Vraag

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 07:50
Ik heb 2 sets aan geheugen, 1 set van 2 32GB en 1 set van 2x 48GB.
Beide sets werken prima in A2&B2, ook memtest zonder errors.

Met alleen een set (maakt niet uit welke van de 2) in A1 & B1 krijg ik 1x lang 2x kort beepcode en dat kan met pariteit van geheugen te maken hebben (heb ECC RAM, niet on-die maar echt ECC)

Vul ik het systeem met 2x 48GB in de #2 slots en de 32GB in de #1 slots dan boot het systeem wel maar memtest geeft zo goed als direct heel veel fouten.
Toen ik mijn moederbord ASUS x670p-csm net nieuw had dacht ik dat het kwam door BIOS icm met toen nog vrij nieuwe CPU.
Maar ook nu met meest recente BIOS welke zelfs 64GB modules ondersteund blijf ik issues houden met memory in de #1 slots. ChatGPT geeft ook nog aan dan het wellicht aan een kromme pin kan liggen onder in de AM5 socket. Maar wellicht dat er ook nog andere mogelijkheden zijn?
Systeem draai nu dus op alleen 2x 48GB (was 2x 32GB) maar heb liever alles werkend ;)

PS de 2x 32GB komt vanaf de QVL lijst af van ASUS, de 2x 48 is volgens Kingston opvolger van de 2x 32 aangezien die niet meer wordt gemaakt. En systeem herkend dus ook alles alles met de nodige fouten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Geheugen mixen is nooit een goed idee en al helemaal niet met verschillende capaciteiten, dit is dus af te raden.
Verder is 4 dims altijd minder stabiel als 2 dimms. Wil je dus meer geheugen zal je of een matchend setje moeten halen of idealiter een nieuw setje van 2 met hoge capaciteit.

Verder kan ik er niets over zeggen gezien je de specs van het geheugen niet gepost heb. Het kan zijn dat XMP/Expo hier toegepast word op de 2de set die het helemaal niet ondersteund.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 07:50
@computerjunky
KSM56E46BD8KM-48HM, Server Premier (2x 48GB 5600MT/s)
KSM48E40BD8KM-32HM, Server Premier (2x 32GB 4800MT/s)

Nu snap ik dat mix en match niet optimaal is, maar dat verklaard niet waarom een enkele set niet wil werken in de #1 slots (beide niet). Terwijl beide wel prima in #2 slots werken.

[ Voor 21% gewijzigd door The-Source op 28-08-2025 18:04 . Reden: linkjes naar product pdf toegevoegd ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Over het algemeen moeten dims als eerste in A2 en B2 (slot 2 en 4 vanaf de cpu) en een compatible uitbreiding gaat dan in A1 en B1. Het kan dus prima kloppen dat met dims alleen in de nr 1 slots het niet gaat werken.

De technische redenen hiervoor weet ik ook niet maar het staat vaak zelfs aangegeven in de handleiding.