Wat te doen tegen aggressieve vloerlegger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 13:11
Ha Tweakers,

Zit even met de handen in het haar. Momenteel is een vloerenlegger boven bezig met het leggen van ca. 120 m2 tapijt verdeelt over enkele kamers en een trap. Er is een prijs afgesproken die vergelijkbaar is met de prijs van een legservice van bijvoorbeeld een Kwantum. De klus is bovendien gewoon wit op factuur en per girale overboeking. Tapijt is ook van a-kwaliteit met een pittige m2 prijs. Helaas gaat er het nodige mis:

Werktijden
- De klus is anderhalve maand geleden ingepland en had vorige week woensdag (start ma - woe) af moeten zijn, in plaats daarvan begon hij pas afgelopen donderdag, hij heeft toen een halve dag gewerkt. (zou om 08:00 beginnen maar kwam om 10:00 aan lopen).
- Elke dag heeft ie het gepresteerd om te laat of op een ander tijdstip aan te komen dan afgesproken (2 uur te laat, 4 uur te laat zelfs en een keer een half uur te vroeg)
- Twee keer heeft die de avond van te voren de volgende dag geannuleerd om alles wéér een dag op te schuiven.
- De klus gaat nu al de zesde ''halve'' werkdag in wat de nodige impact ook heeft op ons gezinsleven met een kleine die moet slapen en rotzooi in huis.
- Hij is te pas en te onpas weg (lunch van 3 uur lang, lijm halen 2 uur lang weg etc.)
- Het is dat ik voor mijzelf werk, maar iemand in loondienst had dus 5-6 dagen aan verlof mogen opnemen om dit te doorstaan

Fouten
- Een rol is te kort ingemeten (ca. 5 cm, dus hier komt in de hoek ook weer een klein passstrookje)
- Het begon best prima, maar vandaag toch twee kleine snijfouten die waarschijnlijk niet helemaal zichtbaar meer zijn, maar toch daar betaal je iemand uiteindelijk niet voor. Het wordt in die zin steeds slordiger.
- Commentaar geven kan niet, de beste man wordt volledig defensief en ook zelfs redelijk agressief in toon en houding. ''Ja het ligt altijd aan de vloerenlegger blabla''. ''Vloeren zijn scheef etc''. ''Snijfoutje komt omdat ik moe ben, zijn grote rollen''. ''Wat maakt twee uur later nou uit ik ben er toch blabla''. De beste man is twee keer komen kijken en inmeten en is dus volledig bekend met de situatie en sinds wanneer is moe zijn een excuus om niet netjes te werken?!

Beschadigingen
- Diverse muren hebben kleine vegen en hoekjes hebben schade aan het sauswerk. Toegegeven het is niet makkelijk op een verdieping manoeuvreren met grote zware rollen, maar mijns inziens hadden hoeken afgedekt kunnen worden etc. Op zich allemaal te herstellen, maar kost ook weer tijd.

Meerprijs
- Bij de trap willen we graag de trapspil ook laten meebekleden. Niet perse afgesproken, maar ook niet perse afgesproken dat dit géén onderdeel is van de trap. Dit zou 30 euro extra moeten kosten vanwege de lijm. Net even gekeken: busje kost 8 euro incl btw. Op een klus van 5k+ vind ik dat echt not-done gezien het verloop.

Mijn arbeid
Diverse malen heb ik geholpen met het verplaatsen van de rollen puur omdat ik dat liever doe dan nog meer schade aan mijn muren en kozijnen. Ook met het uitleggen van de rollen tapijt heb ik diverse malen geholpen. Waarbij ik dan denk: bij een man van 80 had je helemaal geen hulp gehad en had je iemand moeten meenemen die je ook had moeten betalen. Waarom moet ik dit eigenlijk kostenloos doen?

Ik houd een zeer onaangenaam gevoel over aan deze klus, waarbij wij alles maar moeten slikken en vooral betalen. Tegelijkertijd durf ik niet goed tegen de beste man in te gaan. Niet zo zeer omdat ik fysiek onder de indruk ben, maar meer omdat ik bang ben dat het werk gewoon niet wordt afgemaakt (hij krijgt nog zon 15% van de totale som op dit moment) en dat er naderhand narigheid van komt. Auto op de oprit bekrassen en dat soort gevallen of dat hij naar boven loopt en zijn mes door het tapijt heen trekt. Dat is het mij allemaal niet waard, maar toch wil ook aangeven dat dit echt niet zo meer kan. Mijn vrouw staat volledig aan mijn kant, maar wil liever ook dat we het hierbij laten, maar dat kan ik gewoon niet over mijn hart krijgen. Ik heb voor minder mensen voor de rechter gedaagd in het verleden. Doe je je werk goed, krijg je netjes betaald. Doe je het niet goed dan moeten we het over de vergoeding hebben mijns inziens.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 23% gewijzigd door Kromatic op 28-08-2025 19:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die 15% is dus een mooie onderhandelingspositie. Laat hem zijn werk afmaken, als hij komt om geld zou ik toch even zeer dringend het gesprek aangaan. Als het je echt de spuigaten uit loopt, kun je ook gewoon nu al dat gesprek aangaan. Als hij dan defensief wordt, kun je natuurlijk ook uiteindelijk tegen hem zeggen dat je graag een wat vriendelijkere toon wilt, zeker als hij de rest van zijn geld nog verdienen wilt. Ja, dan drijf je het op het spits, maar dat doet hij met zijn toon toch net zo goed? Zo kun je ook wel aangeven dat je wel meer dingen hebt die je vreemd vindt en die ook zeker zeer vreemd zijn.

Heb je online ook reviews over deze persoon kunnen vinden bijvoorbeeld? Zo ja, hoe waren die en wat voor verdere indruk gaf dat jou dan over deze persoon?

• Kromatic
Ik heb totaal geen moeite met pittige gesprekken of onderhandelingen, maar deze man is van het kaliber dat ik bang ben dat het totaal zal gaan escaleren. Fysiek ben ik totaal niet onder de indruk, maar toch dat vlijmscherpe tapijtmes is ook niet niks..

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan dus een moment zoeken waarbij hij even niets in zijn handen heeft? :) Bijvoorbeeld als hij net komt aanlopen na een lange lunch bijvoorbeeld? En wees dus ook niet te bang om die 15% als pressie middel te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 28-08-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:56
Kromatic schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:30:
Ik heb totaal geen moeite met pittige gesprekken of onderhandelingen, maar deze man is van het kaliber dat ik bang ben dat het totaal zal gaan escaleren. Fysiek ben ik totaal niet onder de indruk, maar toch dat vlijmscherpe tapijtmes is ook niet niks..
Wat soms verstandig kan zijn is om even je broer/buurman of wie dan ook even bij te halen. Als je met twee man sterk bent dan dimt hij vaak wel. En blijf rustig. Wijs rustig op de punten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is dit een eenmanszaak of valt de man onder een bedrijf?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:02
Kromatic schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:17:
Ik heb voor minder mensen voor de rechter gedaagd in het verleden. Doe je je werk goed, krijg je netjes betaald. Doe je het niet goed dan moeten we het over de vergoeding hebben mijns inziens.
Ik las tijdens jouw verhaal alleen tussen de regels dat je geen aardig persoon bent en/of inlevingsvermogen mist.

Je bevestigt dit in de laatste alinea. Mensen voor minder voor de rechter dagen? Een vergoeding?

Ik kan wel begrijpen dat hij er liever niet is dan wel als je zo iemand tegenover je hebt.

En ja, ik mag niet op de persoon reagere. Sorry en ik begrijp dat mijn reactie verwijderd zal worden. Het moest even. Dat was naar de modjes, niet naar de ts.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:46
Falcon schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:18:
Is dit een eenmanszaak of valt de man onder een bedrijf?
Dit klinkt als de goedkoopste offerte op Werkspot.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Je laat natuurlijk niet iemand in je huis die je niet vertrouwt met een mes.

