Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 18:48
Hooi.

Ooit begonnen met een Canon 2000D en dat voelde geweldig. Het was alleen een spiegelreflex en lenzen systeem was een beetje lastig uit te vogelen als beginner omdat Canon op dat moment al volop aan het inzetten was op een ander lensmount systeem.

Dus ik ben ooit met tegenzin overgestapt op Sony A6100. Uiteindelijk via de A6700 naar de A7R V gegaan omdat ik toch graag de EVF in het midden wilde hebben en de A7R V was het beste van het beste voor het budget dat ik had. Maar full frame, dus zware camera, zware lenzen.

Ik heb die A7R V net een maand, maar ik sta nu op het punt om de camera al in te ruilen. Het menu van de Sony, de ongelofelijk grote range aan opties die maar uitgepompt worden door verschillende fabrikanten, alles moet beter, alles moet sneller, het gewicht en de grootte speelt hier allemaal zeker een rol in. Maar ik voelde ook meer met de Canon, de Sony voelde als een degelijk apparaat maar ik had er geen connectie mee. Klinkt stom, ik weet het.

Een tijdje overwogen om Fujifilm te nemen omdat Fujifilm vooral APS-C sensors maakt en ik wil echt weer terug naar APS-C zowel voor de prijs / kwaliteit verhouding. Maar uiteindelijk ga ik toch voor een Canon R7, want deze geeft meer voor mijn geld. En ik krijg nog een flink bedrag terug ook wat direct op mijn spaarrekening gaat. Vooral nu Canon ook Sigma lenzen laat maken voor de RF-S mount en inzet op budget lenzen voor de RF mount ben ik helemaal verkocht als amateur fotograaf.

Ik schiet wel professionele portretten, maar daar blijft het eigenlijk bij. Ik kan hetzelfde resultaat bereiken met een sigma 56mm 1.4 als met een 85mm 1.8.

Ik zou graag de mening ontvangen van andere fotografen hierover. Ben ik gewoon vreemd? Of heb ik een punt? Misschien geen van beide?

[ Voor 9% gewijzigd door NerdFury2020 op 28-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beginners worry about cameras
Average photographers worry about lenses
Professionals worry about lighting (and content)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 13:53

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik heb er geen oordeel over, maar heb je al wel met de R7 gewerkt?
Er zit denk ik behoorlijk verschil tussen een 2000D en een R7, en het zou zonde zijn dat je alles wisselt, en er daarna achter komt dat de R7 je niet meer het "canon" gevoel geeft van de 2000D.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• NerdFury2020
Sparhawk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:57:
Ik heb er geen oordeel over, maar heb je al wel met de R7 gewerkt?
Er zit denk ik behoorlijk verschil tussen een 2000D en een R7, en het zou zonde zijn dat je alles wisselt, en er daarna achter komt dat de R7 je niet meer het "canon" gevoel geeft van de 2000D.
Nee, ik ga de camera ook eerst even vasthouden in de winkel. Maar ik weet wel dat ik echt af wil van full frame en naar crop-sensors terug wil. Heel veel mensen trekken wel de vergelijking met de 2000D en de R7 omdat ze wat licht aanvoelen en toch goed in elkaar zitten.

Als iemand die bijna niks verdient met fotografie en het gewoon als hobby beschouwt en af en toe wat geld krijgt voor portretten schieten is het voor mij achteraf gezien gewoon overkill om een camera van 61 megapixel in bezit te hebben die vooral het plezier van het casual schieten wegneemt.

Dat ik geld terug krijg voor mijn huidige set-up is ook een grote bepalende factor. Dat geld houd ik liever achter de hand.. als ik dan ooit toch overstap op full-frame omdat ik meer professioneel werk krijg, kan ik het alsnog gebruiken. Of ik kan er een huis van kopen... als de markt ooit een beetje mee zit.

[ Voor 21% gewijzigd door NerdFury2020 op 28-08-2025 10:06 ]

• NerdFury2020
Juup schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:47:
Yep. En ik ben in dat eerste een beetje doorgeschoten nadat ik over ben gestapt op de Sony.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCT
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-09 12:32

NCT

Volgens mij heb je de keuze eigenlijk al gemaakt, en goed idee om eerst even naar de winkel te gaan. Je krijgt sowieso geen spijt van de R7. Ik schiet zelf met een R6 en ik ben ook fan van de eenvoud van Canon. Er is geen goed of fout, jij moet doen wat jou gelukkig maakt en je kunt ook het geld dat je overhoudt investeren in een paar mooie lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bijzonder en ook deels herkenbaar verhaal.

