Nieuwbouw: Tuinpoort laten vervallen hoekwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-09 13:49
Hallo,

We hebben een nieuwbouwwoning gekocht die volgend jaar klaar is, we zijn nu in de fase van het doorgeven van meerwerk en keuzes.

We hebben gevraagd of het mogelijk is de poort "gaasmathekwertk" achterin de tuin te laten vervallen, dit aangezien we een hoekwoning hebben en er een poort naar de achtertuin in het verlengde van de oprit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bkOHULp6OUhVpCpO9J4B-qSwJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyX5GfytclEGQklybLENhUlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUfE_f7l4RYVhzwlqILe2drmuyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K52xdWjcSBkr6KUCSKWfIOAK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9h_TNGF554OYiyRJst7V1uO_KQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/htb4CV0fLVIoSg3OOUfE1fVb.png?f=user_large

We willen uiteindelijk het schuurtje overkappen en dan zou die deur enorm in de weg zitten en beperken in de mogelijkheden.

Ik ben op zoek naar mensen met soortgelijke ervaringen, wel of niet de poort laten vervallen. We hebben dan geen toegang tot het achterpad, maar dit is niet perse nodig aangezien we een hoekwoning hebben.

Wat zijn naast het hebben van meer privacy en ruimte nog meer voordelen? Of juist nadelen.... Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Is de steeg niet ook als calamiteiten doorgang gedefinieerd?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die deur is van jullie, dus .. of je die nou open of dicht doet, dat maakt niet uit natuurlijk.

Als je tzt met je fiets vanuit het schuurtje naar de weg wilt, zal je anders de hele tuin door moeten; dus tenzij je daar toch al een tegelplaats van maakt, is het logisch die achteruitgang te hebben. Ik zou hem laten zitten en er geen gebruik van maken voorlopig?
DukeBox schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:37:
ook dat, als de brandweer erlangs moet, of plisie ..

[ Voor 24% gewijzigd door pjottum op 29-08-2025 11:38 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou hem denk ik ook laten vervallen gezien je prima over je oprit achterom kan.

Maar het is wel een handige route direct naar de buren voor spulletjes te transporteren etc of als er kinderen zijn een mooi binnendoor route van de ene naar de andere tuin om te spelen.
Aan de andere kant kan er ook zo maar iemand in je tuin staan waar je niet altijd op zit te wachten...

Hoe hoog is dat hek eigenlijk?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
pjottum schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:37:
Die deur is van jullie, dus .. of je die nou open of dicht doet, dat maakt niet uit natuurlijk.

Als je tzt met je fiets vanuit het schuurtje naar de weg wilt, zal je anders de hele tuin door moeten; dus tenzij je daar toch al een tegelplaats van maakt, is het logisch die achteruitgang te hebben. Ik zou hem laten zitten en er geen gebruik van maken voorlopig?

[...]

ook dat, als de brandweer erlangs moet, of plisie ..
Er komt een tegelpad vanaf de voordeur naar het schuurtje, dat zal ongeveer 15 meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
Ronald.42 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:38:
Ik zou hem denk ik ook laten vervallen gezien je prima over je oprit achterom kan.

Maar het is wel een handige route direct naar de buren voor spulletjes te transporteren etc of als er kinderen zijn een mooi binnendoor route van de ene naar de andere tuin om te spelen.
Aan de andere kant kan er ook zo maar iemand in je tuin staan waar je niet altijd op zit te wachten...

Hoe hoog is dat hek eigenlijk?
De erfgrens tussen de achtertuinen en achterpad van bouwnummer 7 t/m 26 bestaat uit een zogenaamd stalen “gaasmathekwerk” van ca. 1,8m¹ hoog. De hekwerken worden voorzien van beplanting van circa 1,00m¹ hoge hedera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
DukeBox schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:37:
Geen idee, volgens de wooncoach en aannemer hadden we de optie deze te laten vervallen. Politie of brandweer kunnen ook via de poort bij de oprit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ricksol84 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

De erfgrens tussen de achtertuinen en achterpad van bouwnummer 7 t/m 26 bestaat uit een zogenaamd stalen “gaasmathekwerk” van ca. 1,8m¹ hoog. De hekwerken worden voorzien van beplanting van circa 1,00m¹ hoge hedera.
Hedera... :'(

