikant te negeren. Uiteraard dekt men zich in door een aardige marge aan te houden. Wat marge heb je zelf plezier van zodra je gaat upgraden.
Eens dat het peanuts is, maar erg veel toegevoerde waarde heeft dit niet.
Als je gewoon de fancurve van de PSU opzoekt ipv aanneemt dat die 1200 merkbaar stiller is. Dan zie je op de website van de fabrikant dat die 1000 watt voeding bij 75-80% load de fan nog nauwelijks draaiend heeft.
https://nzxt.com/en-intl/products/c1000-gold-atx
Ding gaat pas uberhaupt meer dan 20db produceren vanaf ~875 watt load. Betekent dus dat hij in dit systeem ten alle tijden effectief onhoorbaar is.

De processorkoelers waar hier uit gekozen wordt, produceren al meer geluid dan dat bij 1200 rpm in t geval van de arctic en minder dan 1000 rpm in het geval van de phantom spirit. Die overstemmen de voeding dus altijd ruimschoots.

En als ik https://www.reddit.com/r/...etter_than_stock_at_450w/ moet geloven is de inschatting van @Tim_O redelijk goed en win je nog eens minimaal 100 watt tov de nummers waar ik mee rekende.
Wat volgens de data van NZXT dan weer zou betekenen dat deze voeding ten alle tijden onder de 10dB blijft.

Een kamer vinden die uberhaupt stil genoeg is om dat soort geluidsniveaus te kunnen meten is een hele uitdaging.

De vraag was of er genoeg headroom is met 1000 watt en naar mijn mening is en alle tijden minimaal 280 watt (380 met undervolt) overhouden voor alle kleinverbruikers in je systeem meer dan zat.
Prima dat je voor die luttele 20 euro alsnog de 1200 koopt, maar wel accepteren dat je het voor weinig meer doet dan een prettiger onderbuikgevoel.

[ Voor 58% gewijzigd door youridv1 op 29-08-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
Woezik schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:09:
Voor een 8 core cpu zou ik de AK620 kiezen: goede balans tussen prestaties en geluid.
Review van de digital gekozen, omdat daar wordt gemeten met een vergelijkbare single chiplet 7700X: https://www.tomshardware..../deepcool-ak620-digital/2

Zoals alles zijn ook videokaarten dagprijzen. Vandaag zou ik dus de MSI Gaming kiezen voor € 2539,- die ook bij meerdere courante webshops goed leverbaar is. Een 7cm dikke koeler!
https://tweakers.net/pric...0-32g-gaming-trio-oc.html

Met 1.000W is er weinig marge. De PSU calculator geeft oranje aan: https://www.bequiet.com/en/psucalculator Ik zou deze kiezen: https://tweakers.net/pric...ore-reactor-ii-1200w.html

Het 14cm fan pack: grote fans kunnen langzamer/stiller draaien. 3x front intake, 1x rear out, 1x top (achterzijde) out.
Waarom precies de AK620? Als ik de review van de Phantom Spirit 120 bekijk lijkt deze gelijkwaardig of misschien wel iets beter te scoren voor zover ik kan zien. Wellicht lees ik het verkeerd, of zie ik misschien iets over het hoofd?

Een 1200 Watt voeding voor enige meerprijs is misschien de moeite waard, ondanks dat het wellicht zoals besproken meer voor het gevoel is. De XPG die je linkte lijkt prima, enige twijfelpunt wat ik heb is dat het voor zover ik zie een ATX 3.0 voeding is en geen 3.1. Voor zover ik kan vinden heeft 3.1 een iets betere aansluiting voor de videokaart? Is dat wellicht een reden om de 1200 Watt NZXT te nemen? Of weegt dat niet op tegen de betere rating van de XPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:13
rubbels schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:26:
[...]

Waarom precies de AK620? Als ik de review van de Phantom Spirit 120 bekijk lijkt deze gelijkwaardig of misschien wel iets beter te scoren voor zover ik kan zien. Wellicht lees ik het verkeerd, of zie ik misschien iets over het hoofd?

Een 1200 Watt voeding voor enige meerprijs is misschien de moeite waard, ondanks dat het wellicht zoals besproken meer voor het gevoel is. De XPG die je linkte lijkt prima, enige twijfelpunt wat ik heb is dat het voor zover ik die een ATX 3.0 voeding is en geen 3.1. Voor zover ik kan vinden heeft 3.1 een iets betere aansluiting voor de videokaart? Is dat wellicht een reden om de 1200 Watt NZXT te nemen? Of weegt dat niet op tegen de betere rating van de XPG?
Neem gewoon de uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)
Prima voor 9800x3d

Of als je AIO wil: uitvoering: Arctic Liquid Freezer III Pro 360

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 01-09-2025 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
rubbels schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:26:
De Thermalright Phantom spirit 120 is met 7 heatpipes een uitstekend alternatief. Hij was altijd minder goed leverbaar en de besparing is gering. Met een geluidsniveau van 36,4 koelen ze beide 124W op een Ryzen 7700X. Op maximum fan speed koelt de AK620 1W meer, maar is ook 2,7db luider.
Ik vind zelf de geheel zwarte AK620 Dark Zero wel mooi, maar de verschillen zijn gering, dus koop gewoon de mooiste/goedkoopste/best leverbare van de twee.
Pagina: 1