Dat gezegd hebbende, focus op waar het om gaat, de kwaliteit van het werk. Het maakt niet zoveel uit of hij om 10:00 of 8:00 begint of dat een bus lijm 8 euro is, dat ben je over een week alweer vergeten. Dat tapijt ligt er nog 10 jaar of langer.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:13
Voer het gesprek buiten, dan doet ie vast niet agressief in je huis en kun je altijd zeggen dat je even naar binnen loopt zodat hij wat kan afkoelen. Laat hem duidelijk weten dat het niet erg handig is dat jij al een week om zijn nukken heen moet leven en dat er andere afspraken gemaakt zijn. Zorg dat er nog iemand thuis is, buurman, grote of kleine broer, zoiets.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-09 02:42
wodkabuikje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

Ik las tijdens jouw verhaal alleen tussen de regels dat je geen aardig persoon bent en/of inlevingsvermogen mist.

Je bevestigt dit in de laatste alinea. Mensen voor minder voor de rechter dagen? Een vergoeding?

Ik kan wel begrijpen dat hij er liever niet is dan wel als je zo iemand tegenover je hebt.

En ja, ik mag niet op de persoon reagere. Sorry en ik begrijp dat mijn reactie verwijderd zal worden. Het moest even. Dat was naar de modjes, niet naar de ts.
Te diep in het wodka glaasje gekeken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
[...]

Je bent niet de enige, want dat was ook precies mijn gedachte toen ik het verhaal las. Voor alles is een reden en waar gehakt wordt, vallen spaanders - het blijft immers mensenwerk.

@TS maak je zorgen op een goed moment gewoon bespreekbaar. Desnoods aan het einde van de dag met een koud biertje erbij. Je hebt te maken met een levend persoon, niet met een onfeilbare robot. Een beetje vriendelijkheid doet wonderen!

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gideon schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Je bent niet de enige, want dat was ook precies mijn gedachte toen ik het verhaal las. Voor alles is een reden en waar gehakt wordt, vallen spaanders - het blijft immers mensenwerk.

@TS maak je zorgen op een goed moment gewoon bespreekbaar. Desnoods aan het einde van de dag met een koud biertje erbij. Je hebt te maken met een levend persoon, niet met een onfeilbare robot. Een beetje vriendelijkheid doet wonderen!
Ga toch weg met dit soort onzin. 8)7 Chefke komt vier dagen te laat op zijn werk aan, doet vervolgens net niets en is dan weer uren vetrokken. Blijkbaar haalt hij zijn reservemesjes bij een bouwmarkt tegen de Poolse grens. De volgende dag komt hij uren later of belt af. Iets wat drie dagen had moeten duren is inmiddels opgelopen naar 11, dat zijn 11 dagen dat je aan het camperen bent in eigen woning omdat iemand anders de kantjes er van af loopt. Dit is weer het zoveelste voorbeeld van een ZZP'er (zelfstandige zonder planning) die eigenlijk ergens in loondienst moet. Al verwacht ik dat zoiets in het verleden mislukt is. :+

Als je vriendelijkheid van klanten wilt dan begint het met afspraken na komen, vier dagen te laat komen en vervolgens half werk af leveren (niet in kwaliteit maar in tijd) zorgt er voor dat je 100 punten achterstand hebt en men inderdaad gaat zeiken over elk krasje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Ga toch weg met dit soort onzin. 8)7 Chefke komt vier dagen te laat op zijn werk aan, doet vervolgens net niets en is dan weer uren vetrokken. Blijkbaar haalt hij zijn reservemesjes bij een bouwmarkt tegen de Poolse grens. De volgende dag komt hij uren later of belt af. Iets wat drie dagen had moeten duren is inmiddels opgelopen naar 11, dat zijn 11 dagen dat je aan het camperen bent in eigen woning omdat iemand anders de kantjes er van af loopt. Dit is weer het zoveelste voorbeeld van een ZZP'er (zelfstandige zonder planning) die eigenlijk ergens in loondienst moet. Al verwacht ik dat zoiets in het verleden mislukt is. :+

Als je vriendelijkheid van klanten wilt dan begint het met afspraken na komen, vier dagen te laat komen en vervolgens half werk af leveren (niet in kwaliteit maar in tijd) zorgt er voor dat je 100 punten achterstand hebt en men inderdaad gaat zeiken over elk krasje.
Die vloerenlegger lijkt inderdaad niet een prijs te verdienen voor netjes zijn werk doen. Maar TS vind ik toch ook apart. Hij heeft voor minder dan te laat komen opdagen bij een opdracht al mensen voor de rechter gesleept? Of voor zijn eigen loonkosten omdat zoals ik het lees hij uit eigen beweging die man wat heeft geholpen met tillen? (En al had hij gevraagd of je even wil helpen, het is niet dat hij ineens eist dat je uren mee werkt).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kromatic
[...]

Wat een vreemde observatie. Jij hebt duidelijk niet of weinig te maken met personen die geld willen, slecht werk leveren en hun eigen planning erop nahouden en jouw eigendommen beschadigen. Als je een huis verbouwt en in de regionen van 300k+ zit aan verbouwkosten dan ben je dit soort personen ook spuug- en spuugzat. Iedereen kan vangen en niemand kan werken lijkt het wel. Alles kost extra, maar eventuele schades herstellen en inspanningen vanuit jezelf moeten gratis zijn.

Wie gaat nu de wanden weer schilderen? Wie kan geen andere activiteiten ondernemen omdat ik de beste man gewoon niet alleen kan laten? Waarom is mijn (herstel)arbeid kosteloos en waagt hij het om nog EUR 30,- extra hieruit te slaan op een klus van duizenden euro's? Waarom komt hij niet met twee man als hij weet dat er tapijtrollen van 70 - 100 kg liggen? Waar kan ik mijn gederfde inkomsten claimen, omdat ik continu een oog in het zeil moet houden in plaats van totale ontzorging (waarvoor je juist iemand inschakelt) en hierdoor minder tijd heb voor mijn onderneming?

Als er iemand goed is voor vaklui dan ben ik het wel. Red Bulls, verse koffie, broodjes van de bakker, niks is te gek. Als je maar gewoon je werk doet. Daarbij werkt het cumulatief. Één krasje of één keer te laat of afzeggen, kan allemaal gebeuren. Ik eis ook geen perfectie. Maar alles bij elkaar wordt het te gortig.

Persoon was inderdaad afkomstig van werkspot, maar had op één review na enkel goede reviews (10+ stuks). De negatieve review ging over een vieze muur na het gebruik van spuitlijm bij de trap.

[ Voor 17% gewijzigd door Kromatic op 29-08-2025 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kromatic
jadjong schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

. De volgende dag komt hij uren later of belt af. Iets wat drie dagen had moeten duren is inmiddels opgelopen naar 11, dat zijn 11 dagen dat je aan het camperen bent in eigen woning omdat iemand anders de kantjes er van af loopt.
Vooral dit inderdaad. Ik vind het werkelijk vreselijk om al die dagen met deze persoon rekening te moeten houden qua planning. Je voelt je niet vrij en schoonmaken heeft ook weinig zin want elke dag ligt het weer vol met tapijtsnippers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

Qwerty-273

Meukposter

Apart wel dat je heel vastberaden bent in het topic, maar toch ook aangeeft dit niet te zijn in persoon met een gesprek met deze vloerenlegger. Zelfs benoemen "dat vlijmscherpe tapijtmes is ook niet niks" maar ondertussen wel de persoon in het zelfde pand als je "gezinsleven met een kleine die moet slapen" meerdere dagen laat werken.

De extra lange lunch, te laat komen of te vroeg vertrekken, waarschijnlijk loopt hij langs eerdere klanten om nog openstaande puntjes aan te pakken. Zeker als zijn originele planning al zo uit de pas loopt en dus de andere klanten ook kribbig zullen zijn wanneer hij nou eindelijk begint of het komt afmaken.

Hou die 15% tot het werk af is. Die 30 euro voor extra lijm zou ik gewoon vergeten (daar gaat hij echt geen zaak voor starten). Stel gewoon duidelijke eisen en tijdslijnen en zorg dat het werk wordt afgemaakt. Niet dat je een klant bent waar hij vervolgens voor terug moet komen om nog de laatste puntjes aan te pakken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat soms kan helpen, is om iemand te vragen die neutraal is, of zelfs een beetje aan de vergevingsgezinde kant zit, om het werk te beoordelen. En dan echt het werk zelf, niet de man of zijn planning. Als die persoon óók vindt dat het ondermaats is, dan kun je eventueel besluiten om verdere stappen te ondernemen. Zorg er wel voor dat je diegene niet langs alle punten van kritiek meesleept, want dan beïnvloed je het oordeel te veel.

