Is zilverzand en kwartszand wel hetzelfde?

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Als ik google of op Wikipedia kijk, staat er dat zilverzand en kwartszand hetzelfde is.
Echter als ik naar de prijzen kijk, dan zie ik dat ik bij Hornbach een zak van 25 kg zilverzand voor € 2,05 kan kopen.
Bij Karwei wat duurder, maar niet veel.

Kwartszand, wat dus hetzelfde zou zijn, is echter al snel een stuk duurder. Vanaf € 8,00 per 25 kg tot wel meer dan € 20.

Het kan toch haast niet dat dit hetzelfde soort zand betreft?
Waar zou het verschil inzitten.
Zowel in zilverzand en kwartszand zijn verschillende korrelgrotes beschikbaar, dus dat is het 'm niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Vaak is Kwartszand grover maar het is inderdaad hetzelfde Zilverzand heeft wel een lager ijzergehalte

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
bie100 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:04:
Vaak is Kwartszand grover maar het is inderdaad hetzelfde Zilverzand heeft wel een lager ijzergehalte
En is dat lagere ijzergehalte een plus- of een minpunt als je het als voegzand gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Het is gewoon hetzelfde zand, bestaande uit 99 procent kwarts.
Maar misschien gewoon marketing, kwartszand klinkt duurder, dan mag het ook iets meer kosten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Rzaan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

En is dat lagere ijzergehalte een plus- of een minpunt als je het als voegzand gebruikt?
Om het te gebruiken voor voegzand maakt het niks uit

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:20:
Het is gewoon hetzelfde zand, bestaande uit 99 procent kwarts.
Maar misschien gewoon marketing, kwartszand klinkt duurder, dan mag het ook iets meer kosten.
Is toch absurd dan dat er zulke grote prijsverschillen inzitten? Het loont dan bijna voor bedrijven om bij Hornbach een flink aantal zakken te kopen; in andere zakken te doen, en doorverkopen.
Want Quartz, Quarts, of kwartszand zal qua inkoop ook wel duurder zijn. Denk niet dat ze zak van € 25 kunnen inkopen voor € 2,00.

Zowel Weber als Knauf verkopen Quarszand voor aanzienlijke prijzen. Je zou toch verwachten dat zij een 'gewone' prijs zouden vragen. Maar 60 cent per kilo is heel normaal. € 15 voor een zak van 25 kg.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 28-08-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

Is het ene zand (duurdere) niet gereinigd (voor spelen e.d.) en het andere niet?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Voor spelen gebruik je volgens mij ander zand.
Zowel zilverzand als quartszand worden door de leveranciers (zoals o.a. Knauf) genoemd als zand om te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
paQ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:25:
Is het ene zand (duurdere) niet gereinigd (voor spelen e.d.) en het andere niet?
Ik heb niet het idee dat er in de bouwmarkten smerig zand te koop wordt aangeboden....
Zand wordt (hier in Nederland over het algemeen) gewonnen door het met zandzuigers onder (redelijk schoon) water op te zuigen of in een groeve de specifieke laag uit te graven en daarna over een zeefinstallatie te leiden waar de fracties worden gescheiden in fijn zand, grof zand, fijn grind, middel en grof grind. Afhankelijk van de bodemlaag kun je (wereldwijd gezien) kwartszand, zwart zand, rood zand en geel zand tegenkomen.
Dat verschil ontstaat o.a. doordat bergketens langzaam (over hele lange tijd) eroderen en de ene bergketen bestaat uit grijs graniet, de ander uit rode zandsteen en de ander uit kwarts. Ook regen en rivieren kunnen werken als een natuurlijke "zeefmachine" waardoor bijvoorbeeld het erosiepakket met zand en grind zodanig wordt 'uitgespoeld' dat een specifieke soort zand in een laag achterblijft. Dit proces is in het verre verleden (Mioceen) het geval geweest in de buurt van Heerlen waar nu zilverzand gewonnen wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zilverzand wat ik ken is van dat hele fijne spul, denk aan keukenzout. Als je een droog handje pakt gaat het zo tussen de kieren van je vingers door. Het zand op het plaatje van de Hornbach lijkt een stuk grover, maar dat zegt natuurlijk niets over het werkelijke product.
Ik weet niet beter dan dat het zilverzand gewoon geschikt is om mee te voegen, heb er mijn raamdorpels mee gedaan, en dat waren smalle voegen dus fijn zand was wenselijk.
Pagina: 1