Vraag

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:31
Ik heb een oude woning (plm. 1920) waarvoor ik overweeg om de vloer te laten vervangen door een schuinbetonvloer. Ik ben op zoek naar ervaringen en ideeën van anderen.

De reden dat ik de vloer wil gaan vervangen is dat op dit moment mijn vloer nog niet geïsoleerd is en ik geen kruipruimte heb om te isoleren. Het huis staat direct op zand. Daarnaast ligt er nu op de begane grond een plavuizenvloer die we lelijk vinden en die ook wat slijtage begint te vertonen. Naast een schuimbetonvloer zouden we dan ook willen kiezen voor vloerverwarming, al dan niet met een warmtepomp.

Hieronder een plattegrond van de begane grond van de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEqns1DzHhrLhuwlbTDJv07od3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWJtu9GB87FCUQTrPQ2t4VPW.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het naar mijn idee zou moeten gaan is dat de woonkamer, keuken, eetkamer entree en gang sowieso allemaal een nieuwe vloer krijgen, want daar liggen nu de plavuizen. De garage en de wasruimte hebben nu geen verwarming, hoeven dat ook niet, dus daar gebeurt niets.

De slaapkamers twijfel ik over of ik die nu meteen moet doen. Daar ligt net een nieuwe laminaatvloer in en het zijn ruimtes die wat makkelijker ook later nog een keer zouden kunnen. Dat geld ook voor de badkamers.

De vragen die ik op dit moment heb:

1) is het slim om de isolatie in gedeeltes te doen? Of kan ik beter alles in 1 keer doen? Wat zijn de voor- en nadelen?
2) Ik denk dat het niet handig is om vloerverwarming te leggen in de slaapkamers. Liever zou ik daar lage-temperatuurradiatoren hebben zodat je wat makkelijker kunt sturen in wanneer je de kamer verwarmt.
3) Het verwijderen van de vloer en laten plaatsen van de nieuwe vloer zie ik mezelf niet (snel genoeg) doen. Dit zou ik dus willen uitbesteden. Heb ik daarvoor een aannemer nodig, of kan ik direct met een sloper een betonvloerstorter gaan praten?

Uiteraard zijn andere tips ook zeer welkom :-).

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe hoog kan je storten? Schuimbeton wordt doorgaans gebruikt bij woningen die juist wel een kruipruimte hebben om die op te vullen. Voor een goede isolatie heb je met schuimbeton een aardige hoogte nodig. Isolatieschuim met een laagje gewoon beton is wellicht ook het onderzoeken waard en geeft bij geringe hoogte een betere isolatie.
martijn1985 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:20:
2) Ik denk dat het niet handig is om vloerverwarming te leggen in de slaapkamers. Liever zou ik daar lage-temperatuurradiatoren hebben zodat je wat makkelijker kunt sturen in wanneer je de kamer verwarmt.
Ook met vloerverwarming kan je prima sturen door de kamers eigen groepen te geven. Het is redelijk traag reagerend maar dat is alle LT verwarming eigenlijk wel.
3) Het verwijderen van de vloer en laten plaatsen van de nieuwe vloer zie ik mezelf niet (snel genoeg) doen. Dit zou ik dus willen uitbesteden. Heb ik daarvoor een aannemer nodig, of kan ik direct met een sloper een betonvloerstorter gaan praten?
De schuimbetonboeren die ik heb gesproken hebben het liefst een lege bak. Dat kan elke sloper wel regelen. Maar dingen als riool en (loos) leidingwerk wil je nu ook echt op orde hebben, daar kom je niet meer bij. Heb je daar al een plan voor? Dan is sloper - loodgieter - betonboer wel een aardig stappenplan als je geen overhead wilt. Maar een eindverantwoordelijke voor het gehele traject kan ook lekker zijn.

Uiteindelijk zijn we hier voor een broodjes renovatievloer gegaan dus geen echte ervaringen met schuimbeton.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:48

DjVe

Hatsaflats!

Ik woon in een pand uit 1850 op zandbed en heb 2/3 jaar terug een schuimbeton vloer (met vloerverwarming) laten storten. Ik meen dat ik +/-60cm vloer heb afgegraven.

Het sloopwerk + het maken van ondersteuningen voor de binnenmuren (metselbeton en stenen) heb ik zelf gedaan. Het zand heb ik gezeefd en verderop in de tuin gestort (handig voor projectjes/zandbakken). Het afgraven na het slopen heb ik door een grondverzet/stratenmakers bedrijfje uit het dorp laten doen (2 dagen bezig).

