Oude Gasketel Smart maken: AWB ThermoMaster 3HR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• govahnator
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 00:30
Hoi Tweakers,

Ik ben eigenaar van een ongeveer 20 jaar oude gasketel, een AWB ThermoMaster 3 HR. Op dit moment werkt deze samen met een Honeywell CM901 thermostaat (Aan/Uit). Ik wil de CM901 graag vervangen door iets “smart”-achtigs, bij voorkeur een smarthome‑assistant die ook als thermostaat kan dienen.

Omdat ik toch een nieuwe thermostaat neem, lijkt het me logisch om dan meteen over te stappen op OpenTherm zodat de regeling modulerend kan werken.

Na wat research (en een blik op het schema in mijn ketel) kwam ik erachter dat hiervoor normaal een AWB OpenTherm‑interface nodig is. Die blijkt bij mij al aanwezig te zijn, inclusief de bekabeling — handig!

Volgens het schema vermoed ik dat de zwarte en blauwe draad aan één kant van het kroonsteentje de verbinding naar de thermostaat zijn. Om over te stappen van aan/uit naar OpenTherm zouden die van de huidige aansluiting (blauw + geel) moeten verplaatst worden naar de OT‑aansluiting (geel + oranje). Omdat zwart al op geel zit, en polariteit bij OT niet uitmaakt, denk ik dat alleen de blauwe draad moet verhuizen van lichtblauw naar oranje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R7UEZC1GtetjdADZGTOXp7iXnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZCuMCYW6IeyyI0zjiJOb9gm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv-NoLuICMezEChWNeK6nWfz00c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wu5FnPtHhl6oPPjfjuUpMygX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIVBPS9A6u-t-n82L0Eo2T1a3yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmbz1uwGoliryTwcFupy6Axk.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast lees ik dat er bij de overstap een blauwe brug/jumper verwijderd moet worden om de ketel in OT‑modus te zetten. Deze zou gele en oranje bruggen, ik stel vast dat deze brug niet aanwezig is, als is dat mogelijks best logisch aangezien geel reeds gebruikt wordt (in combinatie met blauw) voor de huidige thermostaat.

Kortom: zit ik met mijn redenering in de goede richting of mis ik hier iets belangrijks? Alle adviezen welkom

P.S.: Ik heb nog geen keuze gemaakt voor welke smart‑assistant/thermostaat ik ga gebruiken, ook hier tips welkom _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door govahnator op 29-08-2025 23:38 ]

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 22:41
Waarom zou je dit gaan doen met een 20 jaar oude ketel? Ik zou mijn tijd steken in een verdieping in warmtepompen.

• govahnator
Oilman schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:28:
Waarom zou je dit gaan doen met een 20 jaar oude ketel? Ik zou mijn tijd steken in een verdieping in warmtepompen.
Omdat ik zoals aangegeven graag een Smart Assistant wil plaatsen.
Daarnaast kan de ketel het gewoon, dus als het een kwestie is van een paar kabels te verplaatsen.. waarom niet?

De Smart assistant/Thermostaat kan ook gewoon dienen voor de volgende ketel of zelfs zonder ketel.. (In België mag dat voorlopig ook nog).

Daarnaast wordt er volgende maand een lucht-lucht warmte pomp geïnstalleerd, met 3 binnen units. We zullen dus sowieso minder gas gaan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door govahnator op 28-08-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Het minimum vermogen van de ketel is ruim 6kW. Lager kan je ook opentherm niet behalen.

6kW is voor de meeste woningen bij vrijwel alle weersomstandigheden te veel. Dus ook opentherm moet de ketel regelmatig uit omdat je anders in je zwembroek in huis gaat zitten.

Ik zou geen geld uitgeven aan dit stuk antiek

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Ronald schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:59:
Het minimum vermogen van de ketel is ruim 6kW. Lager kan je ook opentherm niet behalen.

6kW is voor de meeste woningen bij vrijwel alle weersomstandigheden te veel. Dus ook opentherm moet de ketel regelmatig uit omdat je anders in je zwembroek in huis gaat zitten.

Ik zou geen geld uitgeven aan dit stuk antiek
Bedankt voor je input, dat van die 6kw wist ik niet.
Toch wil ik graag een andere thermostaat, verwarming vanopafstand kunnen bedienen etc.
Als deze ketel het begeeft komt er toch een nieuwe en blijf de thermostaat.

Kan je me misschien ook opweg helpen met wat ik beschreef omtrent de bedrading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik stuur mijn ketel aan-uit aan met Watts vision. Dus bedrading geen idee.

Waar je naar wil kijken is in hoeverre je woning geschikt is voor lage temperatuur, en hoe dit eventueel te verbeteren is. Op lange termijn zijn warmtepompen voordeliger…
Heb je in het warmte transitie plan gekeken voor jouw gemeente/wijk? Als dat warmtenet staat, dan is nu het moment om je ogen open te doen voor je met de rug tegen de muur de duurste optie in het land moet kiezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Update: ik ga morgen een 2dehands " bedrade Tado V3" halen met internet bridge.
Van wat ik begrijp kan de Thermostaat 1 op 1 mijn Honeywell cm901 vervangen.
De 2 kabels naar de ketel dien ik dan op oranje en geel te zetten voor opentherm te activeren ipv momenteel op geel en blauw.

De internet bridge wordt op mijn internet modem aangesoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Nog een update:

Opzet geslaagd voor 60€. Tado V3 werkend gekregen via OpenTherm, ik heb nu een oude ketel die op een smart manier gestuurd kan worden.
Ook het warmwater kan ik nu via een app aansturen.

Aankomende winter zou in theorie iets minder moeten gaan kosten :-)

PS: Opentherm activeren was simpelweg de kabel die op blauw zit veranderen naar oranje op de ketel.
Verder de Tado V3 op de + en - terminals aansluiten voor opentherm en via de config menu op het toestel zelf het nodige instellen op basis van een tabel van Tado zelf.

Wie dit ziet en hulp nodig heeft, reageer gerust of stuur me een PM.
Pagina: 1