Wat betreft te laat komen, rollen mee moeten sjouwen en dat soort zaken: daar kun je meestal niet zo veel mee, en gevolgschade verhalen is vaak ook een lastig traject.

Kleine tip: als je partner het liever “wil laten gaan”, denk dan vier keer na voordat jij besluit er toch werk van te maken. Als er fallout komt, is het vaak beter als jullie er vanaf dag één hetzelfde in staan.

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 29-08-2025 01:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CH4OS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:29:
toch even zeer dringend het gesprek aangaan
TwingyTwingy schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:37:
even je broer/buurman of wie dan ook even bij te halen. Als je met twee man sterk bent dan dimt hij vaak wel
Gideon schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:23:
Desnoods aan het einde van de dag met een koud biertje erbij
*knip*
Doe nou eens niet.

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 29-08-2025 12:10 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CodeCaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:16:
[...]

[...]

[...]

Komen jullie wel eens buiten, of hoe fantaseer je met droge ogen zulke interacties bij elkaar?
Ik zou geneigd zijn te antwoorden, ware het niet dat je behoorlijk op de man speelt en behoorlijk selectief citeert, zo kan ik ook de toon zetten. ;) Jammer, en dat voor iemand die de nodige jaren hier rondloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CH4OS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:41:
[...]

Ik zou geneigd zijn te antwoorden, ware het niet dat je behoorlijk op de man speelt en behoorlijk selectief citeert, zo kan ik ook de toon zetten. ;) Jammer, en dat voor iemand die de nodige jaren hier rondloopt...
Een vos verliest wel z'n haren (en hoe!), maar niet z'n streken.

Ik vraag me in het geval van jouw reacties gewoon af hoe iemand "zeer dringend het gesprek aangaa[t]" of waarom de angst voor iemands fysieke geweld (los van de realiteit en het realisme daarvan) zou moeten verdwijnen als die met lege handen terugkomt van een lange lunch. Heb je wel eens een werkbroek gezien, met van die zakken aan de zijkant? Passen mooi veel messen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:49

lord_fh

PS5

CodeCaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:52:
[...]

Een vos verliest wel z'n haren (en hoe!), maar niet z'n streken.

Ik vraag me in het geval van jouw reacties gewoon af hoe iemand "zeer dringend het gesprek aangaa[t]" of waarom de angst voor iemands fysieke geweld (los van de realiteit en het realisme daarvan) zou moeten verdwijnen als die met lege handen terugkomt van een lange lunch. Heb je wel eens een werkbroek gezien, met van die zakken aan de zijkant? Passen mooi veel messen in.
teveel films gekeken denk ik ? zo lust ik er ook wel een paar.
Als het echt zo'n persoon zou zijn zou ik de politie maar bellen want dan is er blijkbaar een messentrekker in de buurt van je kind al deze tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

lord_fh schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:55:
[...]

teveel films gekeken denk ik ? zo lust ik er ook wel een paar.
Als het echt zo'n persoon zou zijn zou ik de politie maar bellen want dan is er blijkbaar een messentrekker in de buurt van je kind al deze tijd ?
Mis je context?

TS: "Auto op de oprit bekrassen en dat soort gevallen of dat hij naar boven loopt en zijn mes door het tapijt heen trekt" [...] "dat vlijmscherpe tapijtmes is ook niet niks"
@CH4OS: "een moment zoeken waarbij hij even niets in zijn handen heeft?"
Ik: (alsof zijn handen de enige plek is waarin hij een mes kan bewaren)

Het is niet alsof ik dat mes erbij verzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:49

lord_fh

PS5

CodeCaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Mis je context?

TS: "Auto op de oprit bekrassen en dat soort gevallen of dat hij naar boven loopt en zijn mes door het tapijt heen trekt" [...] "dat vlijmscherpe tapijtmes is ook niet niks"

dan mistte ik even de context ja , excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CodeCaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Mis je context?

Sorry, maar als je zó zwart-wit leest, mis je totáál mijn punt, vervolgens citeer je ook nog eens selectief. Ook weet je dat "dat vlijmscherpe mes is ook niet niks" uit een reactie op mijn reactie komt. Zo kan ik ook zaken tegen elkaar spelen en de toon zetten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:53
Die man zou ook beter moeten weten dat vriendelijkheid niks kost ipv wat ik hier lees. Wat andere hier ook al schreven hem eropaan spreken op vriendelijke toon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik zou voor jezelf duidelijk maken wat je precies wil. Wil je x% inhouden? Wil je dat die bepaalde delen overnieuw doet? Iets anders? Als je duidelijk hebt wat je voorstelt dan bied je de man op een rustig moment een kopje thee/koffie aan en kijk je of je dit rustig kan bespreken.

Ik zou niet wachten tot het eind en dan 15% inhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:19
Ik heb voor minder mensen voor de rechter gedaagd in het verleden. Doe je je werk goed, krijg je netjes betaald. Doe je het niet goed dan moeten we het over de vergoeding hebben mijns inziens.

Wat zouden jullie doen?
Verhuizen naar Amerika? Daar is ook een claimcultuur en mag je wapens in huis hebben zodat je niet zo bang hoeft te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PaardB
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:37
Na redelijk wat ervaringen te hebben met elektriciens, stukadoors, schilders, vloerenleggers, etc. ivm 2 verhuizingen in 6 jaar: er valt niks te plannen met deze vaklui. Het beeld wat je schetst herken ik maar al te goed: te laat opdagen/überhaupt niet komen opdagen, opmerkingen als "maak je niet druk, komt allemaal goed". Enorm frustrerend.

Enige houvast wat wij hadden is dat zij simpelweg niet kunnen plannen, maar ALS ze er eenmaal zijn, was het werk gewoon goed.

Verder eens met @CodeCaster ; er valt vaak niet mee te praten en het is het vaak niet waard om dit soort zaken uit de klauwen te laten lopen. Probeer te kijken naar het einddoel en kijk niet op een veegje meer of minder, hoe "dom" dit ook klinkt.

Daarentegen, hou die 15% vast en ga samen door het eindresultaat heen, dat werkte bij ons in ieder geval goed. Laat hem maar eens hardop zeggen dat het er fantastisch uitziet.. Dreig niet meteen met rechtszaken, maar indien het echt niet anders kan omdat hij er een potje van gemaakt heeft, kun je er altijd nog werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou het als leergeld zien en hem de deur wijzen... Zo iemand komt niet mijn huis meer in. En dan goed de reviews doorlezen voordat je weer iemand anders aanneemt.

De energie die dit zo kost, dat moet je ook meerekenen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[b]CodeCaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:16:

Komen jullie wel eens buiten, of hoe fantaseer je met droge ogen zulke interacties bij elkaar?
Niet iedere tapijtlegger met een slechte humeur is gewelddadig en steekt je neer. :D Daarnaast hangt het toch een beetje van je eigen persoonlijkheid af of je met woorden overwicht kan hebben. Had vroeger een buurman van krap 170 groot en als die zijn bek open trok veranderden alle aggressieve wolven in makke lammetjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tussen het gebruik van tenenkrommende termen als 'sauswerk' (sauzen doet een kok, schilderen of verven doet een schilder) en zinnen als 'Ik heb voor minder mensen voor de rechter gedaagd in het verleden.' hoop ik dat je nog een hele lange strijd gaat hebben en uiteindelijk net met moeite de kosten voor de schade terug krijgt.

Maar juridisch gezien heb je afgesproken dat iemand een vloer voor je legt. Als je kunt aantonen dat dat niet volgens afspraak verlopen is dan kun je gewoon een oplossing afdwingen. Je kunt niet afdwingen dat je je geld terugkrijgt, maar die vloer moet goed gelegd worden, en evt. andere schade kun je op de beste man verhalen.

