Pihole (static IP) onbereikbaar sinds nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik heb zojuist mijn oude (asus) router omgewisseld met een nieuwe.

Al mijn aangesloten devices kregen netjes een nieuw IP adress toegewezen en zijn te vinden op het netwerk. Er waren/zijn twee apparaten (pihole en Synergy NAS) die niet in het netwerkoverzicht van de router komen, en ook geen groen lampje bij de LAN poort krijgen (wel de oranje).

De nieuwe router blijkt in een ander range te werken en de twee apparaten hadden een static ip toegewezen die buiten die range viel. Na het aanpassen van de range op de router is mijn NAS nu wel gewoon te vinden op het originele/oude IP adres (ik wist niet dat apparaten hun eigen IP onthouden?)

De Pihole heeft echter nog steeds geen verbinding en ook geen groel lampje bij de lan poort. Is er een manier om het IP adres te resetten oid? Of een andere manier om toch verbinding te krijgen?

Beste antwoord (via Basekid op 28-08-2025 19:55)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Het oranje lampje betekent waarschijnlijk 100Mbit, en groen 1000Mbit (of meer).

Alle reacties

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 16:29
Het niet hebben van een 'groen lampje' doet me vermoeden dat er met de fysieke verbinding iets niet goed is. Kan je eens proberen je Pihole met een andere netwerkkabel aan je router te verbinden?

• Basekid
Helaas, heb een andere netwerkkabel geprobeerd en het hielp niet.
Ook de huidige netwerkkabel in een andere device gestopt (die werkt) en de netwerkkabel van het andere device in de pihole gestopt (dan werkt het nog steeds niet).

De router zelf geeft trouwens aan dat de poort gewoon "connected" is. Maar hij verschijnt dus niet in het netwerkoverzicht van de router (of via een softwaretool).

• Basekid
Hmm het lijkt opgelost. Weet niet precies hoe maar gelukkig wist ik het IP adres nog uit mijn hoofd. Nadat ik dat als DNS server 1/2 invoerde bij de router krijg ik wel verbinding. Staat nu ook gewoon netjes in mijn device list.

Het groene lampje doet trouwens nog steeds niks (wel als ik het direct op een ander device verbind zoals een hue), dus het blijft wazig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Het oranje lampje betekent waarschijnlijk 100Mbit, en groen 1000Mbit (of meer).

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
Welke pi is het?
Heeft die wel gigabit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ik dacht de 3(b)? Maar hij is inderdaad met 100Mbit verbonden dus dat verklaart de afwezigheid van het groene lampje dan :)

Dat het static IP blijkbaar in de device was opgeslagen etc blijft wazig maar nu mn subnet is aangepast naar dezelfde range werkt alles weer toppie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je het nog niet gedaan hebt: dat IP moet je nog wel toevoegen aan je lijst met statische IP's in de router. Dat de Pi zijn IP-adres heeft behouden is niet gek: hij had een DHCP-lease met bepaalde geldigheidsduur. Totdat die verstrijkt zal dus het uitgegeven IP worden gebruikt. Bij vernieuwen van de lease kan dat veranderen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1