Sony Bravia 8 II + Theatre Bar 9, ATV en XSX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanwege de Sony actie die nog een paar dagen geldt en ik best interessant vind, overweeg ik een 65" Sony Bravia 8 II QD-OLED tv te kopen met daarbij voor half het geld de Theatre Bar 9, SA-SW3 subwoofer en 2 Bravia Theater Rear 8 speakers erbij. En 400 cashback op de tv.

Dit zou mijn 55" XF9005 Sony LED tv moeten vervangen waar nu een AV receiver met 2 vloerstaande speakers op aangesloten zit.

Punt is: ik weet dat Sony tv's notoir slecht zijn met de HDMI-aansluitingen en bij Rtings heb ik dat ook voor de Bravia 8 II bevestigd gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/products/bTQkToCF/sony-bravia-8-ii-oled/inputs-side-large.jpg?format=auto
HDMI1 = HDMI 2.0
HDMI2 = HDMI 2.0
HDMI3 = HDMI 2.1 en tevens de eArc poort
HDMI4 = HDMI 2.1

Nu heb ik een Xbox Series X (en daarom geen interesse in de gratis PS5) en een Apple TV 4K (huidige generatie). Van mijn huidige tv weet ik dat ik niet zowel de Apple TV als de XSX met HDR kan gebruiken, ook omdat de ARC aansluiting daar naar mijn AV receiver gaat. Daarom heb ik nu meest van tijd de Apple TV op HDMI4 aangesloten en de XSX plug ik soms om van 2 naar 4 als ik HDR content wil spelen.

Goed, nu is mijn huidige tv best aardig in HDR, maar VRR/120 Hz kan ik sowieso vergeten want dat kent hij niet. De nieuwe echter wel en dus wil ik mezelf ervan verzekeren dat ik niet iets misloop.

Mijn idee voor de Bravia 8 II is als volgt:
HDMI1 = leeg
HDMI2 = Apple TV 4K, volgens mij zou deze HDMI 2.0 poort voldoende moeten zijn voor 4K 60fps HDR/Dolby Vision, toch?
HDMI3 = eArc naar Theatre Bar 9
HDMI4 = Xbox Series X met volle 4K, 120 Hz en VRR ondersteuning op alle vlakken.

Is dit juist of mis ik met HDMI2 wat een HDMI 2.0 poort is dan toch nog wel iets op de Apple TV?

En ik zag dat de Theatre Bar 9 een HDMI input heeft en zie wel HDCP2.2 maar verder op hun specspagina weinig over of dit een HDMI 2.0 of 2.1 poort is. Want als het een 2.1 poort is zou ik sowieso goed zitten door de Apple TV daarop aan te sluiten, dan weet ik zeker dat ik niks misloop.

Kan iemand mij geruststellen? Met kortingen en cashback is het nog altijd ruim €4300 namelijk dus daar wil ik geen miskoop op doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Voor Dolby Vision heb je geen HDMI 2.1 nodig, mijn AppleTV zit ook in een van de twee HDMI 2.0b poorten van mijn Sony OLED TV. Je dient wel de betreffende HDMI poort op 'verbeterde indeling' te zetten bij de instellingen.

Waarom wil je voor de Theater Bar 9 kiezen? De Samsung Q990F kost momenteel met cashback 800 euro, biedt een betere geluidskwaliteit, surround beleving en werkt prima met een Sony TV.

De Acoustic center sync functie waarbij de speakers van de TV als center kanaal worden gebruikt is eerder marketing dan daadwerkelijk een goede/ fijne toevoeging.

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 28-08-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Freshouttheoven Ah check, dus voor de Apple TV mis ik niks met HDMI 2.0 als ik het goed begrijp?

Waarom voor de Theater Bar 9? Omdat je nu bij aanschaf van bijv. de Bravia 8 II QD-OLED 50% korting krijgt op alle home cinema van Sony. Dit is waar het dan op uitkomt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBRmwQfbsh-WSBeWBiHdP_k1Ftk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B10wXaXypw4rUTG52gM4igOG.png?f=fotoalbum_large

Nu weet ik dat de online prijzen van deze producten (behalve de tv zelf) honderden euro's lager liggen sowieso, volgens mij is de Theater Bar 9 al voor ±900 te verkrijgen, maar dit is dus een koopje voor 625. Idem met de subwoofer en 2 extra achter luidsprekers.