Stap 1 is toch echt communicatie, of je nu bang voor 'm bent omdat hij een mes vast heeft of niet. Je zult het probleem eerst bij hem neer moeten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 13:00
1. Je stop direct zijn werkzaamheden en tikt af, leergeld, en door.
2. Je laat hem zijn werk afmaken en, daarna bepaal je wat niet goed is en wat er beschadigd is. Kijkt of je daar met hem uit kan komen.
3. Sleept hem voor de rechter, daar heb je ervaring mee.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 21:10
boswandeling schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:41:
1. Je stop direct zijn werkzaamheden en tikt af, leergeld, en door.
Wat is het met de mensen op Tweakers die blijkbaar altijd duizenden euro's aan "leergeld" hebben liggen. Door dit soort uitspraken werk je asociaal gedrag in de hand. Brutalen hebben de halve wereld door mensen die zich altijd maar laten overrompelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
PaardB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:22:
Na redelijk wat ervaringen te hebben met elektriciens, stukadoors, schilders, vloerenleggers, etc. ivm 2 verhuizingen in 6 jaar: er valt niks te plannen met deze vaklui. Het beeld wat je schetst herken ik maar al te goed: te laat opdagen/überhaupt niet komen opdagen, opmerkingen als "maak je niet druk, komt allemaal goed". Enorm frustrerend.

Enige houvast wat wij hadden is dat zij simpelweg niet kunnen plannen, maar ALS ze er eenmaal zijn, was het werk gewoon goed.

Verder eens met @CodeCaster ; er valt vaak niet mee te praten en het is het vaak niet waard om dit soort zaken uit de klauwen te laten lopen. Probeer te kijken naar het einddoel en kijk niet op een veegje meer of minder, hoe "dom" dit ook klinkt.

Daarentegen, hou die 15% vast en ga samen door het eindresultaat heen, dat werkte bij ons in ieder geval goed. Laat hem maar eens hardop zeggen dat het er fantastisch uitziet.. Dreig niet meteen met rechtszaken, maar indien het echt niet anders kan omdat hij er een potje van gemaakt heeft, kun je er altijd nog werk van maken.
Nou sorry hoor maar dit is niet normaal 8)7 Blijkbaar heb je alleen beunhazen over de vloer gehad die dan toevallig goed werk leverde. Ik heb ook met een aantal ZZPers gewerkt en zij waren altijd netjes op tijd ( soms zelfs iets te vroeg ) ze werkte atlijd netjes door en leverde gewoon (bijna altijd) goed werk af. Je komt je afspraken na, je doet je werk zoals afgesproken in een contract. Niets meer en niets minder. Dat er soms dingen stuk gaan of niet loopt zoals planning gebeurt altijd wel, maar dit moet gewoon te bespreken zijn tussen 2 volwassenen.

Als je dit allemaal doet en gewoon normaal en vriendelijk bent dan kan je hetzelfde of meer terug verwachten. De koelkast stond hier altijd vol, ik bakte soms dingen af in de oven voor lunch of ( zoals veel werklui doen, net als ik vroeger waar de baas betaalde ) op vrijdag lekker in de middag friet of vis halen.

Maar komt niet met excuses, veel te laat komen of niet opdagen of een onvriendelijke toon want dan betaal ik niks meer en kan je oprotten. Maar goed daarom zou ik dus ook nooit met mensen op werkspot werken en werk ik alleen met ZZPers die ik via via ken van andere klussen bij familie, vrienden e.d. Voor alle andere klussen doe ik het liever bij een groter bedrijf, dan heb je altijd stokken om mee te slaan

En voor @Kromatic , kijk een beetje door alle moraalridder reacties van Tweakers heen. Er blijven altijd genoeg wereldverbeteraars tussen zitten waarbij je altijd maar moet praten en koffie drinken of moet slikken ( of leergeld ). Zo werkt de wereld helaas gewoon niet. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet werkt 2 kanten op

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Bozariusz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Wat is het met de mensen op Tweakers die blijkbaar altijd duizenden euro's aan "leergeld" hebben liggen. Door dit soort uitspraken werk je asociaal gedrag in de hand. Brutalen hebben de halve wereld door mensen die zich altijd maar laten overrompelen.
Omdat je er dan zelf voor kiest van de ellende af te zien tegen de kosten die daar bij horen.

Je kiest zelf ook bewust voor een ZZP'er tegen een goedkoop tarief. Dat praat niet goed dat die persoon het fout doet, maar het in zee gaan met een dergelijke partij komt met het evidente risico dat nakoming of schadevergoeding vorderen ingewikkelder is. De persoon werkt alleen en heeft dus geen administratieve afdeling, geen planners, geen logistiek medewerkers etc. Maar belangrijker: geen manager/directeur die hem disciplinair kan aanpakken. Ten overvloedde, dat de persoon agressief wordt is niet normaal en hoef je ook niet te verwachten.

Praktisch zit je dan klem: een termijn stellen waarbinnen hij de klus moet afmaken - in de vorm van een ingebrekestelling - kan ervoor zorgen dat hij de klust afraffelt. Je stuurt hem dan een berichtje dat de klus binnen een week af moet zijn en dat je deze anders aan een ander geeft, eventueel onder vervangende schadevergoeding (https://www.amsadvocaten....-van-herstel-hoe-zit-het/).

@Kromatic je moet inschatten wat bij deze persoon het beste werkt en waar je toe bereid bent. Het meest praktisch blijft altijd het gesprek aangaan, maar als dat niet meer werkt dan zul je lastigere wegen moeten bewandelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Oon schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:00:
Tussen het gebruik van tenenkrommende termen als 'sauswerk' (sauzen doet een kok, schilderen of verven doet een schilder)
Sauswerk is een techniek die wordt toegepast bij het verven van muren en plafonds. Het is een afwerkingslaag die wordt aangebracht over de basislaag verf om een glad en egaal oppervlak te creëren. Sauswerk kan worden toegepast met verschillende technieken, zoals rollen, spuiten of met een kwast.
Saus/sausen/sauswerk is gewoon gangbaar taalgebruik onder schilders, hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• everdt
Grappig om te zien dat dit topic zulke verschillende reacties oproept.

Van die 'stoere' opmerkingen over aanklagen word ik ook moe, maar die klusjesman maakt het ook erg bont. Keer te laat komen kan gebeuren. Maar wanneer je afspraken maakt lijkt het me toch dat je je er probeert aan te houden. Van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Laatst online: 12:18
Kromatic schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:54:
[...]

Persoon was inderdaad afkomstig van werkspot, maar had op één review na enkel goede reviews (10+ stuks). De negatieve review ging over een vieze muur na het gebruik van spuitlijm bij de trap.
Dank voor deze info! Wat ik mij dan afvraag: waarom zou deze klusser zijn reputatie op Werkspot op het spel zetten door gedrag te vertonen waar je, iig naar ons toe, duidelijk niet blij mee bent? Een slechte review is zo geschreven... Heeft de tapijtlegger aanvullende voorwaarden gesteld waar wij niks van weten? Waarom ben je steeds akkoord gegaan met de afspraakverzettingen, die, naar ik aanneem, telefonisch of via de app gingen? Iets zegt mij dat risico's en onderlinge verwachtingen vooraf onvoldoende zijn besproken, ondanks dat meneer 2x is langs geweest... Het wel of niet bekleden van die spiltrap vind ik wat dat betreft wel tekenend.

Bovendien, tot dusver horen we het verhaal slechts van één kant. Dus los van ons oordeel, blijft naar mijn idee, en dat van anderen, het in gesprek gaan op een goed moment het eerste advies. Afhankelijk van wat daaruit volgt, kun je vervolgstappen ondernemen. Werkspot geeft trouwens zelf al de nodige suggesties.

Maar misschien weet je het zelf eigenlijk ook wel, maar wil je gewoon je verhaal kwijt. Dat is helemaal prima. Superververlend dat het niet zo loopt zoals je had verwacht :-( Ik kan mij als ervaringsdeskundige je frustratie voorstellen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

offtopic:
Wat een korte lontjes hier allemaal, zeg. Mensen voelen zich persóónlijk enorm aangesproken door persoonlijke ervaring en zelfs bepaald woordgebruik :?