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ricksol84 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:45:
Politie of brandweer kunnen ook via de poort bij de oprit natuurlijk.
Als het een optie is dan zal het wel maar hoe ze er bij kunnen komen maakt niet uit, als iets een calamiteiten doorgang is gaan ze niet op zoek naar alternatieven wanneer er een calamiteit is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Als die poot laten vervallen ook betekent dat de hedera vervalt, dan gelijk doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Ricksol84 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:33:
We willen uiteindelijk het schuurtje overkappen en dan zou die deur enorm in de weg zitten en beperken in de mogelijkheden.
Die zet je meestal voor de schutting. Dus dan maakt dat poortje niet uit.
Die verdwijnt er dan achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiez1987
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:45
De hekdeur lijkt me niet direct het probleem, de hedera zullen ze waarschijnlijk/hopelijk later komen planten dus dan kan je vragen om jouw hek over te slaan.
Maar als je overweegt om de schuur te overkappen naar die hoek. Is het dan niet handiger om de schuur te laten vervallen en meteen zelf de grotere schuur met overkapping en achterliggend hek in dezelfde stijl te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
bassiez1987 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:44:
De hekdeur lijkt me niet direct het probleem, de hedera zullen ze waarschijnlijk/hopelijk later komen planten dus dan kan je vragen om jouw hek over te slaan.
Maar als je overweegt om de schuur te overkappen naar die hoek. Is het dan niet handiger om de schuur te laten vervallen en meteen zelf de grotere schuur met overkapping en achterliggend hek in dezelfde stijl te nemen?
Dat is helaas niet mogelijk, de schuur kunnen we niks aan veranderen, hierin is ook de warmtepomp geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:08
Als je je auto op de oprit zet dan moet je met je fiets langs de auto. Kans op krassen en deuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik weet niet of ik het persoonlijk zou laten vervallen. Het biedt namelijk ook mogelijkheden zoals een nooduitgang bij calamiteiten, mooi pad als de containers aan die kant geplaatst moeten worden etc.

Als je bang bent dat er iemand zomaar op je erf staat kun je ervoor kiezen om de greep te veranderen naar een vaste die niet naar beneden kan. Dan kun je voorkomen, dat er ongewenste mensen de deur kunnen openen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricksol84
BadpunK schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:09:
Ik weet niet of ik het persoonlijk zou laten vervallen. Het biedt namelijk ook mogelijkheden zoals een nooduitgang bij calamiteiten, mooi pad als de containers aan die kant geplaatst moeten worden etc.

Als je bang bent dat er iemand zomaar op je erf staat kun je ervoor kiezen om de greep te veranderen naar een vaste die niet naar beneden kan. Dan kun je voorkomen, dat er ongewenste mensen de deur kunnen openen.
Dat is nog wel een voordeel bij het hebben van die poort, een plek om die vieze containers te plaatsen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricksol84
Overigens is het nu ook niet direct van belang, bij oplevering plaatsen ze op de erfgrenzen gaasmathekwerk en voor het straatbeeld ligusterhagen die we uiteindelijk toch vervangen voor schutting. Waarschijnlijk duurt het 10 jaar voordat die haag mooi vol is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou 'm lekker laten zitten, goed afsluiten en dan is die niet meer of minder veilig dan een willekeurige andere poort. Het zou je verbazen hoe vaak het nuttig kan zijn, en misschien kies je er op termijn wel voor om een tuinhuisje achter in de tuin te zetten voor de fietsen ofzo.

En zoals al genoemd, mooie plek om de containers neer te zetten en ze van die kant uit zo naar de straat te rollen, hoef je daarmee niet over de oprit.

In alle gevallen doet die poort je geen kwaad, als over een schutting klimmen is sneller dan een poort openbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Als je graag de schuur wilt vergroten is het misschien ook de moeite om te kijken hoe het zit met de warmtepomp, ik gok dat bij de grote X aan de rechterzijde je warmtepomp komt....dan kan je niet de schuur vergroten aan die zijde. Misschien kijken of de warmtepomp naar rechts mag of de schuur gedraaid kan zoals bij bouwnummer 9.

(mogelijk dat links niet kan vanwege geluidseisen)
Pagina: 1