Patchkast aarden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:34
Dag allen,

Ter voorbereiding van het thuisnetwerk in onze nieuwbouwwoning, heb ik mij inmiddels een patchkast aangeschaft (Digitus DN-19 09-U-EC-SW). Bij deze kast zaten ook enkele aardkabels geleverd, die dienen om het frame met de vier wandpanelen van de kast te verbinden.

Ik heb al heel wat opgezocht over het al dan niet aarden van de patchkast. Soms lees ik dat het niet nodig is in thuissituaties (omdat alle thuisequipment reeds zelf geaard is via PDU), soms lees ik van een extra aardkabel te verbinden met de aluminium behuizing van mijn PDU, en elders lees ik om te aarden via een aparte aarddraad naar mijn centraal aardingspunt. Onze elektriciteitswerken worden nog gefinaliseerd dus een eventuele aardkabel laten trekken is nog mogelijk. De patchkast staat in de kelder, nabij de elektriciteitskast. Doorheen het huis werden Cat6 kabels getrokken.

Om mijzelf en toekomstige tweakers verder te helpen vandaar mijn vraag: wat is aangewezen in mijn situatie, zonder de installatie onnodig complex te moeten maken?

Thx! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door AdFundum14 op 28-08-2025 11:40 ]

Beste antwoord (via AdFundum14 op 29-08-2025 09:36)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:30:
Aarding is bedoelt voor beveiliging van metalen apparaten die aangesloten zijn op de netspanning.
Iets wat een patchkast ook wordt zodra je daar apparatuur in schroeft die 230V als spanning gebruikt. Dus wil je dat de aardlek zijn werk doet wanneer een beschadigde kabel de hele kast onder spanning zet dan schroef je alle metalen delen van de kast aan een aardingspunt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Nee - je creëert thuis dan mogelijk meer problemen dan dat het oplost.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 28-08-2025 13:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
BCC schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:39:
Nee - je creëert thuis dan mogelijk meer problemen dan je wil
Bedankt voor je zeer snelle reactie! Zou je iets verder kunnen toelichten? En verbind ik dan best wel alsnog het frame met de wandpanelen via meegeleverde aarddraden, of laat ik deze ook best achterwege?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@BCC Nee? Welke problemen zou je dan kunnen krijgen door het aarden van je patchkast?

Ik heb er ook een, en die heb ik wel geaard. Er zit een 'aansluiting' op voor aarde, en apparatuur zoals switches / patchpanels hebben ook een aansluiting voor aarde, dus ik heb de boel wel geaard.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Aarding is bedoelt voor beveiliging van metalen apparaten die aangesloten zijn op de netspanning.
Als er dan iets mis gaat binnen die apparatuur en de behuizing komt onder spanning te staan dan springt de aardlekschakelaar eruit voor de veiligheid.
Voor apparatuur die geen netaansluiting hebben is dat dus zinloos, dus voor een patchkast is dat zinloos.

En netwerk technisch gezien is het ook nutteloos.

Uiteraard heb je wel aarding via de wcd's nodig voor je apparatuur in de patchkast als die van metaal zijn.
Dubbel geïsoleerde apparatuur (plastic behuizing) hebben geen aarding nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 28-08-2025 12:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:30:
Iets wat een patchkast ook wordt zodra je daar apparatuur in schroeft die 230V als spanning gebruikt. Dus wil je dat de aardlek zijn werk doet wanneer een beschadigde kabel de hele kast onder spanning zet dan schroef je alle metalen delen van de kast aan een aardingspunt.

• Ben(V)
Onzin, die apparatuur is dan via zijn wcd geaard, dan hoef je de patchkast niet nogmaals te aarden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

AdFundum14 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je zeer snelle reactie! Zou je iets verder kunnen toelichten? En verbind ik dan best wel alsnog het frame met de wandpanelen via meegeleverde aarddraden, of laat ik deze ook best achterwege?
Wat ik zelf een keer heb mee gemaakt op een klein kantoortje is dat de patchkast in de meterkast geaard was en dat er op sommige plekken shielded netwerk kabel was getrokken. Dat ging allemaal prima totdat er een PC met een brakke voeding aangesloten werd - deze ging die vereffenen via de netwerk kabel met allemaal rare stroom- en netwerkstoringen tot gevolg.

