Vraag

• Duppie
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Achtergrondinformatie

Momenteel heb ik in mijn woning uit 1974 een Nefit TopLine AquaPower HRC 25/CW4 hangen. Deze hangt er (naar schatting) al ruim 15 jaar. Door achterstallig onderhoud door vorige bewoners, is de ketel volgens de onderhoudsmonteur op (korte) termijn wel aan vervanging toe.

Omdat ik pas sinds eind december in de woning woon (eerst een periode van 3,5 - 4 maanden verbouwd) heb ik nog niet echt een goed inzicht in de hoeveelheid gas de CV installatie tijdens een volledige winter verbruikt.
Isolatie
Qua isolatie heb ik momenteel standaard dubbelglas en (beperkte) gevelisolatie. Plannen voor de komende jaren om de isolatie te verbeteren zijn:
Dakisolatie;
HR++ glas (bij het vervangen van de kozijnen ergens in de komende jaren)

Vloerisolatie is nog wel een optie op de langere termijn, maar omdat de woning geen kruipruimte heeft moet dat met XPS gebeuren. De vloer die er nu ligt is nog goed en omdat de woonkamer en keuken samen 1 ruimte vormt, betekend dat ook dat de afstand van de vloer tot het keukenblad kleiner gaat worden. Als ik voor vloerisolatie ga, zal dat hoogstwaarschijnlijk samen gaan met een nieuwe keuken en wellicht dat ik dan ook de radiatoren beneden wel wil vervangen door vloerverwarming. Maar dat is de komende 5-10 jaar hoogstwaarschijnlijk nog niet aan de orde.
Warm water installatie
Voor het gebruik van warm water heb ik in de badkamer een waterbesparende regendouche welke 7,5-8 L/m gebruikt. De badkamer zit recht onder de CV ketel, dus qua afstand zit die lekker dichtbij (ongeveer 2-3 meter leiding). De keuken is een ander verhaal. De kraan daar zit wat betreft leidinglengte ongeveer 15 meter vanaf de ketel. Op termijn wil ik in de keuken kijken of het zinvol is om een kleine close-in boiler te plaatsen voor warm water. Maar gezien het feit dat ik weinig warm water gebruik, is dat nu nog niet aan de orde. Water op meer plekken tegelijk gebruiken is ook niet aan de orde.
Ketels
Zelf had ik al gekeken naar de mogelijke opties voor ketels die passen bij mijn situatie. Hierbij ben ik uitgegaan van een 1-persoons huishouden en een woning van ongeveer 110 m2 woonoppervlakte. Alleen in de woonkamer met open keuken (ongeveer 44 m2) en de hal (ongeveer 2,5 m2) staan de radiatoren open. In de kamers boven staan de radiatoren dicht en gaan deze alleen open als de binnentemperatuur onder de 15 graden komt. Dat is afgelopen winter nog niet voorgekomen. De zolder is niet verwarmd.

Ik kwam zelf op de volgende opties wat betreft ketels:
  • Intergas Xtreme 30 CW4;
  • Intergas Xtreme 36 CW5;
  • Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 CW4;
  • Remeha Avanta Ace 28c CW4;
  • Remeha Calenta Ace 28c CW4;
  • Remeha Tzerra Ace-Matic 28c CW4 (valt uiteindelijk af door de vele klachten over lange wachttijd van warm water)
De voorkeur gaat uit naar de Intergas Xtreme 30 CW4 vanwege het laag in te stellen minimum vermogen. Met waterzijdig inregelen van de huidige ketel liep ik tegen het probleem aan dat het minimum instelbare vermogen en pompsnelheid nu eigenlijk nog te hoog zijn voor de hoeveelheid radiatoren die ik in gebruik heb. Waterzijdig inregelen zorgde, door de hoge pompsnelheid en het hoge vermogen, voor het te ver moeten knijpen van de radiatoren voor een goede retourtemperatuur waardoor de installatie teveel weerstand kreeg en er bijgeluiden kwamen. Om die reden had ik dat (deels) teruggedraaid en stond de ketel afgelopen winter te pendelen.

Adviezen / offertes

Ik heb bij een aantal installateurs een adviesgesprek en offerte aangevraagd om te kijken naar de opties voor een vervangende ketel, waarbij ik mijn voorkeuren heb geuit. Hierbij krijg ik verschillende reacties terug.
Advies 1: Minimaal CW5 benodigd
Een van de installateurs zegt dat ik geen CW4 ketel kan gebruiken maar minimaal CW5 nodig heb voor mijn regendouche. Dit omdat de huidige ketel een 10L boiler heeft en dat die zorgt voor een 'buffer' waardoor het lijkt alsof ik een CW5 ketel heb. Door de installateur werd de Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 CW5 mij aangeraden. Toen ik vroeg naar de Xtreme 30 of Xtreme 36 werd verteld dat deze lijn eruit gaat en eigenlijk alleen geplaatst werd in nieuwbouw woningen van voor 2021 welke nog niet gasloos opgeleverd werden, of in heel goed geïsoleerde woningen. Volgens de installateur zou de voorgestelde ketel zelfs geplaatst worden in kleine appartementen met 2 of 3 radiatoren en een badkamer met regendouche. Het minimaal vermogen zou daarbij geen probleem moeten zijn.
Advies 2: CW4 of CW5 beiden een optie
Een andere installateur vertelde mij dat een CW4 ketel wel mogelijk is, maar dat ik daarbij niet de regendouche en bijv. de kraan in de keuken of badkamer tegelijk kan gebruiken. Dat is ook niet mijn uitgangspunt. Het advies was om te gaan voor een Xtreme 36 CW5, omdat dit in installatie maar €100,- zou schelen en ik het voordeel van meer tapwater capaciteit zou hebben alsook het lage instapvermogen. De Kombi Kompakt HRE 36/30 CW5 werd zelfs afgeraden omdat deze een veel hoger minimaal vermogen heeft wat niet goed past bij mijn situatie en het minimaal benodigde vermogen voor de radiatoren die er nu hangen.
Advies 3: In afwachting
Op een derde advies / offerte wacht ik momenteel nog.

Mijn vraag

Ik heb al een hoop topics doorgenomen en ben uiteindelijk gekomen op de voorkeur voor een Intergas Xtreme 60 CW4. Daarnaast ben ik al bezig geweest met CV tuning van de huidige ketel en waterzijdig inregelen. Omdat ik er zelf niet heel veel verstand van heb (lees: ik weet wel ongeveer waar ik naar moet kijken of waar ik het over heb), ben ik benieuwd of er hier mensen zijn wie mij op basis van eigen ervaringen kunnen of willen adviseren.

Ik ben vooral verbaast over het eerste advies waarbij mij eigenlijk een ketel met een hoger minimaal en maximaal vermogen en hogere CW klasse. Heb ik het dan helemaal bij het verkeerde eind?

Edit: Tijdens het schrijven van dit topic kwam advies 2 binnen, maar ik wil mijn vraag toch doorzetten zodat anderen hier wellicht ook nog iets aan hebben en informatie uit kunnen halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een douche van 8l/m heeft maximaal 20kW vermogen nodig (bij extreem koud inkomend drinkwater)

Elke combiketel, zelfs CW3's, kunnen dat.

CV-wereld schiet bij het horen van "regendouche" in de stress zonder te kijken naar het feit dat jouw douche met 8l/m in waterbesparend valt, ongeacht de naam.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.