Het inlevingsvermogen lijkt ver te zoeken. Kennelijk moeten óf alle zzp'ers goede werkers zijn, of geen één, want een tussenweg is onmogelijk waarbij iemand al was het door toeval louter minder goede ervaringen heeft gehad met zzp'ende beunhazen. "Leugens!", zegt de ander, "want míjn zzp'er was een kampioen".

Ook heeft iedereen hier bergen met geld op de rekening staan want iedereen pist hier makkelijk 5000 Euro weg, lijkt het. Dat vind ik toch wel een hoop geld om weg te geven voor slecht werk. En als iemand dan zegt voor minder geprocedeerd te hebben (kan ook zijn: eenmalig) dan had dat dus ook voor het bedrag van 4999 Euro geweest kunnen zijn voor iets totaal anders. Maar nee, men denkt echt dat de TS al meerdere malen voor een tientje naar de rechter is gestapt en vindt daar nogal wat van.

Misschien kunnen we met z'n allen focussen op het probleem hier en nu in plaats van een profielschets te maken van de TS?

Voor de TS: kun je anders niet een andere tapijtlegger laten komen uit de buurt, die het werk van jouw man objectief komt controleren? Zij spreken elkaars taal en kunnen samen aangeven wat realistisch is qua planning en kosten, en eventuele schade. Wellicht is het verstandig om die persoon langs te laten komen zonder dat jouw tapijtlegger bezig is zodat er in rust gesproken kan worden en het niet meteen een confrontatie is.

[ Voor 5% gewijzigd door DUX op 29-08-2025 16:10 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-09 10:49
Ha Tweakers,

Zit even met de handen in het haar. Momenteel is een vloerenlegger boven bezig met het leggen van ca. 120 m2 tapijt verdeelt over enkele kamers en een trap. Er is een prijs afgesproken die vergelijkbaar is met de prijs van een legservice van bijvoorbeeld een Kwantum. De klus is bovendien gewoon wit op factuur en per girale overboeking. Tapijt is ook van a-kwaliteit met een pittige m2 prijs. Helaas gaat er het nodige mis:

Werktijden
- De klus is anderhalve maand geleden ingepland en had vorige week woensdag (start ma - woe) af moeten zijn, in plaats daarvan begon hij pas afgelopen donderdag, hij heeft toen een halve dag gewerkt. (zou om 08:00 beginnen maar kwam om 10:00 aan lopen).
- Elke dag heeft ie het gepresteerd om te laat of op een ander tijdstip aan te komen dan afgesproken (2 uur te laat, 4 uur te laat zelfs en een keer een half uur te vroeg)
- Twee keer heeft die de avond van te voren de volgende dag geannuleerd om alles wéér een dag op te schuiven.
- De klus gaat nu al de zesde ''halve'' werkdag in wat de nodige impact ook heeft op ons gezinsleven met een kleine die moet slapen en rotzooi in huis.
- Hij is te pas en te onpas weg (lunch van 3 uur lang, lijm halen 2 uur lang weg etc.)
- Het is dat ik voor mijzelf werk, maar iemand in loondienst had dus 5-6 dagen aan verlof mogen opnemen om dit te doorstaan

Fouten
- Een rol is te kort ingemeten (ca. 5 cm, dus hier komt in de hoek ook weer een klein passstrookje)
- Het begon best prima, maar vandaag toch twee kleine snijfouten die waarschijnlijk niet helemaal zichtbaar meer zijn, maar toch daar betaal je iemand uiteindelijk niet voor. Het wordt in die zin steeds slordiger.
- Commentaar geven kan niet, de beste man wordt volledig defensief en ook zelfs redelijk agressief in toon en houding. ''Ja het ligt altijd aan de vloerenlegger blabla''. ''Vloeren zijn scheef etc''. ''Snijfoutje komt omdat ik moe ben, zijn grote rollen''. ''Wat maakt twee uur later nou uit ik ben er toch blabla''. De beste man is twee keer komen kijken en inmeten en is dus volledig bekend met de situatie en sinds wanneer is moe zijn een excuus om niet netjes te werken?!

Beschadigingen
- Diverse muren hebben kleine vegen en hoekjes hebben schade aan het sauswerk. Toegegeven het is niet makkelijk op een verdieping manoeuvreren met grote zware rollen, maar mijns inziens hadden hoeken afgedekt kunnen worden etc. Op zich allemaal te herstellen, maar kost ook weer tijd.

Meerprijs
- Bij de trap willen we graag de trapspil ook laten meebekleden. Niet perse afgesproken, maar ook niet perse afgesproken dat dit géén onderdeel is van de trap. Dit zou 30 euro extra moeten kosten vanwege de lijm. Net even gekeken: busje kost 8 euro incl btw. Op een klus van 5k+ vind ik dat echt not-done gezien het verloop.

Mijn arbeid
Diverse malen heb ik geholpen met het verplaatsen van de rollen puur omdat ik dat liever doe dan nog meer schade aan mijn muren en kozijnen. Ook met het uitleggen van de rollen tapijt heb ik diverse malen geholpen. Waarbij ik dan denk: bij een man van 80 had je helemaal geen hulp gehad en had je iemand moeten meenemen die je ook had moeten betalen. Waarom moet ik dit eigenlijk kostenloos doen?

Ik houd een zeer onaangenaam gevoel over aan deze klus, waarbij wij alles maar moeten slikken en vooral betalen. Tegelijkertijd durf ik niet goed tegen de beste man in te gaan. Niet zo zeer omdat ik fysiek onder de indruk ben, maar meer omdat ik bang ben dat het werk gewoon niet wordt afgemaakt (hij krijgt nog zon 15% van de totale som op dit moment) en dat er naderhand narigheid van komt. Auto op de oprit bekrassen en dat soort gevallen of dat hij naar boven loopt en zijn mes door het tapijt heen trekt. Dat is het mij allemaal niet waard, maar toch wil ook aangeven dat dit echt niet zo meer kan. Mijn vrouw staat volledig aan mijn kant, maar wil liever ook dat we het hierbij laten, maar dat kan ik gewoon niet over mijn hart krijgen. Ik heb voor minder mensen voor de rechter gedaagd in het verleden. Doe je je werk goed, krijg je netjes betaald. Doe je het niet goed dan moeten we het over de vergoeding hebben mijns inziens.

Wat zouden jullie doen?
Ik heb zo`n vermoedde als ik zo de beschrijving lees, ik zal me er verder ook niet over uitlaten :+
Klinkt als een typerend gevalletje met agressie problemen.

Maar je kan het best dit soort mensen zo snel mogelijk afkappen en je verlies nemen en een betere aannemer zoeken en dan begrijp je wel waar ik op doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-09 10:22
Sorry hoor, maar bang zijn voor iets of iemand in je eigen huis.
Het grootste lijden van een mens, is het lijden dat die vreest.
Lekker oprotten met die mafkees.
Zal wat worden in mijn eigen huis bang zijn dat iemand iets van mij sloopt.
Laat hem fluiten naar de 15%.
Huur een andere tapijtlegger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 13:00
Bozariusz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Wat is er met mensen op Tweaker die blijkbaar denken dat ik deze keuze zelf ook zou maken of de topicstarter adviseer deze keuze te maken. Er zijn een aantal opties en soms kosten ze geld, ik zou daar nooit voor kiezen, maar er zijn mensen die vanwege stress dezes keuze maken. Als je goed leest staat er bij 3 dat hij het ook zijn gelijk via het gerecht kan halen. Maar fijn dat je dan het mooiste er uit pakt om er een punt van te maken :) Ik Adviseer de topic starter niet, er zijn gewoon een aantal opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor alle reacties. Vandaag is er het nodige voorgevallen (lees ik werd wakker met 15 gemiste oproepen op een onorthodox tijdstip en hele vreemde zinnen/excuses waarom hij niet meer verder kon gaan). Ik heb de beste man weten te bedaren en morgen (dus wéér een dag vertraging) wordt de klus hopelijk afgemaakt. Daarna zal ik wat meer tijd spenderen aan het beantwoorden van iedereen. Alsook het Whatsapp gesprek delen, zo kan eenieder zelf een oordeel vormen.

Wel verbaast het mij ten zeerste dat iedereen valt over de zin dat ik mensen voor minder voor de rechter heb gesleept. Wat moet je anders als iemand zijn of haar werk niet af maakt of niet goed doet en niet meer terugkomt? Waardoor je als gezin in de rommel zit, niet functionele ruimtes hebt zoals een onafgemaakte badkamer en een enorme bak aan stress, vertraging en mogelijk extra kosten doordat iemand anders het werk moet afmaken. Ik dacht juist dat een rechtstaat op die manier werkt, klaarblijkelijk denken heel wat Tweakers daar anders over. Dat is helemaal geen ''stoere'' praat, maar gewoon hoe volwassen mensen dingen oplossen als alle redelijkheid is vervlogen.

Deze persoon had 38 reviews op werkspot. Overwegend positief. 3.8, waarbij de 1 ster reviews een paar keer wél serieus waren en een paar iets in de trant van hij heeft nooit meer gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 25-09 18:55
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:56:
Dank voor alle reacties. Vandaag is er het nodige voorgevallen (lees ik werd wakker met 15 gemiste oproepen op een onorthodox tijdstip en hele vreemde zinnen/excuses waarom hij niet meer verder kon gaan). Ik heb de beste man weten te bedaren en morgen (dus wéér een dag vertraging) wordt de klus hopelijk afgemaakt. Daarna zal ik wat meer tijd spenderen aan het beantwoorden van iedereen. Alsook het Whatsapp gesprek delen, zo kan eenieder zelf een oordeel vormen.

Wel verbaast het mij ten zeerste dat iedereen valt over de zin dat ik mensen voor minder voor de rechter heb gesleept. Wat moet je anders als iemand zijn of haar werk niet af maakt of niet goed doet en niet meer terugkomt? Waardoor je als gezin in de rommel zit, niet functionele ruimtes hebt zoals een onafgemaakte badkamer en een enorme bak aan stress, vertraging en mogelijk extra kosten doordat iemand anders het werk moet afmaken. Ik dacht juist dat een rechtstaat op die manier werkt, klaarblijkelijk denken heel wat Tweakers daar anders over. Dat is helemaal geen ''stoere'' praat, maar gewoon hoe volwassen mensen dingen oplossen als alle redelijkheid is vervlogen.

Deze persoon had 38 reviews op werkspot. Overwegend positief. 3.8, waarbij de 1 ster reviews een paar keer wél serieus waren en een paar iets in de trant van hij heeft nooit meer gereageerd.
Mensen vallen daarover, omdat de gemiddelde persoon niet zo snel iemand daadwerkelijk voor de rechter hoeft te slepen omdat iemand z'n werk niet goed doet. Ik ben in mijn 38 jarig bestaan nog nooit ook maar dichtbij zoiets gekomen, en zelfs in mijn directe omgeving heb ik het eigenlijk nog nooit gehoord.

Dus dat jij dat al wel hebt gedaan en nu wéér iemand hebt waarbij het mogelijk een optie (of noodzaak) wordt, is wel bijzonder.

En een 3.8 is niet 'overwegend positief'. Als we het hebben over diensten, dan zou ik alles onder de 4.0, of misschien zelfs onder de 4.5 niet eens overwegen. Met 38 reviews op zo'n lage score uitkomen, betekent dat er flink wat negatieve reviews zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
Een 7.6/10 lijkt mij een prima cijfer. Daarbij is het ook belangrijk om te kijken naar de inhoud van de reviews. Iemand die 1 ster geeft zonder verdere toelichting kan ik niet heel veel mee. Toevallig zie ik wel dat het aantal slechte reviews de laatste tijd is toegenomen.

Ik ben in dat opzicht misschien niet een ''gemiddeld'' persoon, maar afgestudeerd in de rechten en wellicht iets beter op de hoogte van wat wel en niet overeenkomstrechtelijk door de beugel kan. Geloof me er worden nogal wat kantjes eraf gelopen in bouwend Nederland en dan heb ik écht niet alleen maar eenpitters laten werken, maar ook bedrijven die 30 man personeel hebben lopen.

En nogmaals: wat is het alternatief als iemand niet meer terugkomt, zijn of haar werk niet afmaakt of schade heeft aangericht en dit weigert te herstellen? Het is ook zeer zeker niet de eerste stap die ik zet. Ik probeer altijd de dialoog aan te gaan en ruimte en kans te bieden voor herstel of wijziging van aanpak.

[ Voor 19% gewijzigd door Kromatic op 29-08-2025 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:07:
Een 7.6/10 lijkt mij een prima cijfer.
Voor een toets op school is het een prima cijfer. Of voor een film op TV. Als we het hebben over diensten, dan is het gewoon zeer matig, op het randje van slecht.

Dat klinkt misschien gek, maar producten en diensten worden gewoon heel anders behandeld/gereviewed dan de 10-punts schaal waarop jij het bekijkt. Een product op Amazon, Bol of Coolblue met een 3.5 kan je ook maar beter weg van blijven, ook al is dat een '7/10'. Alle goede producten hebben rond de 4.5 of hoger.
Ik ben in dat opzicht misschien niet een ''gemiddeld'' persoon, maar afgestudeerd in de rechten en wellicht iets beter op de hoogte van wat wel en niet overeenkomstrechtelijk door de beugel kan. Geloof me er worden nogal wat kantjes eraf gelopen in bouwend Nederland en dan heb ik écht niet alleen maar eenpitters laten werken, maar ook bedrijven die 30 man personeel hebben lopen.
Dat je weet hoe het rechtssysteem in elkaar zit zal vast bijdragen. Maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat als je iemand met een 3.8/5 score inhuurt, dat de goedkope prijs hoogstwaarschijnlijk ook een rol heeft gespeeld...
En nogmaals: wat is het alternatief als iemand niet meer terugkomt, zijn of haar werk niet afmaakt of schade heeft aangericht en dit weigert te herstellen? Het is ook zeer zeker niet de eerste stap die ik zet. Ik probeer altijd de dialoog aan te gaan en ruimte en kans te bieden voor herstel of wijziging van aanpak.
Mosterd na de maaltijd, en je hebt er nu je al in deze situatie zit helemaal niks meer aan, maar om even m'n punt recht voor z'n raap neer te zetten, voor een eventuele volgende keer: je had deze persoon nooit in moeten huren.

"3.8, waarbij de 1 ster reviews een paar keer wél serieus waren en een paar iets in de trant van hij heeft nooit meer gereageerd." zijn meerdere rode vlaggen in één zin.

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 29-08-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Hahn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

"3.8, waarbij de 1 ster reviews een paar keer wél serieus waren en een paar iets in de trant van hij heeft nooit meer gereageerd." zijn meerdere rode vlaggen in één zin.
Ik heb nogmaals even gekeken. Het huidige cijfer is trouwens een 3.9 en daarbij zijn er 2 slechte reviews bijgekomen ná dat ik hem heb ingehuurd. Het cijfer zat dus zeker boven de 4 op moment van overeenstemming.

Wat de rating betreft, ben ik het niet geheel met je eens. Als aanbieder van diensten hebben wij ook wel eens een 1-sterreview mogen ontvangen, waarbij een klant daadwerkelijk aantoonbaar loog. Hemel en aarde bewogen om deze review te verwijderen, maar helaas is dat niet gelukt. Datzelfde geldt voor marktplaats. Iemand brengt een bod uit dat ver onder de marktwaarde ligt, je wijst dit bod beleefd af en je krijgt soms een lage score, puur uit frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:56:
Nee heel wat Tweakers denken dat je niet iemand voor de rechter gaat slepen omdat die een keer te laat is, of omdat er iets niet volgens planning is gegaan. Want dat werk niet afgemaakt is, is hier helemaal niet van toepassing vooralsnog, en dat zou niet minder dus zijn, maar meer. Niet goed doen is dus ook hier niet van toepassing. Of ja, er zijn wat kleine dingetjes, maar niet meer dan dat. En niet meer terugkomt is ook niet van toepassing.

Er is echt wel wat aan te merken op deze ZZP'er, maar jij ging voor minder mensen aanklagen, niet voor meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Ik heb nogmaals even gekeken. Het huidige cijfer is trouwens een 3.9 en daarbij zijn er 2 slechte reviews bijgekomen ná dat ik hem heb ingehuurd. Het cijfer zat dus zeker boven de 4 op moment van overeenstemming.

Wat de rating betreft, ben ik het niet geheel met je eens. Als aanbieder van diensten hebben wij ook wel eens een 1-sterreview mogen ontvangen, waarbij een klant daadwerkelijk aantoonbaar loog. Hemel en aarde bewogen om deze review te verwijderen, maar helaas is dat niet gelukt. Datzelfde geldt voor marktplaats. Iemand brengt een bod uit dat ver onder de marktwaarde ligt, je wijst dit bod beleefd af en je krijgt soms een lage score, puur uit frustratie.
Je kan altijd een zeurkous ertussen hebben zitten, maar hopelijk is dat 1 slechte review die gecompenseerd wordt door tientallen goede reviews. Ik zeg ook niet dat je alleen voor een 4,8 of zelfs een 5,0 moet gaan. Een 4,4 zou ik nog wel vertrouwen, maar lager dan dat zou ik zelf niet voor gaan.

Mag je het uiteraard mee oneens zijn, maar om het even oneerbiedig te zeggen: mogelijk dat jij daarom in deze situatie zit, en ik het nog nooit van dichtbij heb meegemaakt.

(Mijn Marktplaats-score is een 4,96 na 28 reviews, omdat ik van één iemand een 4 ipv een 5 heb gekregen, zonder enige aanleiding :( :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Tja if you pay peanuts...

Bij ons moest de vloer er z.s.m in, en hebben via marktplaats iemand gevonden, vroeg 500,- om hele beneden verdieping in te leggen 70m2 visgraat, en 250,- voor de trap bekleden. Het is echt niet super strak maar als je dan gaat kijken wat de vloerboer had gerekend vind ik het prima.

Maar goed, als ts even veel betaald bij de vloerboer waarom heeft hij het niet via de vloerboer laten doen? Want dan kun je gewoon met de verkoper om tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:07:
Een 7.6/10 lijkt mij een prima cijfer. Daarbij is het ook belangrijk om te kijken naar de inhoud van de reviews. Iemand die 1 ster geeft zonder verdere toelichting kan ik niet heel veel mee. Toevallig zie ik wel dat het aantal slechte reviews de laatste tijd is toegenomen.

Je gaat een beetje voorbij aan het punt dat ook gemaakt werd in de reactie waar jij weer op reageert:

Een hoop mensen hebben ook in hun leven verbouwingen gehad en daarbij dus contact met vele verschillende vaklui. Het merendeel is dat gelukt zonder mensen voor de rechter te slepen.

Volgens je eigen woorden heb jij het al meerdere keren moeten doen. Dan gaat er toch echt ergens iets mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
TS geeft al aan dat hij afgestudeerd is in rechten, dus misschien is TS wel advocaat en heeft hij daarom vaker mensen voor minder voor de rechter gesleept?

Ik zie verder ook niet hoe relevant dit is in het hele verhaal dus waarom mensen telkens verbolgen over kunnen en blijven vallen, is mij een raadsel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:45:
TS geeft al aan dat hij afgestudeerd is in rechten, dus misschien is TS wel advocaat en heeft hij daarom vaker mensen voor minder voor de rechter gesleept?

Ik zie verder ook niet hoe relevant dit is in het hele verhaal dus waarom mensen telkens verbolgen over kunnen en blijven vallen, is mij een raadsel.
Je bent jurist en je weet niets over consumentenrecht? Dan vraag je Tweakers om raad?
Hij heeft vaker mensen voor de rechtbank gesleept, maar heeft hij die zaken ook gewonnen? En voor minder? Voor minder dan 15% van een paar rollen tapijt?
Als jurist had hij moeten weten dat hij die man eerder in gebreke had moeten stellen, als hij zijn recht wilde halen. Recht is relatief: bij werkspotmannetjes met zachte prijsjes krijg je niet wat je van een goede vloerenwinkel krijgt, o.a garantie op papier. Maar nee: voor een dubbeltje op de eerste rij, niks op papier (datum klaar), beetje miepen, zelf met rollen sjouwen, niks durven zeggen, ... Dat gaat een rechter voor hem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 20:55
Chaki schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Je bent jurist en je weet niets over consumentenrecht? Dan vraag je Tweakers om raad?
Hij heeft vaker mensen voor de rechtbank gesleept, maar heeft hij die zaken ook gewonnen? En voor minder? Voor minder dan 15% van een paar rollen tapijt?
En blijkbaar heeft hij al 85% vooruitbetaald. Misschien zijn dat soort percentages gangbaar op Werkspot, maar zoveel heb ik nog nooit vooruitbetaald (doorgaans eigenlijk 0%), en als dat gevraagd wordt zou dat voor mij een red flag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
antidote schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

En blijkbaar heeft hij al 85% vooruitbetaald. Misschien zijn dat soort percentages gangbaar op Werkspot, maar zoveel heb ik nog nooit vooruitbetaald (doorgaans eigenlijk 0%), en als dat gevraagd wordt zou dat voor mij een red flag zijn.
Ik betaal vooraf het materiaal. De werkzaamheden betaal ik als ze klaar zijn.
Bij verbouwingen is het doorgaans 10% bij aanvang, dan 2 termijnen van 40% en na oplevering 10%. Van die 10% betaal ik dus niks tot het allerlaatste puntje op de i gezet is.
Van de termijnen heb ik ook geleerd: bij de
eerste verbouwing afgesproken in termijnen van weken, maar alles duurde drie keer zolang
Bij de volgende niet na 2 weken, maar na de helft van de werkzaamheden, meer specifiek nadat de badkamer betegeld was. Plus een uiterste opleverdatum
En wat bullebakken betreft: ik (vrouw 65+ en 65 kilo schoon aan de haak) denk altijd: het is niet omdat hij groter en sterker is dan ik en er meer geluid uit komt dan gemiddeld dat hij het hier voor het zeggen heeft. Het is mijn huis en het is zijn werk, dat hij naar behoren uit te voeren heeft. Sowieso alles op "papier"/mail/WhatsApp screenshots, download. En de laatste keer voor de zekerheid een geluidsopname. Bullebak die vreselijk tekeer ging tegen keukenboer bracht meerwerk in rekening dat geen meerwerk was. Superlief als je extra dingen doet, maar als je mij niet van tevoren voorlegt wat de kosten zijn en of ik ermee akkoord ga betaal ik ze niet. Zat wel met knikkende knietjes en klotsende oksels te wachten tot hij kwam om het "rustig" te bespreken. Maar tot mijn verbazing gaf hij mij gelijk!
De tape was backup, in geval van escalatie/bedreiging. Ook altijd doen: feiten/bewijzen verzamelen, foto's van beschadigingen ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everdt
Chaki schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Als jurist had hij moeten weten dat hij die man eerder in gebreke had moeten stellen, als hij zijn recht wilde halen. Recht is relatief: bij werkspotmannetjes met zachte prijsjes krijg je niet wat je van een goede vloerenwinkel krijgt, o.a garantie op papier. Maar nee: voor een dubbeltje op de eerste rij, niks op papier (datum klaar), beetje miepen, zelf met rollen sjouwen, niks durven zeggen, ... Dat gaat een rechter voor hem oplossen?
Hij vraagt toch ook niet om juridisch advies maar hoe je hier mee om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:32
jeroenkb schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Een hoop mensen hebben ook in hun leven verbouwingen gehad en daarbij dus contact met vele verschillende vaklui. Het merendeel is dat gelukt zonder mensen voor de rechter te slepen.
.
Denk dat het probleem is en dat speelt uiteraard hier ook een rol dat er te weinig vaklui zijn

En die tijd hebben zijn vaak cowboys die wat kunnen maar ook weten dat je bijna niemand kan krijgen die er echt verstand van heeft of hun werk goed doen

Zit zelf ook in het schuitje mijn vaste dakdekker zit gewoon een half jaar vol geboekt :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kromatic schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

...
dus hij heeft nog 2 klanten tijdens jouw klus erbij genomen? is hij daarom steeds te laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Frieda schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:07:
[...]

dus hij heeft nog 2 klanten tijdens jouw klus erbij genomen? is hij daarom steeds te laat?
Puur speculatie zonder antwoord van die man natuurlijk, maar dat is meestal wel het geval. De ene klus loopt uit, dan gaat er iemand klagen dus besteed je daar even tijd aan, terwijl je daar mee bezig bent begint de vorige klus die nog niet af is te klagen dus ga je daar weer even naar terug, en zo blijf je maar op en neer rennen.
Zeker in dit soort branches vrij standaard en leidt altijd tot problemen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Kromatic
Holy moly ik had beter niet het juridische aspect erbij kunnen halen. Dat is totaal niet het probleem. Wel verwonderlijk hoe juist dat hetgeen is dat hier uitvoerig wordt besproken.