In een datacenter is het uiteraard zeer wenselijk dat de cage ge-aard is, maar in een thuissituatie zou ik het zelf niet aarden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat ligt niet aan de aarding van de patchkast maar aan het feit dat de shielding van de netwerkkabels aan aarde gelegd is.
Shielding en aarding zijn twee verschillende dingen die je niet door elkaar moet halen.

Over het algemeen moet je in thuissituatie zo wie zo nooit netwerkkabels met shielding gebruiken, dat geeft potentieel meer problemen (aardlussen en/of common mode spanningen) en heeft nergens nut voor.

• BCC

BCC

Ben(V) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:55:
Dat ligt niet aan de aarding van de patchkast maar aan het feit dat de shielding van de netwerkkabels aan aarde gelegd is.
Shielding en aarding zijn twee verschillende dingen die je niet door elkaar moet halen.

Over het algemeen moet je in thuissituatie zo wie zo nooit netwerkkabels met shielding gebruiken, dat geeft potentieel meer problemen (aardlussen en/of common mode spanningen) en heeft nergens nut voor.
Klopt, maar ik zie steeds vaker SFTP in huizen, want meer shielding is meer beter! En aan 2 kanten slecht aarden is kans op stromen die gaan lopen en aan 1 kant slecht aarden is kans op antennes, en aangezien het in een thuissituatie niets toevoegd, zou ik persoonlijk het rack niet aarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:50:
Onzin, die apparatuur is dan via zijn wcd geaard, dan hoef je de patchkast niet nogmaals te aarden.
Geen onzin. Je mag er nooit op vertrouwen dat de aarding van een metalen apparaat in een metalen kast ook de kast van aarding voorziet. Als de stekker uit het apparaat is heeft de kast ook geen aarding meer... En in een elektrische installatie zijn alle geleidende delen van aarding voorzien.

• Ben(V)
Als je een stekker uit aan apparaat haalt staat er ook geen spanning meer op dus dat is pas echt onzin om dat te willen beveiligen.

Als je nergens op mag vertrouwen zou ik ook maar elk netsnoet in een kabelgoot leggen, want die zijn veel kwetsbaarder.
Je zou dat ook geen apparatuur die los ergens staat meer kunnen vertrouwen.

En een patchkast is wel van metaal maar geen elektrisch apparaat.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Maar kan het kwaad om het wel te doen?
Better safe then sorry was mijn gedachte toen ik de boel installeerde. En aangezien ik toch 30 kabels moest trekken door de kruipruimte was in mijn geval 1 extra aardekabel ook geen probleem :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, in principe niet.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:12
Als het weinig moeite is, zou ik de kast gewoon aarden.
Als je er een hoop werk mee krijgt om een aarde bij de kast te krijgen zou ik het niet doen.

Je zult er geen problemen mee krijgen als je het wel/niet doet, maar als het weinig (extra) werk is...
Het kan nooit kwaad om het alsnog te doen.
In (bijv) een datacentrum worden alle kasten geaard, ook al is het geen elektrisch apparaat en is alle apparatuur via de de netsnoer geaard.
Dit gebeurd ook niet zonder reden.
Als het zinloos was, zou het niet gedaan worden.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik ben in heel wat data centra geweest waar de aardaansluiting van de patchkasten gewoon leeg waren.
Het kan geen kwaad ze te aarden, maar nut heeft het ook totaal niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
AdFundum14 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:37:
Om mijzelf en toekomstige tweakers verder te helpen vandaar mijn vraag: wat is aangewezen in mijn situatie, zonder de installatie onnodig complex te moeten maken?
Het is niet ingewikkeld.
Die bijgeleverde draadjes en schroeven zijn voor de vereffening van de diverse panelen. Je verbind de deur, en de zijkanten op deze wijze met het frame zodat deze elektrisch verbonden zijn.
Dit zijn bewust dikke draden voor de mechanische stevigheid.

Het frame zelf moet ergens aan aarde potentiaal worden geknoopt. Je mag niet vertrouwen dat de toestellen dat doen. Want die kun je eruit halen. En twee zwart gelakte stalen delen maken geen elektrische verbinding. Dit is meestal ook een draad naar een speciale schroef in een elektrisch cabinet. Of een draad naar een speciale rail waar hij boven of onder de kast in de ruimte is opgesteld.
Hoe dik dit is hangt af van de aansluitcapaciteit. Dit moet voldoende zijn om de beveiliging aan te spreken.
Je pdu zal hier ook een schroef voor hebben vermoed ik. Mogelijk moet je dit draadje zelf maken.