Je keuze voor de A7R V klinkt vooral gedreven door Full frame en duur dus dan moet het wel een geweldige camera zijn die super goede platen schiet. Dat kan ie ook maar dat gaat niet vanzelf. Ik mis een beetje de: dit ontbrak er aan mijn A6700 en daarom ben ik naar (highres) FF gegaan.

Een camera moet je kopen met een bepaald doel voor ogen. Wat voor platen wil je schieten. Wildlife vraagt om hele andere specs dan studio portretten. En een camera moet inderdaad bij je passen en binnen je budget vallen (maar als je een R v in te ruilen hebt, kun je aardig los gaan).

Dus bedenk goed of wat je wil, kan met die R7 en probeer hem in de winkel goed uit. Als dat allemaal klopt, lijkt het me een prima keuze.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NerdFury2020
sys64738 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:24:
Bijzonder en ook deels herkenbaar verhaal.

Je keuze voor de A7R V klinkt vooral gedreven door Full frame en duur dus dan moet het wel een geweldige camera zijn die super goede platen schiet. Dat kan ie ook maar dat gaat niet vanzelf. Ik mis een beetje de: dit ontbrak er aan mijn A6700 en daarom ben ik naar (highres) FF gegaan.

Een camera moet je kopen met een bepaald doel voor ogen. Wat voor platen wil je schieten. Wildlife vraagt om hele andere specs dan studio portretten. En een camera moet inderdaad bij je passen en binnen je budget vallen (maar als je een R v in te ruilen hebt, kun je aardig los gaan).

Dus bedenk goed of wat je wil, kan met die R7 en probeer hem in de winkel goed uit. Als dat allemaal klopt, lijkt het me een prima keuze.
Ik wilde vooral overstappen naar full frame omdat ik het niet fijn vond dat de EVF aan de zijkant zat bij de A6700 en ik vond de ergonomie niet erg fijn. Dat is het enigste, de 6700 was een prima camera verder. Ik was juist fan van APS-C en had eigenlijk geen full frame nodig, maar Sony had geen aps-c met de ergonomie en EVF naar mijn wensen.

Ik had 3 opties: Canon R7, Sony A7 IV, Sony A7R V of Fujifilm.

Ik wilde toen al Canon gaan, maar dat werd me afgeraden want het zou een ‘side-grade’ zijn en niet een upgrade.

Ik wilde wel mijn lichte wildlife lens 70-350mm behouden zonder resolutie verlies dus de Sony A7 IV viel eigenlijk al af.

Fujifilm staat niet erg bekend om zijn ergonomie en de AF is niet super goed voor de kleine vogeltjes die ik veelal schiet.

Dus de Sony A7R V was de enige keuze en deze kon ik betalen. Dus heb het maar gedaan… maar ik had er spijt van.

Gelukkig kon ik alles van de A7R V retour brengen bij de camerawinkel. Ik kreeg het volle bedrag terug, heb vanochtend ongeveer 1,5 uur in de winkel gespendeerd, ook om de Canon R7 uit te testen.

Het klikte meteen. Dit voelde vertrouwd en fijn. Dus ik ben er weg gegaan met de Canon R7, de 28-70mm 2.8, twee portret Sigma 1.4 primes voor aps-c RF mount en heb de Canon RF 100-400 op backorder.

Die RF 100-400 is perfect voor mij. Geen lichtsterk objectief, maar wel licht gewicht, scherp en tot wel 640mm bereik op de R7. En nog uit te breiden met een Canon TC ook.

Ik ben tevreden. Ik kreeg ook nog eens 2k terug, bovenop alles wat ik gekocht had. Misschien dat ik daar nog een leuke flitser of macro lens van koop in de toekomst, eerst maar weer lekker sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-09 12:00
Of, alternatief voor de 2k, ga op avontuur ergens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 16:37
Zelf fotografeer ik, naast andere camera's, ook met een R7.

Hoop dat je ook gekeken hebt naar de rolling shutter wanneer je geen mechanische sluiter gebruikt. Vind het persoonlijk jammer dat bij andere sluiter modi de beelden nogal vervormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
tricky-design schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:39:
Zelf fotografeer ik, naast andere camera's, ook met een R7.

Hoop dat je ook gekeken hebt naar de rolling shutter wanneer je geen mechanische sluiter gebruikt. Vind het persoonlijk jammer dat bij andere sluiter modi de beelden nogal vervormen.
Dit merkte ik ook, en aangezien ik vooral full frame lenzen heb 28-70 2.8, 100-400 op RF en 50mm 1.4 en 85mm 1.4 op EF, die eigenlijk gewoon moeten werken op de R7 maar uiteindelijk niet zo scherp waren heb ik besloten om toch over te stappen op de R6 mk2 en daar ben ik inmiddels erg blij mee. Veeeel minder rolling shutter, lenzen zijn scherp en de autofocus is nog beter en dat voor minimaal prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik lees vooral de ervaring van iemand die het geld er voor heeft maar eigenlijk niet weet wat hij nu precies wil.

Voor het weekend ga je nog vol goede moed de deur uit met een R5 want je voorkeur is ASP-C vanwege het lagere gewicht en na het weekend heb je deze alweer ingeruild voor een R6 mark II omdat ie toch in alles beter blijkt te zijn (ik zou bijna willen zeggen: "duh!"). Hierdoor ben je eigenlijk weer terug bij af. Je hebt wederom een Full Frame camera met een hoger gewicht en ook zwaarde lenzen. In ruil hiervoor heb je natuurlijk wel alle voordelen van FF rondom de beeldkwaliteit, etc.

Maar eigenlijk blijft het een downgrade van je A7R V. Vergeleken met die camera zijn enkel de Canon R5 mark II en Nikon Z8 de "echte" concurrenten met een sensor, AF, etc. die op veel vlakken vergelijkbaar is. De R6 mark II heeft toch een aanzienlijk lagere resolutie sensor en maakt dan ook weer deel uit van de "grote 3" in de vorm van de Sony A7 IV (langzaam aan het verouderen), Canon R6 II en Nikon Z6 III.

Het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk waarom je nu van de A7R V -> R7 -> R6 II bent gegaan. Als ik die logica volg heb je rond het weekend waarschijnlijk de R5 II omdat je toch de hoge resolutie van de A7R V mist....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCT
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-09 12:32

NCT

Een camera is een verlengstuk van jezelf. Je moet 'm intuïtief kunnen gebruiken, moeiteloos overal naartoe kunnen meenemen en gelukkig worden van de foto's die je ermee schiet. Dat móet goed voelen, anders haal je er niet het maximale plezier uit.

Ik vind het juist heel logisch, hoe jij dit aanpakt. Experimenteren, vergelijken, aanpassen, tot je de juiste balans gevonden hebt. Je lijkt mij niet iemand die puur specs gedreven is, je kijkt naar het totale plaatje. Full-frame of niet is nooit jouw main concern geweest. En qua gewicht... Je kunt het vergelijken met een backpack. De ene voelt loeizwaar bij 15kg, de ander niet.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe camera. En zo niet, dan pas je het toch gewoon aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
MazeWing schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:00:
Ik lees vooral de ervaring van iemand die het geld er voor heeft maar eigenlijk niet weet wat hij nu precies wil.

Voor het weekend ga je nog vol goede moed de deur uit met een R5 want je voorkeur is ASP-C vanwege het lagere gewicht en na het weekend heb je deze alweer ingeruild voor een R6 mark II omdat ie toch in alles beter blijkt te zijn (ik zou bijna willen zeggen: "duh!"). Hierdoor ben je eigenlijk weer terug bij af. Je hebt wederom een Full Frame camera met een hoger gewicht en ook zwaarde lenzen. In ruil hiervoor heb je natuurlijk wel alle voordelen van FF rondom de beeldkwaliteit, etc.

Maar eigenlijk blijft het een downgrade van je A7R V. Vergeleken met die camera zijn enkel de Canon R5 mark II en Nikon Z8 de "echte" concurrenten met een sensor, AF, etc. die op veel vlakken vergelijkbaar is. De R6 mark II heeft toch een aanzienlijk lagere resolutie sensor en maakt dan ook weer deel uit van de "grote 3" in de vorm van de Sony A7 IV (langzaam aan het verouderen), Canon R6 II en Nikon Z6 III.

