Onverklaarbare crashes nagenoeg nieuwe W11 pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
De uitdaging
Mijn nieuwe (juni 2025) Windows 11 pc crasht af en toe uit het niets met een split second een blue screen. Er volgt dan een automatische reboot direct in de BIOS omdat er geen schijf gevonden wordt. Pas als ik de pc een harde shutdown (power button) geef en weer opstart wordt de nvme gevonden en boot alles normaal.

De bevindingen/troubleshooting tot nu toe
Er is geen grote gemene deler in de activiteiten of draaiende applicaties tijdens de crashes. Niks power- of processorintensiefs zoals gaming, meestal een browservensters, spotify en een handjevol klein spul.
Alle temperaturen blijven ruim binnen de marges voor zover ik heb kunnen nagaan. Ik gebruik de pc bijna dagelijks, maar niet elke dag even lang, dus oververhitting lijkt me onwaarschijnlijk als oorzaak.

In Eventviewer staat op het moment van de crash niks in de system-log. Pas na de eerstvolgende succesvolle boot zie ik 2 error-entries:
The previous system shutdown at 9:39:31 AM on ‎8/‎7/‎2025 was unexpected.
en
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
De laatste niet-informational eventviewer-entry in de systemlog (ongeveer 20 minuten voor de crash):
The server Windows.Gaming.GameBar.PresenceServer.Internal.PresenceWriter did not register with DCOM within the required timeout.
In de applicationlog is de laatste non-information van enkele uren geleden.

Er is verder geen regelmaat te vinden in de crashes:
19-6
20-6
22-7
26-7
27-7
30-7
7-8
28-8
Soms 2 dagen achter elkaar, soms weken niks.

De pc in kwestie
Van onderstaande componenten zijn de GPU en PSU meegekomen uit mijn oude pc. De rest is in maart dit jaar nieuw gekocht.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 466,99€ 466,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650-A GAMING WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 575,-€ 575,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 64,01€ 64,01
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 47,90€ 47,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 129,90€ 129,90
1VoedingenEVGA Supernova 850 GT€ 132,50€ 132,50
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 1TB (PC Pack)€ 105,-€ 105,-
Totaal€ 1.690,30
Volgens deze pagina zou het een faulty PSU kunnen zijn, maar dat verklaart niet waarom ie het in mn oude pc probleemloos deed.
Mijn troubleshootingskills zijn op dit moment uitgeput. M'n PSU is net 3 jaar oud.

Componenten terugsturen voor een RMA kan voorlopig nog, maar dan moet ik wel weten welk component de schuldige is. En daar hoop ik met behulp van kundige Tweakers hier achter te komen :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor je geheugen: memtest al eens helemaal gedraaid?

Maar, je post ook dat de SSD niet gevonden kan worden direct na een reboot; ook op https://rog-forum.asus.co...detected-in-m/m-p/1051481 maar ook op Reddit vind ik vergelijkbare posts/gedrag van "boot to BIOS".

Ergo: zijn echt alle firmwares, BIOS'en en drivers up-to-date?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
M2 SSD's zijn soms een beetje tricky te installeren, heb je deze al eens eruit gehaald en opnieuw geinstalleerd? Wellicht maakt hij wel contact, maar bij opwarming soms niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
Wow, wat een snelle reacties!
@MAX3400 Memtest is gedraaid en gaf geen bijzonderheden.
Alle moederborddrivers zijn bij, maar ik zie nu dat ik de meest recente BIOS-update van begin augustus nog niet heb geïnstalleerd. Ga ik een dezer dagen doen.

@SiErRa Ik vond de M2 opzich niet echt ingewikkeld om te installeren. Voor de zekerheid zal ik m checken.
Ik heb de heatsink er overigens afgehaald om de koelingopties van het moederbord te gebruiken.Inclusief de thermal pads. Wordt een M2 echt zo snel warm?
Als test zou ik de koeling er af kunnen laten zodat het alleen airflow is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als die er niet opstaat, instaleer ook even de meest rexsnte firmware voor de 990 Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 18:17

SG

SG surft naar info hardewaren

Yt kanaal Jay2Cents of zoiets. Zou er probleem met windows 11 security update en physon controllers maar mogelijk ook meerdere merken controllers. Ze probeerden het te reproduceren en dat lukte. Ze hadden dus ook dit probleem. Hun oplossing was NVME drive vervangen. Omdat zij ivm review en benchen rek met 300 SSD hebben zat er uiteraard iets tussen wat wel werkt. Wel de update konden terug draaien maar niet cumulatieve update. Dus SSD vervangen.
Microsoft en phision kon het niet reproduceren dus probleem is verre van opgelost.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt de kernel dump locatie mogelijk instellen op een andere schijf. (wat hij probeert te doen bij een blauw scherm)
Dan kun je daarna met nirsoft bluescreenview mogelijk zien wat er mis ging.

Het klinkt wel alsof het de phison situatie is, maar die controller zit niet op de Samsung.
nieuws: Microsoft vindt net als Phison geen bewijs van ssd-uitval door Window...
Neemt niet weg dat als microsoft een bug introduceert dit niet ook samsung controllers kan treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
Ik las dat nieuwsbericht toevallig ook vandaag. Mijn setup en probleem is alleen van vóór augustus, dus dan lijkt mijn die update niet de boosdoener.

De BIOS is inmiddels up to date, en de SSD firmware was al helemaal bij. De SSD opnieuw installeren/aandrukken is er nog niet van gekomen. Dat hoop ik in de loop van komende week te kunnen doen. Al dan niet gecombineerd met het verplaatsen van de nvme naar een ander M2-slot.

Daarna is het wachten of de crash zich nog eens voordoet.
@jeroen3 ik heb maar 1 nvme in mijn pc zitten dus ik moet even kijken hoe ik die kernel dump ergens anderskan laten landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17
Zet eerst het automatisch opstarten bij een bluescreen fout uit als dat nog niet is gedaan.
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je misschien iets meer te weten komen bij een volgende BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
The_Doman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:06:
Zet eerst het automatisch opstarten bij een bluescreen fout uit als dat nog niet is gedaan.
Google: BSOD automatisch opstarten uitzetten.
Dan kan je misschien iets meer te weten komen bij een volgende BSOD.
Goeie tip! Bij deze gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@WheeleE
Kun je een export maken van de systeem logboek? Die kun je uploaden naar een bestanddeelsite (of cloud account) en de link hier posten.

Kun je crashdumpbestanden ook uploaden (graag allemaal in één ZIP). Meestal staan die onder C:\Windows\Minidump (uitleg).

Om Windows te controleren en te herstellen kun je de volgende opdrachten uitvoeren op de opdrachtregel:
sfc /scannow
dism /online /cleanup-image /restorehealth

Gebruik je de standaard Microsoft AHCI driver voor de SSD?

Kun je een screenshot maken van de SMART waarden weergegeven door CrystalDiskInfo? In het Engels, de window uitbreiden tot alle gegevens worden getoond.

Kun je een screenshot maken van HWiNFO Sensor Status en System Summary? Deze tool geeft heel veel gegevens weer, waaronder de spanning en geheugenprofielen. Daar kun je screenshots van maken.

Met een multimeter kun je meten wat de spanning is van de 12V, 5V en 3.3V lijnen onder belasting

Ik zou verder de BIOS resetten naar defaults, CMOS reset. AMD tools reset, voor zover gebruikt en aanwezig. Zoals al eerder genoemd: M.2 eruit halen en opnieuw plaatsen, goed aansluiten in de connector.

memtest86 kun je heel lang laten lopen, ik zou dat dan ook doen.
Pagina: 1