Setup geschikt maken voor Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 11:22
Hierbij mijn huidige setup: inventaris: Mijn Computer
Daarnaast zit er nog een Samsung SSD 850 EVO 256GB in.

Ik heb de volgende twee problemen:
1) Mijn C: schijf (op de 120GB SSD met Windows erop geïnstalleerd) is helemaal vol, waardoor er allerlei problemen ontstaan (Chrome sluit zichzelf af, CapCut kan niet updaten etc.)
Mijn oplossing is om Windows te installeren op de 256GB SSD.

2) Mijn processor is niet geschikt voor Windows 11.
Ik hoop alleen de processor te hoeven vervangen, en de rest van mijn setup te houden zoals ie is.
Ik heb op pcpartpicker.com gekeken, en als ik het goed begrijp zijn er een hoop processoren die nog compatibel zijn met dit moederbord (ASRock AB350M-HDV), b.v. de AMD Ryzen 5 4500.
Als ik het goed begrijp wordt deze processor wel door Windows 11 ondersteund (https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors).

Heb ik het goed begrepen dat:
- Bovengenoemde combinatie van moederbord en processor geschikt is?
- Mijn setup daarmee geschikt is voor Windows 11?

Mocht ik nog iets over het hoofd hebben gezien, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Wat is je budget?
Max 500 Euro, liefst minder.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik veel CapCut.

Beste antwoord (via fiveo op 29-08-2025 11:48)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je bordje is verouderd, maar hij zou in principe wel windows 11 moeten ondersteunen. Op zich is dit nog leuk te upgraden voor niet te veel geld als je qua eisen niet teveel wil. Ik zou dan gaan voor vervangen van CPU en SSD.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
De oude HDD en SSD kunnen dan de deur uit, die zijn traag en het vraagt ook wat van je PSU dat je meerdere losse schijven erin hebt zitten. Zo ben je dus onder de €250 klaar, maar wel blijft het dan qua GPU en RAM krap als je videobewerking doet. Omdat je moederbord maar 2 sloten heeft, is het nog een optie om het RAM ook te vervangen voor
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
(toevallig net een scherpe Amazon deal, DDR4 juist in prijs aan het stijgen, dus al je dit wil wel snel erbij zijn!).

Dan heb je nog €150 over, wat voor een GPU upgrade nu nog wel te krap is, maar als je wat doorspaart kun je op termijn daar dan nog een nieuwe GPU in plaatsen en is die PC best weer lekker bij de tijd. Denk bijvoorbeeld aan een uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB

Ik zou als je die upgrade nu doet het wel goed doen, een Ryzen 5 4500 is allemaal een beetje meh, je wil ook wel wat snelheidswinst uit die processor upgrade halen. Een Ryzen 5 4500 is nu al behoorlijk gedateerd, laat staan over 2 jaar. Een 5800X kan nog wel even mee.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-08-2025 18:08 ]

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
Hoe oud is de computer?
Wanneer je veel aan video-editing doet dan is het misschien beter om over te gaan naar een systeem wat toekomstbestendiger en sneller is dan je huidige set-up. Misschien nog even doorsparen dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveo
De pc is inmiddels zo’n 8 jaar oud, maar voor wat ik er nu mee doe – ook al is dat niet voornamelijk CapCut – draait hij nog prima wanneer ik dat wél gebruik. Ik wil dus vooral dat Windows 11 erop kan en dat er genoeg schijfruimte is zodat alles weer soepel gaat.

Als ik alleen de processor vervang én Windows installeer op de grotere SSD, zou dat al genoeg moeten zijn—tenzij er nog een cruciaal punt is dat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je bordje is verouderd, maar hij zou in principe wel windows 11 moeten ondersteunen. Op zich is dit nog leuk te upgraden voor niet te veel geld als je qua eisen niet teveel wil. Ik zou dan gaan voor vervangen van CPU en SSD.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
De oude HDD en SSD kunnen dan de deur uit, die zijn traag en het vraagt ook wat van je PSU dat je meerdere losse schijven erin hebt zitten. Zo ben je dus onder de €250 klaar, maar wel blijft het dan qua GPU en RAM krap als je videobewerking doet. Omdat je moederbord maar 2 sloten heeft, is het nog een optie om het RAM ook te vervangen voor
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
(toevallig net een scherpe Amazon deal, DDR4 juist in prijs aan het stijgen, dus al je dit wil wel snel erbij zijn!).