Vervolgens heb ik Faber de rest laten doen (ook wegens aansprakelijkheid). Dat verliep perfect!

• martijn1985
Wuursj schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:49:
Hoe hoog kan je storten? Schuimbeton wordt doorgaans gebruikt bij woningen die juist wel een kruipruimte hebben om die op te vullen. Voor een goede isolatie heb je met schuimbeton een aardige hoogte nodig. Isolatieschuim met een laagje gewoon beton is wellicht ook het onderzoeken waard en geeft bij geringe hoogte een betere isolatie.
Het idee is dat ik mijn huidige ondervloer wegbreek, zodat er ruimte is voor het schuimbeton. Dan is het dus de vraag hoeveel zand ik wil afgraven. Volgens mij heeft dat meer isolatiewaarde dan de vloer ophogen.
De schuimbetonboeren die ik heb gesproken hebben het liefst een lege bak. Dat kan elke sloper wel regelen. Maar dingen als riool en (loos) leidingwerk wil je nu ook echt op orde hebben, daar kom je niet meer bij. Heb je daar al een plan voor? Dan is sloper - loodgieter - betonboer wel een aardig stappenplan als je geen overhead wilt. Maar een eindverantwoordelijke voor het gehele traject kan ook lekker zijn.
Ik had nog geen plan voor de riolering. Wat zouden dingen zijn waar ik over na zou moeten denken? Ik heb nu geen problemen, maar ik snap dat wegbreken van de vloer het ideale moment is om preventief onderhoud te doen.
DjVe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:12:
Het sloopwerk + het maken van ondersteuningen voor de binnenmuren (metselbeton en stenen) heb ik zelf gedaan. Het zand heb ik gezeefd en verderop in de tuin gestort (handig voor projectjes/zandbakken). Het afgraven na het slopen heb ik door een grondverzet/stratenmakers bedrijfje uit het dorp laten doen (2 dagen bezig).
Had je een houten vloer, of moest je ook beton wegbreken? Hoe lang was je daarmee bezig? Ik twijfel er een beetje over om het zelf te doen - met name vanwege de doorlooptijd. Ik woon al in het huis en als er geen vloer is dan kunnen we hier eigenlijk niet zijn. Die periode moet dus zo kort mogelijk duren. Ben jij in die tijd ook (tijdelijk) uit huis geweest?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:48

DjVe

Hatsaflats!

martijn1985 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Het idee is dat ik mijn huidige ondervloer wegbreek, zodat er ruimte is voor het schuimbeton. Dan is het dus de vraag hoeveel zand ik wil afgraven. Volgens mij heeft dat meer isolatiewaarde dan de vloer ophogen.

[...]

Ik had nog geen plan voor de riolering. Wat zouden dingen zijn waar ik over na zou moeten denken? Ik heb nu geen problemen, maar ik snap dat wegbreken van de vloer het ideale moment is om preventief onderhoud te doen.

[...]

Had je een houten vloer, of moest je ook beton wegbreken? Hoe lang was je daarmee bezig? Ik twijfel er een beetje over om het zelf te doen - met name vanwege de doorlooptijd. Ik woon al in het huis en als er geen vloer is dan kunnen we hier eigenlijk niet zijn. Die periode moet dus zo kort mogelijk duren. Ben jij in die tijd ook (tijdelijk) uit huis geweest?
Er lag hout op een oude tegelvloer (mooie klei-gebakken tegels), welke direct op zand lagen. Ik ben er met wat hulp zeker 4 of 5 weekenden zoet mee geweest met een vloeroppervlak van +/- 49m2. Maar mijn insteek was dan ook: materiaal hergebruiken voor toekomstige projecten.

Ik heb vervolgens het riool + leidingen in een dag gefixt.

Vooral na het storten van het schuimbeton, wil je even niet in huis zijn. Het ruikt pittig, is enorm vochtig en warm. Ik had het voordeel dat wij tijdens de gehele verbouwing bij de buren mochten wonen (5 maanden).

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:09
De vragen die ik op dit moment heb:

1) is het slim om de isolatie in gedeeltes te doen? Of kan ik beter alles in 1 keer doen? Wat zijn de voor- en nadelen?

