Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijpsch begin
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08-09 01:06
Mijn vraag

wij hebben een buitenzwembad en jacuzzi op een ouder gierkelder staan , dit scheelt al behoorlijk in de optrekkende kou, maar ik vroeg me af , kan de kelder niet dienen als warmtebuffer? bijvoorbeeld door er een zak in aan te brengen met water en deze te verwarmen met zonnepanelen wanneer deze een overschot leveren. de kelder ligt ingegraven , mijn logica is de warmte kan voornamelijk naar boven , en dan verwarmt deze de vloer onder het zwembad

mijn huisgenoot zegt dat dit niet kan / niet efficient is , nu zetten we weinig zonnepanelen neer omdat een overschot niet slim is we hebben ruimte zat voor zonnepanelen en deze zijn tegenwoordig voor weinig geld aan te schaffen , mijn idee is , koop er een flink aantal , in tijden van overschot loos je de electriciteit door het water op te warmen , wat dan via een warmtepomp weer ingezet kan worden op een later moment in huis , en de warmte die ontsnapt verwarmd het betonnen plafond van de kelder , tevens de vloer waar zwembad en jacuzzi opstaan..

Mij lijkt het best efficient ! hoe diep de kelder is weet ik niet precies maar het vloer oppervlak is 40 m2 , dus als we eve n uitgaan van een hoogte van 1,5 meter is het 60m3 ik denk dat we daar gedurende de zomer behoorlijk wat warmte in kwijt kunnen, wat misschien niet het hele jaar door warm zal blijven , maar tocg wel een behoorlijke tijd! Ik begrijp dat er verliezen zijn , maar ik heb het hier echt over wanneer er een overschott is

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zijpsch begin Even een paar cijfertjes na zoveel woorden:
60 m³ = ca. 60.000 kg water bij een temperatuurverschil van 35 K (15 °C -> 50 °C - optimistisch!)
= ca. 2.400 kWh - maar zoveel haal er natuurlijk niet meer uit. Het water koelt waarschijnlijk zeer snel af.
Dit is simpele middelbare school logica/natuurkunde en jouw huisgenoot heeft gelijk.
Na te rekenen via https://rechneronline.de/chemie-rechner/waermekapazitaet
Resultaat door 3600 delen (kJ -> kWh)

P.S.: 2400 kWh komen overeen met ca. 220 m³ gas (90% rendement)
Kan je maar 30% oogsten => 66 m³ gas

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2025 09:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het is net name een grote vloerverwarming met bijhorende condensproblemen als het niet in geïsoleerde vaten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 19:17
Je kan toch ook isoleren en warmte opslaan in iets wat geïsoleerd is zoals een vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Stl je voegt isolatie toe - wel een vereiste voor dit idee, anders keldert je rendement als een malle.
Hoe vaak heb je overdag veel zon overschot EN moet je snachts je huis verwarmen.

Als je dit idee werkelijk wilt, gebruik dan batterijen. Die kunnen meer energie opslaan per m3, en houden die energie ook beter vast, waardoor je een beter rendement haalt. Er is al een topic hoe je dit zelf kan opbouwen, dan ben je voor 5k-10k klaar. - om een of andere reden zou ik die toch niet onder je zwembad plaatsen ... Ik zou bang zijn voor vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:22
Er zijn door de jaren heen legio voorbeelden van mensen die een zak water/glyco in hun kruipruimte of tuin hebben gelegd en daar redelijke resultaten mee lijken te halen. Gestaafd door vooral berekeningen.
Tegelijk lijkt zo'n kruipruimtezak totaal niet populair te worden. Ik wil niet te snel oordelen dat het dus niet werkt. Het kan er ook aan liggen dat weinig mensen genoeg ruimte hebben om dit uit te voeren om er een business case van te maken of anderzijds kennis te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
In deze situatie zou je het water ook kunnen verwarmen d.m.v. goedkope zonnecollectoren. Waarom zou je eerst elektriciteit opwekken om water in het buffervat te verwarmen?
Ik denk dat de bouwkundige uitvoering de grootste uitdaging vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-09 19:50
In de zomer kun je het zwembad en de gierkelder d.m.v. een wp (en zonnepanelen) verwarmen. Als het buiten frisser wordt dan het zwembad goed afdekken. Dan zou je zwembad en gierkelder samen kunnen gebruiken om je huis met w/w wp een tijdje te verwarmen. Zolang het water niet bevriest kan het gebruikt worden om je huis te verwarmen.
Waarschijnlijk zal het niet veel voordeel opleveren t.o.v. een l/w wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:16
Op 1.5 tot 3 meter diepte is de bodem temperatuur volgens Google's AI antwoord in de zomer 10-15 graden..en in de winter 3 graden kouder, warm water koelt dus snel af in een niet geïsoleerde kelder.
Je kan beter de kelder gebruiken als buffer-voorraad voor een water/ water warmte pomp (met bron).

[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 29-08-2025 18:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 12:50
@zijpsch begin ik ben iets soortgelijks aan het overwegen. Niet over seizoenen heen, maar eerder op weekbasis. Daarvoor wil ik ook een deel van de gierkelder opofferen middels een betonstenen muurtje, een flink laag pir rondom en EPDM om het water op zijn plek te houden.

Dat zou me instaat stellen met ~36kw warmtepomp vermogen ongeveer 8m³ water op de allergoedkoopste uren van de week te verwarmen. Zeker in het voor en najaar wanneer ik zelf meer PV opwek dan ik kwijt kan op het net, of wanneer de energieprijzen extreem laag zijn zoals op menig zondagmiddag.

Omdat het geheel drukloos is overweeg ik enkele honderden meters tyleenbuis als warmtewisselaars. In meerdere parallele lussen vanwege de drukval.

Ik sta open voor tips, tricks en waarschuwingen :P
Mijn doel is overigens het huis tegen de laagst mogelijke kosten te verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door dev-random op 12-09-2025 21:55 ]

Pagina: 1