Dan heb je nog €150 over, wat voor een GPU upgrade nu nog wel te krap is, maar als je wat doorspaart kun je op termijn daar dan nog een nieuwe GPU in plaatsen en is die PC best weer lekker bij de tijd. Denk bijvoorbeeld aan een uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB

Ik zou als je die upgrade nu doet het wel goed doen, een Ryzen 5 4500 is allemaal een beetje meh, je wil ook wel wat snelheidswinst uit die processor upgrade halen. Een Ryzen 5 4500 is nu al behoorlijk gedateerd, laat staan over 2 jaar. Een 5800X kan nog wel even mee.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-08-2025 18:08 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
https://tweakers.net/pric...-v-f4-3600c18d-32gvk.html

Voor een paar euro meer koop je bij een Nederlandse webshop een set geheugen van een merk wat altijd wel goed gaat met een AM4 systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-09 21:12
Ik zou je bios flashen naar de nieuwste versie en een Ryzen 5000G serie chip nemen. Met die iGPU kan je ook wel meer performance verwachten.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Tray

Kan je verder niet gewoon zooi uninstallen op de 120GB schijf en daarna installeren op de 256GB schijf? Enkel Windows gebruikt toch geen 120GB?

[ Voor 52% gewijzigd door Dekar op 28-08-2025 18:28 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fiveo
Thanks allemaal voor de tips 🙏. Goed om te weten dat m’n bord met een BIOS-update nog Ryzen 5000 aan kan. Ik ga voor een 5700G of 5800X en zet Windows schoon op de grotere SSD. Top dat jullie meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveo
Ik heb m’n setup even in pcpartpicker laten zetten: https://pcpartpicker.com/list/cRh6Wc

Op basis daarvan willen we een compatibele CPU uitzoeken.

Nu heb ik nog een paar vragen:

Bij mijn huidige Ryzen 5 1600 zat destijds een standaard Wraith Spire koeler (met koelpasta). Kan ik die nog hergebruiken bij een nieuwe CPU, of is dat te krap? De 1600 heeft 65W TDP, terwijl een 5800X bijvoorbeeld 105W heeft. Ik vermoed dat de oude koeler dat niet trekt, maar hoor graag jullie mening.

Als een nieuwe koeler nodig is: raden jullie een boxed-versie met koeler aan, of beter een losse (betere) koeler erbij kopen? (De Wraith Spire is nu al niet super stil, dus misschien sowieso een upgrade waard.)

Pcpartpicker geeft aan dat de totale power draw met een 105W CPU uitkomt op ±329W. Klopt het dat mijn huidige 500W voeding dus ruim voldoende is?

Nog tips voor koelpasta — gewoon Arctic MX-4/5 of iets anders?

Thanks alvast voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

hi @fiveo klinkt alsof je mooie stappen zet.

Bij de 5XXX serie zit in de boxed versie er een nieuwe, geschikte koeler bij. In principe zijn die wel iets luidruchtiger dan een koeler als deze met veel bang for the buck: uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

Misschien is gezien je budget het nu wel het best te beginnen met alleen een boxed 5800X en te kijken of dat al stil genoeg voor je is, scheelt weer €30. Dan kun je in ieder geval windows 11 installeren en zien hoe het bevalt. Daarna dan eventueel nog een ram upgrade en/of grafische kaart erbij, maar je kan ook prima dus voor €135 starten.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:20

DropjesLover

Dit dus ->

fiveo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:46:
Ik heb m’n setup even in pcpartpicker laten zetten: https://pcpartpicker.com/list/cRh6Wc

Op basis daarvan willen we een compatibele CPU uitzoeken.

Nu heb ik nog een paar vragen:

Bij mijn huidige Ryzen 5 1600 zat destijds een standaard Wraith Spire koeler (met koelpasta). Kan ik die nog hergebruiken bij een nieuwe CPU, of is dat te krap? De 1600 heeft 65W TDP, terwijl een 5800X bijvoorbeeld 105W heeft. Ik vermoed dat de oude koeler dat niet trekt, maar hoor graag jullie mening.

Als een nieuwe koeler nodig is: raden jullie een boxed-versie met koeler aan, of beter een losse (betere) koeler erbij kopen? (De Wraith Spire is nu al niet super stil, dus misschien sowieso een upgrade waard.)

Pcpartpicker geeft aan dat de totale power draw met een 105W CPU uitkomt op ±329W. Klopt het dat mijn huidige 500W voeding dus ruim voldoende is?

Nog tips voor koelpasta — gewoon Arctic MX-4/5 of iets anders?