Uiteraard zijn andere tips ook zeer welkom :-).
Ik heb een kleine 2 jaar geleden schuimbeton laten storten in de ondiepe kruipruimte van mijn huis uit 1931. Er was maar 17 cm ruimte onder de balken.
Klus samen met de aannemer gedaan. Reciprozaag en boorhamer geleend, zelf hele houten vloer en balken eruit gezaagd (ben geen ervaren klusser).
Daarna met een boorhamer de oude werkvloer uit 1931 op de bodem van de kruipruimte kapot gemaakt.
Met enkele studenten hier uit de stad 1 volle container hout en 1 volle container steen/cement verwijderd.
De aannemer heeft vervolgens mijn ensuite kasten ondersteund en het leidingwerk voorbereid.
Uitstekende ervaring met Faber voor het schuimbeton.

Antwoorden op je vragen.
1. Ik zou altijd alles in 1x doen, je hele huis. Je kunt het beter achter de rug hebben en het in 1x doen scheelt in de kosten. Je krijgt er spijt van als je nu een deel niet doet.
2. Ik zou zeker ook vloerverwarming in je slaapkamers leggen. Nuttig voor verwarmen (wie weet wil jij of iemand anders het in de toekomst als werkkamer gebruiken) en ook voor koelen. Je kunt deze groepen van de slaapkamers knijpen als je het daar minder warm wil hebben.
3. Zie mijn ervaring hierboven, misschien kan je een deel zelf doen. Het leidingwerk en riool etc door de aannemer. Oud spul kun je beter preventief vervangen nu.

Wat ik anders zou doen:
Nu is het schuimbeton en de vloerverwarming geplaatst tot vrijwel tegen de niet geïsoleerde buitenmuren. Alleen een soort schuimfolie ertussen. Dat geeft een flinke koudebrug, onwenselijk met vloerverwarming en hier duidelijk voelbaar in de winter.
Als ik het opnieuw mocht doen dan liet ik het schuimbeton normaal storten, daarna bij de buitenmuren een strook isolatiemateriaal van 10-15 cm breed, daarbinnen pas de vloerverwarming.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:56
je hebt minimaal 35cm nodig om een beetje fatsoenlijk isolatiewaarde te krijgen, anders kun je beter pir of els leggen en daar een dun laagje beton op met vvw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59

Wuursj

want worst is al bezet

martijn1985 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Zoals gezegd heb je met schumbeton aardig wat hoogte nodig. Afgraven om dat te bereiken lijkt me nogal zonde als je met EPS + beton vloertje veel sneller een mooie Rc waarde hebt. Voor een RC 5 heb je bij schumbeton iets richting de 50cm nodig. Bij EPS met 'gewoon' beton ben je bij de helft klaar. Met PIR nog minder (of hogere isolatie waarde).
Toekomstige indeling. Hier ging de complete indeling op de schop dus ook de riolering en heb ik alles venieuwd. Maar ook toekomst gericht gemaakt door al een aftakking te maken naar de kast met ovens, mocht daar ooit een barretje / stoomoven met afvoer komen. Grotere diameters, regenwater los van riool, je kunt het zo gek maken als je wilt maar kritisch naar huidige riool kijken kan geen kwaad want straks kun je er niet meer bij.
Ook qua stroom en netwerk. Ik heb meteen stroomkabels geled naar de schuur en een laadpaal voorbereid.
Had je een houten vloer, of moest je ook beton wegbreken? Hoe lang was je daarmee bezig?
De houten vloer lag er hier in een weekend met een paar vrienden uit.
Dichtmaken van oude inkepingen etc. en bovenstaand leiding werk duurde wel een paar dagen.

Wij zijn boven blijven wonen. Het weekend dat het riool vervangen werd, zijn vrouw + kinderen wel uit logeren geweest maar dat was niet zo lang.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:41
Hier ondertussen 4 jaar geleden laten storten. Oppervlak was een stuk kleiner, maar de meeste moeite is toen gaan zitten in het afgraven. Houten vloer was er zo uit, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat we eerst met een motorzaag de planken tussen de balken uit hebben gezaagd zogezegd. (Insert: ventileren etc).

Bij ons was er toen ook de keuze voor zelfwerkzaamheid voor plaatsen folie en het markeren van de hoogtes. Ivm klein budget en relatief hoge prijs 2* ca. 10%, dit toen zelf gedaan. Voordeel is dat je zelf kan kiezen hoe netjes je het wil maken. Bewust alle peilpunten vanaf de muur gemonteerd of het dak, dus geen houten paaltjes midden in de vloer die achterblijven.