Let op dat eventuele kartelringen goed door de lak prikken voor een elektrische verbinding.

Vereffenen en aarden is belangrijk, want als je een kabel tussen de deur plet mag deze niet onder spanning komen!

• Ben(V)
Leuk verzonnen, een kast is passief en heeft geen aansluit capaciteit.
En een kast als aardrail gebruiken is ook niet toegestaan, dat moet gewoon via de netaansluiting.
Wat zou je bij een kast in hemelsnaam moeten vereffenen?
En een kabel tussen de deur die je dan echt insnijd?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
@Ben(V) alleen een lege kast is passief. Zodra je hem vult niet meer.
En je gebruikt de kast nooit als aardrail, maar je mag hem ook niet laten zweven.
Aardrails is een los artikel: https://www.assmann.com/product-pdf/4016032142027?PL=en

• AdFundum14
In mijn kast zit dus enkel die vier geel-groene kabels meegeleverd. Die kan ik verbinden op de aardpennen die zich in de kast en op de wandpanelen verbinden. De aardrail heb ik niet meegeleverd gekregen.

Ik merk dat de vraag veel discussie opwekt, zoals ik voorheen ook tegen kwam in mijn onderzoek. 8)7 Ik denk dat ik de conclusie kan meenemen dat: het hoeft niet, maar het kan ook geen kwaad? :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Vaak wil je wel dat dat ze geaard zijn om statische elektriciteit af te kunnen voeren. Bij gebruik van PDUs is er vaak ook een advies om de kast te aarden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jadjong
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:57:

En een kabel tussen de deur die je dan echt insnijd?
Dat is het grootste gevaar, beschadigde kabels de door het ontbreken van een aardpunt 230V op de behuizing zetten tot iemand die behuizing aanraakt en de aardlek aanspreekt. Door een simpel draadje aan de kast te verbinden gaat de aardlek ook uit zonder dat een mens de kast eerst aan moet raken. Dezelfde reden waarom apparaten met een metalen behuizing intern ook alles met de aardedraad verbonden is.

Vergeet ook je metalen kabelgoot niet van een aardpunt te voorzien, net als je metalen gootsteen of badkuip. Kleine moeite, weer een risico afgedekt.

[ Voor 21% gewijzigd door jadjong op 28-08-2025 14:29 ]

• BCC

BCC

AdFundum14 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:10:
[...]
8)7 Ik denk dat ik de conclusie kan meenemen dat: het hoeft niet, maar het kan ook geen kwaad? :)
het hoeft niet, maar het kan ook geen kwaad mits je geen shielded netwerkkabels gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:53
Ik zit in team "wel aarden", ook in thuissituaties (met name als er shielded kabel is gebruikt). Die aarding is er met name om te zorgen dat bij een elektrisch probleem, het kortste pad van de stroom via de aarding is, en niet via jou als je de boel aanraakt.

Dan kun je zeggen: dat gebeurd thuis niet met netwerkkabels. Netwerkkabels staat geen stroom op. Nou ja, totdat hobbybob of een installateur zonder netwerkkennis ergens een kroonsteentje tussen drukt. Of wandcontactdozen waar de netwerk en stopcontacten bij elkaar komen. Als daar een stroomdraad losschiet, heb je wel op je hele netwerkbekabeling en patchpanel een flinke stroom staan. Of iemand pakt toch een shielded patchkabeltje voor een apparaat wat slecht is. En die stroom wil je dan graag via de aarding kwijt.

Qua effect op de netwerkbekabeling zelf: in een thuissituatie gaat aarding daar geen verschil maken.

Maar... zelf ook overal cat7 in gedaan in nieuwbouw. Ja, die zijn shielded. Waarom? Omdat het maar 10 euro duurder was voor het hele huis. Op veel plekken kon ik die stugge kabel zonder trekveer zo de buis in drukken. De komende 30 jaar ben ik niet van plan het te vervangen. Dus die 100gbit kan er straks ook gewoon door.

Beetje zelfde als dat aarding in de badkamer van de vloer nu verplicht is. Mocht daar toch, op wat voor manier dan ook, en hoe klein die kans ook is, stroom op komen: dan ben je blij dat je 30 seconden heb genomen om die aarde aan te sluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door barbarbar op 28-08-2025 16:52 ]

Pagina: 1