Thanks alvast voor het meedenken!
CPU met boxed koeler kopen, die komt met koelpasta en nieuw/verse lagertjes, zal een stukje stiller lopen. Kost doorgaans nauwelijks extra.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveo
Pcpartpicker komt met een totaal verbruik van ongeveer 329W als ik een CPU van 105W selecteer (bijv. 5800X). Klopt het dat mijn huidige 500W be quiet! Pure Power voeding dan ruim voldoende is, ook met wat marge, of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zou nu inderdaad goed moeten gaan, maar natuurlijk niet meer als er een GPU upgrade bijkomt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fiveo
Als ik selecteer op Ryzen 7, AM4 en met koeler, kom ik op deze uit:
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800XT Boxed, met koeler

Is dat ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Scoor gewoon een 5700X
uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Tray

En hergebruik je oude koeler.
Als je dat eng vind koop je een thermalright koeler @ amazon die minimaal meer kost dan 20 euro voor gratis verzendkosten.
https://www.amazon.nl/-/e...pes-TL-E12B/dp/B0CNVFP4JH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fiveo
Update: de knoop doorgehakt 🎉. Ik heb de Ryzen 7 5800XT Boxed besteld. Ben benieuwd hoe hij straks draait met Windows 11 erop.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips, heeft me echt geholpen om de juiste keuze te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 15:24
@fiveo en ik zijn samen bezig geweest om dit uit te zoeken.

Hierbij wilde ik jullie (zeker @DeNachtwacht) ook nog hartelijk bedanken voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:05
Waarom geen 5700X gehaald. Verbruikt een stuk minder wat vriendelijker is voor de boute VRM van het moederbord. Die 200 MHz gaan het verschil niet maken, nog maar niet te hebben over de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je toch in verouderde hardware investeert, doe het dan to the max. Die drie tientjes extra (boxed 5700x vs boxed 5800XT) zijn het wat mij betreft iig wel waard.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

DeNachtwacht schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:48:
Als je toch in verouderde hardware investeert, doe het dan to the max. Die drie tientjes extra (boxed 5700x vs boxed 5800XT) zijn het wat mij betreft iig wel waard.
Een 5800XT is minder dan 3% sneller in de praktijk in productiviteit. In games ga je moeite krijgen meer dan 1% te zien.

Maar dit is wel wat AMD heel leuk vind om te lezen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ach, ik lees her en der 5%, ik had zelf overigens de 5800X hier aangeraden, boxed is die precies €2 duurder dan een 5700X dus prijs/kwaliteit sowieso veruit de beste deal. Maar ik snap best dat je dan uiteindelijk voor he t best wat nu redelijkerwijs op de markt is gaat. Je gaat er iig zeker geen buil aan vallen en ergens ook slim want je weet ook dat je dit systeem nooit meer gaat upgraden hierna, dus dan ook iets dat goed voelt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOGg9xQSuVhHD5TzJoIkuebtWCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLezaj8QVqzQwgxxUFjJsCon.jpg?f=fotoalbum_large

De 5800XT Boxed is inmiddels binnen.

Nog even een praktische vraag:
Bij de koeler zit de standaard koelpasta, maar op één plekje is er wat weggeveegd (zie foto).

Kan ik dit zo gewoon installeren, of is het beter om daar zelf nog een klein beetje extra koelpasta bij te doen?

Thanks alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
fiveo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:21:
[Afbeelding]

De 5800XT Boxed is inmiddels binnen.

Nog even een praktische vraag:
Bij de koeler zit de standaard koelpasta, maar op één plekje is er wat weggeveegd (zie foto).

Kan ik dit zo gewoon installeren, of is het beter om daar zelf nog een klein beetje extra koelpasta bij te doen?

Thanks alvast!
Als je (goeie) koelpasta hebt liggen, zou ik het oppervlak van de koeler schoonmaken met wat alcohol en een rijstkorreltje pasta op je cpu uitsmeren (bijv met een oud pasje het hele oppervlak van de cpu heel dun bedekken).

Succes en veel plezier met bouwen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveo
Thanks voor je reactie!

En stel dat ik nu geen extra koelpasta in huis heb — kan ik ‘m dan gewoon zo installeren met de pre-applied pasta, ondanks dat er wat is weggeveegd? Of is het dan echt beter om eerst nieuwe pasta te regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:33
Ik zou toch een beetje koelpasta regelen. Er is naar mijn smaak net iets teveel weg en dan heb je een stukje onbedekt.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fiveo
Helder, bedankt voor de tip!
Ik heb inmiddels nieuwe koelpasta besteld en ga het helemaal opnieuw doen, zodat ik zeker weet dat het goed zit.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, is wel slim. Er moet echt maar heel weinig op (ongetwijfeld heb je ook YouTube tutorials gezien), maar idd is zo'n geheel onbedekte plek wel een beetje riscico.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveo
Ik kwam erachter dat ik de brackets/backplate die nodig zijn om de boxed koeler van m’n 5800XT vast te zetten zelf niet (meer) heb.

Kan ik deze set van HighFlow gebruiken om dat op te lossen?
https://www.highflow.nl/a...nd-backplate-for-am4.html

Is dit dus de juiste voor m’n AM4-moederbord (ASRock AB350M-HDV), of moet ik een ander type hebben?

Thanks alvast!
Pagina: 1