Vraag

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-09 21:09
Hoi,

Op mijn werk devices (Telefoon/ Tablet en PC) heb ik overal OneDrive staan. Makkelijk want foto's van Tablet en Telefoon worden automatisch geback-upt in OneDrive en te zien op alle devices. Ook alle bestanden vanuit mijn PC (in Onedrive) zijn op alle devices te zien (binnen OneDrive)

Nu kan ik alleen niet een foto gemaakt op mijn telefoon in een niet Microsoft app op mijn tablet gebruiken/ openen, en andersom ook niet, van tablet naar telefoon.

Als ik in OneDrive op mijn tablet een foto open welke gemaakt en geback-upped is in mijn Onedrive kan ik deze openen en inzien. Maar zodra ik deze foto naar mijn apparaat lokaal download kan ik hem niet openen in de standaard galerij of een andere niet microsoft app mijn tabelet. Als ik hem bijvoorbeeld open op mijn tablet in Edge dan kan ik hem wel zien. (kan hem ook openen in Outlook, OneNote, etc)

Andersom ook niet, foto's van mijn tablet zijn buiten een microsoft app niet te openen op mijn telefoon.
Tablet en Telefoon zijn beide Samsung met Android 15.

Nadeel is dat beide mobiele apparaten van het werk zijn en er alleen een werkaccount op zit welke goed dichtgetimmerd is. Ik kan dus ook maar een bepaald aantal apps downloaden en installeren.

Het lijkt er dus op dat OneDrive/ microsoft de afbeeldingen (dit geld overigens ook voor PDF bestanden, en waarschijnlijk alle bestanden) encrypt en deze dus niet te gebruiken zijn buiten een microsoft applicatie.

Ik heb al in beide samsung apparaten gekeken en daar staan alle rechten open, of er staat dat er geen beperkte rechten zijn voor Onedrive, Galerij of My Files.

ICT afdeling snap het niet, zegt in iedergeval dat het jammer is en zoek het maar uit. |:(

Help!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit een beetje in dubio; als het inderdaad (gedeeltelijk) over werk-apparaten gaat, vind ik het eigenlijk al vreemd dat je het OneDrive-account (zakelijk of prive) mag/gaat koppelen.

Mijn zakelijk acount mag/kan ik wel koppelen op mijn prive-device. En andersom. En ik kan WEL documenten en foto's kruiselings uitwisselen. Ook mijn zakelijke laptop heeft Bitlocker/Encryptie aan staan dus daar kan het (waarschijnlijk) ook niet aan liggen.

Zit je niet (toevallig) gewoon in de onhandigheid dat de OneDrive client niet standaard alles download maar via een soort online-verbinding. Je moet in een aantal gevallen expliciet OneDrive opdracht geven om alles binnen te slurpen en de syncen?

/edit: verduidelijken: ik heb 2 laptops (Windows 11 prive en zakelijk) en 1 Android phone (prive); ik kan alles kruiselings koppelen en openen.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 11:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
Hi @MAX3400

Het zijn allen zakelijke accounts.

Op alle apparaten met dezelfde inlog op het zelfde microsoftaccount.

Onderling kan ik dus op alle devices de documenten inzien maar zodra ik ze op de android devices lokaal download kan ik ze niet meer openen met een niet microsoft app. Ik kan ze wel openen met een microsoft app.

Dus op mijn tablet open ik een bestand in OneDrive. Vervolgens kan ik rechts onder op download klikken en sla ik deze lokaal op op mijn tablet. Als ik dan via MyFiles dit bestand wil openen kan ik wel het bestand zien maar zodra ik deze open geeft hij niets weer/ geef hij een fout. Als ik dit bestand open met Edge op de tablet dan laat hij hem wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ah, oke; half verkeerd gelezen dan (zakelijk / prive).

Net getest; een foto downloaden van OneDrive naar mijn Android-phone, opslaan, dan via MyFiles (fijne app) openen. Dan opent Gallery en laat de foto zien. Ongetwijfeld al geprobeerd; gedownload bestand lang indrukken en dan rechtsonder in MyFiles naar de 3 stipjes en "Open With" kiezen en een (andere) (foto-)app proberen?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 11:42 ]

• BBB-Nick
Ja, dat heb ik ook net geprobeerd, ik kan hem dan openen en inzien in Edge en M365 Copilot, maar niet in Myfiles of Galerij.

Het lijkt erop dat Onedrive hem iets van een Encryptie meegeeft.

Net geprobeerd om een bestand uit onedrive naar mijzelf te mailen. Als ik dat dit bestand/ bijlage opsla krijg ik de melding hij is opgeslagen in openbare opslag en is versleuteld.

dit is de boosdoener denk ik, maar hoe te omzijlen/ uit te zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door BBB-Nick op 28-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BBB-Nick schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:51:

dit is de boosdoener denk ik, maar hoe te omzijlen/ uit te zetten.
Ben bang dat het iets met je corporate policy is; het komt me in ieder geval qua gedrag niet bekend voor ondanks mijn (onhandige) kruistest zelf tussen corporate en private devices en accounts.

Kan je de exacte foutmelding (liefst in het Engels natuurlijk) eens posten?

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Ook corporate policies zouden het niet mogen zijn. Ja, die kunnen verhinderen dat je bestanden gaat downloaden, maar dan voorkom je ook volledig de download.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• BBB-Nick
Als ik een bestand vanuit onedrive met outlook naar mijzelf mail en ik de bijlage vervolgens download naar lokaal apparast krijg ik de volgende foutmelding/ melding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04TMILlzBs0-_6FrrKryA-_iCPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWGmEkkHVmFzJPUhoPtBT3U3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BBB-Nick op 28-08-2025 17:59 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt inderdaad af van de instellingen van de werkgever.

Aandachtspunt voor je privé foto’s etc, die wil je dan nooit daar laten landen. Je hebt er ook niets aan als backup, want kan ze niet (zomaar, tenzij de werkgever fouten maakt) onversleuteld terugkrijgen. Dat is nu eenmaal het doel ervan: zeker weten dat de data van de werkgever niet op onbetrouwbare devices terecht komt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

BBB-Nick schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:58:
Als ik een bestand vanuit onedrive met outlook naar mijzelf mail en ik de bijlage vervolgens download naar lokaal apparast krijg ik de volgende foutmelding/ melding.[Afbeelding]
Klinkt als Intune. Klinkt als werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
Ja, dat staat er inderdaad op.

Het stomme is dus dat als ik een bestand welke ik lokaal opsla op mijn tablet en vervolgens naar mijn prive telefoon mail ik heb dan wel gewoon kan openen.
Pagina: 1