Al ben ik er wel net achtergekomen dat Sony de TA-AN1000 receiver heeft die mijn huidige vloerstaande speakers aan kan sturen (uiteraard) én overweg kan met de draadloze achterluidsprekers én de Bravia Center Sync optie kan benutten met de tv. Die zit niet bij de bundel opties, maar is online vanaf €819 en laat dat nu net precies overeenkomen met de Theatre Bar 9 + Sub.

Overigens is ook de Theatre Quad te kiezen, 999 ipv 1999, maar los van het design wat ik lelijk vind heb ik achter weinig ruimte en spreekt me juist het compacte en "puur als extra kanalen" optie van die Theatre Rear 8 mij aan, zeker voor die goede deal van €250.

Eigenlijk was het besluit al genomen dat we van de vloerstaande speakers af zouden stappen en naar een soundbar gaan. En aangezien ik fan van Sony ben en Samsung juist niet blij van wordt ben ik hierop uitgekomen.

Ik weet dat Samsung in de basis meer dan prima spul maakt, maar ik heb dingen gelezen over de tv's dat ze ten eerste geen Dolby Vision ondersteunen omdat ze de licentie ervoor niet willen betalen en ten tweede ze erom bekend staan om net als LG met firmware updates soms features weg te nemen of zelfs de helderheid omlaag te trekken. En ja, natuurlijk kan je een firmware update niet doen, maar dan nog heb ik iets tegen dergelijke praktijken en bij Sony heb ik zoiets nog niet eerder meegemaakt of over gelezen. En ja dan betaal ik waarschijnlijk wel de hoofdprijs, maar de bedoeling is wel om er 5-10 jaar mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MooDyBLueS schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:33:
@Freshouttheoven Ah check, dus voor de Apple TV mis ik niks met HDMI 2.0 als ik het goed begrijp?

Waarom voor de Theater Bar 9? Omdat je nu bij aanschaf van bijv. de Bravia 8 II QD-OLED 50% korting krijgt op alle home cinema van Sony. Dit is waar het dan op uitkomt:
[Afbeelding]

Nu weet ik dat de online prijzen van deze producten (behalve de tv zelf) honderden euro's lager liggen sowieso, volgens mij is de Theater Bar 9 al voor ±900 te verkrijgen, maar dit is dus een koopje voor 625. Idem met de subwoofer en 2 extra achter luidsprekers.

Al ben ik er wel net achtergekomen dat Sony de TA-AN1000 receiver heeft die mijn huidige vloerstaande speakers aan kan sturen (uiteraard) én overweg kan met de draadloze achterluidsprekers én de Bravia Center Sync optie kan benutten met de tv. Die zit niet bij de bundel opties, maar is online vanaf €819 en laat dat nu net precies overeenkomen met de Theatre Bar 9 + Sub.

Overigens is ook de Theatre Quad te kiezen, 999 ipv 1999, maar los van het design wat ik lelijk vind heb ik achter weinig ruimte en spreekt me juist het compacte en "puur als extra kanalen" optie van die Theatre Rear 8 mij aan, zeker voor die goede deal van €250.

Eigenlijk was het besluit al genomen dat we van de vloerstaande speakers af zouden stappen en naar een soundbar gaan. En aangezien ik fan van Sony ben en Samsung juist niet blij van wordt ben ik hierop uitgekomen.

Ik weet dat Samsung in de basis meer dan prima spul maakt, maar ik heb dingen gelezen over de tv's dat ze ten eerste geen Dolby Vision ondersteunen omdat ze de licentie ervoor niet willen betalen en ten tweede ze erom bekend staan om net als LG met firmware updates soms features weg te nemen of zelfs de helderheid omlaag te trekken. En ja, natuurlijk kan je een firmware update niet doen, maar dan nog heb ik iets tegen dergelijke praktijken en bij Sony heb ik zoiets nog niet eerder meegemaakt of over gelezen. En ja dan betaal ik waarschijnlijk wel de hoofdprijs, maar de bedoeling is wel om er 5-10 jaar mee te doen.
Je mist dan inderdaad niets.

