Nieuwbouw: Stopcontact + loze leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 13:49
Hallo,

In onze nieuwbouw woning hebben we in het meerwerk de optie om een stopcontact met daarnaast een loze leiding te laten verplaatsen. Nu is dat voor alles al geregeld alleen twijfelen we nog over de slaapkamer ivm televisie.

We kunnen het stopcontact en loze leiding (voor UTP) laten verplaatsen tegen meerprijs, op hoogte van waar de televisie zou moeten komen. Nadeel is wel dat we dan altijd gebonden zijn aan dezelfde plek voor de televisie, voordeel is dat we geen kabelgoten hoeven te leggen over de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPBIg1sg0lmUxJvo185flQEKU3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSA3hpvScTtPQ5y7ocC5Qfuo.png?f=fotoalbum_large

Meer mensen dit laten doen? Zijn er naast de exacte hoogte nog andere zaken om rekening mee te houden?

Mvg

Beste antwoord (via Ricksol84 op 03-09-2025 14:01)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Wij hebben vanuit de bouw dit ook gedaan, wcd + UTP.. op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
De hoogte van de WCD zat op 170cm (op advies van de electricien),

Mensen die hun tv bij hun voeteneinde hebben moet je heel je nek kantelen.
Nu kan ik bijwijzen van mn hoofd plat op m'n kussen leggen en omhoog kijken en dan kan ik de tv prima zien.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:04
(jarig!)
Verplaatsen? Ik zou het extra laten aanleggen. Dan kan de originele blijven staan en heb je op de plek van de TV een extra stopcontact en UTP?

Voordeel hiervan is dat de TV dan ook weg kan en je wel de stopcontact en UTP ziet, maar op de orginele plek deze ook kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 13:03
Zou gewoon 2voudig inbouwdoos in de muur laten frezen vanuit je huidige wcd en utp.
Zo kan je alle kanten op.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Het is maar de vraag of je de tv daar aan de muur wilt hebben.
De slaapkamer is 2570 diep.
Een bed van 2,10m en een hoofd en mogelijk voetboerd zit je al op 2,20 en heb je nog maar 30cm ruimte achter het bed. Ik heb daarom bewust gekozen voor een kleine tv in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

Tito129 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:12:
Een bed van 2,10m en een hoofd en mogelijk voetboerd zit je al op 2,20 en heb je nog maar 30cm ruimte achter het bed. Ik heb daarom bewust gekozen voor een kleine tv in de hoek.
Met een plafondhoogte van 240 a 260cm en een schouderhoogte van ca 170cm, kan je een tv van 70cm hoog kwijt zonder dat het netto ruimte kost. Een 46” ophangen is dan geen enkel probleem.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Minstens 95% van de tijd dat je in de slaapkamer bent, heb je je ogen dicht. Dus hoe erg is een kabelgootje over de muur dan?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Tito129 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:12:
Goed punt.
Ik heb in en het verleden een slaapkamer gehad met vergelijkbare afmetingen, iets kleiner bed, maar het was alsnog gedoe om langs het bed te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Illusion schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:30:
Met een plafondhoogte van 240 a 260cm en een schouderhoogte van ca 170cm, kan je een tv van 70cm hoog kwijt zonder dat het netto ruimte kost. Een 46” ophangen is dan geen enkel probleem.
Dat kijkt toch voor geen meter als je tv zo hoog hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Dat kijkt toch voor geen meter als je tv zo hoog hangt?
Dat is persoonlijk denk ik. Ik vind het wel fijn. Je voeten zitten niet voor de ondertiteling, je hoeft niet tig kussens onder je hoofd/rug te proppen om de tv te zien. Etc...
Ik heb wel eens overwogen om de tv plat tegen het plafond te plakken :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:29
Illusion schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Dat is persoonlijk denk ik. Ik vind het wel fijn. Je voeten zitten niet voor de ondertiteling, je hoeft niet tig kussens onder je hoofd/rug te proppen om de tv te zien. Etc...
Ik heb wel eens overwogen om de tv plat tegen het plafond te plakken :)
Als die dermate hoog komt, is het dan geen idee om dmv kabelgoten via de hoek van de muur en de rand van het plafond naar de tv te gaan? Zie je na een tijdje niet meer. Hier bij de 5.1.4 installatie zo de atmos luidsprekers verwerkt.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30

Fe2O3

Ja das roest

Hoe meer stopcontacten hoe beter. Later plaatsen is kut. Niet nodig en afdekken en er overheen behangen kan altijd nog.

UTP klinkt leuk in theorie, maar het is niet meer 2005. Met wifi oplossingen die snel genoeg zijn om 8k te streamen zou ik daar niet zo op inzetten. Enige wat je nodig hebt is 1 buis naar boven, om daar een wired AP of router neer te zetten als je dan per sé een kabeltje wilt.

Dum de dum

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Wij hebben vanuit de bouw dit ook gedaan, wcd + UTP.. op de dag van vandaag geen spijt van gehad.

Nu kan ik bijwijzen van mn hoofd plat op m'n kussen leggen en omhoog kijken en dan kan ik de tv prima zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 13:49
AMDFreak schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:12:

Jullie hebben het ook in het midden van de muur op 1.70m hoogte laten verplaatsen ipv onderin de hoek?

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ricksol84 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:42:
[...]

Jullie hebben het ook in het midden van de muur op 1.70m hoogte laten verplaatsen ipv onderin de hoek?
Yep.. Je hebt die WCD toch niet nodig, stofzuigen doe je vanaf de overloop.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:02
Wij hebben het in de bouw ook zo laten aanleggen, de TV hangt aan de muur tegenover het bed op ongeveer 1.50m en je ziet geen kabels. Sowieso niet te zuinig zijn met loze leidingen, naar alle kinderkamers leggen is ook zeker aan te raden. Ik heb dat niet gedaan (kinderen waren nog klein) en nu heb ik twee gamende pubers die me herhaaldelijk aanspreken waarom ik dat niet gedaan heb
Pagina: 1