Optisch station vervangen door extra SSD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
Het optische station van mijn pc heeft het begeven, en omdat ik het toch niet gebruikte, wil ik het vervangen door een extra ssd. Ik weet alleen niet zeker of het systeem dat toelaat. Met hwinfo.exe heb ik eens gekeken wat er zoal in de kast zit, maar zelfs dan weet ik niet zeker of het mogelijk is. Kan iemand hier eens even meekijken?

Moederbord: GIGABYTE B250N Phoenix WIFI met daarop 2 relatief kleine ssd's, aangesloten via SATA-kabels.

De twee kleine ssd's:
Samsung SSD 850 EVO 250GB
Samsung SSD 840 EVO 250GB

Het kabeltje van het optische station heb ik al lang geleden losgetrokken. Ik overweeg nu deze ssd toe te voegen: uitvoering: WD Green SSD 2,5" (2022) 1TB

De afbeelding van het moederbord laat (in de manual van Gigabyta) slechts 2 SATA-aansluitingen zien:
https://download.gigabyte...-b250n-phoenix-wifi_e.pdf

Ik zie in die afbeelding niet waar het optische station op aangesloten is.

Kan het toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Paut op 28-08-2025 12:10 . Reden: er was een zin van tweakers in blijven staan ]

Beste antwoord (via Paut op 28-08-2025 12:21)

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 15:04
Ik zie op de afbeelding in die handleiding ZES SATA-aansluitingen zitten. Een cluster van 4 aan de rechterzijkant en 2 links van de memory slots.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Ik zie op de afbeelding in die handleiding ZES SATA-aansluitingen zitten. Een cluster van 4 aan de rechterzijkant en 2 links van de memory slots.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Paut
Verdraaid, je hebt gelijk.

Dus dan zou het toch moeten kunnen met die ssd van WD?

• Allard
Paut schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:08:
Dus dan zou het toch moeten kunnen met die ssd van WD?
Yep. Als je de CD speler echt niet meer gebruikt kan je gewoon die aansluitingen (voeding + sata) gebruiken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1 x M.2 connector on the back of the motherboard (Socket 3, M key, type 2260/2280 SATA and PCIe x4/x2 SSD support)
Je zou dus zelfs nog een "snellere" PCIe x4 NVME SSD kunnen plaatsen. Bovenstaande haalde ik uit de handleiding op pagina 7.

Zou, in theorie, klik & klaar moeten zijn echter je moet mogelijk je moederbord uitbouwen (on the back of the motherboard). Hoef je in ieder geval geen SATA-kabels & voeding te gebruiken. En de snelheid kan (nadruk) hoger liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 13:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paut
Bedankt @Allard en @MAX3400 Ik zal de kast eens openmaken om te zien of dat met die NVME voor mij te doen is.
Pagina: 1