Voor op de lange termijn is een Sony of Panasonic ,in de regel, inderdaad de betere c.q. solide keuze. Samsung heeft er een handje van om dit soort fratsen uit te halen, voor mij ook een van de redenen om dit merk op TV gebied links te laten liggen. Bouwkwaliteit, technische ontwerp en OS/ gebruiksgemak is ook ondermaats.

Ik doelde enkel op Samsung soundbars, deze zijn degelijk en betreft bang for the buck hebben ze een monopolie. Zelfs met 50% korting op de Sony set is de Q990F nog steeds ruim een paar honderd euro goedkoper op moment van schrijven, waar je over all een betere geluidskwaliteit voor terugkrijgt.

Op zich een nette prijs wanneer je 50% korting op de adviesprijs krijgt, dan is het makkelijker om je gevoel te volgen. Zou dan persoonlijk denk ik ook voor de Sony set kiezen, hierbij is de SA-SW5 aanbevolen en de meerprijs waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Misschien nog wel even goed om te vermelden dat je er qua geluid - in elk geval voor muziek luisteren - zeer op achteruit zult gaan met een soundbar ten opzichte van vloerstaande speakers. Als dat geen probleem voor jullie is, dan kan een soundbar een prima optie zijn. Maar als je wel gehecht ben aan muziek luisteren, dan is het de vraag of de keuze de juiste is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Je mist dan inderdaad niets.

Voor op de lange termijn is een Sony of Panasonic ,in de regel, inderdaad de betere c.q. solide keuze. Samsung heeft er een handje van om dit soort fratsen uit te halen, voor mij ook een van de redenen om dit merk op TV gebied links te laten liggen. Bouwkwaliteit, technische ontwerp en OS/ gebruiksgemak is ook ondermaats.
Toevallig zijn we terug van vakantie waarin we Airbnb's gebruikt hebben 3 weken lang en de helft had een Samsung tv, geek als ik ben heb ik telkens even het model opgezocht en een beetje gekeken naar de kwaliteit enzo, evenals van de soundbars. Samsung heeft prima beeld, ietwat saturated wat volgens mij met instellingen wel te fixen moet zijn, maar verder best plastic fantastic en 1 huisje had net als wijzelf hebben een draaibare/uitschuifbare beugel en bij het lichtjes vastpakken van de Samsung tv begon deze al te kraken. Volgens het model nog een recente ook.

Bij een ander bleek een of andere voorwaarde geaccepteerd te moeten worden en allerlei updates moesten gedaan worden voordat we er gebruik van konden maken. Het is een Airbnb dus wellicht niet bijgehouden door de eigenaar, maar dit heb ik met mijn Sony nog nooit meegemaakt terwijl het ook een Android Smart TV is.
Ik doelde enkel op Samsung soundbars, deze zijn degelijk en betreft bang for the buck hebben ze een monopolie. Zelfs met 50% korting op de Sony set is de Q990F nog steeds ruim een paar honderd euro goedkoper op moment van schrijven, waar je over all een betere geluidskwaliteit voor terugkrijgt.
Zo begreep ik hem inderdaad ook. ;) Ik ben wel ietwat principiëler dan gemiddeld denk ik, vandaar dat ik ook niet zomaar voor een Samsung soundbar wil gaan. Dat gezegd hebbende: in de Airbnb's heb ik Sony, Sonos, Samsung en Harman/Kardon meegemaakt en die laatste klonk by far het slechtst, de rest was natuurlijk onmogelijk vergelijken omdat het allemaal verschillende modellen, modeljaren en prijsklasses zijn, maar voor soundbars vonden mijn vrouw en ik ze allemaal gewoon goed klinken.
Op zich een nette prijs wanneer je 50% korting op de adviesprijs krijgt, dan is het makkelijker om je gevoel te volgen. Zou dan persoonlijk denk ik ook voor de Sony set kiezen, hierbij is de SA-SW5 aanbevolen en de meerprijs waard.
Hmm, interessant dat je dat zegt. Helaas kan ik de SA-SW5 niet in de bundel selecteren. De keuzes zijn kortgezegd:
soundbar = Quad / Bar 9 / Bar 8 / Bar 6 / System 6 / nog 2 hele goedkope
subwoofer = SA-SW3 / Theatre Sub 7
achterspeakers = SA-RS3S / SA-RS5 / Theatre Rear 8

