Vraag

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Hoi,

Ik ben op zoek naar een draagbare laptop die ik 50/50 voor werk en privé kan gebruiken. Gamen is niet echt de bedoeling.

Momenteel gebruik ik een MacBook M1 die het nog wel doet maar mijn vrouw wil deze graag gebruiken. Gezien ik steeds minder Apple afhankelijk ben de laatste jaren en mijn werk volledig in Microsoft toepassingen zit, ben ik aan het lonken naar een ARM laptop met Windows.

Ik vind veel reviews van bijna een jaar geleden toen de eerste toestellen beschikbaar kwamen maar ik weet niet of er nieuwe ontwikkelingen zijn waar ik rekening mee moet houden.

Voorlopig dacht ik aan een Asus Zenbook A14 of Lenovo Yoga Slim 7x. Mijn budget is ongeveer 1.200 EUR maar dan komt een MacBook M4 met aanbieding alweer dichtbij dus ik wil wel graag zeker zijn dat de Windows laptop zijn geld waard is.

Enig advies of gebruikservaring is zeker welkom.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Technisch is ARM interessant, maar ik denk in de praktijk wat minder voor Windows. Als het programma niet specifiek voor ARM is gecompileerd is er x64 emulatie, dat is trager. Intel x64 kan net zo zuinig werken als een M3.

In tegenstelling tot Windows komt Linux meestal met gecompileerde open source software, wat het aantrekkelijker maakt als je Linux zou gebruiken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ARM emulatie op Windows 11 24H2 is (aanzienlijk) verbeterd; recent hier en daar nog wat artikelen over gepost blijkbaar. Echter, omdat ik misschien mijn toekomstige laptop ook wil gebruik voor lichte games en dan (vooralsnog) niet de "vertraging" van Prism wil tegenkomen, is mijn shortlist nu https://tweakers.net/pric.../2189706;2196320;2219152/ Belangrijkste eis (voor mij) is het scherm en een CPU die relatief zuinig is bij rustig gebruik maar ook goede single-core performance heeft indien nodig

Ben bevoordeeld; ik zie voor mezelf geen optie om een Macbook aan te schaffen echter snap ik zeker de neiging om een M3/M4 te overwegen als laptop.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 11:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:36
"slightly" offtopic, maar steeds minder afhankelijk zijn van Apple en dan jezelf in microsoft storten is uiteindelijk een beetje hetzelfde. maargoed, uiteindelijk is spreiden van je gebruik natuurlijk wel iets beter.

Ik weet dat Windows met ARM nog niet helemaal af is. Macbook Air met M4 heeft mijn vriendin (ik zelf de pro) en dat ding draait gewoon als een bakbeest. heerlijk vlot. In dat opzich is MacOS meer klaar voor ARM dan Windows is

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Ok, het lijkt dan toch nog niet op de grote doorbraak. Doet me nog meer twijfelen en ik zal de AMD en Intel varianten mee opnemen in de vergelijking. Bedankt!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks