Vraag

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-09 09:37
Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar advies, tact en een luisterend oor. Situatie is als volgt:

Ik heb in 2022 mijn huis laten strippen en o.a. nieuwe leidingen en elektra aan laten leggen. Hele huis is opnieuw gerenoveerd. Mijn installateur (loodgietersbedrijf) heeft de leidingen, badkamer, wc maar ook mijn CV ketel geïnstalleerd. En daar gaat het nu om.

De CV ketel is een Vaillant ecoTEC exclusive, uit 2022. Deze werd geïnstalleerd door, achteraf bekend, een installateur die pas net werkte daar en ook snel daarna is gestopt. Hij heeft overal lang over gedaan, sommige leidingen / badkamer dingen niet goed geïnstalleerd. En blijkbaar ook de CV ketel niet. Niks ten nadele over deze persoon, heel aardig, maar het gaat onder aan de streep toch om je werk en niet wie je bent.

Dan nu, we hebben de normale Vaillant 2 jaar garantie. Onderhoud is bij de installateur.

Vorig jaar begon er al wat storingen te komen waardoor mijn installateur al langs kwam. Moest aldoor wat afstellen, niets vervangen. Februari 2025 storingen waar ze vervolgens Vaillant voor hebben gebeld, maar die kwamen niet. De storing verdween en we gaan door naar juli 2025. Storing die geregeld kwam was "Aan-afvoersensor niet plausibel"

Zomervakantie 1 - 19 augustus gehad, bij thuiskomst kwam de melding van de sensoren maar ook driewegventiel beweegt niet in beeld en hebben we gebeld met de installateur. Die ging bellen met Vaillant en ze kwamen vrijdag 22 augustus 2025. De monteur kwam en heeft uiteindelijk vervangen:

- Aan-af voer sensoren
- Driewegventiel
- Printplaat

Hij start de ketel weer op en die functioneerde. Hij vertrok, uur of 12:00 en om 17:00 uur deed de hele ketel het niet meer. Geen warm water en de foutmelding die nu kwam was "F28 ontsteking mislukt tijdens de opstartfase". Warme water deed het dus niet meer, ketel reageerde niet. Vaillant was dicht en door zomerrooster geen personeel. Mijn installateur zei: "Vaillant heeft er aan gezeten dus wij doen niets."

Nu is een weekend zonder warm water heel vervelend, maar ik relativeerde het onder de noemer "het is wat het is." Maandag gebeld met Vaillant, dinsdag kwam dezelfde monteur weer. Die kijkt er weer naar en vervolgens vervangt hij de ontsteker. Die zat onder de kalk.

Nu had de monteur gezegd tegen mij, dat hij niet zijn hand in het vuur ervoor steekt, maar dat dit zeer ongebruikelijk is voor een ketel van 3 jaar oud. Er zat veel te veel kalk op alle onderdelen wat normaal niet na 3 jaar al dit moet geven. Ook vond hij dat het rookkanaal niet helemaal goed was geïnstalleerd. Er zit amper dan wel geen afschot in.
Ook een monteur van Feenstra gesproken (die ik dan privé ken), die vertelde ook dat het lijkt alsof er teveel water terugloopt wat interne lekkage veroorzaakt waardoor dit gebeurd.

Het derde bezoek, ja zeker want: nadat de monteur wegging weer melding F28 ontsteking mislukt. En weer enkele uurtjes nadat hij weg was en de ketel werkte. Dus weer geen warm water. De volgende dag, woensdag, kwamen 2 monteurs van Vaillant en hebben zij uiteindelijk niets vervangen maar het gasblok werd opnieuw afgesteld. Want, onder andere het rookkanaal was te rommelig geïnstalleerd ooit waardoor de ketel te kort kracht had.

Nu heb ik al aangegeven bij mijn installateur dat ik dit zeer ongebruikelijk vind en dat ik er van uit ga dat zij dit gaan regelen met Vaillant. Maar vandaag ontvang ik een mail met rekening van mijn installateur, waar geen tekst en uitleg staat behalve "Coulance van Vaillant voor 2e en 3e bezoek", daar is slechts 1 ontsteker vervangen, geen duur ding. De rekening is nu 520 euro, geen uitleg over waarom maar alleen het bedrag. Ik vind dit geen stijl, heb er eerlijk gezegd best last van en ga morgenochtend in gesprek met de installateur die ook bij mij was tijdens de verbouwing.

Wat vinden jullie? Mag je verwachten van een ketel van 3 jaar oud dat het gewoon functioneert? Ik weet dat de printplaat ruim 300 euro kost. Maar moest alles wel vervangen worden? Was het afstellen van het gasblok niet genoeg geweest, achteraf?

Ik hoor graag van jullie. Bedankt voor het lezen in ieder geval!

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:53
Wat een gedoe zeg.
Vaillant is heel strikt en stuurt de installateur een factuur als de ketel ouder is dan 2 jaar.

Nu gaat het dus om foutieve aanleg, als dat aantoonbaar is is het kosten installateur.

Het verhaal de rookgas is rommelig gaat er bij mij niet in, de installateur of Vaillant zal deze goed of afkeuren. Op max aantal bochten, beugeling, afschot enz.

Ook nog aan te geven, Vaillant geeft normaliter alleen ondersteuning aan de installateur, deze moet analyseren en oplossen waarbij Vaillant ondersteunen kan. Het lijkt erop dat ze het afschuiven op Vaillant.

Dan de aangetaste pen, dat is geen kalk maar aluminium oxide oid.
Wordt er goed onderhoud uitgevoerd? Of heb je dat nooit laten doen?
Als dat laatste zo is dan zijn de kosten voor jou, dan is het achterstallig onderhoud.

Dan nog wat. Vaillant heeft een RVS wisselaar, en kan slechter tegen een aluminium afvoer omdat deze veel oxide gaat geven door de zure rookgassen.
Laat de afvoer vervangen door RVS of kunststof PP afvoer

• Glorieus
Technician- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:46:
Wat een gedoe zeg.
Vaillant is heel strikt en stuurt de installateur een factuur als de ketel ouder is dan 2 jaar.

Nu gaat het dus om foutieve aanleg, als dat aantoonbaar is is het kosten installateur.

Het verhaal de rookgas is rommelig gaat er bij mij niet in, de installateur of Vaillant zal deze goed of afkeuren. Op max aantal bochten, beugeling, afschot enz.

Ook nog aan te geven, Vaillant geeft normaliter alleen ondersteuning aan de installateur, deze moet analyseren en oplossen waarbij Vaillant ondersteunen kan. Het lijkt erop dat ze het afschuiven op Vaillant.

Dan de aangetaste pen, dat is geen kalk maar aluminium oxide oid.
Wordt er goed onderhoud uitgevoerd? Of heb je dat nooit laten doen?
Als dat laatste zo is dan zijn de kosten voor jou, dan is het achterstallig onderhoud.

Dan nog wat. Vaillant heeft een RVS wisselaar, en kan slechter tegen een aluminium afvoer omdat deze veel oxide gaat geven door de zure rookgassen.
Laat de afvoer vervangen door RVS of kunststof PP afvoer
Thanks voor je antwoord!
Ketel wordt elk jaar onderhouden door mijn installateur. Die plakt z’n sticker erop en klaar. Ik ga morgen bellen met m’n installateur en horen hoe we dit gaan regelen.

Dat over die bochten, de ketel was dus door die medewerker geïnstalleerd die daar pas werkte en alweer weg was maand na de verbouwing bij ons. Heeft overal lang over gedaan en de geschatte kosten zijn gewoon verdubbeld.

Is het overigens “normaal” dat Vaillant of welke installateur alles vervangt zonder enige vorm van overleg? Monteur was klaar eerste keer en zegt dus wat hij allemaal gedaan had. Zonder overleg of vraag.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Heb je een foto van hoe het erbij hang?

• Glorieus
_JGC_ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:23:
Heb je een foto van hoe het erbij hang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyHCAzbL4JK3K-DQ71Y9DeqEqhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMnHEVrQsfv5gw4v66vOWgUs.jpg?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:25
Nou @_JGC_ genoeg bochten in die RGA aanwezig? :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Jim423 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:28:
Nou @_JGC_ genoeg bochten in die RGA aanwezig? :)
Kon idd wel wat minder waarschijnlijk, maar hier is gewoon PP gebruikt. Aan het materiaal van de RGA zou het niet moeten liggen.

@Glorieus Wat is die tussenstekker daar onder de ketel, is dat de stekker van de ketel? Ketel rechtstreeks in het stopcontact steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Dat is de stroomtoevoer voor de koolmonoxide meter. Die daarboven hangt.

[ Voor 11% gewijzigd door Glorieus op 29-08-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:25
Je kan de zwarte stekker in de tussenstekker doen maar ik verwacht niet dat dit het probleem oplost.
Ik snap niet dat de ketel niet 30cm lager is gehangen zodat je deze rare constructie met de RGA niet hoeft te maken. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik vermoed dat met de printplaat en driewegventiel niets mis was. Ook het verhaal dat er teveel water terugloopt lijkt me sterk. Alles functioneert nu wel?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
De printplaat werd dus bij het eerste bezoek vervangen. 2 keer daarna komen monteurs terug en werkt dus de ketel niet. Het derde bezoek werkt alles omdat ze dus het gasblok opnieuw afstellen (wat dat ook precies mag betekenen).

Mijn installateur heeft nu de vertegenwoordiger van Vaillant benaderd om hopelijk dit kwijt te schelden. Fingers crossen.
Pagina: 1