Het probleem was, het is gelukkig EINDELIJK opgelost nadat hij afgelopen zaterdag wéér 2 uur te laat was, dat er niet mee te praten valt. Zodra er kritiek wordt geuit is de kans dat hij zijn biezen pakt heel reëel. Dus concreet was de vraag enkel hoe knoop je het gesprek aan met iemand die totaal geen gesprek wil voeren en hiervoor ook op geen enkele wijze openstaat en een soort wandelend vat met kruit is.

Het geld (de 15%) interesseert me in die zin niet zo veel, maar wel dat de verbouwing nog langer duurt met alle ongemakken inclusief.

Ik vermoed overigens dat de beste man een stoornis heeft. Het ene moment is hij supervrolijk en spraakzaam en het andere moment totaal over de zeik en is alles te veel. Dan neemt ie weer een broodje mee als die bij een lunchroom is geweest en na afloop kregen we een flesje wijn. Hij heeft zaterdag ook nog in 10 minuten een van de foutjes hersteld, waarvan hij gedurende week nog zei dat dat ''never'' netjes meer zou worden.

Wij hebben serieus een flesje opengetrokken na het uitzwaaien. Tot nooit (hopelijk)!

[ Voor 5% gewijzigd door Kromatic op 01-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ach, je kunt het aan ons Tweakers wel overlaten om een probleem te overanalyseren :+

Ben eigenlijk best trots op ons dat de suggestie om te verhuizen niet is geopperd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kromatic
Oon schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:12:
[...]

Puur speculatie zonder antwoord van die man natuurlijk, maar dat is meestal wel het geval. De ene klus loopt uit, dan gaat er iemand klagen dus besteed je daar even tijd aan, terwijl je daar mee bezig bent begint de vorige klus die nog niet af is te klagen dus ga je daar weer even naar terug, en zo blijf je maar op en neer rennen.
Zeker in dit soort branches vrij standaard en leidt altijd tot problemen.
Dit is geen speculatie, maar iets dat ik al lang en breed wist. Hij heeft zichzelf ook diverse malen verklikt zonder dat hij het geloof ik zelf doorhad. Dan kon hij niet komen want hij moest met zijn zoon naar de tandarts (duurt natuurlijk een hele dag) en de dag daarna zei ie ja gister heb ik een mooie vloer weer opgeleverd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35
Om hieraan toe te voegen, je weet nooit wat je in huis haalt en het blijft een dagkoers. Of het nu een zzp-er is of bedrijf.
Blij dat het voor jullie is afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
bie100 schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:54:
[...]

Denk dat het probleem is en dat speelt uiteraard hier ook een rol dat er te weinig vaklui zijn

En die tijd hebben zijn vaak cowboys die wat kunnen maar ook weten dat je bijna niemand kan krijgen die er echt verstand van heeft of hun werk goed doen

Zit zelf ook in het schuitje mijn vaste dakdekker zit gewoon een half jaar vol geboekt :O
In het geval van een vloer ligt dat heel anders: bestel je vloer op tijd (iets van 6 weken ervoor) bij een goede vloerenwinkel die ervoor zorgt dat je vloer vakkundig gelegd wordt de afgesproken dag. Niet goed gelegd? Beschadigingen? Zij zijn aansprakelijk.
Ga je naar de goedkoopste vloerenwinkel, huur je van alle cowboys eentje in met mwah reviews, betaal je vooraf zodat je hem niet halverwege de deur kunt wijzen als hij brokken maakt of je zo behandelt dat je je niet meer veilig voelt in je eigen huis. Wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, zit je op je blaren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Patriot schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:32:
Ach, je kunt het aan ons Tweakers wel overlaten om een probleem te overanalyseren :+

Ben eigenlijk best trots op ons dat de suggestie om te verhuizen niet is geopperd.
Of om het even met een koud biertje te... ow wacht even... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromatic
PinusRigida schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:17:
[...]

Of om het even met een koud biertje te... ow wacht even... :+
Vanwege bepaalde overtuigingen dronk de beste man geen alcohol dat was dus sowieso al lastig. Maar case closed boek dicht en weer ademhalen _/-\o_ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En ga je hem nu een review geven op werkspot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
De algehele tendens hier lijkt te zijn dat je alleen het recht hebt om kritisch te zijn als je ook veel betaald. Probleem is echter dat je ook de pech kunt hebben dat de dure vakman die je inhuurt in de praktijk alsnog een prutser blijkt te zijn. Eigenlijk hebben we weer een gilde nodig waarin vaklui elkaar beoordelen en prutsers onmiddellijk uit het gilde gooien. Als klant heb je dan meer zekerheid dat die dure vakman die je inhuurt ook echt een vakman is.
Sites als Werkspot en Zoofy zijn te commercieel en belemmeren goede communicatie vooraf, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Deze commerciële bemiddelaars garanderen ook geen kwaliteit en proberen alleen maar als een soort booking.com de prijs voor hun bemiddeling te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
wlmpie schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:17:
Sites als Werkspot en Zoofy zijn te commercieel en belemmeren goede communicatie vooraf, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Deze commerciële bemiddelaars garanderen ook geen kwaliteit en proberen alleen maar als een soort booking.com de prijs voor hun bemiddeling te maximaliseren.
Met de kanttekening dat de vakmannen via Zoofy vrijwel direct beschikbaar zijn. Daar mag ook iets tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:06
Ik heb geen persoonlijke ervaring met Zoofy. Lang geleden via Werkspot wel eens hovenier en loodgieter geregeld en dat ging redelijk. Mijn laatste ervaring was needhelp, maar daar heb ik de stekker uit mijn aanvraag getrokken, wat een vreselijke cowboy praktijken. Eerst betalen en daarna kun je pas detail afspraken maken. Ja doei, dat gingen we dus niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kromatic
wlmpie schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:17:
De algehele tendens hier lijkt te zijn dat je alleen het recht hebt om kritisch te zijn als je ook veel betaald. Probleem is echter dat je ook de pech kunt hebben dat de dure vakman die je inhuurt in de praktijk alsnog een prutser blijkt te zijn.
Precies dit. Mijn gevel stucen/buitenom isoleren was om en nabij 40k. Door een grote Nederlandse partij uit laten voeren die ook complete flats stuct etc. Netjes op de factuur uiteraard. Één en al drama. Slecht afgeplakt, overal vuil, stuczooi door heel de tuin etc.

Volledig nieuw dak inclusief isolatie, panlatten en tengels laten aanbrengen door een middelgrote Nederlandse partij. Ook weer netjes op de factuur. Één drama. Alle zooi achterlaten, bollingen in het dak, geen deugdelijk advies over oude dak etc, ventilatiepannen vergeten etc.

Echt waar: duur, goedkoop, Nederlands, niet-Nederlands het maakt echt geen donder uit. Ik geloof alleen in een totaalaannemer die alles oppakt en een kritische bouwinspecteur die hier tegenover staat en overal op zeurt. Dan doen ze alles in een keer goed want anders weten ze toch dat het hersteld moet worden. Zo zie ik het ook bij miljoenenvilla's. Een Arjen Robben gaat echt niet elke dag kijken of alles wel goed gaat. Daar staat iemand anders de hele dag te koekeloeren.
Pagina: 1