Wat mij opviel is de warmte en het vocht dat vrij kwam. Ik zou daar rekening mee houden als er zaken zijn die daar gevoelig voor zijn, soort van mini behangstoomeffect.

Op 1 punt bij de watermeter zat er een lek in de constructie en het zeil. Mocht je dat ook hebben, dan geven ze het advies om er zand in te gooien zsm, dan kan je de smurrie nadien vrij makkelijk verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1985
Wuursj schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
Zoals gezegd heb je met schumbeton aardig wat hoogte nodig. Afgraven om dat te bereiken lijkt me nogal zonde als je met EPS + beton vloertje veel sneller een mooie Rc waarde hebt. Voor een RC 5 heb je bij schumbeton iets richting de 50cm nodig. Bij EPS met 'gewoon' beton ben je bij de helft klaar. Met PIR nog minder (of hogere isolatie waarde).
In mijn zoektocht naar isolatie zonder kruipruimte was ik eigenlijk alleen maar schuimbeton tegengekomen. Dit is iets waar ik even in ga duiken, maar het klinkt inderdaad dat EPS of PIR een stuk handiger is. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
Ik heb ook beton op EPS gebruikt.
Mijn kruipruimte was ~40 cm. Dat was al te krap om er goed onder te kunnen kruipen.

Uitvoering:
  • Houten vloer eruit,
  • Zand glad gemaakt en ingewaterd om te verdichten (het is kurkdroog onder de vloer),
  • Opgevuld met EPS (drukvastere variant, EPS150), EPS stroken langs de wand, en afgedekt met folie,
  • Draadmat (5 mm dik en 100 mm maaswijdte) en daar vloerverwarmingsbuis aan vastgemaakt,
  • Staalvezelbeton (aanrader! Goedkoper, makkelijker en beter dan betonmat) met pompwagen laten brengen en goed uitgeglad. (Ik heb het bij 8 ~10 cm gelaten vanwege vezelversterking en omdat de vloer overal wordt ondersteund),
  • Vloer met egalisatiecement vlak gemaakt.
Zo heb ik met de relatief weinig moeite en kosten een prima geïsoleerde en verwarmde vloer.

Punten die ik als nadeel/risico zie:
  • Blijft de EPS langdurig stabiel, of klinkt het onder de constante druk van het beton langzaam in? (valt voorlopig mee; in drie jaar is de vloer <1mm gezakt; de vloer heeft na storten wel 2 mnd kunnen stabiliseren voordat ik het heb afgewerkt)
  • Eventjes een leidingen of kabel onder de vloer leggen gaat niet meer (te ondervangen met mantelbuis.
  • Bij een overstroming zal de vloer omhoog komen.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 31-08-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een oude woning (plm. 1920) waarvoor ik overweeg om de vloer te laten vervangen door een schuimbetonvloer. Ik ben op zoek naar ervaringen en ideeën van anderen.

De reden dat ik de vloer wil gaan vervangen is dat op dit moment mijn vloer nog niet geïsoleerd is en ik geen kruipruimte heb om te isoleren. Het huis staat direct op zand.
De ervaringen die je krijgt zijn van mensen met een houten vloer. 'Vroeger' waren de broodjes vloeren populair, als alternatief, tegenwoordig het schuimbeton.
Een houten begane grond vloer is zelden constructief nodig voor de rest van het huis.

Jouw huis uit 1920 is een ander verhaal. Allereerst kan het zijn dat de vloerplaat een geheel is of juist tussen de (opgemetselde) fundering is gestort.
Daarnaast is jouw huis meer dan honderd jaar oud. Door funderings problemen kan het zijn dat je huis instabiel wordt als je zo grof gaat breken. Maar ook 'gewoon' scheuren en andere problemen zijn niet ondenkbaar.
Ik heb het hier daarom niet laten doen, het risico dat de twee net gerenoveerde verdiepingen er boven serieuze schade zouden oplopen was te groot.

Dus voordat je tegen Bor de Beuker zegt, 'ram hem er maar uit', doe je huiswerk en bedenk goed hoe je verzekerd bent tegen ellende en waar de risico's liggen. Een aannemer heeft bijvoorbeeld een CAR verzekering, maar ook expertise om problemen op te lossen.

O ja, schuimbeton is geen constructief materiaal, als je wel zoiets nodig hebt, dan zul je naar een reguliere betonvloer moeten kijken met isolatie eronder.
Pagina: 1