Mag webwinkel alsnog verzendkosten rekenen?

Pagina: 1
Acties:

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 15:58
Niet dat het financieel heel erg boeit, maar ik ben wel benieuwd of dit juridisch door de beugel kan.

Stel:
- Webwinkel vraagt 7 euro verzendkosten, maar bij bestelling van 100 euro of meer: gratis verzending.
- Webwinkel betaalt de verzendkosten bij retourneren.

Je bestelt voor 100 euro.
Je retourneert voor 10 euro aan spullen.

Mag de webwinkel in dat geval dan alsnog 7 euro verzendkosten rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 16:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dat hangt een beetje van de voorwaarden af.
Wanneer we het hebben over een deelretour, betekent dit dat de klant een deel van zijn bestelling terugstuurt, maar niet alles. Hierdoor kan het totale aankoopbedrag onder de drempel voor gratis verzending zakken. Dat betekent dat je verzendkosten mag verrekenen als de klant door de retour onder het drempelbedrag valt—mits je dit duidelijk vermeldt in je (retour)voorwaarden, maar het liefst ook op je verzendpagina en in de orderbevestiging.
Een voorbeeld van een winkel die het expliciet vermeld en uitlegt:
De drempelwaarde voor gratis verzending is de minimale bestelwaarde waarboven de verzending gratis is. Bijvoorbeeld zoals bij ons, passen we gratis verzending voor bestellingen vanaf € 35 toe voor elke zending binnen Nederland (€ 39 voor België). Voor bestellingen onder de drempelwaarde is een tarief voor verzending op basis van gewicht van toepassing (meer informatie over verzendkosten en -opties).

Zoals bij het vorige punt al benoemd, komen de kosten van terugzending voor jouw rekening en wanneer je een deel van je order retourneert, zal ook een deel worden vergoed. In het geval dat de orderwaarde (NL; ≥ € 35 ) boven het drempelbedrag uitkwam, maar door de retour hieronder komt (NL; < €35 ), zullen verzendkosten op de credit worden ingehouden maar is bijbetaling nooit van toepassing.
Je zal dus iets meer duidelijkheid moeten geven of er iets op de factuur staat, wat er in de voorwaarden staat, als je hier een uitspraak over wilt hebben. Meer dan: "Het zou kunnen" kan je nu niet aangeven.

[ Voor 50% gewijzigd door gorgi_19 op 28-08-2025 20:31 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:51
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 29-08-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Swelson schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:01:
Mag de webwinkel in dat geval dan alsnog 7 euro verzendkosten rekenen?
Ja, uiteraard. Je voldoet niet langer aan de voorwaarde voor gratis verzending.

Dit moet je natuurlijk nooit met opzet doen, want dat is een misdrijf. Je benadeelt de webwinkel op 2 manieren. De verwerking en kosten van de retour en het onterecht toepassen van een korting op verzendkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:52
Juridisch hangt het er vast vanaf hoe de voorwaarden zijn opgesteld.

Maar persoonlijk vind ik het normaal dat als de orderwaarde na retourneren onder het vereiste minimumbedrag van een actie komt, dat je dan geen gebruik van de actie kunt maken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een aantal reacties verwijderd. De discussie hier gaat om de juridische kant, de morele discussie over waarom iemand wel/niet zou willen retourneren mag hier achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 15:58
Via een simpele vermelding in de algemene voorwaarden lijkt dit me inderdaad prima mogelijk.

Het zal er dan vooral van af hangen hoe goed je de consument hierover informeert. Net zoals je als consument een veel langere retourperiode krijgt als de webwinkel je niet volgens de regels informeert over je retourrecht.
coyote1980 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:01:

Maar persoonlijk vind ik het normaal dat als de orderwaarde na retourneren onder het vereiste minimumbedrag van een actie komt, dat je dan geen gebruik van de actie kunt maken.
Yes, maar ik was dus benieuwd naar de juridische onderbouwing.
(Ik vind eerlijk gezegd dat de consument wel erg goed beschermd wordt in onze wetgeving. Dit maakt uitwassen mogelijk zoals retouren van producten die je niet goed meer kunt verkopen, enz. Maar dat is een ander onderwerp. )
Yorinn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:56:
[Mbr] Ik heb een aantal reacties verwijderd. De discussie hier gaat om de juridische kant, de morele discussie over waarom iemand wel/niet zou willen retourneren mag hier achterwege blijven. [/]
Dank!

[ Voor 31% gewijzigd door Swelson op 29-08-2025 19:22 ]

Pagina: 1