Vraag

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:43
Mijn vraag
Hey allen,

Ik heb in mijn homelab nutserver ingesteld op mijn OPNsense router. Dit werkt allemaal prima en is niet gek moeilijk om in te stellen. Nu zat ik laatst na te denken over een specifiek probleem:

Stel dat de stroom uitvalt en mijn UPS een opdracht geeft om uit te schakelen, dan gaat alles netjes uit. Normaliter valt de stroom uiteindelijk uit en start alles weer netjes op als de stroom weer terug is.

Maar wat als de stroom net op tijd weer terugkomt, waardoor het shutdown commando wel gegeven is, maar de stroom feitelijk nooit weggeweest is? Dan start mijn router niet meer op omdat hij geen powercycle heeft ervaren.

Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om met het shutdown.restart commando de UPS een powercycle te laten maken op het moment dat netspanning weer terug komt. Dit lost het probleem van de niet meer opstartende router op.

Helaas kan ik niet vinden hoe ik dit in OPNsense regel in de GUI. Dit wil ik in de GUI in kunnen stellen omdat updates de config dan niet breken en dit mooi wordt meegenomen in de backups.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand er juist voor gekozen om het niet in OPNSense te doen maar op bijv. een Pi?

Relevante software en hardware die ik gebruik
OPNSense
APC smart ups C1000
Eventueel een raspberry :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel sites die spreken over het shutdown commando, maar niet hoe ik dit nu precies instel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat het makkelijker is om een raspberryPi oid niet achter de UPS te zetten en deze elke keer dat hij opstart een WOL te laten sturen naar de router.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:43
dank @Janoz ! Dat is ook een goede optie :) Daar ga ik ook eens naar kijken, dat kan niet te moeilijk zijn!

Nu ben ik toch nog steeds benieuwd naar het shutdown.restart commando, dus als iemand anders daar nog iets over kan vertellen hoor ik dat graag!