Het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk waarom je nu van de A7R V -> R7 -> R6 II bent gegaan. Als ik die logica volg heb je rond het weekend waarschijnlijk de R5 II omdat je toch de hoge resolutie van de A7R V mist....
Ik snap hoe dit er uit ziet. Maar ik ben inmiddels erg tevreden met mijn R6 Mk2. Dit was de camera waar ik eigenlijk al die tijd op zoek naar was.. de A7R V had een trage buffer en trage shutter en ik had ongelofelijk veel opslag nodig om alle foto's op te kunnen slaan. Ik heb dit bij de R6 mk2 niet en meer dan 24 megapixels heb ik eigenlijk ook niet nodig.

Ja, hij is wat zwaarder dan de R7 maar de R7 was best een zware camera voor de crop sensor. De lenzen zijn in tegenstelling tot mijn Sony kit eigenlijk lichter. Ik heb namelijk een 28-70 2.8 die lichter is dan mijn standaard zoom op mijn Sony en misschien nog optisch beter is ook, en daarnaast heb ik een RF 100-400 die mega veel bereik heeft voor een kleine prijs en super lichtgewicht.

Tja, ik heb nu ook een 85mm 1.4 en 50mm 1.4 Sigma art, dit zijn oudere EF lenzen. Deze zijn wat aan de zware kant. Maar die hebben een bepaald doel, portretten schieten. Dus die breng je ook alleen mee als je dat gaat doen. Daarnaast vind ik ze optisch geweldig.

Als ik echt meer bereik wil hebben met een snellere f-stop kan ik voor 600 euro een 150-600 zoom krijgen op EF mount met een adapter. Dus uiteindelijk ben ik ook goedkoper uit.

Dus alle feiten op een rijtje..
- Ik heb 2k terug gekregen voor mijn oude kit
- Ik heb er een degelijke en fijne full frame voor terug
- Weinig opties voor lenzen maar de opties die er zijn, zijn budgetvriendelijk
- Lichtgewichte travel opties voor lenzen

Hoe verwarrend ook, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.

Ik zoek nu alleen nog een leuke tas die ik ook voor school kan gebruiken waar mijn kit ook in past. Dat is het enige wat ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
NCT schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:19:
Een camera is een verlengstuk van jezelf. Je moet 'm intuïtief kunnen gebruiken, moeiteloos overal naartoe kunnen meenemen en gelukkig worden van de foto's die je ermee schiet. Dat móet goed voelen, anders haal je er niet het maximale plezier uit.

Ik vind het juist heel logisch, hoe jij dit aanpakt. Experimenteren, vergelijken, aanpassen, tot je de juiste balans gevonden hebt. Je lijkt mij niet iemand die puur specs gedreven is, je kijkt naar het totale plaatje. Full-frame of niet is nooit jouw main concern geweest. En qua gewicht... Je kunt het vergelijken met een backpack. De ene voelt loeizwaar bij 15kg, de ander niet.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe camera. En zo niet, dan pas je het toch gewoon aan :)
Thanks! Ik was eerst super spec gedreven.. grotere megapixels de beter. Maar ik merkte dat het in de praktijk niet lekker werkt + niet nodig had. Daarnaast was het verschil op de formaten die ik print of op social media plaats totaal niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Juup schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:47:
Mooi gezegd, helemaal waar!

En verder, wat een topic dit 🙈 maar veel plezier met je R6 :) top camera is dat.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:48
Mijn overtuiging is dat je met 1 camera veel scenario's kunt coveren. Zo kun je twijfel, spijt en switchen voorkomen.

Ik heb een Nikon Zf, die gebruik ik als compacte rondloopcamera in de stad (met strap en 40mm kitlens), maar dankzij de third-party grip kan ook mijn 24-120mm erop voor langere trips. Én het is als bonus een heel goede camera voor bijna-duisternis. Dus 3 scenario's gecoverd voor ene schappelijk bedrag (het ergonomische, jongere broertje Z5ii is zelfs een paar honderd euro goedkoper).

Natuurlijk ben ik niet 100% tevreden over alle aspecten, maar perfectie is me voorlopig geen paar duizend euro extra waard. Perfectie zit vooral in je hoofd, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Randfiguur op 09-09-2025 17:13 ]

Pagina: 1