Dat maakt het natuurlijk wel anders als een SA-SW5 beter matcht. Ik kan ook "geen subwoofer" selecteren, want niks is verplicht gelukkig, maar dan is de SA-SW5 volgens de pricewatch maar liefst €552. Dat vind ik wel erg prijzig voor puur een subwoofer. En tov de 50% geprijsde SA-SW3 voor €199 is het bijna 3x zoveel.

Als ik het anders vraag: ik begrijp dat de SW5 beter is, maar hoe zou je de SW3 op zichzelf noemen? Goed, redelijk, matig, slecht? Ik hoef geen enorme bass maar vind het wel fijn als op niet al te hoog volume er ook nog een mooie lage toon uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:24:
Misschien nog wel even goed om te vermelden dat je er qua geluid - in elk geval voor muziek luisteren - zeer op achteruit zult gaan met een soundbar ten opzichte van vloerstaande speakers. Als dat geen probleem voor jullie is, dan kan een soundbar een prima optie zijn. Maar als je wel gehecht ben aan muziek luisteren, dan is het de vraag of de keuze de juiste is.
Goed dat je dat benoemt, dat is inderdaad ook lang een overweging geweest. Ik heb in het verleden eens een Sonos soundbar mogen testen en heb ook de Sony HT-A5000 ooit besteld en toch weer teruggestuurd. :P

Punt is dat ik inderdaad duidelijk hoor dat het minder is, maar als ik dan bij iemand anders ben die een soundbar heeft of de vele Airbnb's afgelopen vakantie dan vind ik zonder ter plekke vergelijkingsmateriaal te hebben het "gewoon goed" klinken. En het compacte aspect van een soundbar is wel heel verleidelijk.

Ook zijn mijn JBL Northridge E80 speakers volgens mij al meer dan 20 jaar oud en heeft een van mijn kinderen toen ze nog iets jonger waren bij 2 tweeters een mooie deuk in de dome gemaakt. :P Dus heel erg rouwig zal ik er niet om zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Goed dat je dat benoemt, dat is inderdaad ook lang een overweging geweest. Ik heb in het verleden eens een Sonos soundbar mogen testen en heb ook de Sony HT-A5000 ooit besteld en toch weer teruggestuurd. :P

Punt is dat ik inderdaad duidelijk hoor dat het minder is, maar als ik dan bij iemand anders ben die een soundbar heeft of de vele Airbnb's afgelopen vakantie dan vind ik zonder ter plekke vergelijkingsmateriaal te hebben het "gewoon goed" klinken. En het compacte aspect van een soundbar is wel heel verleidelijk.

Ook zijn mijn JBL Northridge E80 speakers volgens mij al meer dan 20 jaar oud en heeft een van mijn kinderen toen ze nog iets jonger waren bij 2 tweeters een mooie deuk in de dome gemaakt. :P Dus heel erg rouwig zal ik er niet om zijn. ;)
Dan is het alleen maar goed dat je die voors en tegens kent en daarin een goede afweging kunt maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jorgen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Dan is het alleen maar goed dat je die voors en tegens kent en daarin een goede afweging kunt maken.
Precies, het is inmiddels zo dat ik ook op andere manieren naar muziek luister. Vroeger, zonder kinderen, dan praat ik alweer over 13 jaar geleden haha, zette ik de muziek in de woonkamer weleens goed hard. Tegenwoordig doe ik dat alleen nog in de auto (als ik alleen rijd) of met mijn Sennheiser hoofdtelefoon op de laptop met Apple Music op Lossless.

En op een gegeven moment begon ik ook steeds meer te denken dat de woonkamer niet meer perfect hoeft te zijn voor muziek, zolang films, series en sportuitzendingen maar goed klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:31:

Hmm, interessant dat je dat zegt. Helaas kan ik de SA-SW5 niet in de bundel selecteren. De keuzes zijn kortgezegd:
soundbar = Quad / Bar 9 / Bar 8 / Bar 6 / System 6 / nog 2 hele goedkope
subwoofer = SA-SW3 / Theatre Sub 7
achterspeakers = SA-RS3S / SA-RS5 / Theatre Rear 8

Dat maakt het natuurlijk wel anders als een SA-SW5 beter matcht. Ik kan ook "geen subwoofer" selecteren, want niks is verplicht gelukkig, maar dan is de SA-SW5 volgens de pricewatch maar liefst €552. Dat vind ik wel erg prijzig voor puur een subwoofer. En tov de 50% geprijsde SA-SW3 voor €199 is het bijna 3x zoveel.

Als ik het anders vraag: ik begrijp dat de SW5 beter is, maar hoe zou je de SW3 op zichzelf noemen? Goed, redelijk, matig, slecht? Ik hoef geen enorme bass maar vind het wel fijn als op niet al te hoog volume er ook nog een mooie lage toon uitkomt.
Dan zou ik het bij de SW3 laten, deze is redelijk. 3x meer betalen voor de SW5 is het imo niet waard. Gaat niet zo zeer om enorme bass maar meer om controle, verfijning en integratie. Nu heeft de Bar 9 ook twee geïntegreerd woofers waardoor de sub minder snel zal bijspringen, deels dus een voordeel.

In het algemeen kennen externe subwoofers behorende tot soundbars helaas vaak issues m.b.t. het goed en gecontroleerd weergeven van de bass.

Jammer dat de rears van de Theatre Quad niet goed in het interieur passen, dit systeem zou namelijk in samenhang met de SW3 en de Bravia 8 II als center channel verreweg het beste klinken en beleving bieden zowel voor films/ series als voor muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Freshouttheoven Dank je weer voor je input. Ik ga nog eens goed kijken naar de Theatre Quad dan, want het prijsverschil van €375 is te overzien, daar gaat het niet om, maar onze bank staat praktisch tegen de gordijnen aan omdat de woonkamer weliswaar niet klein is, maar een U-vorm kent (icm keuken/eetkamer) en die hoek nu eenmaal niet anders ingericht kan worden behalve de tv voor een raam zetten en overdag de volle zon erop hebben (en in je gezicht). :P

Daarom was de gedachte: een soundbar+subwoofer is dan de vervanger van onze huidige 2.0 opstelling en rears zijn puur extra. De Theatre Quad lijkt zoals ik het interpreteer echt alle 4 de speakers evenveel nodig te hebben en dus belangrijk om de achterspeakers ook goed neer te zetten. En omdat ze toch een stuk groter zijn, is het ook opvallender in het interieur. Maar ik ga even puzzelen en nadenken, wellicht valt er een mouw aan aan te passen.

• Christa P
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:32
@MooDyBLueS heb je uiteindelijk voor de Bar 9 of de Quad gekozen?
De actie loopt namelijk nogsteeds, dus nu loop ik tegen dezelfde keuzes aan.

Onze bank moet ook praktisch tegen het gordijn aan staan en daarom dacht ik eerst ook alleen aan de Bar 9 + sub + de compacte rear speakers als leuke, maar niet noodzakelijke toevoeging.
Maar bijna alle online reviews waarderen de Quad toch echt hoger. (Al testen ze die natuurlijk ook in de optimale positie.)

Dus daarom vroeg ik mij af of je jouw ervaring kan delen. Er van uit gaande dat je uiteindelijk een van deze twee Sony home theater setups hebt gekozen.
Pagina: 1